Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بسیاری کشورها با پوشش بالای واکسیناسیون، شرایط ورود گردشگر را مهیا کردند؛ ترکیه با به‌روزرسانی مقررات سفر به این کشور، مسافرانی را که کارت واکسن کرونا دارند، از ارائه گواهی منفی آزمایش کرونا معاف کرد. چند گروه گردشگر خارجی نیز هفته پیش به ایران آمدند و مسئولان خبر از  ورود گروه‌های گردشگری دیگر، به ایران می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با آغاز مجدد صدور روادید گردشگری در همان دو هفته اول آبان دو گروه گردشگر روسی، فرانسوی  و ترکی وارد ایران شدند. قطارهای گردشگری دوباره راه افتادند، امیدها در دل صاحبان کسب و کار گردشگری جان گرفت. این نویدی بود که صنعت گردشگری برای تجربه میهمان‌نوازی حتی در حین کرونا هم آماده است.

دوران تحول در وزارت میراث‌فرهنگی آغاز شده است

 سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نخستین همایش سراسری مدیران این وزارتخانه، اظهار داشت: دوران تحول در وزارتخانه آغاز شده است. هم تحول در اندیشه و نگاه، و هم در روش‌های اقدام خواهد بود. در هر دو حوزه نیاز ساختارشکنی داریم. خط ‌قرمزهای موهوم و ساختگی برداشته خواهد شد. ما مدیران خلاق و شجاع می‌خواهیم و دوران روش‌های محافظه‌کارانه، استاتیک و بی‌خاصیت تمام شده است.

وی یادآور شد: مدیریت در جمهوری اسلامی، خدمت بی‌منت به مردم و هموار کردن مسیر آن‌ها به‌سوی خوبی‌ها و ارزش‌های الهی و انسانی است. آشنا نبودن برخی مدیران با روح وظایف خود و نگاه کلیشه‌ای و رفع مسئولیت بلای جان مدیریت کشور شده است.

ضرغامی افزود: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آن‌گونه که در شأن و جایگاه آن است مورد توجه قرار نگرفته است. وظیفه همه ما بر کشیدن و بالا بردن جایگاه وزارتخانه است.

کشف بقایای دژ نظامی همزمان با امپراطوری مادها در خراسان شمالی

سرپرست پایگاه ملی میراث‌فرهنگی محوطه تاریخی مهمترین دستاوردهای فصل نهم کاوش باستان‌شناسی مشترک ایرانی- آلمانی در محوطه تاریخی ریوی کشف بقایای یک دژ نظامی مربوط به ۲۷۰۰ سال قبل همزمان با امپراطوری مادها و یک قطعه سفال نوشته به خط پهلوی ساسانی در بخش شمالی محوطه اعلام کرد.

 محمدجواد جعفری با اعلام این خبر گفت: نهمین فصل پژوهش‌های مشترک ایرانی‌آلمانی در محوطه تاریخی ریوی که از ابتدای مهر سال جاری آغاز شده بود با نتایج قابل توجهی به پایان رسید.

سرپرست ایرانی فصل نهم کاوش باستان‌شناسی مشترک ایرانی- آلمانی محوطه تاریخی ریوی افزود: در روند کاوش سال‌های قبل بخش‌هایی از یک گورستان عصر مفرغ(۳۷۰۰ سال قبل) در بخش شمالی و در سال جاری بقایایی از یک گورستان دیگر از دوران متاخر آهن (۲۶۰۰-۲۹۰۰ سال قبل) در بخش جنوب شرقی محوطه تاریخی ریوی شناسایی شد که مطالعه بقایای انسانی این دو گورستان اهمیت بسیار زیادی در شناخت جوامع استقراری گذشته منطقه دارد.

مساجد شاخص اورامانات کرمانشاه ثبت ملی می‌شود

رییس پایگاه جهانی منظر فرهنگی اورامانات از تهیه و تدوین پرونده ثبتی برای مساجد شاخص منظر فرهنگی این منطقه در استان کرمانشاه خبر داد. مساجد تاریخی منطقه اورامان باتوجه به وضعیت اقلیمی و توپوگرافی و مصالح، ساختار و پلان دارای ویژگی خاص خود هستند.  

