Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@05:06:51 GMT

مراقبت از خویش

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۲۱۲۶۱

مراقبت از خویش

«مراقبه نفس» یا «مراقبت از خویشتن» مرحله‌اى از اخلاق عملی است که سالکان راه خدا را در طریق تقوا و تهذیب نفس یاری می‌رساند تا پیش از آن که فرشتگان الهی مراقب اعمال آنان باشند، خودشان مراقب اعمال‌شان باشند.

مراقبت از درون مى‌جوشد و امری درونی است بر این مبنا، تأثیر آن بسیار زیاد و نقش فوق‌العاده مهمی در تهذیب نفس و خودسازی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  انسان در حیات دنیایی به کسى مى‌ماند که داراى گوهر‌های گرانبهایى بوده و ناچار بایستی از یک بازار آشفته عبور کند و در فرصت عبور مى‌خواهد با آن  گوهرها متاعی براى خود تهیّه کند، در حالى که اطرافش را دزدان و شیّادان گرفته‌اند! چنین کسى اگر لحظه‌اى از سرمایه نفیس خویش غافل شود، آن را به غارت مى‌برند و او می‌ماند و اندوه و حسرت سرمایه‌ای که از دست رفته است.

آیت‌الله حسن‌زاده آملی در این رابطه نقل می‌کند: «در صبح دوشنبه 21 ربیع‌الثانی سال 1389 ه‍. ق بعد از نماز صبح در حال توجه نشسته بودم که واقعه‌اى بسیار شیرین و شگفت برایم پیش آمد. در حالی که به کلى از بدن طبیعى بى خبر بودم، خودم را مانند پرنده‌اى که در هوا پرواز می‌کند، می‌دیدم. به فرمان و اراده و همت خودم به هر جا که می‌خواهم می‌روم. تقریباً به هیأت انسان نشسته قرار گرفته بودم و رویم به سوى آسمان بود و به این طرف و آن طرف نگاه می‌کردم، گاهى هم به سوى زمین نظر می‌کردم، در اثناى سیر، می‌بینم که درختى در مسیر، پیش رویم است، خودم را بالا  کشیدم تا از کنار آن عبور کنم، یعنى خودم را فرمان می‌دادم که این طرف برو، یا آن طرف برو، یا کمى بالاتر یا پایین تر، بدون اینکه با پایم حرکت کنم، بلکه تا اراده من تعلق به طرفى می‌گرفت بدنم در اختیار اراده‌ام به همان سمت می‌رفت. وقتى به سوى مشرق نگاه کردم دیدم آفتاب است که از دور از لاى درختان پیداست، فضا هم بسیار صاف بود. تا از آن حالت به در آمده‌ام. خیلى از این موضوع لذت بردم. در اوایل که با توجه می‌نشستم خیلى دیر حالت انتقال دست می‌داد، چه بسیار که حدود یک ساعت و بیشتر به توجه می‌نشستم، لکن ارتباط و انتقال و خلع حاصل نمى‌شد. در این اوان به فضل الهى که به توجه می‌نشینم زود منتقل می‌شوم. الحمدلله رب العالمین. پوشیده نماند که هر چه مراقبت قوی‌تر باشد، اثر حال توجه بیشتر و لذیذتر و اوضاع و احوالى که پیش می‌آید صاف‌تر است.»

شیاطین جنّ و انس در این جهان انسان را احاطه کرده‌اند و هوی و هوس‌هاى درون، او را به سوى خود می‌خوانند، اگر انسان خویش را به خدا نسپارد و مراقب اعمال خویش نباشد، سرمایه ایمان و تقواى او به غارت می‌رود و دست خالى از این جهان به سراى دیگر منتقل خواهد شد.

در آیات قرآن و روایات اسلامى اشارات فراوانى نسبت به این مرحله آمده است از جمله: در آیه 14 سوره علق می‌خوانیم: «اَلمْ یَعْلَمْ بِاَنَّ اللّه یَرى؛ آیا انسان نمى‌داند که خدا او و اعمالش را می‌بیند؟» که هم اشاره به مراقبت پروردگار نسبت به اعمال انسان است و هم این که او باید مراقب خویش باشد.

بدیهى است که توجّه به این حقیقت که خداوند در همه جا و در هر حال و در هر زمان، ناظر و شاهد و مراقب اعمال ماست، روح مراقبت را در ما زنده می‌کند، تا پیوسته مراقب اعمال خویش باشیم. در حدیثى از امیرمؤمنان على(ع) آمده است که فرمود: «سزاوار است انسان بر خویشتن مسلّط و همیشه مراقب قلب خود و نگهدار زبان خویش باشد!» (غرر الحکم)

در حدیثى از امام صادق(ع) چنین نقل شده است: «کسى که مراقب قلبش در برابر غفلت و نفسش در برابر شهوت و عقلش در مقابل جهل باشد، نام او در دفتر بیداران و آگاهان ثبت می‌شود و آن کسى که مراقب عملش از نفوذ هواپرستى و دینش از نفوذ بدعت، و مالش از آلودگى به حرام بوده باشد در زمره صالحان است.» (بحارالانوار، جلد 67، صفحه 68)

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مراقب اعمال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۱۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی هواشناسی؛ تهرانی‌ها مراقب باشند

به گزارش خبرآنلاین، اداره کل هواشناسی استان تهران اعلام کرد: از ظهر امروز (۵ اردیبهشت) در پاره‌ای نقاط به ویژه بخش‌های شمالی و شرقی گاهی وقوع رگبار پراکنده باران با احتمال رخداد تندر و آذرخش پیش‌بینی می‌شود.

ایسنا در خبری نوشت: بر پایه بررسی نقشه های پیش یابی و واکاوی الگوهای همدیدی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا کمی ابری و در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد ملایم تا متوسط پیش‌بینی می‌شود.

امروز (۵ اردیبهشت) با گذر زبانه سامانه بارشی از ظهر تا شب، گاهی افزایش ابر، افزایش باد و در پاره‌ای نقاط به ویژه بخش‌های شمالی و شرقی گاهی وقوع رگبار پراکنده باران با احتمال تندر و آذرخش مورد انتظار است.

در روزهای پنجشنبه و جمعه (۶ و ۷ اردیبهشت) نیز در این بخش‌ها افزایش موقتی ابر و رخداد بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

از فردا تا یکشنبه روند تدریجی افزایش دما در سطح استان مورد انتظار خواهد بود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، فرودگاه امام (ره) با بیشینه دمای ۱۸ درجه سانتیگراد گرم‌ترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۶ اردیبهشت‌ماه) صاف تا کمی ابری، گاهی افزایش باد با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد و طی ‌جمعه (۷ اردیبهشت‌ماه) صاف تا قسمتی ابری، در بعد ساعت‌ها وزش باد با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

طی ۲۴ ساعت گذشته ایستگاه‌های سنجش آلودگی فیروزکوه ۷.۲ میلیمتر، ژئوفیزیک ۲.۸ میلیمتر، آبعلی ۲.۵ میلیمتر، فرودگاه مهرآباد ۲.۴ میلیمتر، چیتگر ۲.۲ میلیمتر، فیروزکوه ۱.۸ میلیمتر، شهریار ۱.۴ میلیمتر، فرودگاه امام (ره) ۱ میلیمتر، دماوند ۰.۸ میلیمتر، شمیرانات ۰.۷ میلیمتر، شرق تهران ۰.۳ میلیمتر و ورامین با ۰.۲ میلیمتر بارش دریافت کرده‌اند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899080

دیگر خبرها

  • آیا برنامه سلامت خانواده بهتر از پزشک خانواده است؟
  • آیا برنامه سلامت خانواده قوی تر از پزشک خانواده است
  • افتتاح بخش بیماران نیازمند به مراقبت‌های خاص در همدان
  • (ویدیو) هشدار مهم سردار رادان به رؤسای پلیس؛ مراقب باشید!
  • آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد
  • توصیه‌هایی برای انتخاب رشته صحیح و اصولی
  • سکانس‌هایی از فیلم ماه در جنگل
  • مراقب نیش ها باشید!
  • اژ‌ه‌ای: مسئولان قضایی باید خیلی مراقبت کنند
  • پیش‌بینی هواشناسی؛ تهرانی‌ها مراقب باشند