Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@09:07:15 GMT

داستان‌های قدیمی، پرداخت‌های امروزی

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۲۱۰۲۰

داستان‌های قدیمی، پرداخت‌های امروزی

نمایش عروسکی «هملت» که پیش‌تر در بخش بزرگسال هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک به‌صورت آنلاین اجرا شد، چند روزی‌ است روی پلتفرم تلویزیون تئاتر ایران قرار گرفته تا آنها که موفق نشدند در ایام جشنواره کار را ببینند از این طریق بیننده آن شوند.

داستان همان‌طور که از اسم نمایش هم برمی‌آید، داستان هملتِ معروف تراژدی مشهور ویلیام شکسپیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاهزاده جوان دانمارکی که برای تکمیل تحصیلات خود مدتی از خانواده دور بوده است به محض با خبر شدن از ماجرای مرگ پدرش به کاخ سلطنتی باز می‌گردد و در کمال تعجب مشاهده می‌کند که عمویش کلادیوس با مادرش گرترود ازدواج کرده و بر تخت پادشاهی نشسته است.

عروسک‌های این نمایش همگی از کاغذ و مقوا ساخته شده‌اند و این ویژگی حتی در اجزای پس زمینه و دکور هم دیده می‌شوند و به جذابیت کار اضافه می‌کنند. عروسک‌های کاغذی این نمایش با آنکه بسیار ساده‌ طراحی شده‌اند و حتی چهره، چشم، ابرو، بینی و دهان هم ندارند، از شکل و شمایل قشنگ و جالبی برخوردارند و سبک طراحی‌شان کاملاً با تصاویر پس زمینه نمایش، همخوانی و هماهنگی دارد.

طراحان نمایش هملت برای ایجاد تنوع در کار خود دست به ابتکاراتی زده‌اند و تغییراتی در تراژدی ویلیام شکسپیر ایجاد کرده‌اند. شخصیت‌های جوان حاضر در داستان مثل هملت، افلیا، لایرتیس و هوراشیو در این نمایش تعدادی نوجوان خام به تصویر کشیده شده‌اند و سن و سال آنها از شخصیت‌های نسخه اصلی هملت کمتر است.

زمان رخ دادن حوادث داستان نیز نسبت به تراژدی شکسپیر اندکی جلوتر رفته و رویدادها به عصر ویکتوریایی منتقل شده است. به همین دلیل و  بر اساس فرهنگ و سبک زندگی مردم آن زمان ایجاد تغییراتی را در پوشش و نوع رفتار شخصیت‌های حاضر در داستان شاهدیم. به عنوان مثال هوراشیو مدام سوار بر دوچرخه است و روح پدر هملت هم با هواپیمای ملخ‌دار به ملاقاتش می‌آید. اگرچه هواپیما سال‌ها پس از عصر ویکتوریا اختراع شد، اما این موضوع برای بیننده نمایش اهمیتی ندارد و تغییرات یاد شده در دل این اثر در نظر کسانی که به تراژدی هملت آشنا هستند جالب و قابل قبول جلوه می‌کند.

تغییرات مذکور نوع رخ دادن برخی از اتفاقات داستان را نیز اندکی دگرگون کرده است. به عنوان مثال هملت و لایرتیس به جای شمشیر با سلاح گرم به جنگ هم می‌روند و با تفنگ به زندگی یکدیگر پایان می‌دهند. این تغییرات بیننده آشنا با تراژدی هملت را تا پایان به دنبال کردن ادامه ماجرا تشویق می‌کند. در واقع او کنجکاو می‌شود که بداند طراحان نمایش هملت در ادامه چه غافلگیری‌های دیگری را برای او در نظر گرفته‌اند و کدامین تغییرات را تدارک دیده‌اند. این تغییرات همچنین لایه محسوسی از طنز به نوع روایت این نمایش افزوده است که از ابتدا تا انتها بدون تغییر باقی می‌ماند. در واقع تماشاچیان این نمایش شاهد ملاقات با نسخه‌ای غیر جدی از تراژدی هملت هستند که در مواردی با شوخی و طنز نیز همراه است.


نمایش عروسکی «هملت»
کارگردان: قاسم تنگسیرنژاد

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نمایش هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۱۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محله گردی به مقصد محله قدیمی صیقلان رشت

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ یکی از لذت بخش‌ترین تجربه‌ها، گشت و گذار در خیابان‌ها و محله‌های قدیمی شهر است که خاطره‌های مردم نسل گذشته را زنده می‌کند.

نام گذاری اکثر محله‌ها با توجه به شغل اهالی آن انتخاب شده و پشت هر محله سنتی که قدمت خود را حفظ کرده است، تاریخچه‌ای از اتفاقات تلخ و شیرین نهفته وجود دارد.

طبق روال دوشنبه‌های خبر ۲۰ و سلسله گزارش‌های محله مج، امروز همراه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، سری به یکی دیگر از محله‌های قدیمی شهر رشت زدیم: محله صیقلان.

دیگر خبرها

  • تغییرات تراکتور به ضرر استقلال است
  • مقام سازمان ملل: حمله به رفح «یک تراژدی غیرقابل وصف» است
  • گوترش: عملیات در رفح یک تراژدی ویرانگر خواهد بود/ درباره گورهای جمعی تحقیق شود
  • چرا اینستاگرام الگوریتم خود را تغییر می‌دهد؟
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • تراژدی جدید برای پناهندگان در نزدیکی جزایر قناری اسپانیا
  • چرا ژاپنی‌ها به نقاشی «ارواح» علاقه دارند؟
  • نمایش نوزده نقشه قدیمی خلیج فارس در شهر کاریز کیش
  • محله گردی به مقصد محله قدیمی صیقلان رشت
  • آن چه این نامردمان با جان انسان می کنند! | ببینید