Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، طی چند سال گذشته تمایل به جراحی‌های زیبایی به صورت گسترده در جهان و از جمله ایران رو به افزایش گذاشته به طوری که دیگر فقط پزشکان جوابگوی این حجم از تقاضا برای انجام عمل نیستند.

سالانه هزاران دختر و پسر جوان برای زیبا‌تر شدن اندام خود را به زیر تیغ جراحان می‌سپارند و حاضرند به هر بهایی جذابیت را بدست آورده و دیگران را غرق زیبایی و شگفتی خود کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین تمایل و ولع گسترده برای این عمل ها، موجب ایجاد درآمد فوق العاده و به تبع آن رشد چشمگیر مراکز انجام دهنده جراحی‌های زیبایی است، اما این مسئله خطرات و عوارض این دست جراحی‌ها را هم افزایش می‌دهد که آخرین نمونه آن نیز مرگ مغزی دختر جوان اهوازی و دانشجوی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران بود.

وجود پزشکان جراح زیبایی دیگر پاسخگوی این حجم از تقاضا برای این عمل‌ها نیست؛ تعدد و گوناگونی آن‌ها نیز در این مسئله موثر است؛ بوتاکس، تزریق ژل و فیلر، ساکشن، تزریق چربی به تمام بدن، نخ کشی دماغ، کشیدن پوست، از بین بردن چین و چروک و جای جوش و ده‌ها عمل دیگر که به ۲ دسته تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم می‌شوند.

درآمد آرایشگران از مطب پزشکان بیشتر است!

زهرا نوریان یک آرایشگر خوزستانی در گفتگو با خبرنگار ما اذعان کرد: حالا دیگر درآمد سالن‌های آرایش زنانه بیشتر از عایدی مطب پزشکان و جراحان شده؛ هر روز یک روش جدید برای زیبایی ظاهری پا به میدان گذاشته و آرایشگران نیز برای سود و درآمد بیشتر حاضرند آن‌ها را یاد گرفته و اجرا کنند.

حالا در هر آرایشگاه زنانه و با توجه به تعداد مراجعه کنندگان، دستکم ۲ نفر وجود دارند که به ادعای خودشان دارای «مدرک بین المللی» هستند و جراحی زیبایی را انجام می‌دهند؛ مدارکی که فقط طی ۲ تا ۳ هفته آموزش از سوی افراد غیرموجه صادر می‌شود و جان و مال شهروندان را تهدید می‌کنند.

این افراد با دایر کردن مراکز غیر قانونی زیر پوست شهر و انجام عمل سعی دارند به سودی هنگفت دست یابند، اما به چه قیمت؟

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

سود هنگفت به چه قیمت؟

عبدالرضا شیخی فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: روزانه افرادی وجود دارند که به دلیل گرفتار شدن به عوارض پس از جراحی‌های زیبایی به ما مراجعه می‌کنند که از سوی افراد نا آشنا با مسائل پزشکی به زیر تیغ جراحی رفته اند.

او افزود: از نظر علمی به قطع و یقین هیچ گونه عمل زیبایی بدون عارضه نیست، اما می‌توان با رعایت قوانین و تمهیدات و یک سری اصول علمی این عوارض را به حداقل ممکن یا حتی به صفر نزدیک کرد.

شیخی بیان کرد: طبق صحبت‌ها و اطلاعات بیماران دارای عوارضی که به ما مراجعه می‌کنند، ۹۹ درصد آن‌ها به افراد غیرحرفه‌ای و مراکز غیر قانونی مراجعه می‌کنند که با رجوع به مراکز دارای کادر حرفه‌ای مجرب و همچنین پزشکان حاذق می‌توان از به وجود آمدن عوارض برای افراد جلوگیری کرد.

برخی جراحی‌های زیبایی برای آرامش روحی و روانی افراد موثر است

این عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز اظهار داشت: آنچه مشخص است؛ برخی عمل‌های زیبایی جنبه درمانی نیز دارند، از جمله در بینی با حتی پیکر تراشی؛ اما باید اصول عمل زیبایی حتما رعایت شده و به افرادی مراجعه کرد که نه تنها تجربه کافی برای این عمل‌ها را داشته باشند، بلکه دارای مراکز مجاز و مجهزی باشند که اگر حین عمل بیمار دچار مشکلی شد نیز راه حل آن به سرعت پیدا شود.

عوارض شدید روحی و روانی پس از جراحی در مراکز غیر قانونی

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی با بیان اینکه افرادی که در مراکز غیر قانونی دست به این کار می‌برند هیچ سر رشته‌ای از علم پزشکی ندارند، گفت: لیفت صورت، ابرو و چشم یا ساکشن‌ها که عوارض آن‌ها شامل عفونت و عوارض بافت است، می‌تواند زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و برخی از آن‌ها کیفیت زندگی افراد را تا ماه‌ها دچار چالش می‌کنند.

عبدالرضا شیخی همچنین یادآور شد: این مسئله افراد دچار عوارض را به لحاظ روحی و روانی دچار مشکل کرده و برخی نیز تا آخر عمر انسان را درگیر می‌کنند.

او خواستار نظارت بیشتر دستگاه‌های متولی بر عملکرد مراکز غیر قانونی جراحی‌های زیبایی شد و ادامه داد: عمل‌های زیبایی به لحاظ علمی اثبات شده هستند و در کشور‌های متعددی نیز در حال انجام هستند، بنابراین آنچه اهمیت دارد، دقت بیشتر افراد برای یافتن جراح متخصص است و لازم نیست شهروندان در خصوص عوارض جراحی‌ها نگران باشند، زیرا اگر اصول علمی عمل رعایت شود قطعا مانند هر جراحی دیگری می‌تواند برای بیمار سودمند باشد.

تغییر معیار‌های زیبایی با تاثیر رسانه بر افکار عمومی

تمایل به انجام جراحی‌های زیبایی از اوایل قرن بیستم و با آغاز تاثیر عمیق رسانه‌ها بر افکار عمومی جهان شروع شد؛ پودر‌های سفید کننده و سرخاب نخستین محصولاتی بودند که از سوی چند شرکت به زنان و برای زیبایی عرضه شدند، سپس همین کمپانی‌های نوپا تبدیل به غول‌های تولید لوازم آرایشی شده و حالا بازار را به صورت کامل در انحصار دارند.

اما لوازم آرایشی تنها بخش کوچکی از کار برای تغییر الگو و معیار زیبایی بود، پس از آن صنعت فیلم سازی و تبلیغات دست به کار شده و سعی کرد معیار جدیدی از زیبایی را به جهان عرضه کند؛ اساسا هر انسانی در وجود خویش دارای نقص‌هایی است، اما رسانه و به ویژه سینما برخی افراد را کامل و بدون ایراد نشان می‌دهد.

معیاری که با فشن و هزاران ابزار دیگر حالا به موفقیت چشمگیری دست یافته و اگر روزی فربه بودن نشانه ثروت و لطیف بودن دستان نشانه اشراف زادگی بود، حالا تمایلات به سمت بدن‌های استخوانی و عضلانی سوق پیدا کرده است.

آش ماجرا با وارد شدن اینستاگرام به عرصه زندگی شور‌تر هم شده و این ابزار که بر اساس پژوهش‌های جهانی بیشترین تاثیر منفی را روی جوانان دارد، باعث شده تمایل به تغییر ظاهر و لاغری به هر طریقی تمام آرزو و خواسته بسیاری از افراد شود.

زیبایی در جوامع امروزی تبدیل به کالا شده

آرزو پالیزبان کارشناس روانشناسی و استاد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید شبکه اجتماعی اینستاگرام موجب شده انسان‌ها تصویری از افراد را ببینند که در زیبایی و جمالات در نقطه اوج هستند و همین باعث می‌شود تصور افراد از بدن خودشان مخدوش گردد.

او افزود: در واقع چون انسان‌ها تابلویی در مقابل خود دارند که امتیاز ۱۰۰ را دارد و خودشان افراد معمولی هستند، ممکن است درون خود نواقصی ببینند که به دنبال تغییر آن باشند، اما یک سوال اساسی آن است که چرا انسان باید زیبایی طبیعت خود را تغییر دهد؟

پالیزبان بیان کرد: در قرن حاضر زیبایی به کالای مصرفی تبدیل شده و حتی اگر کسی بخواهد در جایی مشغول به کار شود زیبایی افراد در انتخاب آن‌ها تاثیر دارد و همین «لایه سطحی»، انسان‌ها را به سمت تغییر خود سوق می‌دهد.

چگونه می‌توان لیست مراکز و پزشکان مجاز جراحی زیبایی را دریافت کرد؟

این کارشناس روانشناسی اذعان کرد: البته ایراد در این تغییر نگرش‌ها به افرادی باز نمی گردد که به دنبال جراحی زیبایی هستند، بلکه متوجه فرد نامتخصصی است که مجوز اجرای این عمل‌ها را دریافت کرده است.

