روایت سختیهای کار فیلمبردار منصور مثلِ روزگارِ سخت تیمسار!
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۸۸۵۱
مجید گرجیان اعتقاد دارد فیلمبرداری فیلم "منصور" سختترین فیلمبرداری بوده و همه سکانسهای این فیلم برای او چالش خاص خودش را داشته است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فیلم سینمایی «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیهکنندگی جلیل شعبانی از تولیدات جدید سازمان هنری رسانهای اوج است که از 19 آبان اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این فیلم برشی از زندگی شهید منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. فرماندهی که این سمت را از سال 1365 تا زمان شهادتش در دی ماه 1373 برعهده داشت و منشأ خدمات فراوانی در نیروی هوایی شد.
در همین ارتباط، مجید گرجیان فیلمبردار فیلم «منصور» درباره چگونگی حضور در این اثر سینمایی به خبرنگار تسنیم، گفت: من از چند سال پیش با آقای شعبانی تهیهکننده فیلم منصور آشنایی داشتم، اما از آن جایی که منصور اولین فیلم بلند آقای سرمدی بود تجربه همکاری با ایشان را نداشتم. این را از خوششانسی خودم میدانم که معمولاً با دوستانی که به اصطلاح فیلماولی یا فیلمدومی هستند کار کردهام. البته با کارگردان باتجربهای که به نسل قبلتر از خودم تعلق دارند نیز تجربه همکاری دارم اما کار کردن با جوانان و شنیدن ایدههای خلاقانه آنها همیشه برایم لذتبخش بوده است.
وی درباره شیوه فیلمبرداری این اثر و چالشهای پیشروی خود نیز گفت: سیاوش سرمدی تجربه زیادی در سینمای مستند دارد و همواره در ساخت آثار مستند هم به دنبال تجربه های بدیع بوده است. او در اولین فیلم خودش هم دوست داشت تا این نگاه جدید را در فضا و فرم فیلم «منصور» داشته باشد که به نظرم موفق بود. به همین خاطر شیوه دوربین روی دست برای فرم فیلم انتخاب شد که به حس مستند و بیواسطه بودن فیلم کمک کند.از سوی دیگر شیوه نورپردازی هم به شکلی بود که به درستی به این فضای مستندگونه کمک میکرد. یعنی یک نورپردازی طبیعی که حس خاص و ویژهای را در مخاطب ایجاد نکند امیدوارم به عنوان فیلمبردار توانسته باشم در رسیدن به این وضعیت کمکی کرده باشم.
وی درباره سختترین سکانسهایی که در «منصور» فیلمبرداری کرده است هم گفت: از نظر من «منصور» با وجود فرم مستندگونهای که دارد فیلمی است که در همه عناصر سینمای داستانی از جمله طراحی صحنه و لباس، گریم، فیلمبرداری، موسیقی، نور، بازیگر و میزانسن واجد مناسبات و عناصر حرفهای است. فیلمبرداری منصور برای من از همه فیلمهایی که تاکنون کار کردهام سختتر و متفاوتتر بوده است به همین خاطر همه سکانسهای «منصور» برای من سختیها و چالشهای خاص خودش را داشت.
گرجیان در ادامه گفت: علاوه بر اکران در جشنواره فجر سال گذشته، به تازگی هم فیلم را در اکران عمومی دیدهام. منصور فیلم مهم و تازهای است و در سینمای ما که در سالهای اخیر، بیشتر سوژهها اجتماعی و خانوادگی است، چنین تجربههایی غنیمت است.
وی افزود: منصور روایتگر بخشی از زندگی یکی از شخصیتهای برجسته دوران دفاع مقدس در نیمه دهه شصت است که در دوران فرمانده خود کارهای بزرگی انجام داده است. در آن دوران فضای جنگ بر جامعه حاکم بود و اصولاً همه مسائل کشور و مناسبات اجتماعی تحتالشعاع ماجرای جنگ قرار داشت. طبیعی است که رنگآمیزی فیلم هم چه در جزئیات صحنه و لباس و چه در اتالوناژ نهایی فیلم از این قاعده مستثنا نبود در اصلاح رنگ نهایی فیلم، بنا را بر این گذاشتیم که خیلی از رنگهای شاد و گرم در فضای فیلم استفاده نکنیم.
وی در پایان گفت: اگر بخواهم به علاقهمندان به سینما و جوانان پیشنهادی داشته باشم میگویم منصور را ببینید چون زندگی شخصیتی را روایت میکند که در روزگار ما از آنها کمتر نشانی یافت میشود. پس برای نسل جدید، دیدن اینگونه فیلمها حائز اهمیت است؛ دیدن قهرمانهایی که در روزگاری سخت دست به کارهای بزرگی زدند که همچنان در زندگی ما تاثیر آن دیده میشود.
"منصور" کلاس درس برای مدیران و فرماندهان/ وقتی تیمسار فریاد خودکفایی میزند! + فیلمانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: فیلم اوج سینمای ایران فیلم اوج سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۸۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سعی کردیم وفادار به واقعیت باشیم/فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد
حبیبالله والینژاد گفت: ما سعی کردیم راوی باشیم و امانتدار اگرچه امانتداری سخت است چرا که میخواهیم درست بگوییم و البته جذاب که این کار سختی است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حاج حبیب والینژاد که در کارنامه هنری خود آثاری چون «پایان انتظار»، «نیمه پنهان ماه»، «ایستاده رد غبار»، «بادیگارد» را ثبت کرده خاطراتش را از عهد اخوت و صیغه برادری رزمندگان آغاز کرد. او در شب خاطره حوزه هنری برای حاضران در سالن سوره شرح داد: پیش از عملیاتها عهد و پیمانی بسته میشد تا بازماندگان ماموریتها حتی یک ثانیه از لحظات جنگ را برای مردم بازگو کنند. یکی وفای به عهد را با روایتگری یکی با تصویر باید رویت میکرد. من سعی کردم وقایع را به تصویر بکشم ولی اینکه چقدر توانستهام عهد اخوت، برادری و توکل را نشان نشان دهم، نمیدانم.
او افزود: همه قهرمانان کشورمان فقط توکل کردند و هرکس توکل کرد و به ماجرای کربلا ایمان داشت در این مسیر موفق شد چون مسیر، مسیر سختی است و حتی انتخابش هم سخت است.
حاج حبیب والینژاد اظهار کرد: من توفیق داشتم که در حوزه هنری فیلمبرداری را آموختم بنابراین سعی میکردم در میدان لحظات را ثبت کنم. و اما سینما، قاب سینما برای امروز است که به گفته مقام معظم رهبری ما تکلیف داریم به تصویر بکشیم. سختی کار تا اینجاست که چطور آن را تبدیل به فیلمنامه جذاب و دیدنی کنیم. کار ساخت فیلم دفاع مقدس و «آسمان غرب» خیلی کار سختی بود و خیلی از افراد برای تولید آن کمک کردند. من به عنوانسرباز در ارتش با دوستان هوانیز خواستم با عهد اخوتی که بستهایم تنها سه روز از انتخاب، توکل و نبرد شهید شیرودی و دوستانی را که به او کمک کردند، نشان دهیم.
وی ادامه داد: در شرایطی که ارتش عراق از چندمرز سعی کرد وارد کشور شود، شهید شیرودی و همرزمانش عهد اخوت بستند. در آن زمان شرایط سختی وجود داشته و انتخاب حضور در میدان هم انتخاب سخت بوده است. از طرفی عراق محل اسکان نیروهای ایرانی را هم بمباران میکرد تا به سرپل ذهاب نروند.
وی با اشاره به اینکه برای ما هم از این دست تصمیمها خیلی زیاد است به زیاد بودن قهرمانان بیادعایی که از جانفشانیهایشان صحبت نمیکنند و قهرمانان کشور هستند، پرداخت.
تهیه کننده «آسمان غرب» خطاب به حاضران در سالن تاکید کرد: ماجراها و رشادتهایی در سینه همرزمان و افرادی که در جنگ حضور داشتهاند وجود دارد که رفتن سراغ آنها و یددن و شنیدن آنها کار شما است. ما با ساخت «آسمان غرب» قدم اول را برداشتیم و قدمهای بعد را شما باید بردارد. تمام آنچه در سینه مبارزان و مردان جنگ وجود دارد یک درس برای نسل امروز است تا برای آینده عبرت بگیرید. برای همین هم مقام معظم رهبری فرمودند درباره قهرمانها بگوییم و فیلم درباره آنها بسازیم. شهید شیرودی این قهرمانی را برای سه روز در منطقه سرپل انجام میدهد و خوب است که پس از آن را شما بخوانید، ببینید و بگویید.
وی درادامه به خاطرات نیروهای هوانیروز در پادگان ابوذر و شهید شدن هزار ایرانی در یک روز سخن گفت. وی همچنین یادآور شد: فیلم سینمایی «آسمان غرب» درباره سه روز عملیات قهرمانه شهید علی اکبر شیرودی و همرزمانش است.
والی نژاد در ادامه به شرایط سخت ساخت فیلم «آسمان غرب» اشاره کرد و در ادامه از شهید مرتضی آوینی یاد کرد.
وی در پایان سخنانش گفت: با مرتضی آوینی در حوزه هنری و در دوره بعد از جنگ همکاری کردم. آنچه شهید آوینی ساخت در دورهای بود که در بخش تولید روایت فتح بودم و برخی آثار ساخته شد. ما سعی کردیم راوی باشیم و امانتدار. اگرچه امانتداری سخت است چراکه میخواهیم درست بگوییم و البته جذاب که این کار سختی است. ما سعی کردیم وفادار به واقعیت باشیم. فیلم باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد و در عین حال واقعیت داشته باشد. من از شهید آوینی آموختم و در روایت فتح مستندسازی کردم.