Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@21:30:49 GMT

زراعت چوب به ۴۰ هزار هکتار می‌رسد

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۲۵۰۱۴

زراعت چوب به ۴۰ هزار هکتار می‌رسد

کامران پور مقدم مجری طرح زراعت چوب در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین جزئیات کشت چوب و گسترش صنایع کاغذ در کشور اظهار‌ کرد: در قالب برنامه ششم توسعه در طرح توسعه زراعت چوب متعهد شدیم که ۷۵ هزار هکتار زراعت چوب صورت گیرد که تا پایان سال گذشته ۵۰ هزار هکتار عملیات اجرایی برای کشت و توسعه زراعت چوب با گونه های سریع الرشد انجام دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد سطح کشت به گونه های صنوبر بازمی گردد، افزود: حدود ۳۰ درصد کشت با اکالیپتوس است.

پور مقدم ادامه داد: امسال برنامه ریزی کردیم که با یک حرکت جهشی در سطح ۴۰ هزار هکتار زراعت چوب را انجام دهیم، بدین منظور عرصه ها شناسایی و نقشه ها تهیه شده است و همواره این آمادگی وجود دارد که عملیات کاشت از یک ماه آینده در فصل زمستان شروع شود.

مجری طرح توسعه زراعت چوب با اشاره به اینکه امکان تامین مواد اولیه برای بحث کاغذسازی وجود دارد، بیان کرد: در بحث کاغذ سازی این ظرفیت در کشور وجود دارد که اگر سرمایه گذاری به میزان کافی از طریق صنایع و بخش خصوصی صورت گیرد، مواد اولیه برای بحث کاغذ سازی تامین می شود‌.

وی تامین زیرساخت ها را لازمه تامین مواد اولیه کاغذسازی اعلام کرد و گفت: با وجود پتانسیل و ظرفیت تولید کاغذ، زیرساخت ها باید توسط دولت تامین می شود چرا که در نظر داریم بحث زراعت چوب را بدون فشار بر منابع آبی و با استفاده از آب های غیرمتعارف انجام دهیم.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی شمال کشور، زراعت چوب بصورت دیم است به طوریکه نیازی به تامین منابع آبی نداریم.

به گفته وی، بررسی ها نشان می دهد که در ۷۰ هزار هکتار عرصه شمال کشور قابلیت زراعت چوب با گونه صنوبر از طریق کشت دیم وجود دارد و در خارج از شمال بحث زراعت چوب با استفاده از پساب کارخانجات، کشتارگاه و شهرک های صنعتی که هنوز بحث تصفیه انجام نشده، می توان از پساب های خام استفاده کرد.

مجری طرح توسعه زراعت چوب با بیان اینکه توسعه زراعت چوب نیازمند تامین نهاده و نهال یارانه دار است، گفت: با ظرفیت فعلی در بحث تامین نهاده به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ میلیون نهال در نهالستان ها تامین می کنیم که برای توسعه در سطح وسیع لازم است که بخش خصوصی وارد شود و در این زمینه سرمایه گذاری کند.

پورمقدم با بیان اینکه طی ۱۰ سال آینده مواد اولیه صنایع کاغذ بصورت کامل از داخل تامین می شود، گفت: طی برنامه ۱۰ ساله ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور به زیر کشت گونه های سریع الرشد می رود که با این وجود بخش عمده مواد اولیه صنایع کاغذ از داخل تامین می شود.

مجری طرح توسعه زراعت چوب با بیان اینکه هدف کمی ما امسال برای استحصال چوب ۱.۵ میلیون متر مکعب است، تصریح کرد: در سنوات گذشته عرصه های زراعت چوب کشت شده و هم اکنون آماده بهره برداری است و همواره پیش بینی می شود که از گونه صنوبر تا پایان سال ۴۰۰ هزار متر مکعب چوب تامین شود که بخشی از آن می تواند به صنایع چوب اختصاص داده شود.

انتهای پبام

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنایع کاغذسازی زراعت چوب گونه صنوبر طرح توسعه زراعت چوب توسعه زراعت چوب تامین می شود هزار هکتار مواد اولیه مجری طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۵۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) احمدی نژاد: ۴۰ هزار هکتار بدهیم؟ برای قوچ؟! اون هم ارمنی؟!

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: روزنامه فرهیختگان

دیگر خبرها

  • (ویدئو) احمدی نژاد: ۴۰ هزار هکتار بدهیم؟ برای قوچ؟! اون هم ارمنی؟!
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • ۱۵۰۰ هکتار زمین در زنجان برای نهضت ملی مسکن تامین شد
  • یک هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در زنجان برای نهضت ملی مسکن تامین شد
  • شرکت سهام عام پروژه مسیر توسعه مشارکت مردمی در تامین مالی زیرساخت‌های کشور
  • قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها ابلاغ شد
  • شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی