Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-26@11:53:38 GMT

چرا واردات خودروهای ایرانی به سوریه ممنوع شد؟

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۱۴۶۹۱

چرا واردات خودروهای ایرانی به سوریه ممنوع شد؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، بر اساس براوردهایی که از میزان تولیدات دو خودروساز بزرگ ایرانی صورت گرفته، در ماه‌های ابتدایی سال جاری، میزان صادرات محصولات نهایی این دو شرکت نزدیک به صفر بوده است و به این ترتیب تمام ظرفیت تولیدی آنها به تامین نیاز داخلی اختصاص یافته است.

این آمارها در حالی به دست آمده که در دهه ۸۰، ایران خودرو و سایپا در چند کشور منطقه و حتی مقاصد دورتر پایگاه صادراتی جدید به خود اختصاص داده بودند و محصولات جدید آنها به مقاصد مختلف صادر می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عملکرد اما در سال‌های گذشته بسیار محدود شده است.

در کنار صادرات، ایران خودرو در دهه ۸۰ سایت‌های تولید محصولات خود را در چند کشور خارجی از جمله ونزوئلا و سوریه نیز فعال کرده بود و به این ترتیب محصولات این شرکت در خارج از کشور تولید و عرضه می‌شدند و ارز حاصل از آن به ایران می‌رسید. در حوزه قطعات نیز همین سایت‌های تولیدی امکان صادرات را به وجود آورده بودند.

با گذشت نزدیک به دو دهه، نه تنها خبری از صادرات و فعالیت سایت‌های تولید نیست که حتی چند روز قبل اتاق بازرگانی تهران خبری را منتشر کرد که حاکی از آن بود که دولت سوریه مجوز واردات خودرو ایرانی به این کشور را صادر نمی‌کند و عملا ورود این محصولات ممنوع شده است.

محمدرضا نجفی منش – عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران – در گفت و گو با ایسنا، درباره این خبر توضیح داد: اصل این خبر صحت دارد و در حال حاضر امکان صادرات خودروهای ایرانی به سوریه وجود ندارد اما پس از انتشار این خبر تفسیری شکل گرفت که به دور از واقعیت است.

او توضیح داد: اگر واردات خودروهای ایرانی به سوریه ممنوع شده نه به دلیل مشکلات فنی یا تیره شدن روابط که به دلیل مسائل اقتصادی است که در حال حاضر دولت سوریه با آنها رو به رو است. با توجه محدودیت‌های ارزی، دولت دمشق محدودیت‌هایی را بر سر واردات برخی کالاها به این کشور وضع کرده که خودرو نیز بخشی از آن است. در این رابطه نیز بحث کشورها مطرح نیست و در کنار ایران واردات خودرو از بسیاری از دیگر کشورها نیز متوقف شده است.

نجفی منش با اشاره به ظرفیت بازار خودرو سوریه برای محصولات ایرانی، بیان کرد: ما صادرات خودرویی قابل قبولی داشتیم اما مشکلاتی که در سال‌های قبل به وجود آمد عملا امکان تداوم آن شرایط  شکل گرفت. با توجه به اینکه ایران خودرو در سوریه سایت تولید خودرو دارد، می‌توان مذاکرات با این کشور را طوری ادامه داد که محصولات ایرانی در خاک سوریه تولید شوند و به این ترتیب هم محدودیت واردات کنار برود و هم راهی جدید برای عرضه محصولات ما فراهم شود. رابطه ایران و سوریه چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی گسترده است و باید تلاش کرد که از این بستر به نفع صنعت خودرو کشور نیز استفاده شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1118781 برچسب‌ها سوریه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: سوریه واردات خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۴۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز ترین محصولات خودرویی جهان در چین (+گزارش تصویری)

عصر ایران؛ مسعود طاهری - هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن با شعار "عصر جدید، خودروهای جدید" از 6 تا 15 اردیبهشت در محل جدید نمایشگاه بین‌المللی چین (تیانژو) افتتاح شد و این رویداد عظیم با دستاوردهای چشمگیر و نویدبخش کار خود را آغاز کرد.   این نمایشگاه که به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت خودرو در آسیا شناخته می‌شود، شاهد حضور پررنگ خودروسازان داخلی و خارجی و رونمایی از جدیدترین دستاوردهای آنها در زمینه طراحی و تولید خودرو بود.   در نمایشگاه امسال، شاهد درخشش خودروهای نوآورانه و پاک بودیم. 278 خودروی برقی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت که این امر نشان‌دهنده گام‌های بلند صنعت خودرو به سمت جایگزینی خودروهای بنزینی و دیزلی با خودروهای برقی و احترام به محیط زیست است.   غرفه‌های نمایشگاه پکن 2024، میزبان خودروسازی جهان و برندهای چینی است. این شرکت‌ها جدیدترین دستاوردهای خود در زمینه خودروهای برقی، هیبریدی و خودران را به نمایش گذاشتند به طوریکه بازدیدکنندگان نمایشگاه شاهد رونمایی از 117 مدل خودروی جدید توسط 30 شرکت خودروساز بودند.   نمایشگاه پکن 2024 بار دیگر نشان داد که چرا به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت خودرو در آسیا شناخته می‌شود و می‌توان به آینده‌ای روشن و پررونق در این حوزه امیدوار بود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • گیر واردات خودرو‌های کارکرده کجاست؟
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟
  • هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز ترین محصولات خودرویی جهان در چین (+گزارش تصویری)
  • واردات ۵۵۰۰ خودروی برقی/ اولین عرضه خودروهای برقی در روزهای آینده
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • تکلیف واردات خودروهای کارکرده چه شد؟