آرزو پالیزبان با بیان اینکه جامعه ما جامعه مصرفی است و انسان‌ها به این سمت گرایش پیدا می‌کنند، اظهار داشت: موضوع اصلی این است که چرا سیستم‌های نظارتی از ورود افراد غیر متخصص به این عرصه جلوگیری نمی‌کنند؟

پرسشی به جا که فرهاد سلطانی، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این خصوص گفت: با توجه به افزایش چشمگیر مراجعه برای جراحی‌های زیبایی وزارت بهداشت به دنبال راه اندازی سامانه‌ای است تا از این طریق مراکز معتبر و مجاز این دست عمل‌ها را ساماندهی نماید، بنابراین اگر نام یک مرکز یا پزشک در این لیست نباشد، غیر قانونی است.

او افزود: متقاضیان جراحی زیبایی می‌توانند تا زمان راه اندازی این سامانه با مراجعه حضوری به معاونت درمان نام مراکز مجاز را بیابند.

سلطانی بیان کرد: از نظر علم پزشکی انجام بسیاری از جراحی‌های زیبایی غیرضروری هستند و با انجام ندادن آن‌ها اتفاقی رخ نمی‌دهد و حتی در مواردی ممکن سات منجر به ایجاد مشکلاتی برای افراد از جمله دختر نخبه اهوازی گردد که به دلیل ایست قلبی خارج از بیمارستان و تزریق داروی با دُز بالا از سوی یک فرد غیر متخصص فوت کرد.

مجازات‌ها چقدر بازدارنده هستند؟

اما آنچه در اینجا اهمیت دارد، قدرت بازدارندگی مجازات‌ها است، علی رغم آنکه به گفته مسئولان مربوطه خاطیان همیشه مجازات می‌شوند، اما به نظر می‌رسد چندان هم در تکرار نشدن قصور فایده‌ای ندارد.

موارد متعددی از فجایع پس از انجام جراحی‌های زیبایی وجود دارد که خاطیان نیز مجازات شدند، اما همچنان این اتفاقات در حال تکرار است و این مسئله نشان می‌دهد مجازات‌ها متناسب با وقایع نیست.

نسترن یکی از دختران جوانی  است که به امید زیبایی اقدام به عمل زیبایی در ناحیه صورت کرد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هنگام تزریق چربی به صورت خود در لحظه‌ای احساس کردم نمی‌توانم نفس بکشم و با خود می‌گویم اگر در آن لحظه جانم را از دست می‌دادم، چه اتفاقی رخ می‌داد، زیرا پیش از انجام نیز رضایت نامه‌ای در این خصوص پر کرده بودم و تمام عواقب آن بر عهده خودم بود.

او همچنین از روایت یکی از دوستان خود گفت که پس از انجام عمل جراحی بینی به دلخواه خود نرسیده، اما هیچ اهرمی نیز برای فشار بر پزشک نداشت، ضمن آنکه هیچ راه حلی هم به جز عمل مجدد برای رفع این مسئله در برابرش نبود که آن هم راهی نامطمئن بود و معلوم نبود آیا با جراحی مجدد بینی می‌تواند به آنچه وفق مرادش است برسد یا خیر.

لزوم افزایش نظارت و تشدید شدن مجازات برای خاطیان و مجرمان

جراحی زیبایی دیگری از جمله «بُن مژه» که به وفور نزد آرایشگاه‌های زنانه انجام می‌شوند، احتمال فرو رفتن سوزن در چشم و یا حتی کوری آن وجود دارد و باید از مسئولان مربوطه پرسید که چرا به آرایشگران اجازه انجام چنین عمل‌هایی داده می‌شود و تمهیدات آن اندیشیده شده است یا خیر؟

اگرچه افراد متعددی وجود دارند که از عمل‌های جراحی خود رضایت کامل دارند و احساس می‌کنند به نتیجه دلخواه رسیده اند، برخی افراد نیز به دلیل ویژگی‌های ظاهری و حوادث زندگی دچار مشکلاتی در ظاهر شده اند که نیاز دارند حتما عمل‌های جراحی زیبایی داشته باشند تا به حالت گذشته بازگردند یا روان آن‌ها آرامش یابد.

اما در سوی دیگر ماجرا مسائل قضایی آن و صدور مجازات متناسب با جرم‌ها و خطور پزشکی است، مثلا در مورد دختر نخبه اهوازی که به دلیل جراحی زیبایی جان خود را از دست داد به گفته معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز احتمالا منجر به ابطال پروانه آن پزشک منجر خواهد شد که می‌طلبد با دشوار‌تر شدن مجازات‌ها زمینه را برای سودجویی افراد فراهم نکرده و هر کس بداند با خطا در جراحی زیبایی به شکل سختی مجازات می‌شود.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جراحی زیبایی جراحی پلاستیک تزریق چربی عمل جراحی گفتگو با خبرنگار ما جندی شاپور اهواز مراکز غیر قانونی جراحی های زیبایی جراحی زیبایی عمل ها مجازات ها انسان ها جراحی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۵۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان

ایسنا/مازندران روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در خصوص ارتباط بین خواب و خلق‌وخو در نوجوانان گفت: در بسیاری از افراد، خواب ناکافی در بلندمدت منجر به عوارض جسمانی متعددی از جمله سردرد، خستگی، تغییرات هورمونی و به طور کلی افزایش احتمال بیماری‌ها می‌شود. همچنین عوارض روان‌شناختی شامل گیجی و سردرگمی، تحریک‌پذیری روانی، پرخاشگری، عدم تمرکز، اضطراب، افسردگی و ضعف حافظه نیز گزارش شده است.

مجید غفاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در نهایت، مجموع عوارض ذکر شده تاثیر منفی بر بلوغ جسمی و روانی فرد می‌گذارد و عملکرد او در زندگی را از جنبه‌های مختلف تحصیلی، شغلی و اجتماعی مختل شده و تحت تاثیر قرار می‌دهد.

غفاری با اشاره به اینکه عوامل مختلفی منجر به خواب ناکافی می‌شود، خاطرنشان کرد: گاهی برخی بیماری‌های پزشکی و نیز برخی مشکلات و اختلالات روانشناختی، باعث مختل شدن فرایند خواب می‌شوند. در کنار این موارد، یکی از مهم‌ترین دلایل خوابِ ناکافی، عدم رعایت بهداشت خواب است. به این معنی که فرد برای خواب خود، ارزش و نظم خاصی قائل نیست چرا که در بسیاری از موارد، فرد شناختی در مورد اهمیت کیفیت خواب در ابعاد مختلف زندگی خود ندارد و در نتیجه، به آن اهمیتی نمی‌دهد.

این روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه ادامه داد: مساله اینجاست که عدم کفایت خواب، در بسیاری از مواقع به مرور عوارض خود را نشان می‌دهد، یعنی فرد در این مورد دچار «سندروم قورباغه آب‌پز» می‌شود؛ به گونه‌ای که اوایل متوجه عوارض نمی‌شود اما به مرور زمان، کارکرد و عملکرد جسمی و روانی او مختل می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، استفاده از گوشی‌های هوشمند و بازی‌های رایانه‌ای آفلاین و آنلاین، بسیاری از نوجوانان را دچار مشکل ساخته است، یادآور شد: چرا که این وسایلِ سرگرم‌کننده، به خاطر سطح بالای «لذت‌دهی و محرّک‌بودن برای مغز» به تدریج فرد را دچار اعتیاد می‌کنند. چنانکه بسیاری از تحقیقات امروزه به انواع اعتیاد نظیر اعتیاد به اینترنت (وب گردی)، گوشی همراه و بازی‌های رایانه‌ای آفلاین و آنلاین و عوارض متعدد آن‌ها اشاره کرده‌اند.

غفاری افزود: افرادی که دچار چنین اعتیادهایی می‌شوند، از نظر جسمی و روانی ضعیف شده و به تدریج کارکرد و عملکرد مناسب خود در زمینه‌های مختلف فردی و اجتماعی را از دست می‌دهند.

این روانشناس بالینی تاکید کرد: بر این اساس، به والدین و نوجوانان پیشنهاد می‌شود در مورد اهمیت نقش خواب کافی و با کیفیت در سلامت جسم و روان، کارکرد و عملکرد فردی و اجتماعی افراد مطالعه و دستورات لازم برای رعایت بهداشت خواب را متناسب با ویژگی‌های فردی خود، رعایت کنند.

وی به طور ویژه هشدار داد تا قبل از ابتلا به انواع اعتیادهای جدید که در بالا به آن‌ها اشاره شد، حتما برای استفاده از گوشی‌های هوشمند و سرگرمی‌های رایانه‌ای آفلاین و آنلاین، نظم و قاعده‌ی مشخصی متناسب با سن افراد، رعایت شود و در این راه بهتر است از کمک تخصصی روانشناسان و مشاوران خانواده که پروانه اشتغال از سازمان نظام مشاوره و روان‌شناسی کشور دارند، بهره گرفته شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!
  • آیا می توان چراغ خطی را در کف نصب کرد؟
  • عمده شکایات مردمی از این پزشکان؛ علت چیست؟
  • بیشتر شکایات مردم از پزشکان زیبایی است
  • عمده شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است
  • چرا برای کاهش وزن نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • چرا نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • نامطمئن بودن روش پیکر تراشی برای لاغری
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