پویا طالب‌نیا با بیان اینکه منظر فرهنگی اورامان را می‌توان سرزمین عرفان نامید، ادامه داد: پس از ورود دین مبین اسلام به این منطقه ساکنین این دیار همواره رهرو دین اسلام بوده و تعدد مساجد در  روستاهای این منطقه رد پای این اعتقاد قلبی را به خوبی نشان می‌دهد. مساجد در این منطقه با توجه به اینکه همواره مورد توجه بوده‌اند، در ادوار گذشته اکثر آنها مورد تعمیر، بازسازی و توسعه قرار گرفته‌اند.

پنج میلیارد ریال برای ساماندهی کتیبه «آنوبانی‌نی» سرپل‌ذهاب هزینه شد

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه، گفت: پنج میلیارد ریال اعتبار برای سامان‌دهی مجموعه اداری و مستندنگاری نقش برجسته کتیبه «آنوبانی‌نی» سرپل ذهاب هزینه شد.  

جبار گوهری در مراسم افتتاح پایگاه محور ساسانی در سرپل‌ذهاب افزود: عمده این اعتبارات صرف تامین تجهیزات اداری، مستندنگاری نقش برجسته آنوبانی‌نی و تخریب سرایداری مدرسه مجموعه شده‌ است.  

با در اختیار قرار گرفتن ساختمان مدرسه جنب کتیبه آنوبانی‌نی از سوی آموزش و پرورش به اداره‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سرپل‌ذهاب، با تجهیز و مرمت این بنا، اداره شهرستان و دفتر پایگاه محور ساسانی استان کرمانشاه در آن دایر شد.  

گوهری با اشاره به اهمیت راه‌اندازی دفتر پایگاه محور ساسانی استان کرمانشاه در شهرستان سرپل‌ذهاب، تصریح کرد: این شهرستان به لحاظ تعدد آثار تاریخی جزو غنی‌ترین شهرستان‌های سطح استان کرمانشاه و حتی غرب کشور است.

توجه به توسعه گردشگری مذهبی در کهک قم ضروری است

استاندار جدید قم در سفر به شهرستان کهک، بر لزوم توجه به توسعه و تامین زیرساخت‌های گردشگری مذهبی، راه دسترسی و ارتقای شاخص‌های سلامت و بهداشت در این شهرستان تاکید کرد.

 سید محمدتقی شاهچراغی در سفر خود به شهرستان کهک که با همراهی برخی مدیران استانداری صورت گرفت، با اشاره به لزوم عمل به تکالیف اجرایی و خدمت به مردم گفت: توسعه زیرساخت‌ها، رفع موانع و ایجاد ادارات در شهرستان شهیدپرور کهک باید بیش‌ازپیش مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی با اشاره به موقعیت گردشگری کهک و حضور گردشگران در این شهرستان افزود: باید از این ظرفیت در زمینه توسعه گردشگری مذهبی بهره برداری شود و در کنار آن مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی موضوع راه دسترسی و خدمات بهداشت و درمان در سطح شهرستان کهک را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: در راستای بررسی مشکلات و ارایه راهکارهای عملی در این زمینه ها، برگزاری نشست هم اندیشی با شوراها و دهیاری های این شهرستان در دستور کار قرار گیرد.

 کشور برای جذب گردشگران بین المللی تمایل دارد

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: لغو ممنوعیت صدور روادید نشان از تمایل کشور برای حضور گردشگران بین‌المللی دارد و برای این منظور برنامه‌هایی مورد توجه است.

علی اصغر شالبافیان پس از بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از طرح‌های گردشگری جزیره هرمز به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: توقف ۲۰ ماهه صدور روادید وقفه‌ای در پذیرش گردشگر خارجی ایجاد کرده بود و به طور طبیعی بازاریابی، برگزاری تورهای آشناسازی، اصول اطمینان از کیفیت خدمات ارایه دهندگان حوزه گردشگری از مواردی است که در این حوزه مورد توجه قرار دارد.

وی ادامه داد: صنعت سفر و صنعت گردشگری ذینفعان متعددی دارند که همه آن‌ها باید نقش آفرینی کنند،  بخشی از مسوولیت‌های اجرایی و سیاستگذاری این صنعت‌ها حوزه این وزارتخانه قرار دارد. فعالان بخش حمل و نقل، نهادهای نظامی و امنیتی از جمله دینفعان این حوزه‌اند که خارج از این وزارتخانه قرار دارند و برای همین هم هماهنگی و انسجام و همکاری  ۲۷ دستگاه اهمیت دارد و وضعیت گردشگری را شکل می‌دهند.

هزار و پنجاهمین سال تولد ابوریحان بیرونی در فهرست نکوداشت‌های یونسکو

هزار و پنجاهمین سال تولد ابوریحان بیرونی در فهرست جهانی نکوداشت‌های ۲۰۲۳–۲۰۲۲ یونسکو به طور مشترک برای ایران، ازبکستان و تاجیکستان به ثبت رسید.

 در جلسه یازدهم نوامبر ۲۰۲۱ (۲۰ آبان ۱۴۰۰) کمیسیون اولویت یونسکو مستقر در کنفرانس عمومی این سازمان،  هزار و پنجاهمین سال تولد ابوریحان بیرونی به طور مشترک بین جمهوری اسلامی ایران، ازبکستان و تاجیکستان با تصویب اعضا در فهرست جهانی نکوداشت‌­های یونسکو برای بازه ۲۰۲۳ – ۲۰۲۲ قرار گرفت.

با درج این رویداد در فهرست جهانی نکوداشت‌ها و ثبت جهانی پرونده­‌های هشتصدمین سال حیات فعال شمس تبریزی بر مبنای دیدار عرفانی شمس و مولانا و هزار و پنجاهمین سال میلاد شیخ خرقانی تعداد نکوداشت‌های ثبت شده از مشاهیر ایرانی در فهرست یونسکو، به ۴۲ مورد می‌رسد.

ثبت ملی شدن کلاته‌خیج شاهرود به برندسازی دستبافت‌های سنتی آن می‌انجامد

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ثبت ملی کلاته‌خیج شاهرود در استان سمنان به عنوان شهر ملی دست‌بافته‌ها و نساجی سنتی زمینه‌ساز برند تجاری شدن تولیدات منطقه به منظور صادرات است.

 ویدا توحدی در جریان بازدید از شهر کلاته‌خیج شاهرود در شرق استان سمنان بیان کرد: پرونده ثبت ملی این شهر ۲ سال پیش به معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور ارسال شد و اکنون مشاهده می‌شود بخشی از مشکلات برطرف شده است.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: مشارکت مسئولان محلی نقش مؤثری در ثبت ملی شهر کلاته‌خیج شاهرود به عنوان شهر ملی دست‌بافته‌های سنتی و نساجی سنتی دارد.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: از ابتدای آذر و در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی، پرونده شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نتایج پس از آن اعلام می‌شود.

نخستین فروشگاه زنجیره‌ای صنایع دستی کشور در کرمان افتتاح شد

 نخستین فروشگاه زنجیره‌ای صنایع دستی کشور با عنوان «سی سی» با حمایت صندوق کارآفرینی امید و شهرداری کرمان که زمینه عرضه تولید زنان سرپرست خانوار را نیز فراهم می کند در شهر کرمان افتتاح شد.

 این فروشگاه با هدف عرضه ۳۰ محصول در یک استان و ارسال محصولات یک استان به ۳۰ استان کشور به صورت نمونه در شهر کرمان و در محل بوستان شهید (مشاهیر) افتتاح شد. محل این فروشگاه در خیابان کارگر، خیابان مصلای شهر کرمان واقع شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید کشور در آیین افتتاح این فروشگاه زنجیره ای با اشاره به روند کاهشی شاخص قصد کارآفرینانه در کشور گفت: براساس آمار شاخص قصد کارآفرینانه در ایران روند کاهشی داشته و از ۳۴ درصد سال ۲۰۱۹ به ۲۸ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده است.  

اصغر نورالله زاده ادامه داد: شاخص کسب و کارهای نوپا نیز با روند کاهشی روبه رو بوده است که بخشی از آن به کرونا بر می گردد.

صادرات صنایع دستی گیلان بیش از پنج برابر شد

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد: صادرات صنایع دستی و هنرهای سنتی استان سال ۹۹ بیش از پنج برابر شد.

فرزاد رشیدی تاکید بر اینکه مقصود ما از صادرات به هیچ عنوان صادرات چمدانی نیست، افزود: بلکه صادرات گمرکی مدنظر است و بر این اساس میزان صادرات گمرکی صنایع دستی استان در سال ۹۹ به ۹ و نیم میلیون دلار رسید و این در حالیست که این رقم در سال پیش از آن یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بود.

وی تولیدات گیلان را از مرغوب ترین صنایع دست ساخت در کشور عنوان کرد و گفت: بیشترین میزان صادرات مربوط به شیشه های سنتی است.  

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان ثبت جهانی روستای قاسم آباد رودسر با محوریت چادرشب بافی را به عنوان چهاردهمین اثر جهانی صنایع دستی از ایران را یکی از دلایل افزایش میزان صادرات عنوان کرد و ادامه داد: پس از ثبت جهانی تنها صادرات گزینه هایی که ثبت جهانی می شوند افزایش پیدا نمی کند، بلکه آمار محصولات دیگر رشته های مختلف صنایع دستی و حتی رشته هایی که جزو صنایع دستی نیستند ولی به نام صنایع دستی شناخته می شوند نیز افزایش می یابد.

برچسب‌ها گردشگری قم وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی علی اصغر شالبافیان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یونسکو ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری قم وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گردشگری قم وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یونسکو ترکیه گردشگری و صنایع دستی هزار و پنجاهمین سال معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی محوطه تاریخی ریوی کلاته خیج شاهرود استان کرمانشاه نکوداشت ها آنوبانی نی ثبت جهانی سرپل ذهاب مورد توجه ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۷۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی درجلسه شورای معاونین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با معاون امور مجلس و حقوقی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: 20  اثر تاریخی در استان تعیین حریم شده که با این آثار ،تعداد آثار تاریخی ثبت ملی شده استان به یکهزار و ۸۰۹ اثر رسیده است.

داوود فرازی افزود: همچنین ۳۴  اثر تاریخی شناسایی شده که پرونده‌های آنها برای مطالعه و بررسی جهت ثبت ملی شدن به تهران ارسال شده است.

فرازی در ادامه اظهارکرد: برای توسعه موزه‌های استان اقداماتی صورت گرفته و یا دردستور کار قرارگرفته است که از آن جمله می‌توان به موزه‌های میاندوآب، بوکان و موزه صلح سردشت اشاره کرد.

معاون امور مجلس و حقوقی وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در این جلسه گفت: همجواری با چند کشور خارجی فرصت و ظرفیت مناسبی برای آذربایجان‌غربی است و این استان با برخورداری از این ظرفیت می‌تواند به مقصد سفرگردشگران تبدیل شود.

جواد واحدی، با تأکید بر لزوم اهتمام و جدیت مسئولان حوزه گردشگری آذربایجان‌غربی افزود: آذربایجان‌غربی برنامه هایی را که تدوین شده بود به درستی انجام داده است.

واحدی، با بیان اینکه امروز می‌توانیم درآمد گردشگری را به رخ نفت بکشیم،تصریح کرد: درگذشته شناسنامه نداشتیم و در حد سازمان دیده می شدیم اما امروز وظایفی از دولت گرفتیم که انقلاب بزرگی در شرح وظایف به شمار می‌رود.

معاون امور مجلس و حقوقی میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی در بحث معرفی و شناساندن ایران به دنیا با جدیت عمل کرده است.

پس از این جلسه با حضور معاون امور مجلس و حقوقی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی و جمعی از مسئولان استانی یک باب هتل در ارومیه افتتاح شد.

این هتل که با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد ریالی و اشتغالزایی برای پنج نفر احداث شده است، دارای ۳۲ اتاق با ۷۸ تخت اقامتی است.

دیگر خبرها

  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از خانه انصاری ارومیه بازدید کرد
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • بازدید معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی از پروژه جداره‌سازی خانه گردشگری ارومیه
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • بازدید معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از قلعه بدلبو ارومیه
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد