Web Analytics Made Easy - Statcounter

تغییر نظم ژئوپلتیکی منطقه غرب آسیا نگرانی‌های جدی‌ای را برای روسیه ایجاد می‌کند. از نظر روسیه، این فرایند تسهیل‌کننده سیاست مهار راهبردی این کشور در کمربند امنیتی پس از منطقه خارج نزدیک است.

خبرگزاری میزان - با ترسیم نمودار تحول نگرش روسیۀ پساشوروی به ایران، جابه جایی‌هایی با شدت نوسان گسترده قابل مشاهده است که در یک سوی آن، ایران به مثابه «متحدی مطمئن و قابل اتکا در منطقه و جهان» و «متحدی در برابر دشمان مشترک» و در سوی دیگر به عنوان «تهدید جنوبی و به منزله ابزاری برای تنظیم روابط با غرب» مورد شناسایی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از جلوه‌های عملی این نوسان، در ارائه دو رای متفاوت و مهم در شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال ایران مشاهده می‌شود، مخالفت و وتوی قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ و موافقت و رای به قطعنامه ضد ایرانی ۱۹۲۹ در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ است.

«ایران در هندسه سیاست خارجی روسیه» عنوان کتابی به قلم محمد شاد است که وی در این اثر کوشیده است تصویری منطبق با واقعیت، از نحوه سیاستگذاری خارجی روسیه در مقابل ایران و عناصر دخیل در شکل‌گیری این سیاست‌ها ارائه دهد. خبرگزاری میزان در نظر دارد هر روز برشی از این کتاب را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارد.

همراهی عربستان سعودی با آمریکا برای تغییر حکومت‌های طرفدار روسیه به تغییر موازنه راهبردی به نفع غرب می‌انجامد و تهدیدی راهبردی علیه منافع روسیه تلقی می‌شود. این روند، در بحران لیبی و سوریه عینیت یافت.   قذافی در سال ۲۰۱۰ و تلاش برای سرنگونی دولت سوریه، رویداد‌های راهبردی در ژئوپلتیک خاورمیانه و شمال آفریقا بودند که یکی از پیامد‌های آن تحدید حوزه نفوذ روسیه در خاورمیانه بود.   علاوه بر آن، روسیه در قبال نیات ناتو در خاورمیانه نگرانی دارد؛ اتحاد ناتو در قالب دو ابتکار گفتگو‌های مدیترانه و ابتکار همکاری‌های استانبول مترصد شکل‌دهی به ترتیباتی جهت پیشبرد نظم جدید حول محور غرب در خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است.   تغییر نظم ژئوپلتیکی منطقه غرب آسیا نگرانی‌های جدی‌ای را برای روسیه ایجاد می‌کند. از نظر روسیه، این فرایند تسهیل‌کننده سیاست مهار راهبردی این کشور در کمربند امنیتی پس از منطقه خارج نزدیک است.
از این‌رو، مسکو محدودسازی امنیتی_ژئوپلتیکی عربستان را در منطقه در دستور کار دارد که از جمله اقدامات آن توسعه مناسبات با رقبای منطقه‌ای عربستان است. مهم‌ترین این موارد هم مشارکت با محور ایران، عراق، سوریه و حزب‌اذلله علیه نیرو‌های نیابتی تحت حمایت سعودی و معارضان دولت اسد در منطقه است.   به علاوه، روسیه تلاش کرده است که موقعیت ریاض را در جهان عرب نیز تضعیف کند؛ بدین منظور، مناسبات با مصر، امارات متحده عربی و اردن را توسعه داده است. کشور‌های عرب یادشده نیز از رشد افراط‌گرایی در منطقه هراسان‌اند.   با اتخاذ دیپلماسی فعال و پویا (و بعضاً نمایشی) از سوی کرملین، از برخی ابتکارات روسیه در خاورمیانه حمایت کرده‌اند. بارز‌ترین آن‌ها اعلام حمایت کشور‌های یاد شده از عملیات روسیه در سوریه است.   در مجموع، قرار داشتن سعودی در جبهه متحدان ایالات متحده و سوابق ناموفق در برقراری رابطه با روسیه باعث شده است که روسیه عربستان سعودی را به عنوان کنشگر نیابتی در منطقه غرب آسیا شناسایی، و به منظور تحقق سیاست بازدارندگی راهبردی خود، در راستای مهار آن حرکت کند.   بیشتر بخوانید:  چرا روسیه به توسعه نفوذ ایران در منطقه علاقه‌مند است؟

 

انتهای پیام/ 

برچسب ها: روسیه ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: روسیه ایران منطقه غرب آسیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۴۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر پاکستان: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صلح منطقه را به خطر انداخت

عثمان خان جدون طی سخنانی در نشست شورای امنیت با موضوع فلسطین و خاورمیانه تاکید کرد که توقف نسل‌کشی در غزه، جلوگیری از تشدید جنگ و احیای روند صلح برای حل مساله فلسطین از وظایف اصلی شورای امنیت سازمان ملل است.

وی اظهار داشت: ما شاهد آنچه بیم آن را داشتیم، هستیم. اسرائیل درصدد گسترش جنگ غزه است که به شدت صلح و امنیت خاورمیانه و صلح جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سفیر پاکستان افزود که پس از تجاوزات اسرائیل به کرانه باختری، لبنان، یمن و عراق، تجاوز به سرکنسولگری ایران در دمشق نیز صلح منطقه‌ای را به خطر انداخته است.

وی خواستار خویشتنداری و تنش‌زدایی در خاورمیانه شد و تاکید کرد: تا زمانی که ماشین جنگی اسرائیل در کشتار مداوم مردم غزه متوقف نشود، خطر بزرگی برای گسترش خشونت و جنگ وجود خواهد داشت و نه تنها خاورمیانه بلکه فراتر از آن را فرا خواهد گرفت.

عثمان جدون افزود: عضویت فلسطین در سازمان ملل گامی در جهت اصلاح بی عدالتی تاریخی و تایید حق تعیین سرنوشت آنها خواهد بود. همچنین این یک واقعیت سیاسی ایجاد خواهد کرد که می‌تواند به حل و فصل مناقشه فلسطین شامل تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف کمک کند.

وزارت بهداشت غزه با انتشار تازه‌ترین آمار شهدا و مجروحان تجاوز‌های رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که شمار شهدای فلسطین از آغاز تجاوزگری ارتش این رژیم به نوار غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر افزایش یافته است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم صهیونیستی حملات علیه غزه را از سرگرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود
  • روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه
  • نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
  • نفت در مدار رشد؟
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • نماینده ویژه رئیس جمهور چین: ایران در خاورمیانه شریک راهبردی است
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • سفیر پاکستان: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صلح منطقه را به خطر انداخت
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • انتقاد چین از تاثیرات منفی گسترش «آکوس» بر صلح و ثبات منطقه