Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@08:32:25 GMT

افزایش طول عمر با تنظیم فعالیت یک پروتئین!

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۵۱۵۰

افزایش طول عمر با تنظیم فعالیت یک پروتئین!

آفتاب‌‌نیوز :

 داشتن زندگی طولانی و سالم، آرزوی همه است اما رسیدن به آن ساده نیست. بسیاری از پژوهشگران سعی دارند راهبردهایی را برای افزایش طول عمر و همچنین، زندگی همراه با سلامتی، بدون بیماری‌ و ناتوانی‌های مزمن ارائه دهند. پژوهشگران "موسسه علم و فناوری پیشرفته کره جنوبی"(KAIST)، بینش جدیدی را برای بهبود سلامتی فقط با تنظیم فعالیت یک پروتئین ارائه داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ساینس دیلی، این گروه پژوهشی به سرپرستی پروفسور "سئونگ جائه لی"(Seung-Jae Lee)، استاد بخش علوم بیولوژیکی موسسه علم و فناوری پیشرفته کره جنوبی، تغییری را در یک آمینو اسید موجود در پروتئین موسوم به "PTEN" شناسایی کردند که به طور چشمگیری دوره‌های سالم زندگی را افزایش می‌دهد و در عین حال، طول عمر را حفظ می‌کند. این پژوهش، اهمیت PTEN را در تنظیم طول دوره سلامتی نشان می‌دهد. این پروتئین را می‌توان برای توسعه درمان‌هایی هدف قرار داد که به افزایش طول عمر سالم انسان کمک می‌کنند.

سیگنال دهی انسولین و "فاکتور رشد شبه انسولین یک"(IGF-1)، یکی از مسیرهای تعدیل‌کننده پیری در تکامل است که در موجودات گوناگون از کرم‌های کوچک گرفته تا انسان وجود دارد. کاهش مناسب این سیگنال‌دهی موسوم به "IIS" می‌تواند به افزایش طول عمر حیوانات کمک کند اما اغلب، به بروز نقص در پارامترهای گوناگون سلامتی از جمله اختلال در تحرک، تولید مثل و رشد منجر می‌شود.

پژوهشگران دریافتند که بروز تغییر در یک آمینو اسید ویژه موجود در پروتئین PTEN می‌تواند وضعیت سلامتی را بهبود ببخشد و در عین حال، با کاهش سیگنال‌دهی IIS، طول عمر را حفظ کند. آنها از "کرم الگانس"(C. elegans) استفاده کردند که یک مدل حیوانی عالی است و به طور گسترده برای پژوهش در مورد پیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروتئین PTEN، یک "فسفاتاز"(Phosphatase) است که فسفات را از لیپیدها و همچنین پروتئین‌ها حذف می‌کند. جالب اینجاست که بروز تغییر در آمینواسید تازه شناسایی‌شده توانست سیگنال‌دهی IIS را دوباره تنظیم کند.

بروز تغییر در آمینواسید پروتئین PTEN، فعالیت پروتئین "FOXO" را که در افزایش طول عمر نقش دارد، حفظ کرد و در عین حال، مانع تنظیم منفی یک عامل دیگر موسوم به "NRF2" شد و بدین ترتیب توانست زندگی طولانی و سالم را برای کرم‌هایی که IIS در آنها کاهش یافته بود، به ارمغان بیاورد.

پروفسور لی گفت: پژوهش ما، امکان ارتقای همزمان طول عمر و سلامت در انسان را با کمک یک تغییر کوچک در فعالیت پروتئین PTEN فراهم می‌کند.

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: طول عمر پروتئین سلامت آمینواسید افزایش طول عمر سیگنال دهی پروتئین PTEN

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۵۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه تقاضای افزایش حقوق بدهیم؟ ( 12 توصیه کاربردی)

سواد زندگی؛ توسعه توانمندی‌های فردی؛ مریم طرزی- اگر می‌خواهید بدانید که چگونه درخواست افزایش حقوق کنید، راز آن برنامه‌ریزی و اعتماد به نفس است. بسیاری این کار برای شان سخت است و البته حق هم دارند. نمی توان انکار کرد که کار ساده ای نیست، موقعیت دشواری است و همواره این احتمال وجود دارد که پاسخ منفی دریافت کنید. با این حال، مانند خیلی چیزهای دیگر در زندگی، برای محقق شدنش باید ریسک کرد.

اولین قدم این راه  همیشه بررسی روند حقوق و دستمزد در بخشی است که در آن کار می کنید. علاوه بر این، اطلاع از سلامت مالی شرکتی که در آن کار می کنید نیز عنصری تعیین کننده است. پس از آن، تنها چیزی که باقی می ماند این است که یک استراتژی خوب برای دستیابی به آن میزان افزایش حقوق ترسیم کنیم.

 کوشیده ایم در این متن تمام توصیه ها را به طور مفصل شرح دهیم تا احتمال موفقیت شما بالاتر رود.

متن کامل را در سواد زندگی بخوانید (اینجا)

_____________________

درس های دیگری در سواد زندگی
مدرسه آموزش‌های دانش پایه و کاربردی عصر ایران

*شگرد "قصد متناقض" یا چگونه با درآغوش گرفتنِ مشکلات بر آنها چیره شویم؟

*صبر و انتظار را از نو بیاموزیم (+6 تکنیک برای پرورش صبر)

*5 فضیلت بی حوصلگی!

*خوشبختی چیست و چگونه به دست می‌آید؟ (+ توصیه هایی برای خوشبخت بودن)

*« ترازوی رنج و معنا » چگونه عمل می کند؟

*چگونه در لحظه زندگی کنیم (+ تمرین هایی برای ذهن آگاهی)

*اصرار بر حال خوب همیشه خوب نیست؛ حال بدمان را بپذیریم

*احساس مسؤولیت مان را کم کنیم!

*گاهی وقت‌ها هیچ کاری نکنید: هنر "بی عملی"

کانال تلگرامی سواد زندگی: savadzendegi@

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • آیا خوردن جوش شیرین خطرناک است؟
  • این ۵ ماده غذایی را که هرگز نباید دوباره گرم کرد
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • چگونه تقاضای افزایش حقوق بدهیم؟ ( 12 توصیه کاربردی)
  • همایش پیاده‌روی میمند
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین