Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، میامی شرقی ترین شهرستان استان سمنان با تولید محصولات زراعی، باغی و دامپروری قطب تولید این محصولات محسوب می شود.

با وجود خشکسالی و کاهش تولید برخی از محصولات ، اما همچنان عمده گندم و دیگر غلات استان سمنان بر پایه توانمندی بخش کشاورزی میامی می‌چرخد اما خام فروشی ، بهره‌مندی کشاورزان را از دسترنج شان می کاهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند تلاش‌هایی برای استفاده از دیگر ظرفیت‌های این شهرستان به ویژه گردشگری در حال انجام است اما کشاورزی همچنان در صدر فعالیت های مردم این منطقه قرار دارد.

علاوه بر گندم و جو ، تولید فلفل، آفتابگردان، عدس، چغندرقند ، هندوانه ، انگور و پسته از محصولات کشاورزی میامی است که نیازمند توجه بیشتر دولت سیزدهم است.

میامی قطب تولید گندم ولی بی بهره از کارخانه آرد

تولید بیش از ۵۲ درصد گندم و جو استان در میامی نیاز به راه‌اندازی صنایع تبدیلی در این شهرستان را دو چندان می‌کند، موضوعی که تاکنون توجه جدی به آن نشده است.

این شهرستان حتی از داشتن کارخانه آرد گندم بی بهره است، گندم و جو تولید شده این شهرستان که از کیفیت بالایی برخوردار است به مناطق همجوار حمل و به طور معمول از آرد بی کیفیت نقاط دیگر برای خوراک مردم این منطقه ارسال می شود.

بنا بر اعلام جهاد کشاورزی میامی امسال با وجود خشکسالی حدود ۳۱ هزار تن گندم برداشت شد.

این شهرستان در بخش کشاورزی اراضی بسیار مرغوبی دارد و در بسیاری از محصولات رتبه برتر تولید استان سمنان را داراست.

علی احمدی از کشاورزان میامی با گلایه از مشکلات برداشت محصولات کشاورزی در این منطقه در گفت وگو با ایرنا، افزود: نبود سیلوی گندم و کارخانه آرد در این شهرستان بی عدالتی بزرگی محسوب می شود.

او ابراز امیدواری کرد با استفاده از اعتبارات تخصیص یافته از رهاورد نهمین سفر رئیس جمهوری به استان سمنان ، برنامه ریزی برای راه اندازی صنایع تبدیلی و سیلوی گندم انجام شود.

نبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات لبنی در روستاهای میامی

روستاهای میامی در تولید شیر و لبنیات زبانزد هستند این امر ایجاب می‌کند که اقدامات بیشتری در زمینه فرآوری شیر و صنایع تبدیلی آن انجام شود.

روستاهای بخش کالپوش و مرکزی در تولید شیر و دیگر محصولات لبنی در استان پیشتاز هستند ولی دامداران این منطقه برای فروش محصولات با مشکلاتی روبرو هستند.

در صورت احداث و راه اندازی مرکز فرآوری محصولات لبنی مشکلات دامداران برطرف خواهد شد.

رمضان وزیری از دامداران بخش کالپوش دراین باره به ایرنا گفت: بیشتر مردم روستاهای کالپوش به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند که محصولات تولیدی خود را بصورت خام عرضه می کنند.

او گفت: مرغوب ترین آفتابگردان، فلفل ، عدس، کشک، پنیر،ماست و کره در این منطقه تولید می شود ولی هنوز پس از سالها اقدامی برای بهبود کیفیت بسته بندی و عرضه آن ها در بازاهای کشور انجام نشده است.

زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاران مهیاست

علی اصغر محمدی مدیر جهاد کشاورزی میامی در این باره در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: تاکنون سه مجوز پروانه تاسیس خوراک دام در سطح شهرستان صادر شده که هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند.

او با اشاره به راه اندازی کارگاه های کوچک و زودبازده در میامی،تصریح کرد: سه کارگاه بسته بندی حبوبات در روستای قوشه، حسین آباد و باغچه کالپوش راه اندازی شده که این شهرستان نیازمند کارخانه صنایع بسته بندی است.

مدیر جهاد کشاورزی میامی ادامه داد: مجوز تاسیس و راه اندازی کارخانه آرد صادرشده که هنوز تسهیلات لازم تخصیص داده نشده و حدود ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

محمدی با اشاره به اینکه زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و دامپروری این منطقه مهیاست، تصریح کرد: کارخانه روغن کشی و انبار غله نیز با اینکه زمین مورد نیاز واگذار شده ، به خاطر پرداخت نشدن تسهیلات کاری از پیش نبرده اند .

او گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران برای دریافت پروانه فعالیت و سرمایه گذاری به جهاد کشاورزی مراجعه می کنند ، اما به جهت تاخیر در پرداخت تسهیلات و گرانی بسیاری از تجهیزات منصرف شده و یا طرح هایشان پس از اندکی کار بلا تکلیف رها می کنند.

میامی یکی از مناطق محروم کشور براساس تقسیم بندی وزارت کشور محسوی می شود ، این شهرستان برخلاف دیگر نقاط استان سمنان از توانمندی های کافی برخوردار بوده و ظرفیت های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد که با اندکی سرمایه گذاری ، به منطقه ای برخوردار تبدیل خواهد شد.

بیکاری در این شهرستان نسبت به دیگر نقاط استان سمنان بیشتر است ، چنانچه سرمایه گذاری مناسبی انجام شود ، ایجاد اشتغال در میامی با هزینه های کمتری نسبت به دیگر شهرستان ها ممکن است .

شهرستان میامی به خاطر آب و هوای مناسب و بارش‌های جوی مطلوب، قطب کشاورزی استان سمنان بوده و در تولید چند محصول مانند چغندر قند، گندم و آفتابگردان دیم مقام اول را دارد. در این شهرستان ۶۹ هزار و ۷۵۵ هکتار زمین کشاورزی و باغی وجود دارد، هر سال ۳۵ هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات دیم وآبی می‌رود.

سطح باغ‌های این شهرستان سه هزار و ۵۸۲ هکتار بوده و انواع محصولات باغی مانند پسته، زردآلو، سیب، انگور و دیگرمحصولات تولید می‌شود.

میامی با ۲ بخش مرکزی و کالپوش و ۴۰ روستا بیش از ۴۰ هزار تن جمعیت دارد که ۸۸ درصد آن ها در روستاها به کشاورزی ، باغداری و دامداری اشتغال دارند.

منبع ایرنا

انتهای پیام / ن 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی صنایع تبدیلی کشاورزی میامی صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی سرمایه گذاری استان سمنان کارخانه آرد راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۲۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، رویداد همرسانی «دایان» رویدادی با محوریت توسعه بازار و تجاری سازی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش بنیان است که توسط طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) برگزار می‌شود.

در این رویداد، شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت را مغتنم شمرده و در حضور بهره‌برداران معادن و صنایع معدنی و همچنین صاحبان سایر صنایع مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی در بخش‌های خصوصی و دولتی، بشرح زیر به تشریح نیاز‌ها یا قابلیت‌های محصولات دانش‌بنیان می‌پردازند.

 موضوعاتی از جمله استراتژیک بودن و حیاتی بودن محصول یا محصولات دانش‌بنیان تولید‌شده (نقش محصول یا محصولات دانش‌بنیان تولید‌شده در تقویت اقتصاد مقاومتی و کاهش واردات محصولات خارجی، ارائه ویژگی‌های فنی محصولات دانش‌بنیان تولید‌شده، عارضه، نقیصه، معضل یا کمبودی که عامل ایجاد نیاز به خلق محصول دانش‌بنیان بوده است، کاربرد‌های محصول یا محصولات دانش‌بنیان در معادن و صنایع معدنی و افزایش آگاهی نسبت به قابلیت‌ها و افزایش مصرف آن‌ها،  نقش محصول یا محصولات دانش بنیان تولید‌شده در تولید پایدار از محورهای این رویداد به شمار می رود.

همچنین ارتقای ارزش افزوده، افزایش بهره‌وری شامل افزایش کیفیت و کمیت محصول، بهینه‌سازی عملیات و فرآیندها؛ کاهش مصرف آب و انرژی؛ تولید انرژی‌های پاک؛ کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ایی، کاهش استهلاک دستگاه‌ها و تجهیزات؛ بهبود تعمیر و نگهداری؛ افزایش عمر تجهیزات، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات؛ هوشمندسازی؛ استفاده از هوش مصنوعی؛ تحول دیجیتال؛ حفاظت از محیط‌زیست، ارتقای سطح ایمنی و بهداشت، از جمله موضوعات محوری قابل‌طرح در این رویداد برای شرکت‌های دانش‌بنیان، خواهد بود.

 رقابت‌پذیری آن‌ها با محصولات مشابه خارجی (در صورت بومی‌سازی و وجود رقبای خارجی: قابلیت جایگزین‌شدن با محصولات خارجی از بعد فنی و مالی)، سهم فعلی از بازار کشور و بازار فرامرزی و طرح پروژه‌هایی که از محصولات دانش‌بنیان استفاده کرده‌اند نیز از جمله محوریت‌های دیگر این رویداد است.

موضوعات محوری دیگری که قرار است در این گردهمایی دانش‌بنیان‌های معدن، مطرح شود  بازخورد و رضایت پروژه‌ها یا صنایع بهره‌مند از محصولات دانش‌بنیان در مورد قابلیت‌ها و ارزش‌های حاصل‌شده از کاربرد محصول یا محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح نیاز‌های مختلف از قبیل نیاز به مشارکت مالی یا بهبود و توسعه‌ی محصول، آینده و افق پیش‌روی استفاده از محصول تولید‌شده بر اساس بازارپژوهی بعمل‌آمده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان یا گزارش‌های بازارپژوهی و آینده‌پژوهی مراجع معتبر داخلی یا خارجی خواهد بود.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • قیمت محصولات ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در دیم‌زارهای چهارمحال‌وبختیاری