Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نخست‌وزیر لهستان در ادعایی، بحران در مرز این کشور با بلاروس را بزرگترین تلاش برای بی‌ثبات‌ کردن اروپا در ۳۰ سال گذشته خواند. 

«ماتئوش موراویتسکی» در توییتر نوشت: (الکساندر) لوکاشنکو یک جنگ ترکیبی علیه اتحادیه اروپا به راه انداخت. این بزرگترین تلاش برای بی‌ثبات کردن اروپا در ۳۰ سال گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: لهستان تسلیم باج‌خواهی نمی‌شود و برای دفاع از مرزهای اتحادیه اروپا هر کاری انجام خواهد داد. 

وی پیش‌تر نیز از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست علیه پناهجویانی که در مرز این کشور تجمع کرده‌اند، اقدام نماید.

موراویتسکی با بیان اینکه ناتو باید گام‌های مشخصی را برای حل بحران پناهجویان در مرز بلاروس بردارد، گفت لهستان، لیتوانی و لتونی ممکن است بر اساس مفاد معاهده ناتو، درخواست برگزاری جلسه مشورتی کنند.

طی روزهای اخیر هزاران پناهجو به مرز بلاروس با لهستان روانه شده و مقام‌های لهستانی با قرار دادن سیم خاردار و استقرار ارتش در مرز، مانع از ورود مهاجران به اتحادیه اروپا می‌شوند. این در حالی است که شرایط در مرز بلاروس با لهستان بسیار بغرنج بوده و پناهجویان در سرمای شدید با کمبود موادغذایی و آب مواجه هستند.

درخواست غیرانسانی موراویتسکی از ناتو برای اقدام علیه پناهجویان در حالی است که پلیس لهستان از جان باختن دومین پناهجو در شرایط سخت آب‌وهوایی در مرز این کشور با بلاروس خبر داده است. 

بروکسل و کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند لهستان، مینسک را به سازماندهی این مسئله متهم کرده و مدعی شده‌اند که دولت بلاروس پناهجویان را به داخل برده و از آن‌ها علیه اتحادیه اروپا استفاده می‌کند.

بلاروس در طرف مقابل گفته اتحادیه اروپا باید تنها خود را مقصر بداند و به تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه مینسک از زمان اعتراضات سال گذشته این کشور اشاره کرده است. 

روسیه می‌گوید هیچ دخالتی در این بن‌بست ندارد و از بلاروس و اتحادیه اروپا خواسته تا برای یک راه حل عملی مذاکره کنند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه کشورهای غربی به دلیل جنگ‌افروزی در عراق و افغانستان مسئول بحران پناهجویان در مرز بلاروس هستند، از رفتار غیرانسانی نظامیان لهستانی با مهاجران انتقاد کرده است.

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس هم اخیراً گفت که تمایلی به درگیری در مرزهای کشورش ندارد. 

لوکاشنکو در خصوص بحران مهاجران در مرز کشورش با لهستان که باعث تشدید تنش میان مینسک و بروکسل شده، گفت: می‌خواهم یک بار دیگر تاکید کنم ما نمی‌خواهیم درگیری در مرزهای کشورمان وجود داشته باشد. این برای ما کاملاً دردسرساز است.

رئیس‌جمهور بلاروس همچنین گفت که مینسک آماده است «پناهجویان» را به خانه بفرستد اما آن‌ها تمایلی به بازگشت به کشورهای خود ندارند.

پیش از این، «ویکتور خرنین» وزیر دفاع بلاروس گفت که فعالیت‌های نظامی ناتو در مرزهای بلاروس شبیه آماده‌ شدن برای جنگ است.

وی افزود: غرب ما را متهم به ایجاد بحران پناهجویان کرده حال آنکه این موضوع به نفع ما نیست، این در حالی است که این بحران از سوی لهستان با هدف سوء استفاده از آن برای منافعش ایجاد شده است.

وزیر دفاع بلاروس هشدار داد: لهستان به دنبال تحریک و کشاندن ما به درگیری خطرناک در پی بحران پناهجویان است.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: بحران پناهجویان بلاروس نخست وزیر لهستان بحران پناهجویان اتحادیه اروپا مرز بلاروس سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۷۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز

مدیرعامل «توتال انرژی» هشدار داد تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا برای ممنوعیت واردات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه، باعث افزایش شدید قیمت گاز و سود بردن فروشندگان جهانی گاز از جمله خود «توتال انرژی» می‌شود.

به گزارش ایسنا، پاتریک پویانه در پاسخ به سوال تحلیلگری که درباره تاثیر تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا پرسیده بود، گفت: اگر اتحادیه اروپا، پروژه «یامال ال‌ان‌جی» را تحریم‌ کند، قیمت ال‌ان‌جی به سرعت بالا خواهد رفت و در سطح جهانی، به نفع ما خواهد بود. اگر تحریم‌هایی در کار باشند، مثبت است و منفی نیست زیرا درآمد توتال از پروژه «یامال ال‌ان‌جی»، کاملا محدود است.

مدیرعامل «توتال انرژی» گفت: سران اروپا بر این موضوع واقف هستند که امنیت تامین کنونی آنها، بر ال‌ان‌جی متکی است و نمی‌خواهند دوباره افزایش قیمت را مشاهده کنند. آنچه من درک می‌کنم این است که آنها ممکن است ایده‌هایی داشته باشند اما این ایده‌ها برای سال ۲۰۲۷ به بعد خواهد بود نه قبل از آن.

شرکت فرانسوی «توتال انرژی»، سهم ۲۰ درصدی در پروژه «یامال ال‌ان‌جی» واقع در شرق روسیه دارد و سهم عمده این پروژه در اختیار شرکت روسی نواتک است. توتال همچنین ۱۹.۴ درصد سهم در نواتک دارد.

پویانه اظهار کرد: توتال، سود نقدی از پروژه «یامال ال‌ان‌جی» از سال ۲۰۲۳ دریافت نکرده است زیرا تحریم‌ها علیه مبادلات مالی با روسیه، خارج کردن پول از این کشور را دشوار کرده است. این شرکت حدود ۴۵۰ میلیون دلار سود نقدی نیم سالانه را در اواخر سال ۲۰۲۲ از نواتک دریافت کرد.

قیمت گاز طبیعی اروپا پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و کاهش شدید واردات گاز از روسیه در سال ۲۰۲۲، به شدت افزایش یافت.

ظرفیت جهانی جدید ال‌ان‌جی تا سال ۲۰۲۷ که قرار است پروژه‌های بیشتری راه اندازی شوند، محدود خواهد بود و به معنای آن است که اروپا با آسیا و خریداران دیگر برای محموله‌های ال‌ان‌جی، در رقابت خواهد بود و این موضوع، قیمت‌ها را بالا می‌برد.

چندین کشور عضو اتحادیه اروپا خواستار وضع تحریم‌هایی علیه ال‌ان‌جی روسیه شده اند اما برای تصویب چنین اقدامی، موافقت همه اعضای این بلوک، ضروری است.

روسیه در سال میلادی گذشته، ۱۴.۸ درصد از گاز اتحادیه اروپا را تامین کرد و محموله‌های ال‌ان‌جی تخفیف‌دار روسیه، تا حدودی جایگزین واردات گاز اروپا از این کشور از طریق خط لوله شد.

بر اساس گزارش رویترز، پس از افزایش شدید قیمت گاز که باعث شد مصرف کنندگان و کسب و کارهای اروپایی مجبور شوند در طول زمستان، مصرف خود را کاهش دهند، سیاستمداران اروپایی برای کنترل قیمت انرژی و تضمین امنیت تامین آن، تحت فشار قرار دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کمک ۱۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم
  • کمک ۱۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به مهاجرین افغانستانی
  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تن‌ها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • خوان لاپورتا: ژاوی همیشه به فکر منافع بارسلونا است؛ هواداران به ما اعتماد کنند