Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-04@12:59:57 GMT

کتابخانۀ مجازی مجلس رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۱۶۲۰۲

کتابخانۀ مجازی مجلس رونمایی شد

مراسم رونمایی کتابخانه مجازی مجلس با عنوان «باغ میراث بهارستان» و «تور مجازی موزه» و رونمایی از ۱۰ عنوان کتاب پژوهشی و دو نشریه کتابخانه با حضور  آیت‌الله محمود مرعشی، رئیس کتابخانه مرعشی قم و اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در تالار شهید مدرس موزه  و کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غلامرضا قاسمیان، رئیس کتابخانه مجلس:

از سال ۱۳۹۲  در حوزه کتاب و اسناد آشفتگی‌هایی وجود داشت و این آشفتگی برای اسناد بعد از انقلاب بیشتر بود. بسیاری از کارتن‌ها درشان باز نشده بود و نمی‌دانستیم چند سند داریم حتی شمارش اسناد هم صورت نگرفته بود. در حوزه مرمت هم تعداد آثار مرمت‌نشده به نحوی بود که مرمت آثار حدود ۳۰ سال زمان نیاز داشت.

در حوزه سند هم فقط پنج درصد اسناد، دیجیتال شده بود. با این سرعتی که پیش می‌رویم، فکر می‌کنم تا نیمه‌ سال آینده همه اسنادمان دیجیتال شده و وارد سامانه خواهد شد.

تمام کتاب‌ها و اسناد در حال مرمت هستند. بسیاری از این اسناد و کتاب‌ها در شرایط خوبی نگهداری نشده بودند، همان‌طور که گفتم برخی از کارتن‌ها درشان باز نشده بود و گاه اسناد مهمی در میان آن‌ها وجود داشت.

تحول دیگر در حوزه موزه بود. موزه اینجا گنجینه بزرگی است و به تاریخ مشروطه در اینجا سند داریم، هدایایی که به روسای مجلس در ادوار مختلف داده شده، اسناد وضع قوانین، تابلو نقاشی کمال‌الملک و شاگردانش، و.... شیء موزه‌ای بسیار زیادی داریم که فقط ۵۰۰ تای آن‌ها به نمایش گذاشته شده و بیش از دوهزار شیء موزه‌ای هم داریم که نمی‌شود به نمایش گذاشته شود.

در «باغ میراث بهارستان» کار تولید متادیتا برای زنده کردن کتاب‌ها صورت گرفته تا اطلاعات به‌صورت متن هم در دسترس قرار بگیرد، اسناد پیش از انقلاب هم در باغ‌موزه بهارستان قابل‌مشاهده است، قبلاً این اسناد به‌صورت عکس بود که حالا به متن تبدیل شده است.

 برای دسترسی به کتابخانه و موزۀ مجازی مجلس شورای اسلامی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 arian.ical.ir

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۶۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از ۴۰۰ هزار سند خلیج فارس در آرشیو ملی هند

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از دهلی نو، در مراسمی با حضور سفیر، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از اساتید دانشگاه های هند از دهها جلد کتاب حاوی اسناد تاریخی خلیج فارس در آرشیو ملی هند رونمایی شد.
سه هزار کیلومتر آنطرف تر از خلیج فارس ایران در آرشیو ملی هند اسنادی نگهداری می‌شود به قدمت تاریخ و به زبان فارسی.
آرشیو ملی هند با نگهداری بیش از ۱.۴ میلیون سند فارسی، یکی از مهم‌ترین مراکز اسناد فارسی در هند به شمار می‌رود.
در میان این اسناد، مجموعه اسناد خلیج فارس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و اطلاعات ارزشمندی را از تاریخ، سیاست و روابط منطقه در دوران حضور بریتانیا ارائه می‌دهد.
برخی اساتید دانشگاه های هند معتقدند جذابیت های گردشگری، منابع بزرگ نفت و گاز و اهمیت بسیار زیاد موقعیت جغرافیایی خلیج فارس باعث شده است که قدرت‌های فرا منطقه‌ای برای چپاول ثروت کشورهای حوزه خلیج فارس نقشه هایی برای تداوم حضورشان طراحی کنند.
از جمله اهداف رونمایی از مجموعه اسناد آرشیو ملی هند درباره خلیج فارس، ماندگاری بیشتر و در دسترس بودن این اسناد چاپی و دیجیتالی در مراکز تحقیقاتی جهان برای پژوهشگران و علاقه مندان است.
تعداد اسناد خلیج فارس در آرشیو ملی هند ۳۹۰ هزار فقره است که در قالب ۳۵۰ جلد به صورت چاپ همانند به همراه فهرست اجمالی گردآوری شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


اظهارات :
محمد بهزادی - کارشناس اسناد مرکز بین المللی میکرو فیلم نور
آصف نواز - استاد دانشگاه همدرد دهلی
انیس الرحمن - استاد دانشگاه ملی اسلامی هند

دیگر خبرها

  • کتابخانه ای به گستره صدا
  • روایت مرحوم آیت‌الله نجفی تهرانی از زندگی اش
  • فرهنگ صلح و سازش مردم یزد باید مستند شود
  • سامانه بازار کتاب تا پایان نمایشگاه سی‌وپنجم غیرفعال است
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • رونمایی از ۴۰۰ هزار سند خلیج فارس در آرشیو ملی هند
  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود