Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، طبق آمار و ارقام موجود در گزارشات گمرک ایران، ارزش تجارت کالایی غیرنفتی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا طی نیمه نخست ۱۴۰۰، حدود ۱.۲ میلیارد دلار بوده که ۲.۶ درصد از کل ارزش تجارت ایران طی مدت مزبور را تشکیل می‌دهد و نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، حدود ۱۶.۳ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی نیمه نخست ۱۴۰۰، حدود ۱.۱ میلیون تن کالای غیرنفتی به ارزش ۴۸۷ میلیون دلار (۳ درصد از کل ارزش صادرات کالایی غیرنفتی) به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، به لحاظ وزنی افزایش حدود ۱۰ درصدی و به لحاظ ارزشی افزایش ۴۰ درصدی داشته است.

واردات کالایی ایران نیز طی مدت مذکور از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا حدود ۱.۴ میلیون تن به ارزش ۶۸۹ میلیون دلار بوده (۳ درصد از کل ارزش واردات کالایی) که نسبت به نیمه نخست ۱۳۹۹ به لحاظ وزنی کاهش ۳۱.۵ درصدی داشته و به لحاظ ارزشی حدود ۳.۸ درصد افزایش یافته است.

تراز تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا طی نیمه نخست ۱۴۰۰، حدود منفی ۲۰۳ میلیون دلار بوده که نسبت به نیمه نخست ۱۴۰۰ حدود ۱۱۴ میلیون دلار بهبود یافته است. تراز تجاری ایران با کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان طی نیمه نخست ۱۴۰۰ مثبت بوده و عامل اصلی منفی بودن تراز تجاری ایران با گروه اوراسیا طی مدت مزبور، منفی بودن تراز تجاری ایران با کشور روسیه (حدود منفی ۳۶۷ میلیون دلار) است. با استثنای ۴ کشور امارات متحده عربی، ترکیه، روسیه و عمان، تراز تجاری ایران با سایر کشورها طی نیمه نخست ۱۴۰۰ به نفع ایران مثبت است.

کد خبر 5356117 عارفه چلنگر

منبع: مهر

کلیدواژه: گمرک ایران تجارت خارجی صادرات و واردات قیمت دلار وزارت جهاد کشاورزی نهضت ملی مسکن گمرک ایران وزارت صنعت معدن و تجارت دلار 4200 تومانی تجارت خارجی قیمت سکه بهار آزادی لایحه بودجه 1401 شرکت توانیر جواد اوجی کسری بودجه وزارت راه و شهرسازی مرکز مدیریت راه های کشور کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا تراز تجاری ایران میلیون دلار حدود ۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۴۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری مهر، آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد که مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست ۲۰۲۴ به یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۶ درصدی داشته است. در سه‌ماهه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا مارس سال میلادی گذشته ۹۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود؛ این رقم با افت ۴۱ درصدی در سه‌ماهه نخست امسال به ۵۴۷ میلیون دلار رسیده است.

در عین حال صادرات ترکیه به ایران در سه‌ماهه نخست امسال با رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۸۱۷ میلیون دلار رسیده است. ترکیه در سه‌ماهه نخست سال قبل ۷۰۱ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

بر اساس این گزارش مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده بود. ترکیه در این سال ۳ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

کد خبر 6093780

دیگر خبرها

  • همدان زیرساخت‌های خوبی برای مبادلات تجاری با روسیه دارد
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید
  • افزایش حدود ۱۴۰۰ تایی اتوبوس های پایتخت در ۳۲ ماه اخیر
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  •  افزایش حدود ۱۴۰۰ تایی اتوبوس‌های پایتخت در ۳۲ ماه اخیر/ ۲۵ میلیون یورو به نفع ایران عمل کردیم
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی