Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@19:09:25 GMT

تاثیر منفی وزن کم هنگام تولد بر مغز

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۲۶۹۵۳

تاثیر منفی وزن کم هنگام تولد بر مغز

آفتاب‌‌نیوز :

هر دوی این عوامل در اوایل زندگی وجود دارند، که نشان می‌دهد «سن مغز» بیشتر به تأثیرات اولیه زندگی مرتبط است و چندان به رویدادهایی که بعداً در زندگی اتفاق می‌افتند، مربوط نمی‌شود.

به گزارش ساینس دیلی، محققان علوم مغز و پیری علاقه زیادی به اندازه گیری سلامت مغز دارند. محبوب ترین روش برای اندازه گیری آن از طریق روشی به نام "سن مغز" است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اندازه گیری "سن مغز" دارای پتانسیل زیادی است که می‌تواند برای شناسایی و پیگیری افراد در معرض خطر زوال عقل یا مشکلات شناختی (مانند حافظه) در آینده استفاده شود.

این اندازه‌گیری سن مغز را از طریق اسکن مغز تخمین می‌زند و آن را با سن واقعی افراد مقایسه می‌کند تا مشخص کند که مغز آنها سریع‌تر یا کُندتر نسبت به سن شأن پیر می‌شود. سن افراد ممکن است پیرتر یا جوان‌تر از سن شأن به نظر برسد.

اغلب، محققان می‌گویند افرادی که مغزشان پیرتر به نظر می‌رسد، پیری مغزشان تسریع شده است، به این معنی که مغز آنها سریع‌تر از حد انتظار پیر می‌شود. مغز مسن‌تر اساساً کوچک‌تر، با بطن‌های بزرگ‌تر و قشر نازک‌تر است.

این مطالعه نشان می‌دهد که عدد سنی مغز تنها با استفاده از یک اسکن مغزی قابل پیش بینی نیست. چراکه می‌تواند بازتابی از شرایط اوایل زندگی باشد و برخی از آنها حتی قبل از تولد وجود دارند.

در مطالعه حاضر، محققان سرعت پیری مغز را در حدود ۱۵۰۰ فرد بزرگسال (از سنین ۲۰ تا ۹۰ سال) با اسکن چندین بار مغز آنها در یک دوره زمانی طولانی (تا ۱۰ سال) اندازه‌گیری کردند. آنها این اطلاعات را با داده‌های مربوط به وزن هنگام تولد و ژنتیک آنها مقایسه کردند.

اولاً، آنها دریافتند که سن تخمینی مغز ارتباط قوی با سرعت پیری مغز در بزرگسالان ندارد. به عبارت دیگر، یک تخمین واحد از سن مغز نمی‌تواند به شما بگوید که چگونه مغز یک فرد در طول زمان تغییر می‌کند.

ثانیاً، آنها دریافتند که سن بالاتر مغز با وزن کمتر هنگام تولد و استعداد ژنتیکی فرد به داشتن مغز کوچک‌تر، بطن‌های بزرگ‌تر و قشر نازک‌تر در مقایسه با سایر افراد مرتبط است.

نتایج نشان می‌دهد که سن مغز افراد بازتابی از تأثیرات اولیه زندگی بر ساختار مغز است و فقط تا حد بسیار کمی تغییرات مغزی را در بزرگسالی میانسالی و پیری منعکس می‌کند.

نویسنده اصلی این مطالعه، «دیداک ویدال پینیرو» از دانشگاه اسلو نروژ توضیح می‌دهد: «مغزهای مسن‌تر لزوماً پیری و زوال سریع را نشان نمی‌دهند. چراکه مغزهای مسن‌تر به احتمال زیاد منعکس کننده تفاوت‌های طبیعی هستند که قبلاً در اوایل زندگی وجود داشته است. ما نشان دادیم که این تفاوت‌ها می‌توانند هم ژنتیکی و هم محیطی باشند، زیرا وزن هنگام تولد تا حدی منعکس کننده محیط رحم است.»

منبع: خبرگزاری مهر

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مغز وزن نوزاد اندازه گیری هنگام تولد سن مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۶۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند گفت: رفتارهای نادرست در شیوه زندگی به طور جدی باعث تهدید سلامتی انسان با بیماری‌های مختلفی شده است.

محسن محمدنیا در گفت و گو با ایسنا ورزش را یکی از عوامل سلامتی انسان و محیط‌زیست دانست و افزود: امروزه به علل متعددی مانند زندگی ماشینی، توسعه آپارتمان‌نشینی، تماشای بیشتر تلویزیون و بازی‌های رایانه‌ای، تحرک افراد کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: علل فوق موجب شده تا بسیاری از انسان‌های امروزه به کالری کمتری نسبت به انسان‌های گذشته نیاز داشته باشند ولی با گرایش افراد به غذاهای پرکالری، آماده، با چربی، قند و نمک بالاتر از میزان نیاز بدن و کاهش مصرف لبنیات، رسیدن ریزمغذی‌ها به بدن دچار اختلال شده و شیوع اضافه وزن و چاقی رو به افزایش است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین مطالعه STEPS حدود ۶۳ درصد افراد بالای ۱۸ سال در کشور ما دچار اضافه وزن و چاقی هستند که نتیجه این وضعیت افزایش شیوع بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت و فشارخون بالا بوده است.

وی بیان کرد: رفتارهای نادرست در شیوه زندگی به طور جدی باعث تهدید سلامتی انسان با بیماری‌های مختلفی شده است که اتفاقاً بخش زیادی از آنها قابل پیشگیری است. یکی از راه‌های پیشگیری، ورزش منظم است.

محمدنیا تصریح کرد: از ورزش‌های در دسترس می‌توان به پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و ورزش‌های کششی و قدرتی اشاره کرد که می‌تواند به صورت فردی یا گروهی انجام شود.

وی افزود: هر فرد برحسب شرایط زندگی و سلامتی می‌تواند پیاده به محل کار برود، پیاده به خرید برود، به جای آسانسور از پله استفاده کند، در منزل به گل کاری بپردازد، یا در پارک‌ها و جاده‌های سلامتی به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری بپردازد.

این کارشناس ورزش برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در طول زندگی برای ورزش را بسیار مهم دانست و گفت: این ورزش‌ها فواید بسیار زیادی برای انسان و محیط‌زیست دارد به طوری که یادگیری، خلاقیت و بازدهی انسان را افزایش می‌دهد.

وی اظهار کرد: ورزش در سالمندان می‌تواند با افزایش خون‌رسانی به مغز، احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد، همچنین با کنترل قند، چربی و فشارخون، باعث کاهش بیماری‌ها می‌شود.

محمدنیا عنوان کرد: ورزش در کنار دیگران مزایای زیادی دارد؛ چراکه سرمایه‌های اجتماعی (دوست، مربی، همراه و هم صحبت) را افزایش داده و باعث کاهش بیماری‌های روحی روانی نیز می‌شود. ورزش با حفظ توده عضلانی و مصرف انرژی پایه، پدیده سالمندی را به تأخیر انداخته و عمر انسان را طولانی‌تر می‌کند.

وی در همین خصوص از همه شهروندان خواست حتماً در زندگی پرمشغله امروزی وقتی برای ورزش بگذارند تا سالم‌تر پیر شده و دوران سالمندی مستقل‌تری داشته باشند. افراد مبتلا به بیماری که تاکنون ورزش با شدت متوسط و بالاتر نداشته‌اند، قبل از شروع ورزش باید با پزشک خود مشورت کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن؛ ۵۰ قربانی شکایت کردند
  • این ۴ نکته عمرتان را ۶ سال افزایش می‌دهد
  • اعتراف سازنده «آسترازنکا» درباره عوارض این واکسن
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است
  • مصرف الکل های سمی در هر اندازه ای خطرناک است
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان