Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان رئیس اداره جنگل کاری منابع طبیعی همدان از تعهد کاشت ۶۶۰ هکتار صنوبر در سال جاری در قالب طرح زراعت چوب  این استان خبر داد.

حمید خزایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه امسال برای اجرای طرح زراعت چوب به  صورت متقاضی محور اقدام خواهیم کرد، گفت: متقاضیانی که در رابطه با تامین آب و زمین دارای مشکل نباشند با اولویت کشت صنوبر در حاشیه مزارع به این متقاضیان نهال صنوبر برای طرح زراعت چوب تحویل داده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهاوند ،ملایر،تویسرکان ،اسدآباد شهرستان‌های پیشرو استان در زراعت چوب

وی با بیان اینکه استان همدان یکی از جمله استان‌های کم آب بوده و به همین علت در طرح زراعت چوب به صورت متقاضی محور اولویت با حاشیه مزارع برای کاشت صنوبر در نظر گرفته شده و این درختان نقش بادشکن را دارند، اظهار کرد:در استان همدان شهرستان‌های نهاوند، ملایر، تویسرکان و اسدآباد که دارای منابع آب مناسب‌تری هستند تقریبا برابر با هم به عنوان شهرستان‌های پیشروی   استان در زراعت چوب به شمار می‌روند.

خزایی مهمترین مزیت‌های زارعت چوب را توسعه فضای سبز، درآمدزایی و تأمین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها دانست و افزود: تمایل مردم و بهره‌برداران به کشت صنوبر و تمایل بیشتر صنایع برای خرید چوب صنوبر و علاوه بر آن سازگاری صنوبر با شرایط اقلیمی همدان یکی از عمده دلایل اصلی زارعت صنوبر در استان است.

۴۰۰تا ۵۰۰بهره بردار سالیانه زراعت چوب در استان همدان

وی با بیان اینکه استان همدان سالیانه دارای  ۴۰۰تا ۵۰۰ نفر بهره‌بردار در زمینه زراعت چوب است، خاطر نشان کرد: با توجه به طرح تنفس جنگل‌های شمالی و ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌های شمالی زراعت چوب ارزش دو چندانی یافته و با توجه به این افزایش ارزش، زراعت چوب در حال حاضر قابلیت بالایی در رقابت با محصولات کشاورزی را دارد ضمن اینکه کشت بسیاری از محصولات کشاورزی تا زمان برداشت نیازمند صرف هزینه‌های بسیاری در زمینه کوددهی، سم پاشی، هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت بوده در حالی که در زراعت چوب صرف چنین هزینه‌هایی به نسبت کمتر است.

خزایی یاد آور شد: نهال صنوبر براساس هدف زارع مبنی‌بر زارعت چوب با قطر کم یا زیاد کشت‌شده و درصورت نیاز به چوب با قطر کم در سه یا چهار سالگی نهال نسبت به برداشت آن اقدام می‌شود و برای نهال با قطر بالا در سنین بالاتر یعنی هشت تا ۱۰ سالگی برداشت انجام می‌گیرد که به این ترتیب برای رسیدن به سود بالا در صنوبر کاری باید سرمایه زارع حداقل سه سال و حداکثر ۱۰ سال در این کار باقی بماند.

رئیس اداره جنگل کاری منابع طبیعی همدان در ادامه با اشاره به طرح پویش جنگل کاری بیان کرد: در طرح پویش جنگل‌کاری از طریق بذر کاری گروه‌های جهادی و مشارکت مردمی بر همین مبنا بذر مورد نیاز از گونه‌هایی که نیاز به آب کمتری دارند و ما آن را به عنوان گونه پیشگام جنگل می‌شناسیم ابتدا این‌گونه بذر کاری شده و بعد از آن گونه‌های اصلی جنگلی کشت می‌شود.

خزایی ارژن و بادامک را از جمله گونه‌های کم آب بر مورد استفاده در بذر کاری برشمرد و تصریح کرد: به همین منظور بذر مورد نیاز را منابع طبیعی استان در اختیار متقاضیان در قالب گروه‌های جهادی و مشارکت‌های مردمی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در  برخی از شهرستان‌های استان برنامه‌ریزی لازم برای جنگل کاری امسال آعاز شده، گفت: در برخی از شهرستان‌ها نیز با همکاری گروه‌های جهادی و مشارکت مردم کار آغاز شده و در این قالب در حال انجام جنگل‌کاری هستیم .

خزایی افزود: البته باید بارندگی‌های اولیه صورت گیرد و برای شروع کار زمین قابلیت انجام بذر پاشی را داشته باشد که در همین رابطه کار شروع شده و در هفته منابع طبیعی گزارش عملکرد این اقدام را ارائه خواهیم داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانها شهرستانها طرح زراعت چوب جنگل کاری درخت صنوبر طرح تنفس جنگل ها منابع طبيعي مشارکت مردمی منابع طبیعی استان همدان جنگل کاری زراعت چوب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۴۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی،رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش کدکن با بیان اینکه باغداران بخش کدکن برای تحقق پویش کاشت یک میلیارد درخت در کشور در سال جاری ۵۲ هزار نهال غرس کردند گفت: از این میزان، تعداد ۱۹ هزار اصله نهال آلو، ۴۰۰ نهال آلوچه، ۳ هزار بادام، ۲ هزار نهال غیر مثمر توسط شهرداری و دهیاری‌ها، ۵ هزار انگور کاشته شده است و تعداد ۲۲ هزار قلمه انگور نیز جهت کشت در پاییز آماده سازی شده است.

عباس عباسیان افزود: یکی از مهمترین راهکار‌ها برای مقابله با تغییر اقلیم نهال‌کاری است از همین رو خواستار مشارکت همه کشاورزان و دستگاه‌ها و نهاد‌ها با این طرح ملی به صورت سالانه هستیم.

وی گفت: در بخش کدکن ۶۰ هکتار باغ میوه‌های دانه دار شامل سیب، گلابی، بِه و ۷۰۰ هکتار باغات میوه‌های هسته دار شامل آلو، آلوچه، آلبالو، گیلاس و زردآلو کشت شده است.

دیگر خبرها

  • ایجاد مجتمع‌های زراعتی در افغانستان
  • مسیر دسترسی اراضی ۵۶۰ هکتاری در قم احداث می‌شود
  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • ایجاد ۱۰۴ بوستان در پایتخت/ اکوپارک فرحزاد خرداد افتتاح می‌شود
  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • کلنگ‌زنی بیش از ۳۴۰۰ قطعه زمین نهضت ملی مسکن در رفسنجان
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • کاشت ۵۲ هزار نهال در بخش کدکن
  • اختصاص ۱۱۵۰هکتار از مزارع قزوین به کشت چغندرقند
  • سند ۱۱۰ هکتاری نهضت ملی مسکن اشکذر صادر شد