Web Analytics Made Easy - Statcounter

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین نشست خبری که همزمان با هفته کتاب برگزار شد، چهره به چهره با خبرنگاران، به سوالات آنها پاسخ گفت. بر اساس این گزارش، در این نشست خبری محمد اللهیاری مدیر اداره کتاب، علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران، علیرضا اسماعیلی مشاور اجرایی معاون فرهنگی حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد در این برنامه با بیان اینکه  باید ویترین عرضه کتاب را توسعه دهیم به برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: چنانچه شرایط بهداشتی اجازه دهد، در اردیبهشت ماه سال آینده (۱۴۰۱) نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در راستای برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب تهران، نشست‌هایی در خانه کتاب برگزار خواهد شد، گفت: امیدوارم آمادگی لازم را برای برگزاری نمایشگاه حضوری نمایشگاه کتاب را پیدا کنیم؛ از سوی دیگر برای برآورد امکانات فیزیکی مصلای امام خمینی، فردا جمعه (۲۸ آبان‌‌ماه) همراه با وزیر ارشاد از مصلای تهران، بازدید خواهیم داشت. 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین از دیگر فضاهای موجود خبرداد و اعلام کرد:  در روز‌های آینده، بررسی دیگر ظرفیت‌های شهری از‌جمله شهر آفتاب در دستور کار است. نشست‌ و گروه‌های تخصصی در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تشکیل شده و موضوع در حال پیگیری است. امید‌واریم آمادگی لازم برای برگزاری نمایشگاه حضوری به‌نحوه مطلوب‌تر از گذشته کسب کنیم.

وی ادامه داد: البته برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ماه هنوز نهایی نشده است و چون زمان زیادی مانده است در ستاد ملی کرونا نیز آن را مطرح نکرده‌ایم ما در تلاش هستیم در فصل بهار نمایشگاه را برگزار کنیم.

* چه خبر از کتابگردی؟

معاون وزیر ارشاد همچنین به دیدار با کتابفروشان که هرساله تحت عنوان «کتابگردی» همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود، گفت: در دیداری که به مناسبت هفته کتاب از کتابفروشیها صورت گرفت عمد مشکلات از قبیل بیمه، تامین اجتماعی، مالیات و ... بود، مطرح شد، اما امیدوارم با هماهنگی و تعامل با وزارت اقتصاد و شهرداری برای رونق کتابفروشی‌ها در تهران و سایر شهرها بتوانیم اقداماتی را انجام دهیم و با برنامه‌های موجودمان کمک بیشتری به کتاب و کتابخوانی در کشور داشته باشیم.

* درباره ویژگی‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تصمیم‌گیری نشده

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره احتمال تفکیک بخش فروش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: هنوز درباره ویژگی‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تصمیم‌گیری نشده است؛ در زمان لازم، جزئیات نمایشگاه اعلام خواهد شد.

* مدیرعامل خانه کتاب روند برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را تشریح کرد

در ابتدای این نشست خبری علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به آغاز طرح‌های فصلی کتاب از پاییزه ۱۴۰۰ اشاره کرد و در راستای گسترش عدالت فرهنگی اظهار داشت: بنا داریم یارانه هفته کتاب به شکل متفاوتی به دست مخاطبان برسد. چنانچه کتابفروشی بویژه در مناطق دورتر از پایتخت از ثبت‌نام در این طرح جامانده باشد؛ مسیر ثبت نام را تسهیل خواهیم کرد تا در روزهای آینده به این طرح بپیوندد.

وی با اشاره به مناطق کم برخوردار و اینکه یارانه ویژه برای آنها در نظر گرفته شده ابراز داشت: کتابفروشی‌هایی که در خارج از مراکز استان هستند بیش از گذشته یارانه دریافت خواهند کرد.

به گفته رمضانی، اعتبار اختصاص داده شده در این دوره پاییزه کتاب کمتر از تابستانه نخواهد بود ولی ممکن است برای برخی فروشگاه‌ها اعتبار متفاوت‌تری در نظر گرفته شده باشد و از سوی دیگر به برخی از کتابفروشان نیز اعتبار کمتری تخصیص داده شود چرا که تلاش کرده‌ایم یارانه‌ها را به سمت مناطق کمتر برخوردار هدایت کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در بهمن‌ماه هم اعلام کرد: مهمترین دلیل ما برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، عدالت در دسترسی به همه ناشران و عدالت در توزیع یارانه‌ها است.

وی با تبیین چرایی برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی خاطر نشان کرد: همه افراد برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران امکان لازم را ندارند، از سوی دیگر در شهرستان‌ها نیز امکان مراجعه افراد به نمایشگاه‌های استانی اندک است، لذا بخش فروشگاهی نمایشگاه‌ها کتاب به صورت مجازی برگزار می‌شود و موضوع نشست‌ها و بخش نمایشگاهی در استان‌ها تبدیل به بخش اصلی در نمایشگاه‌های استانی می‌شود.

* اللهیاری: مسئله زمان در کارشناسی کتابها را به صورت نسبی حل خواهیم کرد

در ادامه این برنامه محمد اللهیاری فومنی مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص تاخیر در صدور مجوزها و پاسخگویی به ناشران به سامانه‌ای اشاره کرد که روند قرار گرفتن درخواست را نمایان می‌کند و گفت: سامانه‌ای که کارها را برای گروه‌های کارشناسی ارسال می‌کند این امکان را دارد که نشان دهد چه کتابی در چه مرحله‌ای و در چه موضوعی متوقف مانده است. بر این اساس ما مسئله زمان در کارشناسی را به صورت نسبی حل خواهیم کرد.

منبع: الف

کلیدواژه: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزاری نمایشگاه کتاب برای برگزاری نمایشگاه معاون فرهنگی فرهنگی وزیر وزیر ارشاد هفته کتاب خانه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۲۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار اعلان نمایشگاه کتاب

اعلان (پوستر) سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اعلان (پوستر) این دوره از نمایشگاه به طراحی صابر شیخ رضایی منتشر شد.

در توضیح این اعلان آمده است: شاکله اصلی اعلان را تصویر کتاب‌های متعددی که در حال ایجاد یک سازه معمارانه هستند، تشکیل داده که این اثر تلاشی برای انتقال محتوا و ساخت تصویر با شکلی جدید و بیانی بین المللی و کمینه نگر شرقی ولی بدون استفاده مستقیم از عناصر سنتی تصویری فرهنگ و هنر ایرانی است.

از آنجا که امر «خواندن» امری گره خورده به ملکوت و سنت‌های پویا و هدایتگر پیغام آوران وحی است و بهترین کتاب‌های بشری نیز سرمایه‌های وجودی آسمانی دارند، کتاب‌هایی از بالای قاب تصویر، در حالاتی متفاوت و بالقوه، در حال تنزل درجات و پایین آمدن هستند و در مرکز قاب «امر ساختن» با چیدمانی همچون یک سازه منسجم معمارانه را که تداعی اولین هسته‌های شهرسازانه و تمدنی دارد، به فعلیت می‌رسانند که در هم تنیدگی کتاب‌ها نیز حکایت از اندیشه و فلسفه ایرانی دارد. 

زمینه اعلان؛ لاجوردین فام (آبی ایرانی) است که حکایت از نمایش این چرخه بر گستره وسیع آسمان دارد که این رنگ نیز علاوه بر ایجاد حس نشاط و سرزندگی کنار تنوع رنگین کتاب‌ها، زمینه گرایشات دینی و عرفانی در تاریخ و فرهنگ ایران و سنت‌های تصویری نگارگری ایرانی را راهبری می‌کند.

 تجمیع و چیدمان کتاب‌ها علاوه بر تداعی فرم بصری یک کتاب گشوده شده که در دو وجه اصلی خود، دروازه‌ها و ایوان‌هایی روشن دارند که با تابش نور آگاهی بر دیدگان و دل‌های بشر آن را به آرمانشهری زمینی بدل می کند، مفهومی دیگر را راهبری می کنند و آن شکل ساده سازی شده یک قلب بزرگ روشن و هندسی است که مفهوم «مهر» در جوامع را یادآور می‌شود که از نتایج کتابخوانی و فرهیختگی و جاری شدن اخلاق در زندگی بشر است و کتاب‌هایی پلکانی که بیانگر «رُشد و تعالی» انسان است. 

چیدمان عنوان نمایشگاه و عناصر نوشتاری هم به گونه‌ای حاشیه گرایانه جانمایی شده که اولویت با خوانش بصری طرح باشد و چشم بیننده در گردش و متوجه عناصر کلیدی و داستان روایی آنها باشد. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد
  • نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود
  • نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود
  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • انتشار اعلان نمایشگاه کتاب
  • بیش از ۲ هزار مسؤول برای حضور در نمایشگاه کتاب دعوت شدند
  • نشر صاد با ۱۹۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • وزیر جهاد کشاورزی از غرفه سیستان و بلوچستان در نمایشگاه اکسپو بازدید کرد
  • انتشارات جمکران با ۵۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • برگزاری اختتامیه چهارمین دوره جشنواره خودنویس در نمایشگاه کتاب