محتوای «بازی مرکب» ایدئولوژی نظام سرمایهداری است
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۱۸۹۷۱
به گزارش خبرگزاری مهر نشست نقد و بررسی سریال کرهای بازی مرکب ظهر دیروز چهارشنبه ۲۶ آبان توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با حضور شاپور بهیان عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، محمدرضا جوادی یگانه عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، رضا نجفزاده عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و با دبیری مصطفی اسدزاده عضو پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بهصورت برخط برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این برنامه هر کدام از کارشناسان به ایراد سخن و نظر در خصوص اینسریال از منظر سرمایهداری و صنعت سرگرمی پرداختند و ابعاد مختلف آن را بررسی کردند.
در ابتدای این نشست مصطفی اسدزاده دبیر برنامه و عضو پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: سریال بازی مرکب سال ۲۰۰۲ ایدهاش به سر کارگردان آن زد اما کسی حاضر به همکاری برای ساخت آن نبود و در سال ۲۰۱۸ کمپانی نتفلیکس پذیرفت که آن را ساخته و منتشر کند. حال باید دید این سریال نقد سرمایهداری است یا پرداختن به صنعت سرگرمی و بها دادن به آن میباشد. برخی میگویند این اثر ارزش نقد دارد و برخی قائل به نقد آن نیستند و سریال را ضعیف و سطحی میپندارند. باید دید از منظرهای گوناگون نقد و نظر روی این سریال چیست.
*هدف ترساندن جامعه از وضعیت پسا سرمایهداری است
محمد رضا جوادی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: باید دید چرا اقبال مردم روی این سریال زیاد است، باید از منظر اخلاق اجتماعی و نظریه بازی آن را بررسی کرد. اقبال جامعه ایرانی در سالهای اخیر به سینمای کره زیاد شده و سینمای کره هم رشد زیادی داشته است. داستان سریال بازی مرکب در خصوص قمار است. قمار یعنی بازی بازندهها و حرص حقیرانه در این رقابت ملاک و مبنای وسوسه است. معمولاً همه قمارها و بازیها برمیگردد به داشت دارایی افراد، اما سریال قمار بر سن جان رخ میدهد و زندگی افراد مورد بازی قرار میگیرد. در بازی مرکب افراد بازنده هستند و هیچ چیز برای از دست دادن ندارند، برای همین جان خود را برای قمار وسط میگذارند و در این بازی بازندهها عموماً جامعه و اتحادی شکل نمیگیرد و هر فرد برای بقای خودش میجنگد.
وی ادامه داد: در این سریال اخلاقی وجود ندارد چون اخلاق جایی است که جامعه وجود دارد و ترکیب برنده و بازنده کنار هم است، اما اینجا امکان زیستی وجود ندارد و تنها بقای محدود تعریف شده و شکل گرفته است. در نتیجه ساختار جامعه در این سریال وجود ندارد و فردیت افراد نیز خطرناک میشود. از منظر نظریه بازی بخواهیم آن را بررسی کنیم متوجه میشویم که بازی مرکب مجموعهای از بازیهای قماری و برد و باختی است که تلاش دارد افراد را وسوسه کند برای مشارکت و این را باید گفت که سبک ارائه این بازی به نظر اولتیماتم گیم است، یعنی دادن اختیار برای خروج از بازی ولی در واقع اختیاری وجود ندارد و در رده دیکتاتورگیم قرار میگیرد. چون به ظاهر مختارانه وارد شدهاند اما بنابه شرایط و جبر حضورشان دیکتاتوری میشود.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: سبک بازی در جزییات، بازی دوراهی زندانی است. یعنی خروج یک نفر از دوراهی و رفتن به مرحله بعد و عملاً یعنی نفع شما در زیان دیگران است. در مراحل اول و دوم مهارت فردی، هوش و شانس ملاک است و در مرحله سوم سبک بازی چیکن گیم یا بازی بزدلانه است. یعنی همکاری تیمی از سر ناچاری برای بقا حتی اگر رضایت به بقای دیگران نباشد. مرحله چهارم منطق میشود رقابت همراه با شانس و تصادف، مهم بازی پنجم است که پل شیشهای است که ترکیبی از انتقام، محاسبه، شانس، همکاری و رقابت است.
جوادی گفت: سریال بازی مرکب به رخ کشیدن انحلال جامعه است و فردگرایی برای بقا علیه هم را نمایان میکند و براحتی انسان برای حیات شخصی خود بدون هیچ تقیدی دیوانهوار وارد بازی قمار بازنده برای طمع برد میشود و این نتیجهاش فروپاشی جوامع را در پی خواهد داشت. در سریال به وضوح میبینیم یک عده بالا نشین مادام در حال ثروتمند شدن هستند و بازیکنها که از طبقه متوسط هستند در حال نابودی و رقابت و این خطرناکترین وضعیت برای جوامع است. یعنی خطر فروپاشی طبقه متوسط که منجر به انهدام کل جوامع بشری خواهد شد. سریال به ما میگوید اگر طبقه بالا نشین و سرمایه داری نباشد و منهل شود کل جامعه و بازیکنها نابود خواهند شد و لازم به بقا سرمایهداری است تا قمار برندگی بماند. هدف این سریال و امثال آن بجای نقد سرمایهداری در واقع هشدار به جامعه برای وضعیت پسا سرمایهداری است. یعنی اگر سرمایهداران نباشند شما مردم به جان هم خواهید افتاد و نابود خواهید شد.
* فردگرایی در پی فروپاشی اجتماعی
در ادامه شاپور بهیان جامع شناس حوزه هنرو ادبیات عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دلیل اینکه توجه مردم به این سبک کارها زیاد است در واقع باید گفت این همان ایدئولوژی نظام سرمایهداری است که توسط هژمونی رسانهای آن به مردم القا میشود که اگر بخواهی توفیق، قدرت و ثروت بدست بیاوری باید با فردگرایی و تلاش انحصاری خودت به هر قیمت به آن برسی و حتی اگر شکستی هم خوردی ناشی از ضعف و ناتوانی فردی خودت است و نه سیستم و ساختار و همین ساختار مردم را ترغیب به قمار برای بقا و جنگ قدرت و ثروت میکند و در نهایت جوامع نابود و سرمایهدارها ثروتمندتر و قدرتشان بیشتر میشود.
وی ادامه داد: سرمایهداری با بازی هاپزی و داروینی با بازی دادن مردم و رقابت بازنده آنها، هم لذت میبرد و هم به ثروت مطلوبه حاصل از آن میرسد. این سریال هم صنعت سرگرمی است و هم نقد سرمایهداری، ولی بهنظرم نمیتواد نقد آگاهانه باشد. در این بازی نبرد اجتماعی وجود ندارد و مبارزات فردی و امیال شخصی است و طبقه درخود مانده که درکی از کلیت ندارند صرفاً برای وجودیت خویشتن تلاش میکند.
* منطق هابزی در پنهان سازی وجودی سرمایهداری
رضا نجف زاده عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: این سریال بخشی از صنعت سرگرمی است. انسان عصر حاضر تمایل بازی محوری دارد و میخواهد که در این میدان بازی کند و بازی دهد. سریال دارد به سریالی شدن چنین زیستی کمک شایانی میکند و شبکه بها دهنده به آن بهراحتی دارد جامعه شناسی شرقی را دگرگون و به همه جهان بست میدهد. حامیان سینمای کره تاکید زیادی دارند که فرهنگ و جامعه شناسی سنتی شرقی براحتی تحریف و تبدیل به مهره بازی جهان سرمایهداری شود. و این سینما با قدرت در حال توسعه مفهوم دموکراتیک غربی است. در مقایسه با سایر آثار در این سبک این سریال از منظر تئوری، اندیشه و ایدئولوژی تاحدودی موفقتر و در بخشی ناموفق است.
وی افزود: سوژه این سریال دموکراتیک نبوده و کاملاً اقتدارگرا و در پی ستیز برای خروج از رنج در میان بوالهوسی سرمایهداران است. منطق هاپزی کاملاً سرمایهداری را پنهان میکند و جامعه بدهکار را برای رقابت و جنگ به پای بازی برد و باخت پوچ میکشاند. و جامعه ارائه شده در این سریال جامعه ورشکستگان، مالباختگان و بیفایدگان است که محکوم به نابودی هستند و در این سیر نابودی رقابت برای نجات شکل میگیرد، نجاتی که منافعش برای سرمایهداری است و مزمت و هزینههایش برای افراد جامعه گریز فردگرا خواهد بود.
وی تصریح کرد: کاراکترها مقاومت و مبارز هستند و گاهاً باهوش اما بهراحتی تن به فریب و بازی با برد محال میدهند و این اوج طمع و شهوت انسان در عصر حاضر است که جامعه گریز هستند و حاصل فروپاشی طبقه متوسط هستند. آدمها به طمع آزادی میجنگند اما آزادی درکار نیست و نهایت بردگی و اسارت در میان چنگان سرمایهداری و صاحبان قدرت میباشد. و بازی بازی محبوسان خویشتن خواسته است به این عبارت که اگر حتی با یک فرصت از بازی خارج شوند و به جامعه متلاشی برگردند باز هم تمایل به قمار و بازی فردی دارند و در راستای اتحاد اجتماعی دنبال راهکار نجات نیستند.
کد خبر 5354024منبع: مهر
کلیدواژه: سریال خارجی کره جنوبی نقد فیلم سریال بازی مرکب سرمایه داری سرگرمی صنایع فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات محمدرضا جوادی یگانه علیرضا نجف زاده هفته کتاب و کتاب خوانی هفته کتاب رونمایی کتاب روز جهانی فلسفه معرفی کتاب کتاب و کتابخوانی انتشارات سوره مهر دفاع مقدس جنگ تحمیلی فلسفه انتشارات سروش رایزنی فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی علامه طباطبایی عضو هیأت علمی دانشگاه سرمایه داری وجود ندارد صنعت سرگرمی بازی مرکب برای بقا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۸۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دهقانی: نظام مالکیت فکری کلید توسعه عادلانه فناوری است
معاون علمی رئیس جمهور معتقد است "مالکیت فکری" برای عدالت ضروری است. این نظام مالکیت فکری به پدیدآورندگان فناوری حق میدهد تا از دستاوردهای خود سود ببرند و در عین حال، دیگران نیز میتوانند از این دستاوردها استفاده کنند. - اخبار اجتماعی -
دکتر روحالله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم پیرامون موضوع مالکیت فکری در ایران، به نقش دوگانه فناوری در تشدید یا کاهش شکافهای طبقاتی اشاره کرد و گفت: فناوری، همچون تیغی دو لبه، میتواند شکافهای طبقاتی را عمیقتر کند و یا در جهت عدالت و توسعه آن به کار گرفته شود.
دهقانی فیروزآبادی در ادامه، دسترسی به منابع علمی را به عنوان نمونهای از این دوگانگی مطرح کرد و تصریح کرد: پیش از ظهور اینترنت، دسترسی به منابع علمی نظیر کتابها، مقالات و ... محدود به قشر خاصی از جامعه بود. این امر به دلیل هزینه بالا و نیاز به ارتباطات و مجوزهای خاص، مانع از بهرهمندی بسیاری از افراد از این منابع ارزشمند میشد اما امروز به واسطه فنآوری اینترنت، دسترسی همه مردم و فرصت دسترسی همه مردم برای رسیدن به یک اطلاعات، تقریباً فراهم است.
معاون علمی رئیسجمهور گفت: ما عدالت را ترویج فرصتهای برابر برای تمام افراد جامعه در جهت کسب و کار و خلق ارزش میدانیم؛ اگر بتوانیم در هر زمینهای فرصتهای برابر را برای افراد فراهم کنیم، آنگاه میتوانیم مدعی داشتن جامعهای عدالتمحور باشیم.
.
وی ادامه داد: هر فرد با توجه به تواناییها و استعدادهای خود میتواند از این فرصتهای برابر بهرهمند شود. اینترنت نمونه بارز و زمینهای عمومی برای بهرهمندی یکسان همه افراد از فرصتها است.
فرهنگسازی و گفتمانسازی پیششرط اجرایی شدن "قانون مالکیت فکری" است
دهقانی اظهار کرد: در مقابل، همین فناوری اگر به مثابه ابزاری برای انحصار و سلطه به کار گرفته شود، میتواند به ابزار سیطره و قدرت تبدیل شود. بدین معنا که عدهای خاص در یک جامعه یا جامعه جهانی که از این ابزار برخوردار باشند، میتوانند نسبت به سایرین برتری یافته و این امر مغایر با عدالت است.
معاون علمی رئیسجمهور با اشاره به تمایز علم و فناوری، بر لزوم حمایت از حقوق پدیدآورندگان فناوری تأکید کرد.
وی بیان کرد: ایجاد نظام مالکیت فکری کارآمد و تشویق فناوران به ثبت و عرضه دستاوردهای خود در قالب نظاممند و عادلانه، دو مزیت کلیدی دارد: فایده اول این است که ارزشهای پدیدآورندگان یک اثر حفظ میشود و فایده دوم این است که جامعه مخاطب آن و جامعه یک کشور میتواند فرصتهای خوبی برای دسترسی به آنچه که دیگران بدست آوردند داشته باشد.
دهقان بر اهمیت برقراری یک نظام مالکیت فکری عادلانه تأکید کرد و گفت: چنین سیستمی میتواند مشوقی برای پدیدآورندگان، بهویژه در حوزه فناوری، باشد تا در چارچوب این نظام فعالیت کنند. این امر نه تنها به حفظ ارزشها و قدردانی از تلاشها منجر میشود، بلکه زمینه را برای به اشتراکگذاری عادلانه این دستاوردها با سایر جوامع در یک نظام ارزشی عادلانه فراهم میکند.
معاون علمی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نظام مالکیت فکری بستری را فراهم میکند که 10 جامعه با یکدیگر همکاری کنند، دستاوردهای خود را به اشتراک بگذارند و از طریق یک سیستم ارزشگذاری عادلانه، از نوآوریها و اختراعات یکدیگر بهرهمند شوند.
دهقانی با تأکید بر اهمیت شکلگیری مباحث مالکیت فکری در کشور، خواستار پیگیری جدی این موضوع از سوی کل اکوسیستم شرکتهای دانشبنیان شد.
وی تأکید کرد: این شرکتها باید با سازوکارها و دستورالعملهای مربوطه آشنا شده و از آنها در جهت حفظ منافع خود استفاده کنند.
وی همچنین حضور فعال در نشستها و مباحث تخصصی را برای ارائه نظرات و دیدگاهها و در نهایت، شکلگیری نظامی پختهتر، کاملتر و بینقصتر در حوزه مالکیت فکری را ضروری دانست.
دهقانی گفت: از همه شرکتهای دانشبنیان و فعالان حوزه توسعه فنآوری دعوت میکنم که دراین نشست شرکت کنند و نظرات و نکات خود را مطرح کنند.
انتهای پیام/