Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان در تذکرات شفاهی و نامه‌نگاری با مسئولان مربوطه نسبت به درخواست‌های فرا قانونی بانک‌ها در زمینه وام ازدواج واکنش نشان دادند. - اخبار سیاسی -

به گزارش  خبرنگار پارلمانی خبرگزاری  تسنیم، برخی از افراد در زمینه اخذ وام ازدواج با سنگ‌اندازی‌هایی از سوی بانک‌ها مواجه هستند که همین موضوع باعث واکنش توییتری و همچنین تذکرات شفاهی و کتبی برخی از نمایندگان در جلسه علنی در این رابطه تذکراتی به مسئولان مربوطه از جمله رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیکزاد: طبق قانون کارمند بودن ضامن وام ازدواج ضروری نیست

سید حمزه امینی نماینده هشترود  در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: بهتر نیست اعلام کنید که وام ازدواج را به جوانان نمی‌دهید چرا که تامین وثیقه و ضامن کارمند برای جوانان روستایی بسیار سخت و مشکل است؟ مگر مجلس تصویب نکرده که با چک یا سفته بانکی می‌توان وام گرفت؟

نماینده مردم هشترود اظهار کرد:جوانان با هزار امید ازدواج می‌کنند اما مگر در یک روستای محروم چند کارمند دولتی پیدا می‌شود که ضامن وام جوانان شود مگر قرار نبود برای اعطای وام شرایط تسهیل شود؟

علی نیکزاد نایب رئیس اول مجلس که ریاست جلسه علنی را به عهده داشت، در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: براساس قانون بودجه 1400 وام ازدواج باید با اعتبارسنجی یا دریافت ضامن و سفته به متقاضیان اعطا شود و این ضامن نیز نیازی نیست که کارمند باشد و یا اگر این ضامن‌ها تامین نشد، از محل سهم دریافت کننده از هدفمندی یارانه‌ها برداشت شود.

وی افزود: این مصوبه مجلس لازم الاجراست و تبدیل به قانون شده است و برای پسران 25 سال و دختران 23 سال نیز 100 میلیون تومان اختصاص داده شده است و سنین بالاتر نیز 70 میلیون تومان وام دریافت خواهند کرد و اگر چیزی خلاف آن اجرا می‌شود، کمیسیون برنامه باید آن را دنبال کند.

انتظار طولانی متقاضیان وام ازدواج و درخواست‌های فراقانونی بانک‌‌ها

سیدمحسن دهنوی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه مجلس در توئیتی نوشت:

پس از پیگیری نمایندگان مردم، بانک مرکزی بالاخره گزارش داد که در 6 ماه اول سال، 499213 نفر وام ازدواج گرفته‌اند و 172 هزار نفر نیز در صف انتظار دریافت این وام قرار دارند.طبق قانون بودجه 1400، گزارش پرداخت وام ازدواج باید ماهانه و بصورت ‎شفاف و عمومی ارائه شود.
اکنون و پس از 6 ماه و با پیگیری نمایندگان، این گزارش تدوین شده است.گزارش ماهانه باید به تفکیک بانک‌ها منتشر شود تا عملکرد آن‌ها در این زمینه قابل سنجش باشد.این‌که بیش از 80 درصد در صف‌ماندگان دریافت ‎وام ازدواج در انتظار تعیین شعبه و تکمیل مدارک هستند، گویای عمق فاجعه است.

برای اطلاع از سرپیچی بانک‌ها، نیازی به حواله‌دادن مردم به شکایت نیست؛کافی‌ است تنها دوری در بانک‌ها بزنید.انتظار طولانی متقاضیان و درخواست‌های فراقانونی بانک‌‌ها، ثمره‌ای جز دلسردی جوانان نخواهد داشت.تا این رویکردها تغییری نکند نمی‌توان جوانان را به ‎ازدواج تشویق نمود.

عملکرد بانک‌ها در اعطای وام ازدواج شفاف شود

به گزارش تسنیم، همچنین در این رابطه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی خواستار ارائه گزارشی جامع درباره «تعداد تسهیلات ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت» و «شرایط ضامن برای پرداخت تسهیلات ازدواج» شدند.

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وام ازدواج مجلس یازدهم شورای اسلامی مجلس وام ازدواج مجلس یازدهم شورای اسلامی مجلس وام ازدواج بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۴۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش هزینه‌های ازدواج جوانان اولویت طرح وصال شیرین

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام متقی‌فر، در اولین نشست تخصصی وصال شیرین که با حضور نمایندگان این طرح از استان‌های مختلف برگزار شد، ضمن تشریح این طرح گفت: کانون‌های ازدواج آسان از گذشته در حال فعالیت بودند. در بعضی شهرها هم شبکه فعالین ازدواج به راه افتاد که همچنان در برخی از شهرها فعال هستند.

وی با اشاره به تجملات مرسوم در حوزه برگزاری مراسم ازدواج که هزینه‌های گزافی به جوانان تحمیل میکند یادآور شد: از سال ۸۸ آمار سالیانه ازدواج افزایش نیافته بود، اما از سال ۹۸ در دوران کرونا آمار ازدواج افزایش یافت. این به دلیل کاهش تجملات بود که جوانان به ازدواج روی آوردند.

متقی فر خاطرنشان کرد: مخاطب در وصال شیرین همه جوانان هستند نه اینکه صرفاً برای محرومین کار کنیم. از با کیفیت‌ترین خدمات تا خدمات معمولی‌تر را می‌توان هماهنگ کرد و از طریق پلتفرم «همراه» در اختیار جوانان قرار داد تا بدون بدهی زندگی خود را شروع کنند.

وی با اشاره به اینکه کانون‌های ازدواج آسان و شبکه فعالین ازدواج برای اینکه بتوانند خدماتی بدهد و مجموعه خود را بچرخانند باید مبالغی دریافت کنند، اظهار داشت: ما هیچ انتفاعی از ستاد وصال شیرین نخواهیم برد. یعنی ما از جوانان در ازای ارایه خدمات پول نمی‌گیریم. البته منظور ما این نیست که همه ملزومات رایگان شود اما می‌توان کاری کرد که با قیمت مناسب تمام شود و تا جای ممکن هزینه ها را کاهش داد.

متقی‌فر نقطه عطف کار را عدم رقابت طرح وصال شیرین با کانون‌های ازدواج آسان و شبکه فعالین ازدواج دانست و بیان کرد: ما در طرح وصال شیرین وارد کار اجرایی نمی‌شویم و فعالیت ما در حد ستادی باقی خواهد ماند. اما با طراحی سامانه همراه در صدد کمک به کانون‌ها و شبکه‌های ازدواج آسان و مراکز مشاوره در استان‌ها هستیم و آن‌ها را از نظر نیازمندی‌ها و تجهیزات تامین مالی می‌کنیم.

وی در تشریح طرح وصال شیرین گام های تعریف شده در مراکز استان و شهرستان‌ها را برشمرد و گفت: گام اول شناسایی مغازه‌داران، خیرین و خدمات‌دهندگانی مانند تالار و رستوران است که حاضرند تخفیف بدهند. گام دوم ارزیابی فعالیت‌ها است و گام بعدی ثبت این مجموعه‌ها در سامانه همراه خواهد بود که این امر به مجموعه‌های وصال شیرین در استان‌ها سپرده شده است. جوانان با مراجعه به سامانه، خدمات را می‌بینند و انتخاب می‌کنند و با دریافت معرفی‌نامه از طریق سامانه خدمات می‌گیرند.

متقی فر در پایان ضمن اعلام خبر رونمایی از این طرح در هفته ازدواج در خردادماه امسال گفت: تلاش می‌کنیم امسال نسبت به گذشته میزان هزینه تمام شده ازدواج را تا حدی کاهش دهیم. این امر با همکاری و انتقال تجربه مسوولین طرح در استان‌ها تسهیل خواهد شد.

کد خبر 6092423

دیگر خبرها

  • ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است
  • ببینید | درخواست معاون حقوقی رئیسی از نمایندگان مجلس آینده برای رفع مسائل اقتصادی!
  • نعیمه نظام‌دوست: دوست دارم با مهران مدیری ازدواج کنم؛ واکنش مدیری را ببینید | ویدئو
  • کاهش هزینه‌های ازدواج جوانان اولویت طرح وصال شیرین
  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده است
  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده
  • ۸۸ درصد متقاضیان در قم تسهیلات ازدواج دریافت کردند
  • درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای تقویت دفاع ضد جاسوسی
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • شرایط دریافت وام ازدواج در سال ۱۴۰۳