Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-03@10:38:12 GMT

بازار فلزیاب‌ها همچنان داغ است!

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۶۹۳۴

نزدیک به دو دهه از ممنوعیت تبلیغ، خرید و فروش و استفاده از دستگاه فلزیاب و ابزارهای مشابه آن می‌گذرد با وجود این بازار فلزیاب‌ها همچنان داغ است

به‌طوری که باستان‌شناسان و دوستداران میراث فرهنگی اگر تا همین سه چهار سال پیش فقط دل‌نگران تبلیغ، خرید، فروش و استفاده غیرمجاز فلزیاب‌ها برای حفاری و غارت آثار تاریخی کشور بودند اما حالا دغدغه آموزش شیوه‌های حفاری و گنج‌یابی به داوطلبان به صورت مجازی و حضوری را هم دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به بیانی دیگر ترکیب یاد شده شکلی از بازاریابی هدفمند با تأکید بر علاقه‌مندان یا افراد دارای زمینه برای ارتکاب جرم را صورت داده است؛ این یعنی افزایش حفاری‌های غیرمجاز در کشور و غارت بیشتر میراث فرهنگی ایران. 

به‌تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی ممنوعیت تبلیغات، آموزش و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به میراث فرهنگی در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین‌المللی و فضای مجازی پرداخته و از کاستی‌های قانونی این عرصه گله کرده است. 

نیروی حفاظت کافی می‌خواهیم

دکتر علیرضا جلال زایی، عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با قدس اظهار می‌کند: قوانین در حوزه حفظ میراث فرهنگی باید بازدارندگی لازم را داشته باشند تا مانع دست درازی سودجویان به آثار تاریخی کشور باشند؛ اما قوانین فعلی ما برای دستیابی به این هدف خلأ‌هایی دارند که باید با هم‌افزایی، تشریک مساعی و خرد جمعی پُر شوند. بنابراین بازنگری و اصلاح دوباره قوانین این حوزه ضروری است. 

وی در خصوص چگونگی صدور مجوز برای تبلیغ، خرید و فروش فلزیاب و محصولات مشابه آن هم می‌گوید: طبق قانون مصوب سال ۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از هرگونه دستگاه فلزیاب و همچنین ورود آن به کشور، منوط به دریافت مجوز از ‌سازمان میراث فرهنگی کشور است. البته فلزیاب‌ها و اشیای مشابه آن گاهی اوقات برای انجام کارهای تحقیقاتی و علمی، مورد نیاز باستان‌شناسان و پژوهشگران است؛ به همین دلیل بر اساس تبصره یک قانون یاد شده دستگاه‌های اجرایی برای انجام وظایف خاص سازمانی خود می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

بنابراین اصلاً برای افراد عادی مجوز تبلیغ، خرید و فروش و یا استفاده از فلزیاب‌ها صادر نمی‌شود و بسیاری از فلزیاب‌ها یا طلایاب‌ها به صورت غیرقانونی در کشور خرید و فروش می‌شوند. وی درباره شیوه برخورد با تورهای غیرمجازی که اقدام به تبلیغات، آموزش و استفاده از فلزیاب‌ها  می‌کنند، هم می‌گوید: ما قطعاً بر اساس ساز و کاری که وزارتخانه تعریف کرده با کسانی که بخواهند دست به چنین کارهایی بزنند، به‌شدت برخورد می‌کنیم؛ باطل کردن کارت لیدر تور یکی از آن موارد است. علاوه بر این اگر کسانی به صورت غیرمجاز اقدام به حفاری ‌کنند ضمن ضبط تجهیزات حفاری‌شان به یک تا سه سال حبس مجازات می‌شوند. 

جلال‌زایی اگرچه معتقد است کاوش‌های و حفاری‌های غیرمجاز نسبت به گذشته روند کاهشی دارد اما می‌گوید: با این حال هر از گاهی در نقاط مختلف کاوش‌هایی از سوی سودجویان صورت می‌گیرد و اتفاقاتی می‌افتد که اصلاً خوشایند نیست. از سوی دیگر ایران کشور پهناوری است که حفظ محوطه‌های تاریخی و میراث آن نیازمند داشتن نیروی حفاظت به تعداد کافی است که امیدواریم در آینده این اتفاق بیفتد.

دولت باید لایحه بدهد

غلامرضا منتظری، عضو کمیته فرهنگ و هنر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم اقدامات افرادی را که به صورت غیرقانونی اقدام به تبلیغ خرید و فروش و استفاده از فلزیاب‌ها برای حفاری می‌کنند قابل دفاع نمی‌داند و به قدس می‌گوید: میراث و منابع کشور فقط متعلق به ما نیست؛ این‌ها سرمایه‌های ملی هستند و نباید افرادی بدون توجه به استانداردها، قوانین و چارچوب‌های مورد تأیید چنین کاری انجام دهند. میراث فرهنگی تاریخ یک کشور را تغییر می‌دهد. مثلاً حدود چهار ماه پیش در استان گلستان هنگام انجام پروژه عمرانی، مجموعه‌ای از اشیای تاریخی کشف شد که در بررسی‌های یک تیم از دانشگاه تهران مشخص شد بین ۷۰۰ تا هزار سال تاریخ استان را تغییر می‌دهد. این‌ها اسنادی هستند که شاید دیگر هرگز به‌دست نیایند و کسی نباید با میراثی که با تاریخ و فرهنگ و هویت یک سرزمین گره خورده است بر اساس منافع شخصی خود برخورد کرد. 

وی با تأکید بر اینکه بدون اجازه وزارت میراث فرهنگی نباید کاری در این حوزه انجام گیرد، می‌افزاید: قطعاً قوانین ما در حوزه حفظ آثار تاریخی دارای ضعف‌هایی است که باید شناسایی و اصلاح شود. به همین منظور چندی پیش مهندس ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی را به جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس دعوت کردیم و قرار شد این وزارتخانه تصویر روشنی از سیاست‌ها و موارد پیشنهادی برای تحول در حوزه یاد شده را در قالب یک لایحه به ما ارائه دهد تا بتوانیم در خصوص بازنگری و اصلاح قوانین در این حوزه تصمیم‌گیری کنیم. اما اگر این وزارتخانه شیوه‌نامه تازه یا پیشنهادی ارائه ندهد آن‌وقت ما گذشته را مورد نقد قرار می‌دهیم و حرف‌های خود را می‌زنیم.
 

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: میراث فرهنگی فلزیاب ها میراث فرهنگی فلزیاب ها خرید و فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۶۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان فارس، محمد ثابت اقلیدی امروز _ سه شنبه یازدهم اردیبهشت_در حاشیه بازدید از نمایشگاه ایران اکسپو با اشاره به قول مساعد وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و حمایت‌های معاون صنایع‌دستی کشور مبنی بر حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی، اظهار کرد: با همکاری دولت سیزدهم، حمایت‌های دکتر ایمانیه استاندار فارس، بیمه ۵۶۱ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی استان فارس تائید شده است.

وی افزود: طی روزهای آینده این هنرمندان برای تکمیل مدارک به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس مراجعه خواهند کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با بیان اینکه ملاک تائید بیمه تأمین اجتماعی هنرمندان، دارا بودن مدرک مرتبط با رشته فعالیت و مجوز فنی‌وحرفه‌ای است، اضافه کرد: با تلاش‌های انجام‌شده پس از ۱۵ سال بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس به نتیجه رسید.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه اقدامات اولیه این مهم از سال گذشته در معاونت صنایع‌دستی استان فارس انجام شده بود، ابراز امیدواری کرد: این موضوع نوید بخش روزهای خوب هنرهای سنتی و صنایع‌دستی این مرز و بوم باشد.

وی تاکید کرد: فارس بیشترین تعداد شهرها و روستاهای جهانی و ملی صنایع‌دستی در سطح کشور را به خود اختصاص داده است و هم اکنون صنایع دستی شهرهای ملی و جهانی صنایع دستی آباده، شیراز و فیروزآباد در نمایشگاه ایران اکسپو در معرض دید عموم علاقه مندان قرارگرفته است و در این نمایشگاه ۲۶ هنرمند بیش از ۳۰ رشته صنایع‌دستی را در این معرفی و عرضه می کنند.

کد خبر 749496

دیگر خبرها

  • اعلام قیمت انواع خودرو / عرضه همچنان ضعیف است
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • زیر ساخت‌ بازار فروش عشایر چهارمحال‌ و بختیاری فراهم می‌شود
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • تقویم رویدادهای گردشگری کشور بوی گل و گلاب گرفت
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • تقسیم عجیب بودجه‌های فرهنگی؟ / وقتی میراث فرهنگی کمبود بودجه دارد اما بعضی نهادها پول‌های کلان می‌گیرند (فیلم)
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال