Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)؛ آمار‌های رسمی ارائه‌شده در خصوص تزریق واکسن کرونا در گیلان نشان می‌دهد افرادی که واکسن نزدند، ضمن ابتلای بیشتر به کرونا، میزان مرگ‌ومیر در این گروه نیز بیشتر است.

کرونا همچنان به دنبال قربانی است

حدود ۲ سالی از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و همچنان این ویروس تاج‌دار منحوس، بی‌وقفه به دنبال قربانی است که گویا سیر نیز نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقدام نخست جامعه جهانی برای کنترل کرونا، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شستن مرتب دست‌ها بود که این رویه متداول همچنان به‌عنوان یک فرهنگ عمومی در همه دنیا، از جمله کشور ما رعایت می‌شود.

کنترل بیماری مسری، تنها از مسیر واکسیناسیون عمومی امکانپذیر است

اما همچون بیماری‌های واگیری که طی قرن‌های اخیر توسط واکسیناسیون عمومی کنترل و مدیریت می‌شد، اپیدمیولوژیست‌ها و متخصصان این حوزه معتقدند؛ کنترل موثر و مدیریت این بیماری مسری، تنها از مسیر واکسیناسیون عمومی امکانپذیر است.

بر این اساس، واکسیناسیون عمومی علیه کرونا در جهان و ایران با پیشرفت‌های به انجام رسیده، حاکی از آن است که این بیماری نوظهور تا حد قابل قبولی کنترل شده است.

علیرغم کش‌وقوس‌های فراوان، مبنی بر تأمین واکسن‌های کرونا جهت تزریق به عموم مردم، همچنان گروه قابل توجهی از مردم وجود دارند که بنا بر دلایل مختلف و البته غیرقابل توجیه از تزریق واکسن خودداری می‌کنند.

گیلان در صدر واکسیناسیون عمومی کرونا در کشور

ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون عمومی مردم استان علیه کرونا گفت: گیلان در صدر واکسیناسیون عمومی علیه کرونا در کشور قرار دارد و خوشبختانه ۹۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال این استان نوبت نخست و همچنین ۷۳.۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال، نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

او از مراجعه نکردن ۲۲۵ هزار و ۶۴۵ نفر از گیلانیان بالای ۱۲ سال به مراکز واکسیناسیون استان خبر داد و افزود: اغلب این افراد، علیرغم مهیا بودن زیرساخت‌های واکسیناسیون از پایگاه‌های تجمعی تا خانه‌های بهداشت، هنوز برای تزریق نوبت نخست واکسن نیز مراجعه نکرده‌اند.

ایجاد ایمنی در کل جامعه، هدف اصلی واکسیناسیون عمومی

آنچه انجام واکسیناسیون را حائز اهمیت کرده است، عدم ابتلا به بیماری نیست بلکه ضعیف شدن شدت بیماری و ایجاد مصونیت نسبی در بین دریافت‌کنندگان واکسن و نهایتا ایجاد یک ایمنی در کل جامعه است.

پزشکان معالج و متخصصانی که در حدود ۲ سال اخیر بیماران زیادی از مبتلایان کرونا را دیده و درمان کرده‌اند، معتقدند؛ واکسیناسیون تا حد قابل قبولی از پیشرفت بیماری کووید ۱۹ جلوگیری کرده است و آهنگ مرگ‌ومیر در این رابطه را بسیار کند می‌کند.

میزان  مرگ‌ومیر در گروه‌های واکسن نزده کرونا بیشتر است

انوش دهنادی مقدم، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به اثر واکسیناسیون کرونا در کاهش بستری‌ها گفت: از ابتدای امسال تا نیمه اول آبان ماه ۳۳ هزار و ۴۰۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری‌شده‌اند که ۲۸ هزار و ۴۵ نفر معادل ۸۶.۶ درصد بیماران، پوشش واکسیناسیون نداشتند.

او افزود: در این مدت همچنین ۱۰ هزار و ۳۹۱ بیمار مبتلا به کرونا بستری موقت شدند که ۹ هزار و ۵۳۰ نفر معادل ۹۱.۷ درصد از گروه‌های واکسن نزده کرونا بودند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: از ابتدای امسال تا ۱۵ آبان، مجموعا ۳ هزار و ۹۷ نفر در گیلان در بخش‌های ویژه بستری شدند که از این بین، ۲ هزار و ۶۹۳ نفر معادل ۸۷ درصد این جمعیت نیز تحت پوشش واکسیناسیون قرار نگرفته بودند.

واکسیناسیون کرونا، عامل کنترل پیشرفت بیماری در بین مبتلایان

هدف اصلی از واکسن در اوج همه‌گیری، کاهش مرگ و بستری است و واکسن‌ها به‌شدت اثربخشند، تجربه موفق کشور‌ها نیز نشان می‌دهد با وجود مبتلایان بالا، افراد واکسینه شده، بستری و فوت خیلی کمتری دارند.

یکی از مراحل کنترل همه‌گیری، واکسیناسیون بیش از ۷۰ درصد جامعه است و همه باید برای تحقق این هدف تلاش کنند چرا که فاز‌های بالینی واکسن‌ها در مطالعات، روی هزاران نفر بررسی و تست شده و اثربخشی‌های آن نمایان است.

متخصصان امر معتقدند؛ با انجام واکسیناسیون، اگر به کرونا مبتلا شویم، یا حد خفیف بیماری را می‌گیریم یا در بخش‌های حادتر، درصد بسیار ناچیزی از بیماران دچار بدحالی و فوت می‌شوند.

فراموش نکنیم که برای قطع زنجیره انتقال کرونا باید جمعیت ایمن نسبت به این بیماری زیاد شود؛ باید پذیرفت که واکسینه شدن در برابر کرونا فقط ایمنی شخص را تضمین نمی‌کند بلکه سلامت جامعه درگرو تصمیم واکسن نزده‌ها است.

افزایش واکسیناسیون کاهش عوارض کووید ۱۹ را به دنبال دارد

در حال حاضر با افزایش میزان پوشش واکسیناسیون و ادامه این روند افزایشی قطعا آمار ابتلا و عوارض کووید ۱۹ روند کاهشی را ادامه خواهد داد، اما به گفته دکتر دهنادی مقدم، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید بدانیم که رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک حتی در افراد واکسن زده نیز به دلیل خطر سرایت انواع جهش‌یافته ویروس برای اطمینان از عدم ابتلا لازم است.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا واکسیناسیون کرونا دستورالعمل های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان واکسیناسیون عمومی مرگ ومیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۶۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید

دو مقاله در مجله انجمن پزشکی کانادا، مروری مختصر از این بیماری بسیار عفونی ارائه می‌دهد.

در حالی که افزایش موارد ابتلا به سرخک در کانادا نیز به تازگی گزارش شده است، بسیاری از پزشکانِ کانادایی ممکن است تجربه مستقیم با تشخیص و درمان سرخک نداشته باشند زیرا این کشور در سال ۱۹۹۸ میلادی به وضعیت حذف سرخک دست یافت.

پزشکان تاکید دارند افزایش فعالیت ویروس سرخک در جهان و در کانادا یادآور اهمیت ایمن سازی افراد علیه این بیماری است. از این رو روال منظمِ واکسیناسیون‌های معمول دوران کودکی از جمله سرخک که در طول همه گیری کووید-۱۹ نادیده گرفته شد باید فورا مورد بررسی قرار گیرند.

دکتر «سارا ویلسون»، یک پزشک در انتاریو، می‌گوید: پزشکان باید هنگام ارزیابی بیماران به ویژه آن هایی که سابقه سفر داشته‌اند یا کسانی که احتمالا در معرض شیوع محلی این بیماری قرار گرفته اند، هشیار باشند.

سرخک یکی از مسری ترین بیماری های عفونی تنفسی است. افراد مبتلا به سرخک دچار تب، سرفه، آبریزش بینی و ورم ملتحمه می شوند. همچنین بثوراتی که از روی صورت شروع و در سراسر بدن پخش می شود، حدود چهار روز بعد از ابتلا ممکن است ایجاد شود.

عوارض عفونت سرخک در ۳۰ درصد موارد گزارش شده است. اینها می توانند شامل عفونت گوش، ذات الریه، عوارض بارداری و عوارض عصبی از جمله آنسفالیت باشند. سرخک همچنین می تواند موجب نقص ایمنی ثانویه موقت شود. بیشتر موارد سرخک در کانادا در افراد واکسینه نشده به ویژه کودکان رخ می دهد.

با توجه به عفونی بودن سرخک، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید در صورت ارجاع موارد مشکوک برای ارزیابی یا آزمایش، با رعایت اقدامات پیشگیرانه با مراکز مراقبت بهداشتی تماس بگیرند تا اطمینان حاصل شود که از اقدامات مناسب پیشگیری و کنترل عفونت برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران، استفاده می شود.

با وجود برنامه‌های موثر واکسیناسیون، شیوع سرخک در کشورهای مختلف در حال افزایش است که بر نیاز به افزایش تلاش‌های واکسیناسیون تاکید می‌کند. راهنمای واکسیناسیون کانادا تجویز واکسن‌های سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) را برای همه افراد در کانادا با برنامه‌های دز مشخص توصیه می‌کند.

برای مسافرت کردن یا زمان شیوع این بیماری، واکسیناسیون MMR می‌تواند فراتر از برنامه‌های استاندارد انجام شود؛ با دستورالعمل‌هایی که برای تسریع واکسیناسیون و پیشگیری پس از مواجهه ارائه شده است. بزرگسالان فاقد ایمنی سرخک یا سوابق واکسیناسیون نیز می توانند یک تا دو دز واکسن MMR را بسته به سن، سابقه سفر و عوامل خطر دریافت کنند. واکسن MMR ایمن و موثر است. با این حال، افراد مبتلا به نقص ایمنی یا زنان باردار نیاز به بررسی دقیق دارند. از این رو ایمنی جمعی از طریق واکسیناسیون انبوه بسیار مهم است.

درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟

واکسن سرخک مؤثر و بی خطر است. با این حال افرادی که دچار نقص ایمنی هستند یا زنان باردار، قادر به دریافت آن نیستند و بنابراین ایمنی جمعی از طریق واکسیناسیون انبوه، بسیار مهم است.

پزشکان می‌گویند به افرادی که دو دُز واکسن سرخک دریافت نکرده‌اند، توصیه می‌شود مراقب باشند به این بیماری مبتلا نشوند.

متخصصان تاکید دارند اگر نمی‌دانید که آیا ایمنی کافی در برابر سرخک دارید یا خیر، به شما توصیه می‌شود که آزمایش آنتی‌بادی را در مراکز پزشکی انجام دهید و تأیید کنید که آیا واکسیناسیون ضروری است یا خیر.

علاوه به این، هنگامی که به کشورهای خارجی و مناطقی سفر می‌کنید که موارد بیشتری از ابتلا به سرخک در آن ها گزارش شده است به شما توصیه می‌شود پس از بازگشت به کشور خود، وضعیت جسمانی‌تان را به دقت بررسی کنید.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، این مقاله مشخص می‌کند چه کسانی باید واکسن را خارج از برنامه توصیه شده معمولی دریافت کنند، به ویژه کودکانی که در برابر عوارض سرخک آسیب پذیر هستند.

این مطلب همچنین راهنمایی‌هایی را برای بزرگسالان ارائه می دهد تا یک دز یا بیشتر از این واکسن را بسته به سال تولدشان دریافت کنند.

درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟

سرخک درمان خاصی ندارد اما برای کاهش تب بیمار از استامینوفن و ایبوپروفن استفاده می‌شود. برخی تحقیقات هم تأثیر خفیف ویتامین آ در کاهش علائم و کاهش مرگ و میر مبتلایان به سرخک را نشان داده‌ است.

برخی افراد هم ممکن است به سینه‌پهلو و بیماری‌های عفونی مبتلا شوند که در آن صورت داروهای آن بیماری‌ها برایشان تجویز خواهد شد.

به گفته متخصصان، دوره نهفتگی به‌ طور میانگین ۱۴ روز است و چهار روز پس از بروز راش‌ها قابلیت سرایت دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان ۱۵ روز قبل از اعزام ادغام کنند
  • آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست