Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در آیین بزرگداشت خادمان و واقفان کتاب و کتاب‌خوانی که هم‌زمان با هفته کتاب در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، به جایگاه علم و دانش در اسلام اشاره و با بیان اینکه معجزه رسول اکرم(ص) کتاب و رسالت نبی اسلام با «اِقرأ» آغاز ‌شده است، اظهار کرد: در دورانی که اروپا غرق ظلمت و تاریکی بود و در غرب یک کتابخانه پیدا نمی‌شد، کشورهای اسلامی از دانشمندان فراوان در علوم مختلف و کتابخانه‌هایی با ده‌‌ها هزار جلد کتب خطی برخوردار بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه بر اهمیت جایگاه وقف علمی تأکید و با بیان اینکه توسعه وقف در حوزه کتاب، دانشگاه و مراکز علمی و آموزشی منجر به گسترش دانش و پیشرفت کشور می‌شود، ابراز کرد: بعضی از دانشگاه‌های بزرگ دنیا با همیاری‌های وقف گونه اداره می‌شوند.
تولیت آستان قدس رضوی با طرح این سؤال که در کشور ما که پیامبرمان بزرگ‌ترین معجزه‌اش کتاب و رسالتش با «اِقرأ» آغاز شده است، چند دانشگاه یا کتابخانه وقفی وجود دارد؟ ابراز کرد: متأسفانه در حوزه موقوفات علمی و فرهنگی عقب مانده‌ایم و نباید نسبت به مسئله وقف در حوزه کتاب و دانش غفلت کنیم.
وی اضافه کرد: مسئله وقف در حوزه کتاب، علم و فرهنگ را نباید مسئله کوچکی دانست. بی‌توجهی نسبت به امور خیر با نیت پیشبرد فعالیت‌های علمی و فرهنگی باعث متضرر شدن جامعه خواهد شد و موقوفات باید به‌سوی حوزه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی نیز سوق پیدا کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی عنوان کرد: باید در کشور مراکز علمی و آموزشی بزرگی وجود داشته باشند که بر مبنای وقف اداره شوند، دستگاه امام رضا(ع) باید مراکز علمی و فرهنگی متعدد با موقوفات خاص داشته باشد تا به رشد و تعالی فرهنگ دینی مردم کمک کنند.
وی افزود: باید در اطراف حرم مطهر بزرگ‌ترین، زیباترین و مدرن‌ترین نمایشگاه عرضه کتاب را داشته باشیم که متأسفانه هم‌اکنون فاقد آن هستیم، البته زحمات گذشتگان را ارج می‌نهیم و سر تعظیم و تکریم در برابر تلاش‌های آن‌ها فرود می‌آوریم.
 
زیارت باید به ارتقای فرهنگ و معرفت دینی منجر شود
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه زیارت بارگاه رضوی باید منجر به ارتقای فرهنگ و معرفت دینی زائران شود، تصریح کرد: مهمانسرای بزرگ و چندین چایخانه در صحن‌های مطهر احداث کرده‌ایم اما پیش از همه این‌ها باید مرکز عرضه کتاب داشته باشیم، مراکزی که هم‌اکنون موجود هستند، هیچ‌کدام مورد رضایت بنده نیستند.
وی گفت: از تمام افرادی که در حوزه نشر کشور فعال و از ذوق، سلیقه و ابتکار برخوردار هستند، برای همفکری دعوت می‌کنم و مؤسسه به نشر موظف به شناسایی و دعوت از این افراد است، تا بتوانیم بهترین مرکز، نشر و توزیع کتاب را در اطراف حرم مطهر عالم آل محمد(ص) داشته باشیم.
 
مطالعه؛ عامل حیات فرهنگی جامعه
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در ادامه به سرانه پایین مطالعه در کشور اشاره و گرایش مردم به مطالعه را موجب رشد و حیات فرهنگی و اجتماعی جامعه دانست و گفت: مطالعه جایگاه مناسبی در جامعه ما ندارد و این امر با توجه به سابقه و پیشینه علمی و فرهنگی مسلمانان جای تأسف دارد، باید تلاش شود تا مردم به مطالعه ترغیب و عادت کنند و دستگاه حضرت رضا(ع) باید در این حوزه پیشگام باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت جمع‌آوری نسخ خطی به‌عنوان تراث شیعه اشاره و خاطرنشان کرد: کتاب‌های خطی فراوانی وجود دارند که گنج بزرگی از میراث اسلامی و شیعی هستند، این کتاب‌های خطی در واقع اسناد مهم فرهنگ و تاریخ اسلام و شیعه هستند؛ گردآوری، نگهبانی و شناساندن این نسخ خطي به‌عنوان منابع اصلي و معتبر فرهنگ، تمدن و اعتقادات اسلامی و شیعی و جلوگيري از خروج اين ذخاير نفيس و ارزشمند از کشور ضروری است.

وقف برای کتب خطی موجب صیانت از فرهنگ اسلامی است
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه بر اساس اطلاعاتی صهیونیست‌ها با اهداف پلید و با سرمایه‌گذاری کلان به دنبال خرید کتب خطی و آثار فرهنگی از ایران و کشورهای اسلامی هستند، اظهار کرد: کتب خطی فراوانی وجود دارد که باید حفظ و جمع‌آوری شوند؛ برماست كه اين آثار گران‌قدر را که سرمایه‌های اعتقادی و فرهنگی جامعه اسلامی هستند، جمع‌آوری و از نيستي و نابودي محفوظ داریم، اما خریداری آن‌ها به سبب قیمت‌های بسیار بالا به‌تنهایی از عهده آستان قدس رضوی خارج بوده و در این حوزه نیازمند وقف هستیم.
وی به گنجینه مخطوطات و نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی اشاره و با بیان اینکه ارزش معنوی، تمدنی و فرهنگی کتب خطی غیرقابل قیمت‌گذاری است، تصریح کرد: وقف برای حفظ تراث اسلام و شیعه بزرگ‌ترین کار فرهنگی و از بهترین انواع وقف است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در بخش پایانی سخنان خود به اهمیت وقف برای تأسیس دانشگاه و تربیت دانشمندان اشاره و عنوان کرد: بسیاری از استعدادهای برتر و درخشان در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه به دلیل مشکلات روزمره زندگی در کار غرق می‌شوند و فرصتی برای مطالعه و تحقیق پیدا نمی‌کنند، اگر موقوفاتی برای پشتیبانی از این استعدادها وجود داشته باشد که این افراد شناسایی و ازنظر معیشتی حمایت شوند تا با فراغت فکری وقت خود را صرف مطالعه و پژوهش کنند، اتفاقات مبارکی در عرصه علم کشور رقم خواهد خورد.
لازم به ذکر است، در پایان این مراسم از هشت نفر از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی کشور توسط تولیت آستان قدس رضوی تجلیل به عمل آمد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: تولیت آستان قدس رضوی وقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۲۸۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ایثارگران کارآفرین شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم گفت: عناصر خلاق و از خود گذشته‌ای که در حوزه‌های اقتصادی کشور فعالیت دارند باید شناسایی شوند، باید به آنها بها داد و از فعالیت اقتصادی آنها حمایت کرد.

حجت‌الاسلام سیّدرمضان موسوی مقدم افزود: اگر قرار باشد از بحران‌های اقتصادی عبور کنیم باید نو آوری و خلاقیت را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی گفت: آسیب شناسی برنامه‌های توسعه از دهه ۳۰ خورشیدی در ایران نشان می‌دهد، یکی از عوامل اصلی شکست طرح‌های توسعه در کشور پیگیری و تقلید از برنامه‌های اقتصادی خارجی و عدم بومی سازی اقتصاد در کشور بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: عناصر و نیرو‌های ایثارگر با عناصر از خود گذشتگی، نوآوری، خلاقیت و شجاع بودن در ۸ سال دفاع مقدس توفیق گسترده‌ای را نصیب ملت کردند و با تداوم همین روند شاهد پیشرفت‌ها در عرصه‌های دیگر از آنان هستیم.

حجت‌الاسلام موسوی مقدم گفت: ایثارگرانی که در عرصه‌های مختلف پای کار بودند با از خود گذشتگی و برای منافع ملی و دینی و اعتقادی از منافع فردی گذشتند، چنین عناصر از خود گذشته‌ای مانند شهید حاج قاسم هنوز هم در میان ما هستند و شاهد موفقیت‌های آنان هستیم.

وی افزود: این عناصر از خود گذشته در عرصه‌های اقتصادی و غیراقتصادی، چون به دنبال پست و مقام نیستند دیده نمی‌شوند، حال آنکه این افراد در صنعت و کشاورزی کشور در حال فعالیت اند.

مشاور وزیر صمت و هماهنگ کننده امور ایثارگران وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر ورود فرهنگ فداکاری در عرصه تولید تاکید کرد و گفت: اگر در حوزه‌های اقتصادی موفق نبوده ایم به این دلیل است که فرهنگ ایثار و شهادت در این عرصه جاری نبوده است.

حسن ممتحن افزود: نتیجه بی توجهی به فرهنگ ایثار در اقتصاد این شد که عده‌ای سودجو در حوزه اقتصاد، با دریافت ارز ۴۲ هزار ریالی اقتصاد کشور را به تاراج بردند، اقتصاد به کسانی داده شد که به جای اینکه به فکر منافع اقتصاد جمعی باشند همه چیز را فدای منافع خود کردند.

وی گفت: مطالعات نشان می‌دهد فراوانی کارآفرینان شاهد و ایثارگر در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و بخش‌هایی از اصفهان قابل توجه است، لذا وزارت صمت برای استفاده از این ظرفیت‌های ارزنده در اقتصاد برنامه ریزی کرده است.

در ادامه محمد صادق محمدیاری معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، با بیان اینکه شعار سال درک درستی از واقعیت‌های کشور است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید مانع زدایی در بخش تولید و مشارکت مردم صورت گیرد، اضافه کرد: در این حوزه نیاز به تدبر و تفکر بیشتر برای ارائه روش‌های عملیاتی و مدرن است و باید شرایط و بستر مناسب را فراهم کنیم تا اتفاقات خوبی در حوزه تحقق شعار سال بیفتد.

محمدیاری عنوان کرد: باید فضا را برای مشارکت فعالانه بخش خصوصی، تشکل‌ها و انجمن‌ها بویژه ایثارگران کارآفرین در حوزه تولید فراهم کنیم و مردم را با طرح‌های مشارکتی به حوزه‌های تصمیم سازی در بخش تولید بیاوریم.
 
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی نیز در تشریح این همایش گفت: امروز برای نخستین بار از کارگران شاهد و ایثارگر و همچنین خانواده شهدا و ایثارگران کارآفرین که وارد عرصه تولید و اشتغال در شهرک‌های صنعتی استان شده اند، تجلیل شد.

جعفر فرشچی طوسی افزود: ایثارگران یکی از گروه‌هایی هستند که وارد عرصه تولید در مجموعه شهرک‌هایی صنعتی شده اند، کسانی که در دوره دفاع مقدس در سنگر جهاد حضور داشتند و امروز در عرصه جبهه اقتصادی نقش موثر دارند.

دیگر خبرها

  • جشنواره‌های امام رضا (ع) سبب‌ساز توسعه فرهنگ رضوی است
  • تجلیل از ایثارگران کارآفرین شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی
  • نکوداشت چهره برجسته فرهنگ و ادب کشور «استاد جواد محقق» در همدان
  • انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور
  • آیت‌الله جنتی: معلمان، مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • آیت‌الله جنتی: معلمان مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • «معلمان» مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • جنتی: «معلمان» مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند/ ضرورت الگوگیری از نظام آموزشی امام صادق(ع)
  • آیت‌الله جنتی: «معلمان» مجاهدان عرصه علم و فرهنگ هستند
  • توجه ویژه به آموزش و فرهنگسازی در حوزه ترافیک ضروری است