Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@09:51:21 GMT

انتقال آب از سد طالقان تا سه سال آینده قزوین را سیراب می کند

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۱۷۸۳۰

انتقال آب از سد طالقان تا سه سال آینده قزوین را سیراب می کند

‍‍‍‍‍‍

به گزارش ایرنا، کم آبی یکی از مخاطرات جدی دشت قزوین است، دشتی که از قطب های مهم کشاورزی منطقه بوده که علاوه بر تامین بازار مصرف استان، تامین کننده نیاز بازار استان هایی نظیر تهران و البرز هم هست.

از آنجا که کشاورزی قزوین از سال‌های دور متکی به سفره‌های آب زیرزمینی بوده، تامین آب شرب و کشاورزی آن از طریق سد، از جمله آرزوهای دیرینه مردم این استان نیز بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتقال آب از سد طالقان یکی از مهمترین پروژه های عمرانی و خدماتی این منطقه بوده که انجام آن سال ها با مشکلاتی چون کمبود اعتبارات لازم دست و پنجه نرم کرده به گفته مسوولان استان ضرورت تامین آب برای دشت تشنه قزوین، زمانی برای انتظار تخصیص اعتبار ندارد.

خوشبختانه از اوایل سال جاری اخباری خوش در این زمینه مبنی بر انعقاد قرارداد با یک سرمایه گذار جدید برای تامین منابع مالی و تسریع در اجرای پروژه انتقال آب سد طالقان به ۱۵ شهر و ۱۹۴ روستای استان شنیده شده است.

براساس این قرارداد، تا سه سال آینده نیازهای آبی استان قزوین با بهره برداری از این پروژه آبرسانی تا افق سال ۱۴۲۵ تامین خواهد شد.

در همین راستا، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قزوین (ایرنا) با یدالله ملکی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان به گفت و گو نشسته تا ضمن بررسی جزییات طرح انتقال آب از سد طالقان، در خصوص وضعیت آبی دشت قزوین نیز مطلع شویم. 


ایرنا: لطفا از آخرین وضعیت عملیات انتقال آب از سد طالقان به قزوین توضییح دهید؟

مطالعات و مطالبات انتقال آب از سد طالقان به دهه ۴۰ و عملیات اجرایی این طرح به اواخر دهه ۸۰ باز میگردد، از آنجایی که هزینه اجرایی پروژه انتقال آب از سد طالقان بسیار سنگین بود و اعتبارات خاصی به آن تزریق نمی شد، بنابراین این پروژه تا سال ۹۸ کاملا تعطیل و پیشرفت فیزیکی آن نیز تنها ۸ درصد بود. 

این طرح از مطالبات مهم مردم آبیک و قزوین و روستاهای واقع شده در مسیر برای تامین آب شرب است که انجام آن منجر به تامین ۶۰ میلیون متر مکعب آب می شود.

پروژه انتقال آب از این سد دارای ۲ قسمت شامل تصفیه خانه که به روش خودگردان (B.o.t) به پیمانکار واگذار شده و خط انتقال آن نیز در حال فعالیت است. 

با توجه به تخصیص اعتبارات قطره‌ای در دولت گذشته به این پروژه که یکی از مهمترین مصوبات سفر ریاست جمهوری وقت نیز به قزوین بود، پس از چند ماه از ابلاغ مصوبه، تامین اعتبار آن از توان دولت خارج و سعی شد تا با جذب سرمایه‌گذار، این پروژه در قالب ۲ فاز به سرانجام برسد.

ایرنا: در خصوص جداسازی طرح آبرسانی به آبیک از پروژه سد طالقان هم توضیحاتی ارایه فرمایید؟
این پروژه نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از این میزان، حدود ۷۰ میلیارد آن در نیمه دوم سال ۹۸ از محل اسناد خزانه تامین و عملا پروژه وارد فاز جدیدی شد. 

باتوجه به اینکه، وضعیت آب شرب شهرستان آبیک بسیار نامطلوب بود، به نظر رسید باید اولویت در فاز نخست تامین آب شرب استاندارد و مرغوب برای مردم این شهرستان قرار گیرد.

پروژه انتقال آب از سد طالقان، دارای ۱۲۰ کیلومتر خط اصلی است که با شاخه‌های آن ۳۲۰ کیلومتر می شود، خط انتقال آب این پروژه تا آبیک نیز ۱۷.۵ کیلومتر است که ۱۳.۵ کیلومتر آن لوله گذاری شده و ۴ کیلومتر آن نیز باقیمانده است.

در ۶ ماه گذشته نیز پروژه انتقال آب به آبیک از ۴ درصد به ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

ایرنا: طرح آبرسانی به آبیک نیازمند چه میزان اعتبار است و چه زمانی به سرانجام خواهد رسید؟

برای تکمیل عملیات خط انتقال طرح آبرسانی تا آبیک به ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تا پایان امسال با ۹۰ میلیارد تومان آن موافقت و ۴۰ میلیارد تومان آن نیز ابلاغ شده است.

در صورتی که اعتبارات مورد نیاز به موقع تامین شود و بتوانیم روند اجرای کنونی را ادامه دهیم آب شرب آبیک به زودی تامین خواهد شد اما در خصوص فاز دوم این پروژه نمی توان به اعتبارات دولتی اکتفا کرد و بنابراین با تلاش نمایندگان مردم استان در مجلش شورای اسلامی و همچنین استاندار وقت تصمیم بر آن شده تا با ارایه روش های جذاب برای جذب سرمایه گذار، از بخش خصوصی استفاده کنیم و به همین منظور نیز مجوزهایی در این رابطه صادر و تا ۲ هفته آینده با یک سرمایه‌گذار قرار داد منعقد خواهد شد. 

ایرنا: به روش های جذاب برای جذب سرمایه گذاری اشاره کردید، در این رابطه توضیحاتی ارایه فرمایید؟

شرکت آب منطقه ای قزوین براساس این قرار داد موظف است ۵ کیلومتر از آب سد طالقان و ۲۵ میلیون متر مکعب از پساب های تولیدی استان را در اختیار سرمایه گذار قرار دهد، اعتبار مورد نیاز بالغ بر ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که تمامی آن از بخش خصوصی تامین می شود. 

نکته مهم طرح آن است که دولت آورده ای به سرمایه گذار در راستای تکمیل پروژه می دهد که این آورده خود منشا سرمایه گذاری و اشتغال در استان خواهد شد و براساس توافقات صورت گرفته باید یک شهرک صنعتی، یک شهرک گلخانه ای و یک شهرک گردشگری احداث که انجام این مساله می تواند نقشی اساسی در توسعه استان ایفا کند.

ایرنا: در خصوص سد بالاخانلو و زمان آبگیری آن هم توضیح بفرمایید؟

کمبود آب در حال حاضر یکی از معضلات مطرح در تمام کشور بوده و قزوین نیز از این قاعده مستثنی نیست، با توجه به اینکه در حال حاضر بیشتر آب مصرفی استان از سفره های آب زیرزمینی تامین  و منابع آبی آن نیز از حساسیت بالایی برخوردار می باشد از این رو قزوین از دهه ۸۰ و ۹۰ عملیات مطالعاتی و اجرایی خود را در راستای پایدار سازی آب شرب و همچنین افزایش سطح کیفی آن آغاز کرده است. 


در همین راستا ۲ پروژه مهم برای جنوب، شمال و غرب استان تعریف شده که مجموعا بالای ۸۵ تا ۹۰ درصد جمعیت استان را پوشش خواهد داد و برای رفع معضل آب جنوب استان نیز احداث سد بالاخانلو طراحی شد که آب شرب پنج شهر از جمله بویین زهرا، دانسفهان، سگزآباد، شال و اسفرورین به همراه ۳۰ روستای منطقه را تامین می کند. 

سد بالاخانلو به عنوان یکی از پروژه های آبی جنوب استان سال ها در انتظار اخذ اعتبارات بوده و عملیات اجرایی آن از سال ۹۲ آغاز و تا قبل از سال ۹۸ این پروژه از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نبود. 

با توجه به تحریم های صورت گرفته، این پروژه پس از هشت سال تنها ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و سهم آب منطقه ای تا سال ۹۸، بدهکاری ۷۰ میلیارد تومانی به آن بود که با پیگیری های صورت گرفته این طرح نیز مانند سایر پروژه های آبی استان که به دلیل عدم تخصیص اعتبارات تعطیل شده بود، دوباره به چرخه کار افتاد.

از ویژگی های این سد تامین آب شرب جنوب استان قزوین، بهبود آبیاری چهار هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست، تامین یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب مصرف زیست محیطی و سه میلیون متر مکعب تغذیه مصنوعی است که با بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ عملیات آبگیری آن صورت می پذیرد.

البته این سد دارای نواقصی هم هست که درصدد رفع آن هستیم چرا که این پروژه نیاز به تصفیه خانه و خط انتقال دارد که اسناد و مدارک آن به وزارتخانه نیرو نیز ارسال شده است. 

ایرنا: در رابطه با آخرین وضعیت سد نهب که آبگیری آن سال گذشته صورت گرفت توضیح دهید؟

این سد با ارتفاع ۴۶ متر و طول تاج آن نیز ۲ هزار و ۱۵۶ متر و حجم مخزن آن هم ۱۲۰ میلیون متر مکعب است و مطالعات آن مانند سایر پروژها از دهه ۴۰ آغاز و در سال ۹۸ با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی بدنه و بیش از ۸۰ میلیارد تومان بدهی همراه بود.

سد نهب با هدف تخصیص سالیانه آب به میزان ۱۱۰ میلیون متر مکعب، به تفکیک ۸۰ میلیون مترمکعب حق آبه کشاورزی، ۲۵ میلیون متر مکعب تغذیه مصنوعی و پنج میلیون مترمکعب هم به محیط زیست، کنترل سیلاب‌ رودخانه خررود، تغذیه مصنوعی و تامین سالانه آب برای مصارف ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست تکمیل و نقش مهمی در توسعه پایدار استان و بهبود وضعیت اشتغال منطقه با سرمایه‌گذاری ۴۶۵ میلیارد تومان داشته است.

 کانال های زیردستی از پروژه های جانبی این طرح است که در ۲۵ کیلومتر اول طراحی و ۱۷ کیلومتر آن ساخته و اجرا شده و تلاش داریم تا سال آینده فاز نخست کانال های زیردستی بهره برداری شود.

ایرنا: شرکت آب منطقه ای در تامین و انتقال آب در آبریزها اقداماتی انجام داده، در این رابطه توضیح دهید؟

مطالعات پروژه انتقال آب الموت به دشت قزوین و انتقال آب از پروژه های ۲ و ۳ هزار از سال های قبل آغاز شده اما با توجه به اینکه کمبود آب سایر استان ها روند افزایشی داشت، بنابراین وزارت نیرو به این پروژه به عنوان یک طرح فرا استانی نگاه کرد و در راستای تامین آب استان های تهران، قزوین و البرز از شرکت آب منطقه ای قزوین خارج شد.

هر چند که این طرح تاکنون پیشرفتی نداشته اما شک نداریم اگر در دست استان باقی می ماند از فاز مطالعاتی خارج و تا به امروز نیز آماده فاز عملیاتی بود.

در حال حاضر کمیته ای متشکل از مدیران استان های تهران، البرز و قزوین در حال بررسی ابعاد مختلف این پروژه و بازنگری مطالعاتی آن هستند.

ایرنا: در خصوص لایروبی ها و رفع تصرفات بستر رودخانه های استان بفرمایید تا امروز چه اقداماتی صورت گرفته است؟

سیل سال های ۹۷ و ۹۸ اتفاق بزرگی را برای استان رقم زد و زنگ خطری را برای قزوین به صدا درآورد که در همین رابطه یکی از مهمترین کارهایی که در این حوزه صورت گرفت بازگشایی مسیرها، رودخانه ها و آزادسازی هایی بود که به انجام رسید.

با توجه به اینکه استان قزوین دارای عملکرد بسیار خوبی در این زمینه بود، توانست بالغ بر ۶ میلیارد تومان اعتبار برای این حوزه کسب کند و به همین خاطر تمام رودخانه های مهم منطقه در دستور کار قرار گرفت، اما به رودخانه های پرخطر مانند حاجی عرب، رودخانه بازار، ابهررود و خررود در مرکز توجه بیشتری شد و متناسب با اعتبارات تخصیص داده شده و حتی فراتر از این اعتبارات، عملیات لایروبی و آزاد سازی آنها نیز آغاز شد. 
به عنوان مثال ۳۵ کیلومتر از رودخانه حاجی عرب از نو ایجاد و سیل های بعدی نیز بخوبی مدیریت شد.

لایروبی رودخانه خشکه دشت واقع در رودبار الموت که به دلیل سیل اخیر خرابی هایی به همراه داشت از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه ای در این حوزه بود و همچنین برای رودخانه شهیدآباد آوج نیز طرح لازم تهیه شده است. 

تاکنون بیش از ۷۰ کیلومتر از رودخانه های استان قزوین بازگشایی و بیش از ۸۰ کیلومتر لایروبی در آنها صورت گرفته، یعنی به عبارتی طی ۲ سال اخیر به اندازه ۳۰ سال کار شده است.

ایرنا: در خصوص وضعیت دشت قزوین، از نظر خشکسالی و  فرو نشست دشت قزوین توضیحاتی ارایه دهید؟

پس از زلزله سال ۴۱، دشت قزوین مورد توجه سازمان های بین المللی قرار گرفت و بانک جهانی نیز بالغ بر ۴۰ میلیون دلار وام به آن تخصیص داد تا مطالعات لازنم برای این دشت در دستور کار قرار بگیرد.

در همین راستا، راهکارهای متعددی توسط محققان ارایه شد که بخشی از آنها مانند سد نهب و انتقال آب از سد طالقان در استان اجرایی شده است.

 کم آبی یکی از مشکلات اساسی کشور بوده و تنها مختص به این استان نیست اما تفاوت قزوین با سایر استان ها، منابع آبی مشخص آن بوده و دشت قزوین نیز یکی از بهترین دشت های آبی کشور  محسوب می شود. 

متاسفانه بهره برداری از آب این دشت، بیش از حد استاندارد صورت گرفته و براساس آخرین بررسی های صورت گرفته در حوزه کشاورزی، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب آن از طریق چاه های استان بهره برداری می شود، در صورتی که این میزان باید ۷۸۰ میلیون متر مکعب باشد.

به طور کلی سالانه بالغ بر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از منابع آبی ذخیره استان قزوین مصرف می شود و از سال ۹۳ تاکنون تعیین و تکلیف چاه های آب غیرمجاز استان در دستور کار قرار گرفته است.

در دشت قزوین نیز بیش از سه هزار حلقه چاه آب غیرمجاز وجود داشت که در ۲ دسته فرم یک و ۵ دسته بندی شدند و در حال حاضر عمده چاه های غیرمجاز استان مسدود و تمامی چاه‌های غیرمجاز استان شناسایی و پرونده سازی شده اند.

در مجموع نیز یک هزار و ۱۸۸ چاه فرم یک که پیش از سال ۸۵ حفر شده، در مرحله تعیین تکلیف و صدور پروانه قرار داشته و  یک هزار و ۷۰۰ حلقه چاه فرم پنج نیز که پس از سال ۸۵ حفر شده، شناسایی، پلمب و پر کردن آنها از سه سال گذشته آغاز و تاکنون ۳۵۰ حلقه پر شده‌ است.

ایرنا: از اقدامات شرکت آب منطقه ای در راستای پیشگیری از معضلات دشت قزوین بگویید؟

نصب کنتور هوشمند نقش به سزایی در مدیریت مصرف آب دارد چرا که این اقدام هدف بسیار بزرگی را دنبال می کند.

 پروژه نصب کنتورهای هوشمند از سال ۹۳ در استان قزوین با هدف صیانت، حفاظت و مدیریت بهینه منابع آب های زیرزمینی کلید خورد تا در کنار سایر پروژه های طرح احیاء و تعادل بخشی به کاهش مصرف آب های زیرزمینی کمک کند و اجرای آن نیز تا مجهز شدن تمامی چاه های آب استان به کنتور هوشمند همچنان ادامه خواهد داشت.


هم اکنون میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی مانند چاه، قنات و چشمه در استان قزوین بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب است که حدود ۹۶۰ میلیون مترمکعب آن از پنج هزار و ۸۰۰ حلقه چاه آب مجاز صورت می گیرد که این روند بسیار نگران کننده بوده و باید در این زمینه مدیریت صحیح صورت بگیرد.

در این راستا و از سال ۹۳ تاکنون بیش از سه هزار و ۵۰۰ دستگاه کنتور هوشمند در چاه های کشاورزی، صنعتی و خدماتی نصب شده که با نصب آنها زمینه صرفه جویی ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب در سطح استان قزوین فراهم شده است.

البته در حال حاضر ۲ هزار و ۹۰۰ حلقه چاه آب کشاورزی، صنعتی و خدماتی و ۳۹۳ حلقه چاه فرم یک در استان باقی مانده که باید مجهز به کنتور هوشمند شود که در صورت تامین اعتبارات لازم قادر خواهیم بود سالانه ۴۰۰ تا ۸۰۰ دستگاه کنتور را نصب و راه اندازی کنیم.

ایرنا: آیا افت بی رویه آب های زیرزمینی از عوامل فرونشست دشت قزوین است؟
بله، از نظر بنده هم مهمترین عامل فرونشست زمین افت سطح آب‌های زیرزمینی است، زمانی که سطح آب‌های زیرزمینی کاهش و از لایه‌ها حذف شود فشار لایه‌های بالایی باعث می‌شود طبقات خاک فشرده شوند و فرونشست صورت بگیرد.

برچسب‌ها ایرنا استان قزوین شرکت آب منطقه ای آبرسانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا استان قزوین شرکت آب منطقه ای ایرنا استان قزوین شرکت آب منطقه ای آبرسانی انتقال آب از سد طالقان درصد پیشرفت فیزیکی شرکت آب منطقه ای میلیون متر مکعب آب های زیرزمینی پروژه انتقال آب میلیون مترمکعب استان قزوین میلیارد تومان کنتور هوشمند تامین آب شرب سرمایه گذار بهره برداری حال حاضر رودخانه ها قزوین نیز دشت قزوین صورت گرفت خط انتقال ۵ کیلومتر استان ها حلقه چاه منابع آب خواهد شد مکعب آب سال ها سال ۹۸ آن نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۷۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرطرفدارترین بازیکن حال حاضر جهان به بایرن مونیخ می‌رود؟

در شرایطی که فلورین ویرتز، پدیده جوان بایرلورکوزن، قرار است یک سال دیگر در این باشگاه در تیم ژابی آلونسو بازی کند، به نظر می‌رسد بایرن تلاش‌های خود را برای انتقال این ستاره جدید فوتبال جهان آغاز کرده است.

اولی هوینس، کلید آینده موفق بایرن را در توسعه جوانان می‌بیند و در برنامه تلویزیونی هشدار داد که با توجه به درآمد باشگاه‌های انگلیسی و همچنین رئال مادرید، این رقابت گسترده‌تر خواهد بود. به عقیده او موسیالا و پابلوویچ، دو بازیکن بایرن، دو انتقال بزرگ آینده فوتبال جهان را رقم خواهند زد و همچنین فلورین ویرتز که یک بازیکن جوان است و می‌تواند یک انتقال بزرگ پیش رو داشته باشد.

هوینس پیش از این گفته بود ما می‌توانیم صد میلیون یورو را یک‌بار صرف هری کین کنیم و شاید روی یک بازیکن آلمانی، اما نه چهار یا پنج بار. منظور او از بازیکن آلمانی، همین ویرتز بود که سال آینده نیز در بایرلورکوزن بازی خواهد کرد.

با توجه به اینکه ویرتز در فهرست توپ طلای اروپا حضور دارد و در جام ملت‌های اروپا نیز از بازیکنان ثابت تیم ملی خواهد بود، به نظر می‌رسد مونیخ کار بسیار دشواری برای انتخاب این ستاره نوپا داشته باشد؛ هم‌تیمی سابق سردار آزمون در لورکوزن که پس از یک مصدومیت شدید رباط صلیبی بازگشتی درخشان به بوندسلیگا داشته و در صدر ستارگان این لیست قرار دارد.

منبع: ورزش سه

tags # بایرن مونیخ سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • دغدغه کارگران روی میز مسئولان قزوین
  • صخره‌نوردی بی‌نظیر بز‌های کوهی در طالقان (فیلم)
  • اتمام پروژه دوخطه قزوین-زنجان تا یک سال آینده به شرط تزریق نقدینگی
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • پرطرفدارترین بازیکن حال حاضر جهان به بایرن مونیخ می‌رود؟
  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک
  • افتتاح طرح انتقال آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • هوینس خبر داد: انتقال صد میلیونی بایرن کیست
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن