Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بر اساس اطلاعات سازمان ملل از هر ۱۰ نفر روی کره زمین یک نفر درآمد خود را از طریق صنعت گردشگری تامین می‌کند و اکثر دولت‌ها نیز تلاش می‌کنند تا با وسعت دادن زیرساخت ها؛ ساخت جاده، توسعه حمل و نقل و ساخت هتل‌ها یا اقامتگاه‌های بومی زمینه را برای جذب گردشگران فراهم آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما جذب گردشگر مستلزم وجود مناطق جذاب برای آنان است؛ ساحل دریا برای آفتاب گیری، جنگل برای یک سفر ماجراجویانه، کوه برای کوهنوردان، دشت، رودخانه برای قابقرانی، کویر برای تماشای انبوه ستارگان در شب و اماکن تاریخی برای نشان دادن شکوه و جلال گذشتگان و احساس آرامش در کنار آن‌ها از جمله ویژگی‌هایی است که می‌تواند افراد را برای مسافرت به یک منطقه خاص مجاب کند.

به جرات می‌توان گفت که استان خوزستان نقطه بکری در ایران و منطقه شگفت انگیزی برای جهانیان است که تمام جذابیت‌های گردشگری از طبیعت (جنگل و رودخانه و کوه و دریا) تا مناطق تاریخی (از قدمت ۳ هزار سال تا ۱۰۰ سال) را در خود جای داده، اما آنچه جای تاسف دارد، استفاده نشدن از این ظرفیت‌های عظیم برای رفاه مردم محلی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

شوشتر؛ قدم‌های مدرنیته و تاریخ دوشادوش یکدیگر

شوشتر یکی از شهرستان‌های استان خوزستان است که آثار مدرنیته و تاریخ به خوبی و با حفظ هویت گام به گام در کنار یکدیگر رشد کردند و حالا مردم و مسئولان محلی سعی دارند با حفظ گذشته، آینده خود را بسازند.

۱۳ آثار باستانی این شهر تحت عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر، در دهه ۸۰ خورشیدی در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۵ تیرماه ۱۳۸۸ در شهر سویل اسپانیا به صورت یکجا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این منطقه از تاریخی کهن برخورددار است و بر اساس اکتشافات و حفاری‌های باستانی، تاریخ شوشتر دستکم به ۲ هزار سال می‌رسد که در دوره‌های مختلف مورد هجوم قرار گرفته است؛ از جمله در دوره نادرشاه افشار شورشی در این نقطه به وقوع پیوست که نادرشاه نیز اقدام به لشکرکشی کرده و شورشیان را سرکوب کرد.

افزون بر تاریخ کهن و پر فراز و نشیب وجود رودخانه و منطقه حفاظت شده در این شهرستان، شوشتر از جاذبه طبیعی نیز بهره‌مند است؛ اما پرسشی که در ذهن ایجاد می‌شود آن است که متولیان تا چه میزان توانستند از این ظرفیت‌های عظیم استفاده کنند؟

تنها ۵ درصد از ظرفیت‌های گردشگری شوشتر استفاده می‌شود

محمدرضا بهادری سرپرست پایگاه میراث جهانی شوشتر در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص می‌گوید: تنها از ۵ درصد ظرفیت گردشگری این شهرستان استفاده می‌شود و مابقی ناشناخته مانده است.

او گفت: شوشتر به دلیل تنوع و تعدد آثار همیشه میزبان گردشگران است چه گردشگران محلی و استانی یا کشوری و بین المللی، دلیل آن نیز وجود جاذبه‌های مختلف در این شهرستان است؛ سازه‌های آبی شوشتر که در کنار شهر تمرکز پیدا کرده اند، خدمات اقامتی و رفاهی و صنایع دستی نیز در کنار آن‌ها وجود دارد که این نزدیکی امتیازی برای گردشگران است.

بهادری افزود: طی ۲ سال اخیر که به دلیل شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا از وجود گردشگر محروم هستیم متوجه شده ایم که این مسئله تا چه حد در صنعت و اقتصاد جوامع محلی تاثیرگذار است، هر چند به تازگی برخی سایت‌های میراث فرهنگی بازگشایی شده و گردشگرانی از کشور‌های اروپایی؛ سوئیس و آلمان رفت و آمدشان شروع شده است.

افزایش گردشگران نیازمند برنامه ریزی مدون است

سرپرست پایگاه میراث جهانی شوشتر با بیان اینکه با رفع محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا در مجموع وضعیت گردشگری نیز در شوشتر بهبود یافته، اظهار داشت: از اوایل اسفند سال ۱۳۹۸ گردشگر نبود تا اینکه از ابتدای آبان ماه با رعایت شبوه نامه‌های بهداشتی و دستورالعمل های ابلاغی کار خود را به سمت رونق دوباره گردشگری پیش گرفتیم.

این مقام مسئول بیان کرد: شوشتر معمولا در هر فصلی گردشگر دارد و در تابستان نیز با توجه به رودخانه‌ها و مکان‌های طبیعی آخر هفته‌ها گردشگران در رفت و آمد هستند که به اقتصاد شهر کمک می‌کنند و سعی داریم با یک برنامه ریزی مدون تر، ظرفیت آن را نیز افزایش دهیم و بتوانیم از ظرفیت‌های مختلف شهرستان استفاده شود.

محمدرضا بهادری با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف مشکلاتی وجود دارد، ادامه داد: در زیرساخت‌های گردشگری مسائلی وجود دارد، هر چند شرایط شوشتر نسبت به بسیاری شهر‌ها بهتر است، اما یکی از موضوعاتی که باید خیلی روی آن کار شود معرفی مناطق گردشگری است؛ باید یک مقصد گردشگری به جامعه هدف معرفی گردد که ابزار‌ها و روش‌های مختلفی دارد و ما نیز کار خود را شروع کرده ایم البته این مسئله مستلزم گذر زمان است.

توسعه اقامتگاه‌های بومگردی با تغییر کاربری خانه‌های تاریخی شوشتر

او گفت: هر کسی از دیدن چنین ظرفیت و جذابیتی در یک شهر استان خوزستان متحیر شده، در ابتدا باید بتوان گردشگران داخلی را جذب کرد و پس از آن گردشگران خارجی را به شوشتر کشاند، زیرا سازه‌های آبی شوشتر پویایی هستند که پس از هزاران سال همچنان کارکرد دارند.

بهادری در خصوص امکانات اقامتی اظهار کرد: شوشتر شهر تاریخی موزه‌ای است که ده‌ها خانه قدیمی با قدمت صد‌ها سال دارد و تاکنون ۶ خانه تاریخی برای تبدیل شدن به اقامتگاه بومگردی تغییر کاربری داده اند، به علاوه تقاضا‌هایی برای تغییر کاربری خانه‌های دیگری وجود دارد و گردشگران نیز تمایل شان اقامت در چنین منازلی به منظور یافتن آرامش است.

اکثر راهنمایان تور به سمت کسب و کار‌های دیگر رفته اند

توسعه زیرساخت‌های حوزه گردشگری نیاز به سرمایه گذارانی دارد که از ادامه روند ورود گردشگر مطمئن باشند، موضوعی که دستکم روزبه سلمان سرمایه گذار در حوزه گردشگری اطمینانی به آن ندارد.

سلمان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ورود موجی از گردشگران که اخیرا به راه افتاده، کاذب است، زیرا اکنون فصل گردشگری جنوب آغاز شده و تا مدت زمانی ادامه دارد، اما احتمالا از آذرماه با حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها فروکش می‌کند اگرچه رونق گردشگری نیازمند «تسهیل گری» است و سازمان میراث فرهنگی باید شرایط را برای ورود آنان آرام آرام فراهم نماید.

او با بیان اینکه تمام عوامل موثر در رونق گردشگری باید دوباره مورد توجه قرار بگیرند، افزود: سرمایه اجزای مختلفی دارد که یکی از آن منابع انسانی است؛ اکثر راهنمای تور‌ها پس از شیوع ویروس کرونا سعی کردند به سمت کسب و کار دیگری رفته که باید با رونق گردشگری مجددا حمایت شوند.

تبلیغات استان خوزستان باید روی کشور‌های عربی متمرکز شود

این سرمایه گذار حوزه گردشگری بیان کرد: طی دوران شیوع ویروس کرونا سرمایه گذاران نتوانستند راهنمای تور ها را نگهدارند زیرا کسب و کار اصطلاحا خوابیده بود و حالا هم تا بازگشتن آنها راه درازی باقی مانده است.

روزبه سلمان اظهار داشت: صنعتگران این حوزه آمادگی دارند که اتفاق خوبی در حوزه گردشگری بیفتد اما منابع اقتصادی خانوارها نیز کم و بحث تفریح در بسیاری از خانواده ها حذف شده است علاوه بر آن گردشگران خارجی نیز آنچنان که گفته می شود رونق ندارند، به ویژه گردشگران اروپایی که سعی دارند هزینه های اندکی بپردازند.

او ادامه داد: گردشگران کشور های عربی نیز معمولا گردشگر مذهبی هستند که به سمت اماکن مذهبی از جمله قم و مشهد می روند اما می شود به گونه ای تبلیغات را برنامه ریزی کرد که عراقی ها، کویتی ها، عمانی ها یا حتی قطری ها به سمت استان خوزستان کشیده شوند.

سلمان در این خصوص توضیح داد: لازم است که دولت یا سازمان میراث فرهنگی خوزستان در بالا دست تفاهمی با دولت های این کشورها داشته باشند تا تبلیغات خوزستان را برای یکی از استان ها یا مناطق این کشورها انجام دهند و این همان نقش تسهیل گری است، اما اینکه سازمان میراث فرهنگی چنین منابع مالی یا رسالتی دارد مشخص نیست.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری شوشتر گردشگری شهر جهانی شوشتر اخبار فرهنگی استان خوزستان میراث فرهنگی حوزه گردشگری میراث جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۴۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: زیرساخت‌های محافظت از محوطه غار باستانی زل هستیجان در شهرستان دلیجان مهیا می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، محمود مرادی در بازدید از محوطه غار باستانی زل در شهرستان دلیجان اظهار کرد: غار زل هستیجان دربردارنده اسناد و شواهد فراوانی به خط و زبان فارسی میانه، متعلق به اواخر عهد ساسانی و اوایل دوران اسلامی است.

وی افزود: این غار بارها مورد هجوم غارتگران آثار ملی قرار گرفته و تا کنون بسیاری از این اسناد به شکل غیرقانونی از کشور خارج شده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به تصمیمات که در خصوص برنامه‌های در دست اقدام برای حفاظت و شناسایی بیشتر غار گفت: با استقرار کانکس نیروی یگان حفاظتی و نصب دوربین‌های نظارتی، حفاظت این اثر تاریخی تشدید خواهد شد.

مرادی با تاکید بر اینکه فصل دوم پژوهش غار هستیجان به زودی آغاز خواهد شد، ادامه داد: نیاز است به این غار توجه ویژه شود، فصل اول پژوهش این غار توسط محمدرضا نعمتی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث‌فرهنگی در دست کاوش قرار گرفته است و فصل بعدی پژوهش‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: خشت‌های خام و داده‌های سفالی تکه‌های پارچه و چرم نوشته دوره ساسانی از جمله آثار به دست آمده در فصل اول کاوش غار زل است که در دست بررسی و مطالعه بیشتری قرار دارد و فصل دوم پژوهش‌ها توسط پیمانکار ذیصلاح به زودی آغاز می‌شود.

کد خبر 747929

دیگر خبرها

  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • طغیان ساکنان جزایر قناری/ درخواست محدود شدن تعداد گردشگران
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبرةالشعرای تبریز