Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فتح اله ابوعلی، مدیر کل شیلات خوزستان در اولین نشست ملی علمی - تخصصی نرسری میگو وانامی که به صورت ویدئو کنفرانس با بیان اینکه شیلات در استان، جزو ۱۰ محور اولویت دار توسعه استان مطرح شده است، گفت: قطعا همه ادارات دولتی، مراکز تحقیقاتی، بانک‌های تخصصی و مسئولان استانی و کشوری در کنار تولیدکنندگان قرار دارند و مسائل این حوزه به جد بررسی و پیگیری می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به آغاز شیب تند راه اندازی مزارع مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان و جهش ۳ برابری تولید میگو در خوزستان، افزود: راه اندازی پیوسته مزارع و مراکز تکثیر و پرورش در این مجتمع با شیب تند ناشی از انگیزه مضاعف و استقبال تولیدکنندگان است.

ابوعلی در ادامه این نشست که با محوریت نقش نرسری در ارتقاء ایمنی زیستی و پیشگیری از بیماری ها، افزایش تولید و توسعه پایدار برگزار شده بود، با قدردانی و تشکر از عملکرد شایسته تولیدکنندگان مجتمع میگوی چوئبده آبادان، اظهار داشت: این مجتمع در تولید میگو در کشور پیشگام است و استفاده از تکنولوژی و دانش روز در صنعت میگو پروری برای حفظ جایگاه فعلی ضرورت دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح پایلوت پرورش میگو، برای اولین بار در کشور در شرق رودخانه بهمنشیر (منطقه قفاس) در سال ۷۱ آغاز شده است، ادامه داد: دسترسی آسان به گمرکات، ناوگان ریلی، بندری و فرودگاه بین المللی آبادان جهت صادرات محصولات تولیدی و همچنین مجاورت با منطقه آزاد تجاری اروند از جمله ظرفیت‌های مهم مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان به شمار می‌روند.

مدیر کل شیلات خوزستان تعداد مرکز تکثیر میگو در این مجتمع را ۹ واحد و کارگاه‌های عمل آوری و بسته بندی آبزیان را ۱۳ واحد عنوان و تصریح کرد: ظرفیت اشتغالزایی مستقیم در این مجتمع ۵ هزار نفر است، ضمن اینکه میزان تولید در این مجتمع طی پارسال ۲۲۷ تن بوده و امسال با رشد بیش از ۳ برابری به ۶۹۱ تن رسیده است و در سال آینده تولید یک هزار و ۵۰۰ تن میگو پیش بینی می‌شود.

ابوعلی در خصوص تعداد مزارع موجود در این مجتمع بیان داشت: در سال ۷۱ این مجتمع با یک مزرعه راه اندازی شد و پس از فراز و نشیب‌های زیاد طی سال‌های متمادی، امسال به ۲۷ مزرعه فعال و با رشد ۲ برابری سطح زیرکشت نسبت به پارسال به ۳۳۰ هکتار رسیده است.

انگیزه مضاعف تولیدکنندگان عامل راه اندازی مزارع و مراکز تولید میگو

وی راه اندازی پیوسته مزارع و مراکز تکثیر و پرورش میگو با شیب تند را ناشی از استقبال و انگیزه مضاعف تولیدکنندگان به دلیل پیگیری‌های صورت پذیرفته جهت رفع موانع تولید عنوان و اظهار کرد: پیش بینی می‌شود در سال آینده تعداد مزارع فعال در این مجتمع از ۲۷ به ۴۵ قطعه برسد.

ابوعلی مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات موجود در بخشی از این مجتمع را رکود و تعطیلی مراکز تکثیر، انباشتگی سود و جرایم بانکی مربوط به بدهی‌های معوق واحد‌های تولیدی غیرفعال، نبود تشکل منسجم بهره برداران و فرسودگی زیرساخت‌ها عنوان کرد.

برگزاری ۱۶۰ بازدید مشترک کارشناسان شیلات و دامپزشکی از مجتمع

وی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری ۱۶۰ بازدید مشترک کارشناسان شیلات و دامپزشکی استان در فصل پرورش میگو در سال ۱۴۰۰ از مزارع پرورشی فعال در مجتمع با هدف نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل‌های فنی – بهداشتی اشاره و مهم‌ترین اقدامات اداره کل شیلات استان به منظور راه اندازی مجدد مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان را ابلاغ و نظارت بر رعایت تقویم مجاز ذخیره سازی بچه میگو در استان، تنظیم و ابلاغ فلوچارت فنی – بهداشتی و مدیریتی پرورش در مجتمع، لایروبی کانال‌های اصلی آبرسان C۳ و C۴، احیا و راه اندازی مجدد مراکز تکثیر در سطح استان پس از ۳ سال رکود مطرح کرد.

فتح اله ابوعلی در ادامه با اشاره به چشم انداز رونق و توسعه صنعت میگو در خوزستان بیان کرد: ترویج استفاده از آب‌های نامتعارف در صنعت میگوپروری، در دستور کار است و به منظور توسعه صنعت میگو پروری در استان، ایجاد مجتمع‌های ۶ هزار هکتاری بوطاهری و مجتمع ۳۹۵ هکتاری میگوی هندیجان تعریف شده است.

طرح نرسری چه مزایایی دارد؟

او با بیان اینکه طرح نرسری یک نسخه واحد برای نجات از بیماری لکه سفید در مناطق مختلف کشور نیست، بلکه راهکاری جهت کنترل و فعالیت و تولید موفق در کنار بیماری مطرح شده است، اظهار داشت: این طرح خسارت‌های وارده به صنعت پرورش میگو به حداقل می‌رسد و در خوزستان به ویژه در مجتمع چوئبده آبادان با توجه به نوسانات دمایی و سوابق بیماری در این منطقه این طرح حیاتی و ضروری ارزیابی شده است.

ابوعلی تدوین ضوابط برای طرح نرسری را مهم دانست و عنوان کرد: این اقدام باید براساس شرایط اقلیمی متفاوت همه استان‌های کشور لحاظ شود نه صرفا ضوابط خشکی که منحصر به یک منطقه خاص است، ضمن اینکه تکمیل فعالیت‌های تحقیقات در این طرح الزامی است و انتظار می‌رود تولید کنندگان نیز با مطالعه و دانش تخصصی در این حوزه فعالیت کنند.

در بخش پایانی این نشست از ۵ تولیدکننده برتر پرورش میگوی استان خوزستان شامل؛ عزیزالله برون، داود احمد زاده، علی بحرانی، عادل حمید و قباد ابوالعباس با اهدای لوح سپاس تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تولید میگو صنعت شیلات پرورش میگو میگوی چوئبده آبادان پرورش میگوی مراکز تکثیر پرورش میگو راه اندازی تولید میگو صنعت میگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۴۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهبرد وزارت صمت توسعه صنعت با رویکرد صادرات محور است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه توسعه صنعت با رویکرد صادرات محور است، گفت: در این مسیر، اقدامات خوبی در دست اجراست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، عباس علی آبادی عصر امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در نشست با فعالان اقتصادی و تشکل‌های صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار کرد: دولت سیزدهم حمایت ویژه از صنعت استان مرکزی برای جهش تولید با مشارکت مردمی را دنبال می‌کند.

وی افزود: استان مرکزی یکی از استان‌های صنعتی و مهم کشور با تولید خوب در زمینه‌های مختلف است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه توسعه صنعت با رویکرد صادرات محور است، گفت: در این مسیر، اقدامات خوبی در دست اجراست.

علی آبادی تصریح کرد: مشکل اصلی صنعتگران تحریم نیست بلکه تنوع نرخ است، زمانبندی تخصیص ارز موضوع درستی است اما یک مسئله ملی و وابسته به بسیاری از مؤلفه‌ها است و به وزارت متبوع مرتبط نیست.

وی اظهار کرد: تولیدکنندگان باید کالایی تولید کنند که ارزش افزوده داشته و قابلیت صادرات داشته باشد در این صورت مزیت رقابتی خواهد داشت در غیر این صورت کالا کیفیت لازم را ندارد.

وزیر صمت با بیان اینکه رویکرد محوری دولت سیزدهم، توسعه صادرات است خاطر نشان کرد: در این زمینه هرسال در آغاز و پایان سال، نمایشگاه تخصصی توانمندی‌های صادراتی برگزار می‌شود تا اهداف مورد نظر تولید کنندگان تحقق یابد.

علی آبادی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری اضافه کرد: بر اساس منویات مقام معظم رهبری باید در کیفیت و کمیت تولید جهش داشته باشیم البته این ظرفیت وجود دارد و فعالان اقتصادی باید توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.

وی افزود: محور تمرکز این وزارتخانه در سال جهش تولید با مشارکت مردم، تولید صادرات محور و دانش بنیان است.

وزیر صمت خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری بارها فرمودند که مساله تولید و اقتصاد در عرصه نوظهور حکمرانی کشور و تقابل بین‌المللی، پاشنه آشیل کشور است و ما در این خصوص ضعف داریم که باید آن را برطرف کنیم.

علی آبادی ادامه داد: کالاهای ایرانی از لحاظ کمی و کیفی قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارد که با رفع موانع و تسهیل صادراتی از صنعتگران حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: تأسیسات و تشکیلات وزارتخانه و رایزنان اقتصادی در خدمت فعالان اقتصادی است و همکاری لازم را بدون هیچ چشمداشتی انجام خواهند داد.

وزیر صمت اظهار کرد: موضوع اکتشاف در معادن مورد غفلت واقع شده است، دولت از هر تشکیلاتی که آمادگی در اختیار گرفتن پهنه اکتشاف معادن را داشته باشد، حمایت می‌کند.

علی آبادی با اشاره به ضرورت خریداری ماشین آلات معدنی که در کشور تولید می‌شود گفت: ناترازی در کیفیت مورد پذیرش نیست، چنانچه ماشین آلاتی در کشور قابلیت تولید نداشته باشند و یا کیفیت لازم را نداشته باشد از سوی وزارت صمت، مجوز واردات صادر می‌شود.

وی ادامه داد: تمام اختیارات وزیر در چهارچوب قانون به استان‌ها واگذار می‌شود، بنابراین لازم نیست مدیران به تهران مراجعه کنند اما رعایت قانون الزامی است.

وزیر صمت با بیان اینکه مسائل و مشکلات در سطح ملی منتقل و پیگیری خواهد شد تصریح کرد: چنانچه مسائل به صورت مکتوب ارائه شود همان مسئله به مدیران مربوطه منتقل خواهد شد.

علی آبادی اضافه کرد: در کشور برخی صنایع به امید برق ارزان و انرژی ارزان تأسیس شده‌اند و در صورتی که انرژی و برق ارزان نباشد تعطیل می‌شود اما دیگر انرژی ارزان وجود ندارد.

وی اظهار کرد: چالش اساسی اراک آلودگی هوا است، نیروگاه نیازمند فیلتراسیون است و صنایع در راستای مسئولیت اجتماعی خود می‌توانند برای تأمین این مهم تعامل و همکاری لازم را با دولت داشته باشند.

وزیر صمت ادامه داد: کشاورزی باید به سمت کشاورزی کم آب بر، سوق داده شود و کالای اساسی باید در زمینه‌ی تولید استراتژیک و تولید صنعتی استفاده شود.

علی آبادی تاکید کرد: کیفیت در صنعت مهم است و صنایع باید به سمت دانش بنیانی و ارتقای کیفی حرکت کنند چراکه رویکرد دولت صادرات بر محور دانش بنیان‌هاست و بر این مبنا درخواست می‌شود فعالان و تولیدکنندگان در این حوزه حرکت‌های جدی‌تری انجام دهند.

وی اضافه کرد: امسال تأمین ارز تا ۵۰ میلیارد دلار انجام خواهد شد و این میزان نسبت به سال گذشته رشد داشته است و و چنانچه کسی ثبت سفارش انجام دهد تأمین ارز انجام می‌شود.

وزیر صمت اظهار کرد: امتیاز صادراتی با بانک مرکزی توافق شده به این صورت که در صورتی که کالایی صادر شود، ارز از تولید کننده مطالبه نخواهد شد.

علی آبادی افزود: در وزارتخانه نیز خط ویژه حمایتی برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است و شرکت‌ها بدون نوبت، ارز مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

کد خبر 751584

دیگر خبرها

  • با توجه به شعار سال امکانات کشور و دستگاه‌های اجرایی باید در حمایت از تولید باشد/تلاش برای بومی سازی و تکیه بر توان داخلی
  • قانون‌گذاری هوش مصنوعی اولویت مجلس نیست/ باید خط قرمزها روشن شود
  • ذخیره‌سازی ۳ میلیارد قطعه لارو میگو در استخر‌های پرورشی
  • راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ایلام بهترین فرصت برای توسعه استان ایلام
  • فعالیت۱۶ محدوده معدنی در مجتمع سنگان خواف
  • راهبرد وزارت صمت توسعه صنعت با رویکرد صادرات محور است
  • کدام کشورها خواهان محصولات شیلاتی قشم هستند
  • راه‌اندازی مرکز پرورش ماهیان خاوری در رودخانه قزل اوزن
  • افزایش تولیدات آبزیان فرآوری چهارمحال وبختیاری به ۳۶ هزار تن
  • تکمیل زنجیره‌های تولید، محور توسعه استان اردبیل است