Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین، این مطالعه شواهد بیشتری درمورد مزایای سلامتی کاهش آلودگی هوا ارایه می دهد و تأثیر عوامل محیطی را بر بیماری های عفونی برجسته می کند.

محققان می گویند: مطالعات قبلی نشان داده که مناطقی که قبل از شروع همه گیری کرونا سطوح بالاتری از آلودگی هوا داشتند اکنون از شیوع بیشتری از موارد ابتلا به کووید ۱۹ و مرگ و میر برخوردار بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما هنوز دلیل این ارتباطات مشخص نیست.

به گفته آنها، آلودگی هوا می تواند به انتقال ویروس از طریق هوا کمک کند یا می تواند استعداد فرد را در برابر عفونت یا بیماری افزایش دهد.

«مانولیس کوگویناس» نویسنده اول این مطالعه از موسسه بهداشت جهانی بارسلون (ISGlobal) در اسپانیا گفت: مشکل این است که مطالعات قبلی بر اساس موارد گزارش شده بود که تشخیص داده شده بودند، اما همه موارد بدون علامت یا تشخیص داده نشده را در بر نگرفته بودند.

محققان مجموعه‌ای از آنتی‌بادی‌های اختصاصی ویروس را در گروهی از بزرگسالان ساکن کاتالونیا با اطلاعاتی درباره قرار گرفتن طولانی‌مدت این افراد در معرض آلاینده‌های هوا مانند دی اکسید نیتروژن (NO۲)، ذرات ریز (PM۲.۵)، کربن سیاه و اُزن را اندازه گیری کردند.

کاترین تون یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه، از ISGlobal گفت: این اولین مطالعه ای است که غربالگری انبوه آنتی بادی های اختصاصی SARS-CoV-۲ را در یک گروه بزرگسال انجام می دهد تا ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را در منازل مسکونی قبل از همه گیری کرونا، عفونت SARS-CoV-۲ و ابتلا به این بیماری را بررسی کند.

در این تحقیق ۹ هزار و ۶۰۵ نفر شرکت دارشتند که ابتلای ۵ درصد این افراد یعنی ۴۸۱ نفر آنها به کرونا تایید شده بود. نمونه خون از بیش از چهار هزار شرکت‌کننده نیز برای تعیین وجود و مقدار آنتی‌بادی‌های IgM، IgA و IgG در برابر پنج آنتی‌ژن ویروسی که باعث می‌شود بدن در برابر آن واکنش ایمنی ایجاد کند، گرفته شد.

به گفته محققان از این تعداد، ۱۸ درصد دارای آنتی بادی های مخصوص ویروس بودند، اما هیچ ارتباطی بین عفونت و قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا یافت نشد. با این حال، در میان افرادی که آلوده شده بودند، ارتباطی بین قرار گرفتن در معرض بیشتر با NO۲ و PM۲.۵ و افزایش سطح IgG اختصاصی برای پنج آنتی ژن ویروسی که نشانه ای از بار ویروسی و شدت علائم بالاتر است، یافت نشد.

برای کل جمعیت مورد مطالعه شامل ۹ هزار و ۶۰۵ شرکت‌کننده، ارتباطی بین قرار گرفتن بیشتر در معرض NO۲ و PM۲.۵ و بیماری، به‌ویژه برای موارد شدید که در بیمارستان یا در مراقبت‌های ویژه به پایان رسید، یافت شد.

به گفته محققان، ارتباط با PM۲.۵ برای مردان بالای ۶۰ سال و افرادی که در مناطق محروم از نظر اقتصادی-اجتماعی زندگی می کنند قوی تر بود.

کوگویناس گفت: «مطالعه ما قوی‌ترین شواهد را در سطح جهانی در مورد ارتباط آلودگی هوای محیط و ابتلا به کووید-۱۹ ارائه می‌کند. وی گفت: «این نتایج مطابق با ارتباط بین آلودگی هوا و بستری شدن در بیمارستان برای سایر بیماری‌های تنفسی مانند آنفولانزا یا ذات‌الریه است.»

به گفته محققان، آلودگی هوا همچنین می‌تواند با ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی یا سایر بیماری‌های مزمن، که به نوبه خود خطر ابتلا به کووید-۱۹ شدید را افزایش می‌دهد، کمک کند.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کووید ۱۹ آلودگی هوا کرونا آنتی بادی قرار گرفتن آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۴۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشم خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد

ایتنا - آیا یک خشم طوفانی می‌تواند بر قلب تاثیر‌ بگذارد؟
تحقیقات پیشین نشان می‌دهد که بین دوره حاد خشم و افزایش خطر حمله قلبی رابطه‌ وجود دارد. محققان مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا، دانشکده پزشکی ییل، دانشگاه سنت جان در نیویورک و سایر موسسات به بررسی دلیل این ارتباط پرداخته‌اند.

برای پاسخ به این سوال، محققان باید تعدادی را عصبانی می‌کردند. آن‌ها ۲۸۰ جوان سالم را برگزیدند و آن‌ها را به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم کردند: یک گروه کنترل که با صدای بلند اعداد را می‌شمردند و از لحاظ احساسی در حالت خنثی بودند و گروه‌های دیگر که وقایعی که آن‌ها را عصبی، غمگین و مضطرب می‌‌کرد، به خاطر می‌آوردند. محققان قبل از شروع این تحقیق و در فواصل ۱۰۰ دقیقه‌ای، از شرکت‌کنندگان آزمایش خون گرفتند و جریان و فشار خون آن‌ها را اندازه‌گیری کردند.

طبق نتایج این تحقیق، که روز چهارشنبه در مجله قلب آمریکا (Journal of the American Heart Association) منتشر شد، خشم واقعا می‌تواند بر قلب تاثیر بگذارد، زیرا نحوه عملکرد رگ‌‌های خونی را مختل می‌کند.

پژوهشگران متوجه شدند که توانایی رگ‌های خونی برای گشاد‌ شدن در افراد گروه عصبانی، در مقایسه با گروه کنترل، به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت. این قابلیت رگ‌ها در گروه‌های غمگین و مضطرب تغییری نکرد.

گشاد شدن رگ‌ها از طریق سلول‌های اندوتلیال که داخل رگ‌های خونی را پوشانده‌اند، تنظیم می‌شود. رگ‌ها با منبسط و منقبض شدن‌، جریان خون را به قسمت‌های بدن که به آن نیاز دارند، افزایش یا کاهش می‌دهند. طبق این تحقیق، تنها مشکل گشاد شدن رگ‌های خونی بود.

اختلال در نحوه گشاد‌ شدن رگ‌های خونی از علائم اولیه آترواسکلروز به شمار می‌رود که در واقع تجمع چربی و کلسترول (پلاک) روی دیواره سرخرگ‌ها است که شریان‌ها را سفت می‌‌کند. آترواسکلروز می‌تواند به بیماری عروق کرونر قلب، حمله قلبی، سکته مغزی و اختلالات کلیوی منجر شود.

دکتر هالی میدلکاف، متخصص قلب و استاد دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای ایالات متحده، می‌گوید ‌نتایج این پژوهش به پزشکان کمک می‌کند بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی را که مشکل کنترل خشم دارند، تشویق کنند که از طریق یوگا، ورزش، درمان‌های شناختی‌رفتاری یا سایر تکنیک‌های شناخته‌شده، خشمشان را مهار و مدیریت کنند.

البته محققان تاکید می‌کنند که این پژوهش آزمایشگاهی مطالعه‌ای پایه و اولیه است و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد. برای مثال دانشمندان هنوز دقیقا نمی‌دانند خشم چگونه گشاد شدن رگ‌های خونی را مختل می‌کند و این در مطالعات بعدی بررسی خواهد شد.

ضمن اینکه محققان به‌عمد شرکت‌کنندگانی را انتخاب کردند که سالم بودند و به بیماری قلبی یا سایر بیماری‌های مزمن مبتلا نبودند، زیرا این بیماری‌ها می‌توانست نتایج را مخدوش کند. این اگرچه نقطه قوت تحقیق است، محدودیت هم به شمار می‌رود، زیرا ممکن است نتایج آن برای افراد مسن و بیمار صدق نکند.  

به باور کارشناسان این تنها قدم اول است و تحقیقات آینده باید روی جمعیت‌ مبتلایان به بیماری‌های قلبی‌عروقی، مبتلایان به دیابت و نیز افراد ساکن مناطق روستایی و از اقلیت‌های قومی و نژادی مختلف نیز انجام شوند.

دیگر خبرها

  • ارتباط گُرگرفتگی زنان یائسه با سلامت مغز
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: ارتباط بین روده و مغز!
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!
  • نقشه ژنتیکی پرواز: پستانداران چگونه تکامل یافتند تا در هوا شناور بمانند؟
  • خشم خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها / زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت