Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اسدی معاون پژوهش سندیکای صنعت برق در پاسخ به این پرسش که، علت بازدهی پایین نیروگاهی کشور چیست؟ اظهار کرد: طبیعتا مشکل فنی نیست. ایران در صنعت برق جزو رتبه‌های یک کشور است و همچنین صادرکننده خدمات فنی مهندسی به کشور‌های هم جاور خود بوده است.

بیشتر بخوانید

بازگشت خاموشی معابر به دلیل کمبود سوخت نیروگاهی

او بیان کرد: در سیاست‌های کلان کشور که بین دستگاه‌های اجرایی نفت و نیرو تعارض وجود دارد و هنوز این دو نهاد نتوانستند در یک چارچوب مشخصی به همگرایی برسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در لایه دوم نیز، چرخه اقتصادی حوزه اقتصاد، به طور کلان در صنعت برق معیوب است و پیچیدگی‌های زیادی دارد.

او افزود: در حال حاضر هزینه نهاده‌های برق، با هزینه ستانده آن و به عبارتی درآمد‌های حاصل از فروش برق هم تراز نیست و منجر به یک کسری سیستماتیک بودجه می شود.

معاون پژوهش سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه در صورت فرض ایجاد یک سازمان تنظیم گر و بورس انرژی و تاکید وزارت نیرو به فروش هر سوختی به قیمت جهانی، در پاسخ به این پرسش که با این فرضیات، آیا این مشکل حل نخواهد شد؟ گفت: در حال حاضر قانونی که بر حوزه برق حاکم است، این مکانیزم تنظیم گر را دارد.

او بیان کرد: ما قانونی به نام قانون سازمان برق داریم که در مرحله اول وزارت نیرو نقش تنظیم گر را دارد، اما طی ۵۰ سال گذشته وزارت نیرو به سمت بنگاهداری و تجارت برق سوق داده شده  در این صورت گاهی برای حفظ منافع مصرف کنندگان و گاهی در جهت حفظ منافع تولید کنندگان مقررات دستکاری شد که این دستکاری ریسک سرمایه گذاری را افزایش داد. به نحوی که در حال حاضر افرادی که صاحب نیروگاه‌های خصوصی هستند نمی‌توانند بدهی‌های گذشته خود را که عمدتا ارزی است از صندوق توسعه ملی دریافت و بازپرداخت کنند و دوما تمایلی به سرمایه گذاری جدید ندارند.

او در پایان گفت: در حال حاضر ۹۹ درصد از جریان پولی وزارت نیرو در شرکت هاست و یک درصد آن در بودجه عمومی است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت نیرو صنعت برق دستگاه های اجرایی حال حاضر وزارت نیرو صنعت برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۲۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی

مسئولان وزارت صنعت و تجارت طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای از برگزاری دومین جلسه هماهنگی بین‌ الوزارتی کمیته اقتصادی – تجاری، صنعتی – معدنی و نفتی، با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌اند.

قدرت‌الله جمال، معاون وزارت صنعت و تجارت در این نشست گفت: اکنون افغانستان از یک کشور وارداتی به یک کشور صادراتی تبدیل شده است. مانند سایر کشورها صادرات دارد و در بسیاری از تولیدات به خودکفایی رسیده است. 

در ادامه این نشست جهت توسعه تجارت و آوردن سهولت‌های بیشتر در عرصه جلب و جذب سرمایه‌گذاری‌ها، روابط بانکی و رفع چالش‌ها در زمینه ترانزیت و صادرات و ایجاد منطقه آزاد صنعتی میان دوکشور تبادل‌نظر صورت گرفت و نمایندگان ادارات گزارش فعالیت‌های شان را نیز ارائه کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تخصیص ۸۹ درصد اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به ایلام در حوزه راه
  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • ابتکار وزارت نیرو برای حل بحران خاموشی‌ها؛ راه‌اندازی پویش!
  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان
  • آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد
  • صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • خبر خوش وزیر نیرو/ صنعت نیروگاهی ایران خودکفا شد
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور