Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@06:15:31 GMT

آغاز کاشت گیاه باریجه در مراتع کاشان

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۲۶۹۴۹

آغاز کاشت گیاه باریجه در مراتع کاشان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمد مهدی شریفی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان گفت:  کاشت گیاه باریجه در گستره‌ای به وسعت ۵۰۰ هکتار اجرا می‌شود که ۵۰ هکتار به صورت کپه کاری و ۴۵۰ هکتار نیز به صورت بذر پاشی خواهد بود.

وی با اشاره به توجیه اقتصادی کاشت و برداشت باریجه افزود: باریجه کاری برای ۱۰۰ نفر روز اشتغال زایی ایجاد می‌کند که با مشارکت مرتعداران روستای مرق و فعالان حوزه طبیعت اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان تصریح کرد: باریجه یک گیاه دارویی بومی ایران است که صمغ آن برای صنایع بهداشتی، آرایشی، صنعتی و دارویی کاربرد دارد و در سال گذشته چهار تن صمغ باریجه از مراتع شهرستان کاشان برداشت شد که بخشی از این محصول به کشور‌های دیگر از جمله فرانسه و ایتالیا صادر می‌شود.

وی گفت: مدت زمان بهره برداری از گیاه باریجه در صورت بارش مناسب سه سال و در صورت بارش کم چهار سال زمان می‌برد و بعد از برداشت هشت تا ۱۲ سال بسته به نوع آب و هوا و اقلیم عمر کرده و محصول می‌دهد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان تاکید کرد: جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از روان آب‌ها و تبخیر، تثبیت خاک، افزایش علوفه و کاهش فشار دام در مراتع از جمله مزیت‌های کاشت باریجه است.

شریفی گفت: کاشت و برداشت گیاهانی مثل باریجه و کتیرا تحقق راهبرد‌های اقتصاد مقاومتی است، زیرا شاخص‌های اصلی درون زا، برون گرا، عدالت محور، دانش بنیان و مردمی بودن را دارا است و در شرایطی که درآمد دامداران مطلوب نیست کاشت باریجه می‌تواند برای افزایش درآمد آن‌ها موثر باشد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری کشت گیاه باریجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۶۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بمپور گفت: کار برداشت گندم از دهه سوم فروردین ماه در شهرستان بمپور آغاز و تا اواسط خرداد ادامه خواهد یافت.
وی افزود: مهمترین ارقام کشت شده در منطقه مهرگان، سیروان، سارنگ و نارین است.
هودیانی گفت: بیش از ۳۰ دستگاه کمباین کار برداشت گندم آبی از سطح ۳۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی بخش‌های مرکزی و کلاتان برعهده خواهند داشت.
وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۱ هزار تن محصول گندم برداشت شود، افزود: امسال با هدف حمایت از کشاورزان صددرصد اراضی گندم در بمپور بصورت قراردادی کشت شده و بیش از هزار نفر در کار کاشت، داشت و برداشت گندم در بمپور مشغول به کار هستند.
بمپور از شمال به بخش بزمان شهرستان ایرانشهر، از مشرق به شهرستان سرباز و از جنوب به شهرستان نیک‌شهر و از مغرب به شهرستان دلگان محدود می‌شود.

دیگر خبرها

  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه
  • روایت سازنده مستند «مشتی اسماعیل» از شالیکاری
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • سیل از ۴ طرف کاشان را محاصره کرد
  • امدادرسانی گروه‌های جهادی کاشان در سیل + فیلم
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • سیلاب از ۴ طرف کاشان را محاصره کرد + فیلم
  • لیست مرکز کاشت دندان در تهران