Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) گزارش جدیدی درباره فعالیت‌ها و برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرد.

آژانس اتمی در دومین گزارش فصلی با بیان اینکه ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود با خلوص بالا را افزایش داده است، نوشت: «ذخایر ایران شامل حدود ۱۱۳.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به شکل ترکیب UF۶ با خلوص تا ۲۰ درصد بعلاوه ۳۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص تا ۲۰ درصد در قالب سایر ترکیبات است».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، آژانس ادعا کرد: «ایران همچنان به نقض بسیاری از محدودیت‌های توافق هسته‌ای از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود ادامه می‌دهد».

بر اساس این گزارش، آژانس اتمی در ادامه ادعا‌های خود به سایت تِسا در کرج نیز اشاره کرده و افزود: «آژانس قادر به نصب دوربین‌های جایگزین در این کارگاه یا بررسی اینکه آیا تولید لوله‌های روتور سانتریفیوژ و زیرین در آن از سر گرفته شده است یا خیر، نیست».

در این گزارش آژانس نیز ادعا شده که بازرسان آن در ایران همچنان «در معرض بازرسی‌های فیزیکی شدید توسط مقامات امنیتی در تاسیسات هسته‌ای ایران قرار دارند».

آژانس اتمی درباره سانتریفیوژ‌های آی‌آر-۶ در تأسیسات فردو اظهار داشت: «۱۶۶ سانتریفیوژ IR-۶ با ساب‌هِدِرهای اصلاح نشده در آبشار نصب شد و یک سیلندر حاوی UF۶ غنی شده به میزان U-۲۳۵ دو درصد، برای اهداف غیرفعال سازی متصل شد (که در آنجا دنباله‌ها و محصول دوباره با هم ترکیب می‌شوند)».

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز در خبری، این گزارش سه ماهه آژانس اتمی را «محرمانه» توصیف کرده و نوشت که آژانس به کشور‌های عضو اعلام کرده تخمین زده می‌شود ایران ۱۷.۷ کیلوگرم (۳۹ پوند) اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد خلوص شکافت‌پذیر داشته باشد که در مقایسه با ماه آگوست تقریباً ۸ کیلوگرم افزایش داشته است.

ادعا‌های آژانس در حالی است که به گفته مقام‌های ایرانی، «رافائل گروسی» مدیرکل این سازمان بین‌المللی، به‌منظور همکار‌های فنی بین ایران و آژانس، دوشنبه آینده (اول آذر ماه) به تهران سفر خواهد کرد. 

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: آفتاب

کلیدواژه: غنی سازی اورانیوم آژانس بین المللی انرژی اتمی اورانیوم غنی شده آژانس اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۴۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل

هم‌زمان با سالگرد فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی «تکرار» این فاجعه شد.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا در حوالی زاپوریژیا برای هفتصد و هشتاد و پنجمین روز تحت کنترل روسیه است.»

طبق این پیامی که در تلگرام منتشر شده است، رئیس‌جمهور اوکراین مجددا از جامعه جهانی خواست تا فشاری علیه روسیه اعمال کند و این نیروگاه را به کنترل اوکراین دربیاورند.

ولودیمیر زلنسکی ادعا کرد: «تمامی ابزارهای هسته‌ای در اوکراین از حملات روسیه در امان هستند و این مسئله خود به تنهایی جهان را از یک فاجعه هسته‌ای جدید نجات می‌دهد.»

او در ادامه با اشاره به فاجعه چرنوبیل در ۳۸ سال پیش، نوشت: «ده‌ها هزار نفر به بهای سلامت و جان خود، از گسترش فاجعه چرنوبیل جلوگیری کردند و به زدودن پیامدهای وحشتناک آن در سال ۱۹۸۶ و در سال‌های پس از آن کمک کردند.»

فاجعه اتمی چرنوبیل، حادثه‌ای هسته‌ای بود که در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ اتفاق افتاد؛ حادثه‌ای که در رآکتور هسته‌ای شماره ۴ نیروگاه چرنوبیل، در نزدیکی شهر پریپیات در شمال جمهوری سوسیالیستی اوکراین از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی رخ داد.

روسیه و اوکراین مدتهاست یکدیگر را به حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا متهم می‌کنند. برخلاف آنچه زلنسکی ادعا می‌کند، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز جمعه تاکید کرد ادامه حملات نیروهای مسلح اوکراین به نیروگاه اتمی زاپوریژیا می‌تواند منجر به «عواقب فاجعه‌بار» شود و هم‌چنین حملات مداوم نیروهای مسلح اوکراین به این نیروگاه هسته‌ای را «نگران‌کننده» خواند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
  • ناامیدی رژیم صهیونیستی از شکست طرح بین‌المللی‌اش برای توقف فعالیت آنروا
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی در همدان می‌مانیم
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر