Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پاوه روز یکشنبه با اعلام این مطلب به ایرنا افزود: باتوجه به ثبت جهانی اورامانات مقرر شد تا بخش اورامان شناسی در محل کتابخانه عمومی برپا شود.  

«هادی شریفی» تصریح کرد: همچنین برگزاری جلسات ماهانه بررسی، نقد و مسابقات کتابخوانی با موضوع توریسم، گردشگری، میراث‌فرهنگی، معماری اورامانات و همچنین صنایع‌دستی با حضور علاقه‌مندان از دیگر برنامه‌های این کتابخانه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: همچنین قرار بر این شد تا با همکاری اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان پاوه و خیران منطقه کتاب‌هایی با محوریت اورامانات و اورامان شناسی خریداری و در اختیار کتابخانه شهر بانه وره قرار گیرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پاوه افزود: این کار باهدف معرفی هرچه بیشتر داشته‌های فرهنگی و معماری منطقه و آگاه‌سازی و شکل‌گیری مشارکت‌های مردمی برای حفاظت از این ارزش‌ها، انجام می‌شود.  

وی اظهار داشت: خوشبختانه ثبت‌ جهانی اورامانات شور و نشاط خاصی را در میان مردم منطقه ایجاد کرده و موجب افزایش مشارکت‌های اجتماعی شده است.  

شریفی گفت: امروز ما شاهد آن هستیم در همه روستاهای منطقه مردم و به ویژه نسل جوان برای معرفی داشته‌های فرهنگی خود در راستای ثبت‌ جهانی اورامانات اقدام می‌کنند.  

وی در خاتمه تاکید کرد: آموزش و آگاه‌سازی مردم محلی به عنوان بهترین محافظان و مروجان فرهنگ منطقه بهترین راه برای صیانت از میراث‌ فرهنگی است.  

به گزارش ایرنا، منظر فرهنگی هورامان مرداد ماه امسال در چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر «فوجوی» چین بررسی شد و به ثبت جهانی رسید.

هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربفرد است.

این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج و کامیاران و بخش عمده‌ای از سروآباد و مریوان و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود و پاوه به صورت کامل و بخش‌هایی از روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

براساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود، اما اکنون حدود ۶۰ روستای آن به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است.

شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد.

برچسب‌ها نهاد كتابخانه های عمومی کشور پاوه میراث فرهنگی کرمانشاه اورامانات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نهاد كتابخانه های عمومی کشور پاوه میراث فرهنگی نهاد كتابخانه های عمومی کشور پاوه میراث فرهنگی کرمانشاه اورامانات میراث فرهنگی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۸۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از خانه انصاری ارومیه بازدید کرد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،جواد واحدی، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌همراه مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در ادامه سفر خود به ارومیه از پروژه مرمتی خانه انصاری این شهرستان بازدید کردند.   معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این بازدید اظهار کرد: خانه انصاری ارومیه از جمله خانه‌های قدیمی این شهرستان بوده که با تحویل به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی اقدامات مرمتی آن آغاز شده و امید است در آینده نزدیک با کاربری جدید آماده میزبانی از گردشگران باشد.   مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی نیز در این بازدید گفت: مرمت این بنای تاریخی در چند فصل انجام می‌شود و در این فصل مرمت و به‌سازی سازه‌ای بنا، حذف الحاقات نامتناجس و آسیب‌رسان و ساماندهی و اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی انجام می‌شود.   مرتضی صفری تصریح کرد: انجام مرمت‌های معماری اعم از نازک‌کاری و اجرای کف‌سازی متناسب، بازسازی بخش‌های تخریب شده بنا مطابق الگوی تاریخی، ساماندهی و محوطه‌سازی بنا و نیز اجرای دیوار محوطه حیاط ضلع جنوبی جزو اقداماتی مرمتی این بنا هستند.

دیگر خبرها

  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • افتتاح هتل و آغاز اجرای تله کابین خوشاکو در ارومیه
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • انعقاد تفاهم‌نامه مشترک حوزه گردشگری با ۶ استان در نمایشگاه ایران اکسپو
  • معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی از خانه انصاری ارومیه بازدید کرد
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود