Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@02:45:26 GMT

گره کور بر تجارت فرش خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۱۶۶۶۴

گره کور بر تجارت فرش خراسان جنوبی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،کامیابی رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان جنوبی گفت: عمده فرش دستبافت استان و کشور برای صادرات است و در بهترین حالت‌هایی که مشکلی برای صادرات وجود نداشت، دو سوم تولید فرش کشور و بیش از ۹۰ درصد تولید استان به کشور‌های خارجی صادر می شد.

او افزود: فرش دستبافت خراسان جنوبی  به کشور‌هایی مانند آمریکا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس، سوئد، سوئیس، امارات، عمان، قطر و لبنان صادر می‌شود که در حال حاضر با کم شدن صادرات، دو سوم تولیدات بافندگان روی دست شان مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کامیابی با اشاره به اینکه در دهه ۷۰ در کمترین حالت سالانه ۲۰۰ میلیون دلار صادرات فرش داشتیم ادامه داد: وضع صادرات فرش دستبافت خراسان جنوبی در دهه ۷۰ بسیار خوب بود به طوری که بیش از ۹۰ درصد تولیدات صادر می شد و حتی فرش دستبافت تولیدی استان جوابگوی نیازبازار صادرات نبود.

رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان جنوبی تصریح کرد: در سال‌های ۴۶ تا ۵۲ از استان سالانه حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار فرش صادر می شد  و ۶۰ درصد بازار دنیا در دست استان بود.

او بیان کرد: عمده مشکلات ما در صادرات از سال ۹۷ شروع شد، زیرا دولت به خاطر اینکه در تحریم‌های شدید به سر می‌برد و وضعیت ارزی خوبی نداشت تصویب کرد که هر کسی به خارج از کشور فرش صادر می‌کند باید برگشت ارز به کشور را داشته باشد.

کامیابی در ادامه عنوان کرد: همین موضوع باعث شد صادرات فرش ازخراسان جنوبی به ترتیب از ۴۲۶ میلیون دلار به ۲۶۰ میلیون دلار در سال ۹۷، ۷۰ میلیون دلار در سال ۹۸، ۶۰ میلیون دلار در پارسال و کمتراز ۵۰ میلیون دلار برای امسال برسد.

رئیس اتحادیه فرش دستبافت خراسان جنوبی اظهار کرد: در این زمان مرکز ملی فرش ایران است که باید برای رفع این مشکلات در حوزه صادرات تلاش کند و پیشنهادات جدید و کارسازی برای بهبود بازار صادرات فرش دستبافت استان و همچنین کشور ارائه دهد.

انتهای پیام / ط ا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرش دستبافت صادرات فرش فرش دستبافت خراسان جنوبی میلیون دلار صادرات فرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۶۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید

به گزارش خبرگزاری مهر آمارهای منتشرشده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست ۲۰۲۴ به یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۶ درصدی داشته است. در سه ماهه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا مارس سال میلادی گذشته، ۹۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود؛ این رقم با افت ۴۱ درصدی در سه‌ماهه نخست امسال به ۵۴۷ میلیون دلار رسیده است.

در عین حال صادرات ترکیه به ایران در سه‌ماهه نخست امسال با رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۸۱۷ میلیون دلار رسیده است. ترکیه در سه‌ماهه نخست سال قبل، ۷۰۱ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

براساس این گزارش، مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده بود. ترکیه در این سال ۳ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

کد خبر 6093986 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در شروع۱۴۰۳/ تراز تجاری با و بدون نفت مثبت شد
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • رشد ۴۸درصدی تجارت در اولین ماه سال/صادرات۴میلیاردی دلار نفت
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران