کفه ترازوی سریال های نمایش خانگی پایین تر از تلویزیون
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۴۰۱۲
در بیست و یکمین جشن حافظ، سریال های شبکه نمایش خانگی از مجموعه های تلویزیونی در دریافت جوایز پیشی گرفتند.
به گزارش ایسنا، با اعلام نتایج برگزیدگان جشن حافظ در شامگاه شنبه (۲۹ آبان ماه)، سهم جوایز سریال های شبکه نمایش خانگی از تولیدات صداوسیما بیشتر بود و این اتفاق، فرضیه رقابت جدی این دو مدیوم در جذب مخاطب و استقبال بیشتر از تولیدات شبکه نمایش خانگی در مقایسه با تلویزیون، خصوصا در دوران کرونا را پررنگ تر کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این اتفاق در سال ۹۹ هم رخ داده بود. در دوره بیستم نیز جوایز سریال هایی چون «هیولا»، «نهنگ آبی» و «مانکن» در مقابل تک جایزه سریال «پایتخت ۶» در کفه سنگین تر ترازو قرار گرفتند.
این در حالی است که در دوره نوزدهم جشن حافظ این موازنه کاملا برعکس بود و اغلب جوایز بخش تلویزیونی این رویداد هنری، به سریال «بانوی عمارت» محصول سال ۹۶ صداوسیما رسید و تنها موفقیت سریال های شبکه نمایش خانگی، جایزه امین حیایی برای بازی در سریال «ساخت ایران ۲ » محسوب می شد.
اما در دوره بیست و یکم در مجموع، جوایز بخش تلویزیونی بین سریال های «زخم کاری»، «می خواهم زنده بمانم» و «آقازاده» تقسیم شد و در این بین «زخم کاری» بیشترین جوایز را به خود اختصاص داد.
امسال عنوان بهترین سریال، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر زن درام تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و جایزه ویژه هیات داوران به عواملی از سریال «زخم کاری» رسید. «می خواهم زنده بمانم» جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد و جایزه بهترین بازیگر مرد تلویزیونی را هم «آقازاده» گرفت.
ضمن اینکه سریال «هم گناه» هم جایزه بهترین ترانه تیتراژ فیلم یا سریال را با خود به خانه برد.
در مقابل، سریال «زیرخاکی» (با بازی پژمان جمشیدی و ژاله صامتی) تنها نماینده موفق صداوسیما در جشن حافظ بود که در مجموع دو جایزه را از آن خود کرد.
در این مراسم سروش صحت به خاطر «کتاب باز» بهترین چهره تلویزیونی شد. این عنوان سال ۹۹ به احسان علیخانی و سال ۹۸ به عادل فردوسی پور رسیده بود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: جشن حافظ بیست و یکمین جشن حافظ سریال زخم کاری سریال زیرخاکی سریال می خواهم زنده بمانم سریال آقازاده شبکه نمایش خانگی جشن حافظ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۴۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سری جدید برنامههای «مهمانی» و «برمودا» ساخته میشود
بنا به آمار جدید مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که با ۱۷۱۵ نفر در فروردین سال جاری به شیوه تلفنی مصاحبه شده، به ترتیب ۳۶.۹ درصد از مصاحبه شوندههای ایرانی برنامه «مردان آهنین»، ۳۴.۷ درصد برنامه «زندگی پس از زندگی»، ۳۴.۲ درصد برنامه «محفل»، ۳۲.۳ درصد برنامه «شب خوش»، ۳۱.۸ درصد برنامه «فوتبال برتر»، ۲۹.۷ درصد برنامه «پانتولیگ» و ۲۶.۵ درصد برنامه «معرکه»، ۲۴.۵ درصد برنامه «مهمانی»، ۲۱.۳ درصد برنامه «ماه خدا»، ۱۸.۸ درصد برنامه «ماه من»، ۱۷.۲ درصد برنامه «ایران دوست داشتنی»، ۱۶ درصد برنامه «پاورقی» و ۱۲.۱ درصد برنامه «برمودا» را دیدهاند.
سید محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم در گفتگو با خبرنگار ما از ساخت جدید برنامههای «مهمانی»، «برمودا» و حضور فرزاد حسنی در یک برنامه مسابقهای خبر داد.
مدیر شبکه نسیم درباره رویکرد شبکهها مبنی بر استفاده از چهرهها در برنامههای تلویزیونی توضیح داد: تلویزیون بخاطر ماهیت تصویریاش مبتنی بر چهره است. از آنجایی که ذات تلویزیون تصویری بودنش است، چهرهای که ناشناخته است، به چهره شناخته شده تبدیل میشود. میزان همذات پنداری مخاطب هم با چهره شناخته بیشتر است. البته در مقاطع گذشته میدیدیم تلویزیون خودش را تسلیم برخی از چهرهها کرده است و در مقاطعی سلبریتی محوری رایج بوده است.
خوشرو ادامه داد: آنچه که در سند تحول سازمان صداوسیما اشاره شده، استفاده از ظرفیت چهرهها و چهرهسازی جدید است. حتماً باید از ظرفیت چهرهها در جای خودش استفاده کرد. بنا به سیاستهای هر پلتفرم، شبکههای تلویزیونی و استودیوهای بزرگ دنیا چهره یکی از عنصرهای برنامه تلویزیونی یا سینمایی است. بسته به میزان تمایل چهرهها که بخواهند در چارچوب تلویزیون ادامه همکاری داشته باشند، امکان بکارگیری آنها مهیاست.
بازگشت فرزاد حسنی در قالب یک برنامه مسابقه محور
وی در پاسخ به این سوال که آیا آقای فرزاد حسنی، بازیگر و مجری تلویزیون را دوباره در قاب شبکه نسیم و نه فقط به صورت ویژه برنامه خواهیم دید؟ گفت: بله، انشاءالله در قالب یک مسابقه حضور خواهند داشت.
مالکیت عروسکهای «مهمونی» به عهده صاحبان آنهاست
مدیر شبکه نسیم در پاسخ به این سوال که از آنجایی که هر تولیداتی در صداوسیما انجام شود، مالکیتش با صداوسیماست، مالکیت عروسکهای «مهمونی» به چه صورت است؟ آیا تمایل دارید فصل دوم مجموعه تلویزیونی «مهمانی» ساخته شود؟ گفت: مالکیت عروسکهای مجموعه «کلاه قرمزی» با صداوسیماست. در مجموعه تلویزیونی «مهمانی» از ترکیب عروسکهای «مهمونی» شبکه نمایش خانگی و «کلاه قرمزی» استفاده شده است. تهیهکننده و کارگردان «مهمونی» که مالکیت بر عروسکها داشتند تصمیم گرفتند از عروسکهای متعلق به خودشان در برنامه تلویزیونی استفاده کنند. مثلاً وقتی تلویزیون حق پخش یک فیلم سینمایی را میخرد، مالکیت فیلم متعلق به صداوسیما نیست. بنایمان ادامه دادن «مهمانی» است.
برنامه «برمودا» ادامه مییابد
خوشرو در پاسخ به این سوال که بنا به ساخت فصل دوم برنامه «برمودا» با اجرای کامران نجفزاده را دارید؟ بیان کرد: بله.
مدیر شبکه نسیم در تشریح گفتههای خود مبنی بر اینکه درهای تلویزیون به روی طنزپردازان باز است، گفت: ما در شبکه نسیم متناسب با سند سازمان صداوسیما موظف هستیم که بسترهای متفاوتی ایجاد کنیم، تا استعدادهای طنز بتوانند در گوشه و کنار کشور ظهور و بروز داشته باشند. چندین برند در حوزه طنزپردازی طراحی شد، که برخی موفق و تعدادی کمتر موفق شدند. مثلاً برنامه «بگو بخند» در حوزه شعر، نمایش طنز و استنداپ فعالیت میکند. این برنامه میتواند به محفلی برای طنزپردازان و آکادمی طنز تبدیل شود.
وی ادامه داد: در فصل جدید برنامه «خوش نمک» شاهد رقابت بین کسانی هستیم که خودشان را بانمک میدانند. افراد و گروههایی که خودشان را بانمک میدانند میتوانند خودشان را در معرض قضاوت تماشاچیها و داوران برنامه قرار دهند. برنامههای «خط رو خط» و «جورچین» هم جزو برندهای طنز آیتمی شبکه است.
مدیر شبکه نسیم در پاسخ به این سوال که حضورتان در هشتمین جشنواره «طنز پهلو» میتواند نوید استفاده از ظرفیت طنزپردازان در شبکه نسیم را بدهد؟ گفت: بله، ما مدام رصد میکنیم تا استعدادهای طنز را شناسایی کنیم. سالهای سال بود که فقط مدل خاصی از طنز در تلویزیون حضور داشت. در برنامه «خندوانه» مسابقهای برای استعدادیابی به نام «خنداننده شو» تعبیه شد، تا استعدادهای جدید بتوانند بروز یابند. ما الان مسابقه «خنداننده شو» را در قالب برنامهای مجزا به نام «بگو بخند» ایجاد کردیم، تا یک برنامه اختصاصی استعدادیابی در حوزه طنز باشد. ما معتقدیم هزاران نفر در کشور هستند، که استعداد طنز دارند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون