Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اصطلاح «جنگ سایبری» طی دوره اخیر یکی از مفاهیم بارز تقابل میان ایران و رژیم صهیونیستی بوده و کارشناسان به بررسی ابعاد مختلف این نبرد پرداخته اند.

آغاز جنگ سایبری میان ایران و رژیم صهیونیستی

آغاز جنگ سایبری بین اسرائیل و ایران به بیش از پانزده سال قبل برمی گردد. به ویژه به سال ۲۰۰۴ زمانی که «مائیر داگان»، رئیس وقت موساد (۲۰۰۲-۲۰۱۰)، جلسه ای برای بحث درباره چگونگی مقابله با پروژه هسته ای ایران تشکیل داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید

اگر تبر ابراهیم بود می‌خواستید چی کار کنید!/ شوخی کاربران با هک زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی توسط گروه «عصای موسی»

در این جلسه که با حضور شماری از شخصیت های سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی برگزار شد، داگان یک طرح شامل تقویت عملیاتهای مخفی مانند استفاده از قابلیت‌های فناوری اسرائیل برای حمله سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران ارائه کرد.

جهش قابل توجه ایران در زمینه سایبری

هم زمان با این رویکرد صهیونیستها و تحرکاتی که در این زمینه انجام دادند، ایران نیز توانایی خود را در زمینه سایبری توسعه بخشید. طی یک دهه گذشته، ایران خود را در برابر یک جنگ الکترونیکی شدید از سوی ایالات متحده و اسرائیل دید. بنابراین، به جای کار بر روی استراتژی‌های دفاعی، سیاست‌های تهاجمی از جمله عملیات امنیت سایبری و فعالیت‌های اطلاعاتی سایبری علیه واشنگتن و تل‌آویو را تعریف کرد. بر این اساس شورای عالی فضای مجازی به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد و وظیفه حفاظت از مردم، کشور و فضای مجازی در برابر هرگونه تهدید سایبری داخلی و خارجی بر عهده آن نهاده شد.

به گفته «یوگال اونا»، رئیس «مرجع داخلی سایبری اسرائیل»، این رژیم در سال ۲۰۱۷ ایران را در زمره فعال‌ترین کشورها در حوزه سایبری قرار داد که نشان داد ایرانی‌ها مدت‌هاست که به طور مستمر برای راه‌اندازی حملات مجازی تلاش می‌کنند.

در سال ۲۰۱۹، مایکروسافت یک نظرسنجی انجام داد که حمله سایبری ایران را در طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به هزاران اسرائیلی و بیش از ۲۰۰ شرکت تابعه آنها در سراسر جهان مستند کرد. اما بزرگترین حمله در ۲۴ آوریل سال گذشته بود که ایران به صورت الکترونیکی تأسیسات آب و فاضلاب در اراضی اشغالی را هدف قرار داد و کنترل سیستم های پمپاژ آب را در دست گرفت.

اعتراف صهیونیستها به شکست در جنگ سایبری با ایران

چند هفته قبل بود که روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» فاش کرد، یک گروه هکری فایل‌های اطلاعاتی مربوط به اطلاعات ارتش این رژیم را فاش کرده‌ که شامل اطلاعات صدها سرباز بوده است.

این روزنامه گزارش داد، گروهی که خود را «عصای موسی» (Moses Staff) نامیده، فایلی را منتشر کرده که شامل مشخصات کامل نیروهای گردان رزمی ارتش رژیم صهیونیستی است. این اطلاعات، شامل مشخصات صدها نظامی این ارتش از جمله نام، ایمیل، آدرس منزل و شماره تلفن بود.

چند روز بعد، روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» مدعی شد که گروه هکری ایرانی موسوم به «سایه سیاه» (Black shadow) سرورهای شرکت اینترنتی رژیم صهیونیستی «سایبرسرو» (Cyberserve) را مورد حمله هکری قرار داده و آن را از دسترس خارج کرده و تهدید به افشای اطلاعات آن کرده است. سایبرسرو یک شرکت میزبان (هاستینگ) وب است که برای شرکت‌های صنعتی، خدمات سِروِر و ذخیره‌سازی اطلاعات را انجام می دهد.

بر اساس این گزارش داده‌هایی که هکرهای ایرانی به آن دست پیدا کرده‌اند، طیف گسترده‌ای از مشاغل را دربرمی گیرد: از شرکت رزرو سفر «پگاسوس» گرفته تا شرکت اتوبوسرانی «دان» و حتی شامل اطلاعات مربوط به موزه کودکان رژیم صهیونیستی نیز می‌شود.

انتشار طلاعات حساس مربوط به رئیس جدید سازمان تروریستی اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی(آمان)

حملات سایبری پی درپی به مراکز حساس رژیم صهیونیستی سران این رژیم را دچار سردرگمی کرده و قادر به مقابله با آن نیستند. در همین راستا موسس و مدیرکل شرکت «کونفیدنس» ویژه امنیت سایبری گفته است، اگر اطلاعات به سرقت رفته توسط هکرهای سایه سیاه منتشر شود این بزرگترین عملیات تخریبی علیه حریم خصوصی رژیم صهیونیستی خواهد بود و بیم آن می‌رود که خسارتی ریشه‌ای به زندگی هزاران صهیونیست وارد شود؛ مقامات نیز در این رابطه سکوت اختیار کرده‌اند.

«هرئل مناشری» یکی از موسسان بخش سایبری «شاباک» گفته، ایران با حملات سایبری دنبال وارد کردن خسارت به زیرساخت‌ها و بخش مالی رژیم اسرائیل ونیز جمع‌آوری اطلاعات است.

از سوی دیگر اوایل آبان سال جاری سامانه سوخت گیری در پمپ بنزین های سراسر ایران دچار اختلال شد که بعد از انجام تحقیقات مشخص شد اختلال به وجود آمده ناشی از یک حمله سایبری بوده است. پس از آن گزارشهای متعددی منتشر شد مبنی بر اینکه این حمله سایبری یک اقدام خرابکارانه از جانب آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است.

از دیدگاه تحلیل گران سرویس‌های امنیتی ضربات وارد شده به سامانه سوخت رسانی در ایران با هدف بروز هرج و مرج عمومی در کشور انجام شده بود تا زمینه برای شورشی شود که ارکان نظام را تهدید کند اما پیش بینی این تحلیل گران به هیچ وجه محقق نشد، چون ایرانی‌ها قصدی برای آمدن به خیابان نداشتند و اتفاق خاصی بعد از اختلال در سامانه سوخت گیری در کشور نیفتاد.

به این ترتیب بسیاری از ناظران معتقدند جنگ سایبری میان ایران و رژیم صهیونیستی که از سالها قبل آغاز شده اکنون به اوج خود رسیده و البته شرایط حاکی از دست برتر کشورمان در این نبرد است. ۲ نمونه ای که به آن اشاره شده مدلهایی از یک نبرد سایبری بی وقفه میان تهران و تل آویو است که سرعت آن گاهی زیاد و گاهی کم می شود.

جنگ سایبری؛ آخرین گزینه صهیونیست‌ها در تقابل با ایران

بر این اساس آنچه که تحت عنوان حملات سایبری میان ایران و اسرائیل در معرض دید عموم قرار گرفته، به ویژه از نظر صهیونیستها، یک جنگ کامل نیست. بلکه عمده هدف رژیم صهیونیستی و پشت سر آن آمریکا از انجام اقدامات سایبری ضد ایران ایجاد اختلال در مراکز حساس با هدف برهم زدن نظم زندگی روزمره و در نهایت ایجاد بهانه ای برای تحریک مردم جهت آمدن به خیابانها و انجام اقداماتی همچون تظاهرات و شورش است.

دسته قابل توجهی از کارشناسان بر این باورند که درواقع رژیم صهیونیستی اهداف مستقیمی را از حمله سایبری به ایران دنبال می کند و تلاش دارد نتیجه آن را فورا مشاهده کند. این درحالی است که یک حمله سایبری موفق حمله ای است که اهداف و نتایج آن پنهان مانده و ضربه ریشه ای به دشمن وارد کند.

طبق اطلاعات فاش شده از محافل تصمیم گیری در تل آویو، این نهادها به هکرهای اسرائیلی اعلام کرده اند که زیرساختهای حیاتی ایران مانند ایستگاه های سوخت را هدف بگیرید؛ چرا که اختلال در این مراکز موجب تحریک افکار عمومی ضد نظام ایران و در نتیجه آغاز یک شورش خیابانی گسترده می شود و نبرد سایبری تنها راه برای مقابله با نظام ایران و نابودی آن است.

اما آیا واقعا صهیونیستها به این نتیجه رسیده اند که راهی جز تقابل سایبری با جمهوری اسلامی ایران ندارند؟ ناظران معتقدند که این طرز فکر اسرائیلیها از شکست گزینه های دیگر آنها در برابر ایران ناشی می شود:

 ۱- رژیم صهیونیستی همه ابزارهای خود چه در سطح سیاسی و چه رسانه ای را برای مقابله با تهدیدهای ایران از دست داده است.

۲- اسرائیل توانایی فعال سازی گزینه های جایگزین در مقابله با ایران را ندارد؛ به ویژه اینکه به این نتیجه رسیده که قادر به تقابل نظامی با ایران نیست.

۳- رژیم صهیونیستی درحال حاضر دیگر توانایی تاثیرگذاری بر تصمیمات دولت ایالات متحده را به شدت قبل ندارد که نمونه بارز آن را می توان در شکست تلاشهای مقامات اسرائیل برای جلوگیری از بازگشت آمریکا به توافق هسته ای و استفاده این کشور از گزینه نظامی ضد ایران مشاهده کرد.

بر این اساس تلاشهای رژیم صهیونیستی برای گسترش اقدامات سایبری ضد ایران همچنان درحال افزایش است، اما خود صهیونیستها نیز به خوبی واقفند که هر ضربه سایبری به ایران پاسخی شدیدتر خواهد داشت.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جنگال سپاه حمله سایبری رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی میان ایران حمله سایبری جنگ سایبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۵۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فریدمن: اسرائیل باید بین رفح و ریاض یکی را انتخاب کند

روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی درباره تبعات اجرای طرح حمله به رفح هشدار داده و به رژیم صهیونیستی توصیه کرده به سراغ مسیر عادی‌سازی روابط با عربستان برود.

به گزارش ایسنا، «توماس فریدمن» ستون‌نویس مشهور «نیویورک تایمز» در مقاله‌ای که در شماره روز شنبه این روزنامه منتشر کرد، با اشاره به اینکه آمریکا در مدت اخیر سیاست حمایت از برقراری روابط جدید با عربستان و به اصطلاح فرآیند عادی‌سازی روابط ریاض با رژیم صهیونیستی به عنوان «دیپلماسی آمریکایی برای پایان دادن به جنگ غزه» را در پیش گرفته است، نوشت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم باید بین حمله به رفح و یا مسیر نزدیکی به ریاض یکی را انتخاب کند.

فریدمن در این مقاله ضمن آنکه توان رژیم صهیونیستی برای از بین بردن جنبش حماس را زیر سوال برد، تاکید کرد طرح اسرائیل برای دست زدن به حمله تمام عیار به غزه در راستای ماموریت ادعایی پایان دادن به کار حماس بدون «استراتژی خروج» بوده و این مسیر برای اسرائیل باعث «تشدید انزوای جهانی اسرائیل و ایجاد شکاف واقعی میان اسرائیل و دولت بایدن» خواهد شد.

حملات رژیم صهیونیستی به غزه

جنگ، صلح یا جنون محض؟

این روزنامه‌نگار در توصیه خود به رژیم صهیونیستی ادعا کرد: «آیا خواستار عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی، یک نیروی صلح‌بان عربی برای غزه و یک ائتلاف امنیتی تحت رهبری آمریکا علیه ایران هستید؟ هزینه آن متفاوت است؛ شامل تعهد دولت شما به تلاش برای تشکیل کشور فلسطین به همراه یک تشکیلات خودگردان که در آن اصلاحات اجرا شود. اما مزیت آن، ورود اسرائیل به بزرگترین ائتلاف نظامی آمریکایی-عربی-اسرائیلی است که اسرائیل تاکنون از آن بهره‌مند و بزرگترین پیوندی که به اسرائیل با بقیه جهان اسلام ارائه شده است؛ در ضمن آن نیز دست‌کم امیدهایی برای آنکه جنگ با فلسطینی‌ها برایش یک جنگ ابدی نباشد ایجاد می‌کند.»

فریدمن همچنین نوشت که از نظر او هنوز در سرزمین‌های اشغالی، هیچ مقامی چه در ائتلاف حاکم، چه در میان مخالفان و یا در ارتش وجود ندارد که این انتخاب را درک کرده باشد.

به گفته این تحلیلگر آمریکایی، رژیم صهیونیستی در طول جنگ اخیر غزه در مدت بیش از ۶ ماه گذشته قصد داشته انتقام‌جویی از بابت عملیات هفتم اکتبر «طوفان الاقصی» را پیگیری کند اما آنچه که رهبران این رژیم در این جنگ به نمایش گذاشتند صرفا «جنون محض» است و تمامیت طبقه سیاسی در اسرائیل در راستای یک جنون به نتانیاهو اجازه داده‌اند به دنبال «پیروزی تمام عیار» در غزه و رفته و در همین راستا نیز در رفح غرق خواهد شد بدون آنکه برنامه‌ای برای خروج داشته باشد.

حملات رژیم صهیونیستی به غزه

نابودی حماس، یک خیال واهی

او تاکید کرد اگر اسرائیل در پایان کار بخواهد غزه و کرانه باختری را به صورت نامحدود اشغال کند، دچار انزوا و یک فرسایش نظامی، اقتصادی و اخلاقی خواهد شد که در نتیجه آن همه متحدان این رژیم در غرب و جهان عرب از آن رویگردان می ‌شوند.

این روزنامه‌نگار آمریکایی اذعان کرد که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند حماس را از بین ببرد و به ادعای او اکنون «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد عربستان نیز بر این باور است که اسرائیل باید «در سریع‌ترین زمان (از جنگ) خارج شود.»

او نوشت اسرائیل اکنون در غزه کار دیگری به جز کشتن بیشتر و بیشتر غیرنظامیان انجام نداده و به این ترتیب «سعودی‌هایی را که طرفدار عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند، تبدیل به مخالف می‌کند».

اقدامات اسرائیل ایران را قوی‌تر می‌کند

فریدمن همچنین تاکید کرد که این جنایات صهیونیست‌ها در غزه باعث «قدرتمندتر شدن ایران و دشمنان دیگر رژیم می‌شود، به بی‌ثباتی دامن می‌زند و سرمایه‌گذاران خارجی را بیشتر و بیشتر دفع می‌کند.»

او نوشت: «از دید عربستانی‌ها ایده محو کردن حماس برای همیشه یک خیال واهی است.»

او همچنین به رژیم صهیونیستی توصیه کرد سریعا به سراغ آتش‌بس تمام عیار و توافقی برای آزاد سازی افرادی که در هفتم اکتبر به اسارت گرفته شدند برود و به جای جنگ غزه روی «توافق امنیتی-عادی‌سازی میان آمریکا-عربستان-اسرائیل-فلسطین» برود.

فریدمن ارزیابی کرد: «این مسیر برای اسرائیل ابتدا با چشم‌پوشی از حمله تمام‌عیار نظامی به رفح که پشت مرز مصر بوده و مسیر اصلی برای ورود کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه است شروع می‌شود.  در آنجا ۲۰۰۰۰۰ نفر جمعیت دائمی وجود دارند که حالا بیش از یک میلیون آواره اهل شمال غزه به آن‌ها اضافه شده‌اند.»

اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی

چراغ سبز بایدن به اسرائیل برای «حمله هدفمند» به رفح

او تاکید کرد مقام های دولت «جو بایدن» در گفت‌وگوهای خصوصی به اسرائیل گفته‌اند: «هیچ حمله گسترده‌ای به رفح انجام نشود.»

به گفته فریدمن، یک مقام ارشد آمریکایی در این باره به او ادعا کرده است: «ما به اسرائیل نمی‌گوییم که کلا دست از حماس بردارد. ما می‌گوییم به باور ما راهی هدفمندتر برای تعقیب رهبران حماس بدون آنکه رفح را محله به محله با خاک یکسان کنند وجود دارد. تیم بایدن نمی‌خواهد اسرائیل دست از روسای حماس بردارد بلکه می‌خواهد جلوی یک تلفات عظیم دیگر در میان غیرنظامیان در غزه گرفته شود.»

این مقام همچنین متذکر شد که اسرائیل باید به یاد داشته باشد که وقتی معتقد بود رهبران حماس در خان یونس هستند، بخش عمده این شهر را برای یافتن آن‌ها از بین برد و آن‌ها را پیدا نکرد در حالی که همین کار بی نتیجه را در شمال شهر غزه نیز انجام داد.

نتانیاهو پس از جلسه هفته گذشته کابینه رژیم صهیونیستی

محدود کردن فروش تسلیحات به اسرائیل؟

در این مطلب منتشر شده در نیویورک تایمز همچنین گفته شد مقام‌های آمریکایی معتقدند تبعات حمله رژیم صهیونیستی به رفح همچون تبعات حمله آمریکا به عراق است که باعث گرفتار شدنش در باتلاق «مقابله با یک شورش دائمی در کنار یک بحران انسانی دائمی» شد.

فریدمن اظهار کرد: «در اینجا یک تفاوت حیاتی وجود دارد. آمریکا یک ابرقدرت است که بعد از شکست در عراق توانست به حالت اول برگردد. اسرائیل در برابر شورش دائمی در غزه به ویژه وقتی که دیگر دوستی برای خودش باقی نگذاشته باشد، فلج خواهد شد. به همین دلیل مقام‌های آمریکایی به من می‌گویند اگر اسرائیل دست به یک عملیات نظامی بزرگ در رفح به رغم اعتراضات دولت آمریکا بزند، بایدن محدود کردن فروش برخی تسلیحات به اسرائیل را بررسی خواهد کرد.»

این تحلیلگر تاکید کرد «نگرانی دولت بایدن این است که عملیات رژیم صهیونیستی علیه رفح باعث خواهد شد خشم عمومی جهانی علیه این رژیم بیش از پیش شعله‌ور شود، کار دولت بایدن برای دفاع از اسرائیل بیش از پیش سخت خواهد شد و اینکه چشم‌انداز رسیدن به یک توافق جدید برای تبادل اسرا را از بین خواهد برد».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اطلاعات و تصاویر تلویزیون قطر از حمله ایران به اسرائیل
  • حمله به رفح دور اما نزدیک!
  • جزئیات سناریوی رژیم‌صهیونیستی برای حمله به رفح
  • تیتر خاص رسانه عربی درباره ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • تیتر خاص رسانه عربی در مورد ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • تل آویو: به یک شرط حمله خود را عقب می اندازیم
  • مقام حزب‌الله: ایران بازدارندگی ساختگی اسرائیل را نابود کرد
  • فریدمن: اسرائیل باید بین رفح و ریاض یکی را انتخاب کند
  • نقاط فلج‌کننده گنبد آهنین برای موشکباران بعدی روشن شد
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست