Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-02@02:49:52 GMT

واکسن کرونا دقیقا چند درصد تاثیر دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۱۷۲۴۰

واکسن کرونا دقیقا چند درصد تاثیر دارد؟

آفتاب‌‌نیوز :

«علی شریفی زارچی» سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در نشستی خبری گفت: بهترین نگاه در بحث واکسیناسیون نگاه واقع بینانه است و نه بزرگ نمایی و نه کوچک نمایی.

ما سعی کردیم که کاملا مبتنی بر داده و براساس مشورت با متخصصین این حوزه یکسری شاخص‌ها را برای اثرگذاری واکسن تعیین کنیم و به صورت شفاف و واقعی در خدمت مسئولین تصمیم گیرنده و مردم ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارشی که خدمت وزیر بهداشت ارائه شد همان چیزی است که به رسانه‌ها و مردم ارائه شده است.در مقوله واکسن هم باید دو موضوع را تفکیک کرد و تا این تفکیک رخ ندهد بسیاری از مردم ممکن است سردرگم شوند.وقتی به مقوله فوت و بستری می‌پردازیم، یک عوارض واکسن است و موضوع دوم که کاملا متفاوت است، فوت براثر ابتلا به کرونا پس از واکسیناسیون است.

شریفی زارچی گفت: هرآنچه از سمت مرکز مدیریت آمار تحلیل شده است، چه نامه‌ای که در مرداد ماه نوشتیم و چه نامه‌ای که اخیرا در مورد بررسی ابتلا و فوت و بستری پس از واکسیناسیون به علت کروناست.وقتی این را درنظر میگیریم باید ببینیم اگر واکسن می زدند و اگر واکسن نمی زدند چه قدر احتمال داشت فوت و بستری داشته باشیم.اگر شرایط بدین گونه بود که واکسن‌ها ایمنی صددرصد می‌آوردند، شرایط همه دنیا متفاوت بود و افرادی که دو نوبت واکسن می‌زدند بدون ماسک و به صورت عادی به زندگی ادامه می‌دادند.اما تجربه این گونه نیست که صددرصد ایمنی داشته باشند.واکسیناسیون باعث می‌شود ریسک فوت افراد پایین‌تر بیاید و این همان چیزی است که در گزارش مرکز ما به روشنی با اتکا به آمار و ارقام به همه ارائه شد.

شریفی زارچی گفت: خیلی از مردم ممکن است که بپرسند واکسن دقیقا چند درصد تاثیر دارد، این تاثیر تابع سن و شرایط موج کروناست.وقتی به اوج قله کرونا می‌رسیم ممکن است افرادی زیادی از واکسن نزده‌ها و واکسن زده‌ها بستری و فوت شوند و اگر در اوج قله نباشیم، چه میزان ممکن است بستری و فوت شوند را باید با آن مقایسه کنیم.

او افزود: سن نیز تاثیر دارد و در سنین مختلف درصد ممکن است متفاوت باشد.پس دادن درصد تاثیر دقیق واکسن‌ها تا حدودی مساله است و به لحاظ علمی ممکن است پیچیدگی‌های بیشتری داشته باشد. موضوع پیچیده‌ای است و با نمودارها می توان آن را توضیح داد.

وی گفت: آمار مهلکی که توسط گروه‌های مخالف واکسن ارائه می‌شود مبنی بر اینکه چند درصد از واکسن‌زده‌ها فوت شده اند، این آمار غلط است، این آمار بسیار غلطی است که در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود و رسانه‌ها باید نشان بدهند چه قدر گمراه کننده است.اگر عملکرد واکسن طوری بود که می‌توان گفت که واکسن آمار مرگ را به صفر برساند فرق داشت اما هیچکس در دنیا چنین نگفته است.

او افزود: سوال دیگر این است که چرا جوانان باید واکسن بزنند. فرزند برادر خودم نه سالش بود و یک روز در رویداد روز اول مدرسه یک ساعت قرار بود بچه‌ها هم را ببینند و مبتلا شد و همه خانواده را مبتلا کرد.ما گاهی راجع به زنجیره انتقال صحبت می کنیم، احتمال مرگ کودکان بر اثر کرونا پایین است اما جوانی که در خوابگاه مبتلا شود و پیش خانواده‌اش برود خانواده‌اش را هم درگیر کرده است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: وزارت بهداشت واکسیناسیون واکسن کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۷۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود

مژگان مینوسپهر رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت:با استفاده وسیع تراز واکسن‌های موجود، می‌توان سالیانه از دومیلیون مرگ دیگرجلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: برنامه توسعه ایمن سازی کودکان از اولین و موفق‌ترین برنامه‌های ادغام شده در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی کشور از سال ۱۳۶۳بوده است.

مینوسپهر خاطر نشان کرد: فراهم آوری امکانات و تجهیزات لازم برای توزیع و نگهداری واکسن، تامین به موقع واکسن و بکارگیری نیرو‌های آموزش دیده در رده‌های مختلف سبب شد که پوشش واکسیناسیون کودکان زیر یکسال از ۳۷ درصد در سال آغاز برنامه به سرعت به بالای ۹۰ درصد در سال ۱۳۶۸ برسد و طی ۱۵ سال گذشته همواره بالای ۹۵ درصد بوده است.

مینو سپهر ادامه داد: از جمله دستاورد‌های تلاش ۵۰ ساله در زمینه واکسیناسیون می‌توان به حذف کزاز نوزادی، کنترل بیماری‌های دیفتری و سیاه سرفه، کاهش چشمگیر موارد شدید بیماری سل در دوره کودکی، حذف سرخک و سندروم سرخجه مادرزادی و عاری شدن کشور از فلج اطفال اشاره کرد.

وی افزود: سالهاست که کشور عاری از فلج اطفال است، سرخک، سرخجه وکزازنوزادی حذف شده اند. بیماری‌های دیفتری، سیاه سرفه و اوریون کنترل شده اند و میزان شیوع حاملان مزمن هپاتیت B به کمتراز یک درصد کاهش یافته است.

مینوسپهر تصریح کرد: به خاطر داشته باشیم جمعیت اتباع، تردد غیر مجاز آنها و باور‌های غلط نسبت به واکسیناسیون و اینکه می‌توانیم با روش‌های مختلف مانند طب سنتی جایگزین مناسب برای واکسیناسیون پیدا کنیم از جمله تهدید‌های این برنامه می‌باشد و امکان بازگشت بیماری‌هایی مانند سرخک، دیفتری، سیاه سرفه و سایر بیماری‌هایی که در این چند دهه کنترل شده است وجود دارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • آمار مرگ‌ومیر زنجان در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
  • شاکری: تامین اجتماعی آمار بیمه کارگران ساختمانی را شفاف ارائه دهد + فیلم
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • کارگردان مشهور ایرانی: تلویزیون نمی‌بینم!
  • بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی ارائه شد