Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، حامد سلیمان‌زاده منتقد، نویسنده درباره جشنواره «سینماحقیقت» و اهمیت آن گفت: جشنواره «سینماحقیقت» از ابتدای شروع به کار تا کنون برای من یکی از جذاب‌ترین جشنواره‌های سینمای ایران به شمار می‌رود چراکه تنوع انتخاب میان مستندهای رسیده زیاد بود و تنوع بخش بین‌الملل به چشم می‌آمد، از طرف دیگر فیلم‌های شاخصی برای این جشنواره ارسال می‌شود که شاهد پیشرفت سال به سال آن هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: جشنواره «سینماحقیقت» محفلی خوب برای رشد سینمای مستند کمک کند و فعالان سینمای مستند و داستانی بتوانند با گرایش‌ها و زیرژانرهای جدید آشنا شوند؛ برای مثال گونه‌هایی از مستند وجود دارند که با عنوان مستندهای پداگوژی یا تعلیمی- تربیتی رشد شناخته می‌شوند و کارکرد آن در نظام‌های آموزشی جهان به کار رفته است. این محمل، مهم‌ترین محمل برای این است که فعالان عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... به چشم‌انداز مشترکی نزدیک شوند.

سلیمان‌زاده درباره برگزاری آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» اظهار کرد: من ارتباط خوبی با برگزاری آنلاین جشنواره‌ها ندارم چراکه تجربه دیدن فیلم‌ها روی پرده سینما، مشارکت در فعالیت جمعی در سالن‌ سینما به خصوص سینمای مستند که بیانگر دغدغه‌ای است، متفاوت خواهد بود و برگزاری فیزیکی جشنواره را می‌طلبد اما به دلیل پاندمی کرونا همه چیز متاثر شد.

این داور تاکید کرد: از طرف دیگر اکران آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» به خصوص برای کسانی که در شهرستان‌ها زندگی می‌کنند، اتفاق مثبتی‌ست زیرا سرمایه و امکان دسترسی به جشنواره‌ها را نخواهد داشت، همچنین اکران‌های جشنواره «سینماحقیقت» در شهرستان‌ها محدود است و نمایش آثار از پلتفرم‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد.

او درباره مساله کپی شدن فیلم‌ها در اکران آنلاین عنوان کرد: محافظت از فیلم‌ها در اکران آنلاین، مساله‌ای کلیدی‌ست چراکه کشور ما با کپی‌رایت میانه خوبی ندارد، اگر مانند دیگر کشورها به پروتکل‌های اکران آنلاین بپیوندیم، گسترش مخاطبان را شاهد خواهیم بود. امیدوارم اکران فیزیکی آثار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سریعا به کشور بازگردد.

این منتقد درباره حضور فیلم‌های مستند در جشنواره‌های مختلف مطرح کرد: سینمای مستند در جهان رشد بسیاری داشته است و جشنواره‌های بزرگ، بخش‌های ویژه خود را به این حوزه اختصاص داده به خصوص در 2 دهه اخیر که بحران‌های بسیاری در سراسر جهان گسترش پیدا کرده‌اند. بسیاری از پخش‌کننده‌هایی که تنها آثار مستند پخش می‌کنند در بازارهایی مثل بازار برلین، کن، شانگهای، هنگ‌کنگ و دیگر فستیوال‌ها، غرفه مجزا دارند که به نظر من اتفاق خیلی خوبی‌ست. در بسیاری از کشورهای جهان جشنواره‌های نوپایی برای فیلم‌های مستند شکل گرفته‌اند و پاندمی کرونا و نسبت ما با آن بهانه‌ای برای شکل‌گیری بخش‌های کرونایی در جشنواره‌ها شده است.

سلیمان‌زاده ادامه داد: باتوجه به تجربه‌هایی که در کشورهای مختلف داشته‌ام، سینمای مستند را در همه جهان رو به رشد می‌بینم که کشور ما هم شامل آن می‌شود. همچنین باید گفت تلاش‌های بسیاری برای گنجاندن فیلم‌های مستند در بخش‌های مسابقه جشنواره‌ها صورت گرفته است چراکه هیات انتخاب احساس کرده‌اند که اینگونه فیلم‌ها قابلیت رقابت با فیلم‌های داستانی و انیمیشن را دارد.

این منتقد درباره راه‌حل برای بهتر شدن وضعیت سینمای مستند ایران اظهار کرد: سینمای مستند ایران به پژوهش‌های کاربردی نیاز دارد که چراکه این حوزه در بند پژوهش‌های بنیادی‌ست اگرچه که می‌تواند رنگی از هنر به خود بگیرد و با عناصر روایی و مولفه‌های سینمایی ترکیب شود به عنوان مثال اگر می‌خواهیم درباره اعتیاد فیلم بسازیم باید از پژوهش‌های کاربردی کمک بگیریم تا این وضعیت را درک کنیم و در حوزه زیستی و به طور کلی در مرحله اجرا به آن بپردازیم، پژوهش بنیادی تنها این جملات را به ما تحویل می‌دهد که «اعتیاد بد است» و درنهایت با آمار و ارقام روبه‌رو خواهیم بود.

پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» از 18 تا 25 آذرماه با دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

کد خبر 637719 برچسب‌ها سینمای مستند

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سینمای مستند سینمای مستند اکران آنلاین سلیمان زاده جشنواره ها فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۶۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین سفر «شتر و آسیابان» به مراکش

مجموعه پویانمایی «شتر و آسیابان» به کارگردانی عبدالله علیمراد برای بار سوم در کشور مراکش در سومین جشنواره سینمای مستقل «کازابلانکا» برای کودکان و نوجوانان به نمایش در می‌آید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، «شتر و آسیابان» عنوان مجموعه‌ای از سه فیلم کوتاه عروسکی پویانمایی شامل «جایگزین»، «کشاورز و ربات» و «سپید بالان» به کارگردانی عبدالله علیمراد است که به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۳، ۲۰۱۱ و ۲۰۲۲ میلادی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شیوه استاپ‌موشن تولید شده است.

بر اساین این خبر، از این مجموعه در بازار فیلم هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن در کشور فرانسه رونمایی شد.

این مجموعه چندی پیش نیز در بخش غیر رقابتی بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش، بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن «مکنِس» مراکش، جشنواره «بلک مووی» سوییس، بخش مسابقه «مخاطبان بزرگسال» بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم سینمای آسیایی «وزوول» کشور فرانسه حضور داشته است.

سومین دوره جشنواره سینمای مستقل «کازابلانکا» از ۳ فروردین تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۹ تا ۲۵ آوریل ۲۰۲۴) در شهر کازابلانکا کشور مراکش در حال برگزاری است.

دیگر خبرها

  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • سومین سفر «شتر و آسیابان» به مراکش
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای فیلمساز ایرانی
  • جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو برای سام کلانتری
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • گفتگو با رتبه اول مستندنگاری جشنواره پژواک
  • جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان/ یادبودی برای یاسین
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی