Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیست و دومین نشست شورای وزیران اتحادیه کشور‌های حاشیه اقیانوس هند (آیورا) که در ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰ برگزار شد به صورت مجازی به سخنرانی پرداخت که متن کامل آن به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر عزیزم جناب آقای ابوالکلام عبدالمومن.

وزیر محترم امور خارجه جمهوری خلق بنگلادش

افتخار دارم با جناب عالی و سایر همکاران عزیزم در شورای وزیران اتحادیه کشور‌های حاشیه اقیانوس هند (آیورا) سخن می‌گویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپاسگزارِ دولت جمهوری خلق بنگلادش بخاطر ریاست دوره‌ای بر آیورا و میزبانی این نشست هستم و از دبیرخانه آیورا به جهت آماده سازی این اجلاس قدردانی می‌نمایم.

همکاران عزیز، عالیجنابان، خانم‌ها و آقایان.

در بیش از دو دهه فعالیت و همکاری در قالب آیورا، بطور روزافزونی ظرفیت‌های بالقوه این اتحادیه در همکاری‌های اقتصادی نمایان شده است. به همان اندازه که اقیانوس هند سرشار از نعمت و موهبت برای کشور‌های ساحلیست، به همان اندازه چشم انداز همکاری‌ها در آیورا روشن و گسترده می‌باشد. جمهوری اسلامی ایران به این ظرفیت عظیمِ همکاری منطقه‌ای واقف است و مصمم هستیم روابط خود با این اتحادیه را گسترش دهیم.

اخیرا سازوکار هماهنگی ملی آیورا را فعالتر کرده‌ایم و دستگاه‌های مختلف ایرانی، مرحله جدیدی از مشارکت موثر در ترتیبات همکاری هشتگانه آیورا را در دستورکار دارند. جدیدترین تحول، داوطلبی مرکز زنان جمهوری اسلامی ایران برای ایفای نقش به عنوان هماهنگ کننده "برنامه توانمندسازی اقتصادی زنان آیورا" می‌باشد. همچنین "مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فنآوری آیورا" مستقر در تهران نیز از حمایت قوی دولت جمهوری اسلامی ایران کماکان برخوردار است.

عالیجنابان

جهان با چالش کووید-۱۹ و پیامد‌های مخرب آن روبروست. مردمانِ شریف منطقه آیورا نیز از این بلیه در امان نبوده‌اند. مردم شریف ایران در شرایطی با کرونا و آثار آن دست و پنجه نرم کرده‌اند که توان عظیم اقتصادی و مالی کشور با محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های نامشروع و ناجوانمردانه آمریکا مواجه بوده است. رفع تحریم‌ها و استیفای حقوق ایران علاوه بر آثار مثبت اقتصادی و انسانی، بی تردید به حضور قویتر و موثرتر جمهوری اسلامی ایران در ترتیبات همکاری منطقه‌ای از جمله آیورا نیز منجر خواهد شد. ان شاالله.

در پایان لازم می‌دانم انتخاب دبیرکل جدید آیورا را به ایشان تبریک گفته از تلاش‌های کفیل محترم دبیرکل در یک سال گذشته قدردانی نمایم.

از توجه شما متشکرم.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه صراط جمهوری اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۹۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش تنش‌ها در منطقه محور تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان

بورل با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: با حسین امیرعبداللهیان گفت‌وگو کردم تا بار دیگر بر اهمیت خویشتنداری و تنش زدایی در منطقه تاکید کنم.

وی در سایه ادعا‌ها علیه برنامه صلح‌آمیز اتمی کشورمان، به «ضرورت ادامه همکاری‌ها در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» هم اشاره کرد.

برنامه اتحادیه اروپا برای تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران در پی عملیات وعده صادق، از دیگر موضوعاتی است که به گفته بورل در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان مورد بحث قرار گرفت. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «من تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران را توضیح دادم.»

اتحادیه اروپا در تداوم سیاه‌نمایی غرب علیه دفاع مشروع کشورمان در برابر اقدام تجاوزکارانه رژیم تروریستی صهیونیستی قصد دارد تا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند. وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا هفته پیش در این زمینه به توافق رسیدند.

به گفته بورل تحریم‌های جدید، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نیابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود. جزئیات این تحریم‌ها تا زمان انتشار این خبر، به صورت رسمی اعلام نشده است.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است، اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

امیرعبداللهیان پیشتر در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم ایران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: مایه تاسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

وی گفت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر

حسین امیرعبداللهیان و شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی در این تماس، آخرین وضعیت تحولات فلسطین و تلاش‌ها و تحرکات دیپلماتیک جاری برای توقف فوری تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه و نسل‌کشی مردم بی‌دفاع فلسطین و راه‌های تسریع در ارسال کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به غزه را مورد بررسی قرار دادند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است
  • ایران قوی مدیون خون شهدا
  • رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه سرگردان و متزلزل شدند
  • انتقاد از زیاده خواهی برخی طرف های مقابل در مذاکرات | جزئیات گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با بورل پیش از سفر گروسی
  • بورل در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا خواهان تنش با ایران نیست
  • بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفتگو کردند
  • امیرعبداللهیان به بورل: همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد/ از سفر گروسی مدیر کل آژانس اتمی به ایران استقبال می‌کنیم
  • گفت‌وگو بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه
  • کاهش تنش‌ها در منطقه محور تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • امضای ۲ سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات