Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-26@10:59:28 GMT

نقش نیروگاهها در آلودگی هوا چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۲۷۰۱۱

نقش نیروگاهها در آلودگی هوا چقدر است؟

ایران اکونومیست- رئیس اداره HSE شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: بر اساس تحقیقات و مطالعات صورت گرفته باید گفت که تاثیر نیروگاه ها در آلودگی هوا بسیار ناچیز است و پارامترهای دیگری در این مهم نقش دارند.

ساناز جعفرزاده  با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون نیروگاه ها ۹۱ درصد سوخت گاز، ۴.۵ درصد سوخت مازوت و ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ درصد سوخت گازوئیل استفاده کرده اند، اظهار کرد: بیش از پنج سال است که در نیروگاههای کلانشهرهای تهران و اصفهان حتی یک لیتر مازوت نیز استفاده نشده اما با این حال بهبود شاخص هوای تهران را شاهد نبودیم و لذا این موضوع بدان معنا است که آلودگی هوای تهران ارتباطی با موضوع مازوت ندارد.

وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته در این رابطه گفت: مطالعاتی در ترازنامه انرژی کشور در این زمینه انجام شده که هر سال منتشر می شود و مطالعه دیگر سیاهه انتشار بوده که سازمان محیط زیست آن را انجام داده و یک مطالعه دیگر وجود دارد که توسط بانک جهانی با عنوان نقش بخش های مختلف کشور روی پارامترهای آلایندگی منتشر شده است.

جعفرزاده با بیان اینکه چندین سال است که درگیر ذرات معلق هستیم که به استناد این مطالعات ۷۰ تا ۸۰ درصد ذرات معلق تولید شده در کشور سهم حوزه حمل و نقل است، گفت: زمانی که سوخت مازوت استفاده می کنیم نگران پارامتر ساکس (ترکیبات اکسید گوگردی) هستیم. اخیرا تحقیقی دردانشگاه تربیت مدرس انجام شده که بر اساس آن پایش هوا از سال ۱۳۹۴ مورد بررسی قرار گرفته که میزان تاثیر بخش های مختلف در آن مشخص شده است.

به گفته وی بر اساس این تحقیق تعداد روزهای ناسالم کلانسهر تهران ۸۰ درصد ناشی از ذرات معلق ۲.۵ میکرون، هشت درصد ناشی از ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون و ۱۸ درصد ناشی از ازت و صفر درصد ناشی از ترکیب اکسی گوگردی بوده است. درواقع این مساله نیز بر صحبت های ما صحه می گذارد.

وی با تاکید بر اینکه منظور ما این نیست که مازوت هیچ تاثیری در آلودگی ندارد، گفت: مازوتی که در اختیار نیروگاهها و صنایع قرار می دهند استاندارد نیست و دو تا سه درصد گوگرد اولیه دارد که در زمان احتراق اکسید می شود و ایجاد آلودگی می کند. ما منکر این نیستیم اما در بحث سهم تاثیرگذاری در آلودگی هوا به ویژه در کلان شهری همچون تهران، هیچ ارتباطی بین تعداد روزهای ناسالم و مصرف مازوت وجود ندارد.

رئیس اداره HSE شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با بیان اینکه همانطور که گفتم بیش از پنج سال است که در تهران از مازوت استفاده نمی شود اما همچنان گرفتار آلودگی هستیم، گفت: آلودگی موجود در تهران ناشی از موضوع حمل و نقل و خودروهای فرسوده متاثر است.

جعفرزاده با اشاره به ترازنامه انرژی در کشور گفت: در این تحقیق سهم انواع سوخت در پارامترهای آلایندگی مورد بررسی قرار گرفته که میزان سهم نفت کوره در آلایندگی ذرات معلق تنها ۱.۹ درصد است؛ یعنی مازوتی که در نیروگاهها و سایر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد تنها ۱.۹ درصد بر میزان آلودگی تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه بحث و قضاوتی که در مورد مصرف مازوت در نیروگاه ها و آلودگی هوا مطرح می شود، منصفانه نیست، گفت: به استناد اعداد و رقم این صحبتها درست و منطقی نیست و باید در این رابطه به طور علمی و منطبق با مدارک صحبت شود.

او با اشاره به وضعیت مصرف گازوئیل در نیروگاهها نیز گفت: باتوجه به اینکه گازوئیل سوخت گرانی است استفاده از آن در نیروگاه ها نه در اولویت وزارت نفت و نه در اولویت وزارت نیرو نیست. گازوئیل سوخت دوم نیروگاه های سیکل ترکیبی و گازی است؛ یعنی نیروگاهی نیست که همزمان بتواند از سوخت گاز، گازوئیل و مازوت استفاده کند. تنها نیروگاه‌های بخاری که ۱۸ درصد ظرفیت نصب شده نیروگاهها را تشکیل می‌دهند در زمان نبود سوخت گاز از سوخت مازوت استفاده می کنند.

به گفته جعفرزاده، در فصول سرد و زمانی که با کمبود سوخت گاز در کشور مواجه می شویم، نیروگاه ها ناچار به استفاده از سوخت مایع می شوند و این مساله زمانی اتفاق می افتد که ما در پیک مصرف برق نیستیم؛ لذا بسیاری از نیروگاه های سیکل ترکیبی و گازی که قابلیت بهره برداری از سوخت گازوئیل را دارند به دلیل عدم نیاز به مصرف برق خارج از مدار هستند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون تنها چهار درصد گازوئیل در نیروگاهها مصرف شده است و میزان گوگرد گازوئیل نیز بسیار کم و شاید تنها یک پنجم مازوت باشد، گفت: مقدار مصرف گازوئیل در نیروگاهها منطبق با استاندارد خروجی سازمان حفاظت محیط زیست است. همچنین باید تاکید کرد که ۶۶ درصد ظرفیت نصب شده کشور نیروگاه‌ها گازی و سیکل ترکیبی هستند که در زمان نبود گاز قابلیت مصرف گازوئیل دارند.

به گفته وی تعداد نیروگاه هایی که قابلیت استفاده از مازوت را دارند کلا ۱۶ مورد است که معادل ۱۸ درصد ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور بوده و از ۱۶ نیروگاه بخاری در چهار نیروگاه مسیر سوخت مازوت پلمب شده است و بصورت تک سوخت بهره برداری می شوند.

 ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مازوت استفاده درصد ناشی سوخت مازوت نیروگاه ها آلودگی هوا ذرات معلق سوخت گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۷۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند

تردد بیش از ۱۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور که در روز بیش از ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند یکی از چالش‌های بزرگ حوزه انرژی است که در شرایط ناترازی بنزین، خسارات شدیدی به بدنه اقتصاد کشور وارد می‌کند.

به گزارش برنا، فرسودگی خودرو به تنهایی می‌تواند مصرف سوخت آن را بالا ببرد و البته که خودرو‌های تولید داخل در صورتی که فرسوده هم نباشند، ۲ برابر استاندارد جهانی سوخت مصرف می‌کنند.

در حال حاضر که مسأله ناترازی بنزین به یک معضل بزرگ تبدیل شده و ایران را در جایگاه کشور واردکننده بنزین قرار داده، بد نیست نگاهی به آمار و ارقام خودرو‌های فرسوده بیندازیم:

براساس تازه‌ترین آمار، ۹۰ درصد از موتورسیکلت‌ها، ۴۸ درصد تاکسی‌ها، ۸۶ درصد مینی‌بوس‌ها، ۸۲ درصد اتوبوس‌های درون شهری و بیش از ۵۲ درصد از خودرو‌های برون شهری کشور فرسوده هستند.

در حالی که کشور با چالش ناترازی بنزین دست و پنجه نرم می‌کند، همچنان شاهد تردد خودرو‌های فرسوده‌ای هستیم که عملاً بنزین را هدر و هوا را آلوده می‌کنند؛ بر اساس محاسبات سازمان نوسازی ناوگان حمل و نقل، خودرو‌های فرسوده اعم از سواری، تاکسی، کامیون و کامیونت به ترتیب روزانه، ۱۲.۵، ۲۱، ۱۵ لیتر بنزین و تجاری سنگین ۱۷۵ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند. همچنین موتورسیکلت‌های فرسوده ۲ برابر سایر موتورسیکلت‌ها بنزین مصرف می‌کنند.

همچنین مصرف سوخت در خودرو‌های تجاری سنگین که فرسوده شده اند سرسام آور است؛ تازه‌ترین آمار ستاد نوسازی حمل و نقل نشان می‌دهد که خودرو‌های تجاری سنگین که فرسوده شده اند در روز بیش از ۱۷۵ لیتر گازوییل مصرف می‌کنند و این در حالی است که خودرو‌های استاندارد ۹۰ لیتر در روز مصرف گازوییل دارند.

فرسودگی خودرو‌ها تنها به اقتصاد ضربه نمی‌زند بلکه نقشی اساسی در آلودگی هوا نیز ایفا می‌کنند به گونه‌ای که ۶۰ درصد آلودگی در تهران ناشی از ذرات معلق که حاصل سوخت غیراستاندارد و خودرو‌های فرسوده است. سهم خودرو‌ها در آلودگی هوا بین ۴۰ تا ۷۳ درصد است که در کنار آن، انتشار گاز‌های آلاینده را هم باید در نظر گرفت که سهمی ۸۲ تا ۸۳ درصدی در آلودگی هوا دارد.

از سوی دیگر نقش خودرو‌های فرسوده در تصادفات رانندگی را نیز نباید نادیده گرفت. همه این موضوعات نشان می‌دهد که اسقاط خودرو‌های فرسوده تا چه حد و از هر لحاظ می‌تواند به نفع کشور باشد.

خودرو‌های فرسوده به تنهایی ضربه سنگینی به اقتصاد کشور می‌زنند و این خسارت به اندازه‌ای بالاست که نمیتوان آن را نادیده گرفت؛ اگر هر لیتر بنزین و گازوییل را با مبلغ ۷۰ سنت حساب کنیم، می‌بینیم که خودرو‌های فرسوده، به طور سالیانه، ۹ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می‌کنند و بیش از ۱۳ میلیارد لیتر بنزینی را هدر می‌دهند که میتواند در شرایط مطلوب، برای کشور ارزآوری داشته باشد.

با یک نگاه کلی به این آمار و ارقام و صدمات خودرو‌های فرسوده، هیچ گونه توجیه منطقی برای عدم اسقاط خودرو‌های فرسوده وجود ندارد و این مسأله نیازمند یک اقدام جدی و ضربتی است تا خودرو‌های فرسوده از رده خارج شوند که این اتفاق می‌تواند تا حد بسیار بالایی در رفع ناترازی بنزین موثر باشد.

دیگر خبرها

  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • کشف ۵ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ماهشهر/ ۳ نفر دستگیر شدند
  • کشف ۵ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ماهشهر
  • بیش از ۳ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب کشف شد
  • کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب
  • کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب/ جمع آوری ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت+عکس
  • کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب/ جمع آوری ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت
  • کشف بیش از ۳ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق و ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت!
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از نخستین موتور دیزلی جهان
  • مقابله با آلودگی هوا در چین با رونمایی از اولین موتور دیزلی جهان