Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، روز گذشته یک گردشگر اوکراینی در بازدید از آثار تاریخی چغازنبیل پس از بالا رفتن از یک آثار تاریخی اقدام به رقصیدن بر روی آن کرده  و فیلم خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند که این رویداد با واکنش از سوی کاربران فضای اجتماعی مواجه شد.

اگر چه این قبیل هنجار شکنی‌ها از سوی گردشگران خارجی که آشنایی و یا اطلاعات کمی در مورد کشور مقصد دارند می‌تواند قابل بخشش باشد اما قطعاً سکوت متولیان فرهنگ در برابر این قضیه نشان از  بی‌ارزش کردن تاریخ چندین هزار ساله عیلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عاطفه رشنو مدیر میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: بنده نیز به مانند شما  این فیلم را روز گذشته در فضای مجازی دیدم  که با توجه به نصب دوربین‌ها در محوطه تاریخی در حال بررسی زمان وقوع این حادثه تا حصول نتیجه هستم.

با ابراز تاسف از اینکه این جهانگرد یک اثر چند هزارساله تاریخی را ببیند  و بدون توجه به ارزش آن چنین حاشیه‌ای را ایجاد کند، افزود: در سایت فرهنگی چغازنبیل ما منشور بازدید وجود دارد که در این منشور رعایت شئونات اسلامی و حفاظت از سایت به زبان گرافیکی، فارسی و انگلیسی درج شده است.

مدیر میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه گفت: تا آنجایی که امکان دارد اطراف این آثار تاریخی را حصار کشی کردیم و علاوه بر آن تابلوهایی مبنی بر اینکه به آثار دست نزنید در محل نصب شده است.

رشنو با بیان اینکه وقتی اطراف آثار تاریخی را میله کوبی و رسیمان کشیدیم، مسیری که گردشگر می‌تواند از آن عبور کند مشخص شده است که کجا است، عنوان کرد: گردشگر اوکراینی  بدون توجه به موانعی که در سایت وجود دارد از رسیمان عبور کرده و وارد منطقه ممنوعه گردشگری شده است.

وی افزود:  از همه بدتر، از اثر تاریخی بالا رفته و به کاری که کرده افتخار کرده است(رقص روی سکوی تاریخی) و ویدئو خود را در شبکه‌های اجتماعی وایرال کرده است.

رشنو با تاکید بر اینکه مردم باید فرهنگ بازدید از یک ثروت فرهنگی را داشته باشند، بیان کرد: قطعاً این پیشامد برای بنده که حفاظت گر آن سایت هستم اتفاق بسیار دردناکی است.

وی با اشاره به قوانینی که در سایت‌های جهانی وجود دارد و باید مورد احترام گردشگران قرار بگیرد،گفت: در حال تکمیل مستندات برای اقدام از طریق امور بین الملل وزارت امور خارجه هستیم چرا بنده شخصاً نمی‌توانم اقدامی را انجام بدهم.

رشنو با بیان اینکه آثار تاریخی به ویژه آثار جهانی  متعلق به شخص یا ارگان خاصی نیست، عنوان کرد:  تفاوتی ندارد ما به بازدید از آثار کدام کشور ، قوم و یا منطقه‌ای رفته‌ایم همه ما در نگهداری از آثار تاریخی باید نقش و وظیفه داشته باشیم.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: گردشگر اوکراینی چغازنبیل آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۸۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد

ه گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، حسن عربی گفت: در چهارمین جشنواره گردشگری گولاچ روستای هدف گردشگری بیابانک که روز پنجشنبه 13 فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با استقبال گردشگران، مردم و مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، از سند ثبت بافت تاریخی روستای بیابانک در فهرست آثار ملی کشور رونمایی شد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه افزود: در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان ۱۳۰۹ و نظام‌نامه اجرایی آن مصوب آبان ۱۳۱۱، بند (ج) ماده‌واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷، بافت تاریخی روستای هدف گردشگری بیابانک، اثر فرهنگی تاریخی محدوده تاریخی روستای بیابانک، با قدمت صفویه و قاجاریه در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردید.

حسن عربی گفت: بافت تاریخی روستا به شماره ۳۳۱۱۱ مورخ 16/۰۶/1399 در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902638

دیگر خبرها

  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است
  • سیل توصیف از گل شهاب: وحشیانه، غیرمعقول و تاریخی!
  • آثار تاریخی مکشوفه در گذر کمرزرین، گویاترین زبان تاریخ اصفهان است
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • نمایش اشیای تاریخی ارزشمند کرمان در باغ موزه هرندی