Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@01:21:59 GMT

پل‌های سبز راه نجات حیات وحش از تصادفات جاده‌‌ای

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۸۷۳۰

پل‌های سبز راه نجات حیات وحش از تصادفات جاده‌‌ای

‍‍‍‍‍‍

این گذرگاه‌ها از تصادفات حیوانات با وسایل نقلیه جلوگیری می‌کنند و امکان ارتباط میان جمعیت گونه های مختلف در دو طرف جاده را فراهم می‌سازند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران پویا؛ جاده‌کشی در دل جنگل‌ها سبب تکه تکه شدن قلمرو حیات وحش و تلف شدن گونه‌های جانوری بر اثر تصادفات جاده‌ای می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشور ما سالانه 80 هزار حیوان زیر چرخ خودروها له می‌شوند.

مرگ حیات وحش در جاده‌ها به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای ارتباط بین جوامع انسانی و حیات وحش,  تغییر کاربری اراضی, نبود قانون بازدارنده و حتی نبود علائم درست جاده‌ای اتفاق می‌افتد.

به گفته معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط ‌زیست, سالانه بیش از 80 هزار حیوان در جاده‌ها زیر چرخ خودروها له می‌شوند و این در حالی است که سازمان محیط زیست در مناطق آزاد حتی این امکان را ندارد تا از دستگاه‌های متولی برای نصب تابلویی در زمینه اطلاع‌رسانی درباره عبور حیات وحش درخواست کند.

در سال‌های اخیر ساخت گذرگاه‌های حیات وحش که به "پل سبز" معروف‌اند باعث پایداری تنوع زیستی و زیستگاه‌ها در کنار جاده‌سازی شده است. این گذرگاه‌ها از تصادفات حیوانات با وسایل نقلیه جلوگیری می‌کنند و دسترسی به منابع در دو طرف جاده و امکان تبادل ژن و ایجاد ارتباط جمعیت‌ها در دو طرف جاده  را فراهم می‌کنند.

این پل‌ها پر از درختچه‌ها و بوته و گل و گیاه هستند و به نحوی که حیوان از آن نترسد و برایش آشنا باشد به شکل روگذر یا  زیرگذر در کنار جاده‌ها ساخته می‌شوند.

                                                                                                                                

تصاویری زیبا از حیات وحش ایرانگزارش| حکایت تسنیم از مردی که ناجی حیات وحش شد; 30 سال تلاش برای حفاظت از محیط زیستانتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حوادث جاده ای بحران های محیط زیست حوادث جاده ای بحران های محیط زیست محیط زیست حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۸۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان

دریافت 31 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، حمزه عشوری از ثبت تصاویری از بزرگترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی خبر داد و اظهار کرد: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت این تصاویر زیبا از چهار رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

وی افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان می‌باشد.

حمزه عشوری تصریح کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های استان گیلان است.

وی با بیان اینکه مرال یا گاو وحشی به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند گفت: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان تصریح کرد: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

گفتنی است، تنوع سرزمینی و ویژگی‌های آب و هوایی، استان گیلان را به تابلوی متنوع و چشم نواز از حیات وحش در شمال ایران تبدیل کرده است.

کد خبر 6087235

دیگر خبرها

  • زنده‌گیری دو قلاده گربه جنگلی در مرودشت
  • تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد/نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج بنام آرمان بنفشی
  • تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد + فیلم
  • پاک‌سازی پارک جنگلی و دوشنبه بازار فیض آباد از زباله‌های پلاستیکی
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند