Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@04:42:54 GMT

اصغر فرهادی هوشمندتر از آن است که ...

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۱۸۴۱۵

اصغر فرهادی هوشمندتر از آن است که ...

اصغر فرهادی که این روزها فیلم «قهرمان» او به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار معرفی شده است در واکنش به اظهارات مدیر گروه مستند بنیاد روایت فتح که گفته بود «اصغر فرهادی فیلمساز تیزهوشی است که هم حکومت را دارد و هم بیرون حکومت را» بیانیه تندی صادر کرده است.

اگرچه این اظهارات فرهادی را بیشتر باید اقدامی در راستای ایجاد جنجال رسانه‌ای برای پرفروش کردن فیلم و همچنین بالا آمدن نام فیلم در آستانه برگزاری آکادمی اسکار ارزیابی کرد، اما به هر رو این پرسش مطرح است که فریاد «از شما بیزارم» فرهادی را چگونه باید در کنار حمایت‌های مستقیم دولتی از او قرار داد؟

اصغر فرهادی که بیشترین سیمرغ‌ها را از جشنواره فجر گرفته، چهار بار نماینده جمهوری اسلامی ایران در اسکار شده، فیلم آخرش در دولت سیزدهم مجوز اکران گرفته و به عنوان نماینده جمهوری اسلامی به اسکار معرفی شده، از چه چیزی اعلام برائت می‌کند؟

چندی پیش هم اظهاراتی از این کارگردان مطرح ایرانی در جشنواره کن با تیتر «ایران کشوری سرکوبگر است» منتشر شد که بلافاصله توسط او تکذیب و فرهادی آن تیتر را حاصل ترجمه اشتباه خبرنگار از صحبت‌هایش عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین در آن تکذیبیه گفته بود که «اهل بیانیه‌نویسی نیستم».

اما بیانیه‌نویسی اخیر فرهادی را علاوه بر همان استراتژی رسانه‌ای بالا آوردن فیلم، باید حاصل انتقادات و فشارهای دوجانبه بر او دانست. از طرفی برخی رسانه‌های بیگانه و طیف برانداز او را متهم به حکومتی بودن می‌کنند و به عنوان مثال شخصی مانند «رسول‌اف»، فرهادی را به دلیل استفاده از بازیگری (امیر جدیدی) که سابقه همکاری با سازمان‌های فرهنگی جمهوری اسلامی را دارد، مورد سرزنش قرار می‌دهد. از جانبی دیگر برخی مدافعان جمهوری اسلامی نیز فرهادی را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

البته اظهارات اخیر بیشتر از آنکه نقد فرهادی باشد، حمله به جریان روشنفکری و براندازی بود که از فرط بغض و عناد نسبت به جمهوری اسلامی حتی کارگردانی مانند فرهادی را نیز برنمی‌تابند و از اینکه او همچنان در کشورش زندگی می‌کند و فیلم می‌سازد عصبانی‌اند. حتی شاید بتوان این عبارت که «اصغر فرهادی، فیلمساز تیزهوشی است که هم حکومت را دارد و هم بیرون حکومت را» نوعی تمجید از هوشمندی فرهادی دانست!

در همان بیانیه تند فرهادی، اظهاراتی هست که نشان از آن دارد که او همچنان نمی‌خواهد پل‌های پشت‌ سر خود را تخریب کرده و مانند «رسول‌اف»، «جعفر پناهی»، «بهمن قبادی» و «محسن مخملباف» تبدیل به فیلمسازی حاشیه‌ای شود. فرهادی غالباً نشان داده هوشمندتر از آن است که فریب افرادی  را که نسبت به او حس رقابت و حسادت دارند بخورد و خود را به ابزاری سیاسی فرو بکاهد.

تلاش جریان برانداز همواره ایجاد تقابل روشنفکران، هنرمندان، ورزشکاران و... با جمهوری اسلامی ایران و استفاده ابزاری از آنها و نهایت تبدیل کردن آنها به عنصری دست دوم و فراموش شده بوده است. در برابر چنین تلاشی، باید این هوشمندی وجود داشته باشد که پازل ضد انقلاب نیز تکمیل‌ نشود و امثال اصغر فرهادی را که به گفته خودش «همیشه عاشق زندگی در میان این مردم و فیلم ساختن برایشان» بوده‌ است دو‌دستی تقدیم براندازان کند.

سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی در قبال هنرمندانی که از مواهب نظام بهره‌مند می‌شوند ولی به دلایلی ترجیح می‌دهند با حاکمیت فاصله‌گذاری کنند و گاه، گوشه و کنایه‌ای نیز حواله نظام کنند، همواره پدرانه و بزرگوارانه بوده است و تجربه این سال‌ها نشان داده است که حاکمیت این مسأله را به سهولت در خود هضم می‌کند.

---

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جمهوری اسلامی اصغر فرهادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۸۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد،‌ نائب رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان با بیان اینکه همکاری دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران بهترین راه حل برای بحران انرژی پاکستان است، تصمیم مستقل از سوی دولت اسلام آباد و بی توجهی دولتمردان پاکستانی به سنگ اندازی‌های آمریکا را برای تقویت روابط دوجانبه این کشور با ایران خواستار شد.
«علامه سید اقبال رضوی» نائب رئیس حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان در مصاحبه‌ای گفت: جمهوری اسلامی ایران به راحتی می‌تواند مسئله بحران انرژی پاکستان را حل کند.
وی با اشاره به سنگ اندازی‌های آمریکا در روابط دوجانبه ایران و پاکستان همزمان با سفر اخیر «دکتر سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد گفت: اگر پاکستان خود را کشوری مستقل می‌داند به هیچ عنوان نباید برای توسعه روابط با کشور همسایه خود تحت فشار آمریکا و تهدید تحریم‌های اقتصادی این کشور قرار بگیرد.
اقبال رضوی افزود: درحالیکه بزرگترین مسئله پیش روی پاکستان بحران انرژی است و از طرفی نیز کشور همسایه ایران با ظرفیت بالای خود می‌تواند برق، گاز و بنزین ارزان برای شما فراهم کند ضروری است تا از این ظرفیت استفاده شود.
این مقام حزبی پاکستان افزود: همسایگی، مرز مشترک، مقرون به صرفه بودن تجارت، کاهش هزینه حمل و نقل تمامی مواردی هستند که باعث می‌شود جمهوری اسلامی ایران به مراتب شریک تجاری بهتر از غرب برای پاکستان جهت بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت مردم باشد.
وی در بخش پایانی مصاحبه خود تاکید کرد: بحران انرژی مسئله حیاتی مردم پاکستان و کاملا داخلی است از این رو دولت پاکستان باید با واردات انرژی از ایران که خواست همه مردم پاکستان است به این بحران خاتمه بخشد.

دیگر خبرها

  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است
  • ۱۳ فرد و نهاد انگلیسی از سوی ایران تحریم شدند
  • دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با سفیر ایران در لبنان
  • آمادگی هلال احمر ایران برای کمک به سیل‌زدگان کنیا
  • آمادگی هلال احمر برای کمک به مردم سیل‌زده کنیا
  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل
  • اعلام مجدد آمادگی راه‌آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان مجوز گمرک را ندارد
  • نعیمه نظام‌دوست در برنامه اسکار با اجرای مهران‌مدیری: دوست دارم با «مهران مدیری» ازدواج کنم (فیلم)
  • تبلیغات منفی رسانه‌های غرب درباره فتح فاو توسط ایران