Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعی از اصحاب رسانه قم امروز با حجت الاسلام والمسلمین شیخ قیس طایی نماینده تام الاختیار و رئیس دفتر حضرت آیت الله العظمی محمد یعقوبی مرجع عالیقدر دیدار و گفت وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت الاسلام والمسلمین شیخ قیس طایی در این دیدار گفت: آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی از شاگران شهید صدر و ابومهندس یار سردار شهید قاسم سلیمانی شاگران ایشان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ویژگی های مهم ایشان استکبارستیزی است.

وی اظهارداشت: آیت الله العظمی یعقوبی نسبت به اندیشه های امام خمینی و انقلاب توجه ویژه دارند و در زمان صدام مبحث ولایت فقیه امام را تدریس می کردند که حتی توسط دستگاه های امنیتی مورد آزار قرار می گرفتند.

وی تاکید کرد: مردم ایران و عراق از نظر اجتهادی، اعتقادی و رفاقتی به هم نزدیک هستند وتنها مجاورت بین ما سبب این دوستی نشده بلکه اعتقادات مشترک و زیارت عتبات وبخصوص پیاده روی اربعین سبب علاقه بیشتر و برادری بین مردم ایران و عراق شده است.

این استاد درس خارج گفت: رابطه ایران و عراق از دیرباز خوب و صمیمی بوده است لذا آیت الله العظمی یعقوبی همواره از ایران وعراق به عنوان برادر دوقلو و جدایی ناپذیر مثال می زنند.

وی گفت: از زمانی که امام خمینی به نجف اشرف آمدند و از آنجا با ایرانی ها در ارتباط بودند وابستگی دو کشور بیشتر شد و ادامه یافت. هم اکنون در سفر زائران ایرانی و عراقی به دو کشور هیچ کدام احساس غریبی نمی کنند.

وی با بیان اینکه ارتباط و وحدت میان تمام شیعیان دنیا یک ضرورت است، افزود: هدف آیت الله العظمی یعقوبی به عنوان یک مرجع نیز خدمت رسانی است زیرا وقتی صحبت از مرجعیت می شود تفاوتی ندارد که فرد در کدام شهر و کشور باشد و خدمت رسانی بدون مرزی را ایجاد می کند.

 

این مولف کتب حوزوی گفت: مرز بین ایران و عراق فقط یک مرز زمینی است و در واقع مرزی بین ما و ایران وجود ندارد؛ بین دو حوزه علمیه قم و نجف اشرف هم تبادل وجود دارد و جدایی بین ما و ایران وجود ندارد.

وی بیان کرد: یکسری شایعات و اخبار کذبی در خصوص کمرنگ شدن ارتباط میان حوزه عراق و ایران پخش می شود که ما سعی داریم واقعیت را به همه نشان دهیم؛ واقعیت این است که ارتباط خوبی میان ایران و عراق شکل گرفته و باید بتوان بین دو حوزه وحدت را پابرجا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ قیس طایی بیان کرد: شیعه در یک کلام یک «ید واحد» است و مرزها شیعیان را از هم جدا نمی کند.

وی گفت: آیت الله یعقوبی ۲۰ روز بعد از سقوط صدام سکان مرجعیت را بدست گرفتند؛ دروس حوزوی آن زمان کمرنگ و حوزه فروغ خود را از دست داده بود ایشان حوزه علمیه نجف را احیا کردند و حوزه و حرکت مردمی آن مدیون آیت الله العظمی یعقوبی است.

وی ابراز کرد: تاکید ایشان طبق فرمایش پیامبر(ص) بر اتحاد همه مسلمین در تمام بلاد اسلامی فارغ از رنگ پوست، نژاد، کشور و اختلاف سلیقه است.

نماینده آیت الله العظمی یعقوبی در ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاکید آیت الله العظمی یعقوبی بر فقه اجتماعی یا فردی است؟ گفت: تاکید آیت الله یعقوبی در مورد فقه اجتماعی است به عنوان مثال از نظر ایشان فرهنگ اجتماعی در اولویت است بخصوص برای کشور در حال توسعه عراق.

وی تصریح کرد: مرجعیت ایران و عراق ارتباط تنگاتنگی با هم دارند تفرقه بین دو حوزه وجود ندارد تنها در مسائل فقهی و اصولی اختلاف وجود دارد که باید هم باشد و غیرطبیعی نیست.از رسانه ها می خواهیم اتحاد بین علمای دو کشور را به صورت واقعی منعکس کنند.

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی مراجع در زمین دشمن بازی می کنند، ارتباط آیت الله العظمی یعقوبی با آنان چگونه است؟ اظهارداشت: ایشان از هیچ حزبی سیاسی پشتیبانی نمی کنند و اهتمام به امور مسلمانان و تدریس و تالیف دارند.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ قیس طایی گفت: از زمان سقوط صدام حزب فضیلت اسلامی را تاسیس کردند که به دلایلی آن را رها کردند و درحال حاضر حزب نهج الوطنی را تاسیس کردند که وظیفه اعضای آن تنها رسیدگی به وضعیت مردم و پاسخگویی مقلدان است.

وی بیان کرد: ایشان در کشورهای مختلفی از جمله پاکستان، هندوستان، افغانستان، سوریه، لبنان و برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی و همچنین در شهرهای قم و مشهد در ایران دفتر دارند و در چند شهر ایران نیز رابطینی دارند.

 

مختصری از زندگی نامه آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی

لازم به ذکر است مرجع عالیقدر آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی تاکنون بیش از ۱۰۰جلد کتاب به رشته تحریر درآوردند.

از جمله مهمترین تألیفات ایشان مجموعه ۱۲ جلدی فقه الخلاف (که دو جلد دیگر آن در نوبت چاپ قرار دارد)،  الفقه الباهر فی صوم المسافر، خطاب المرحلة، الأسوه الحسنة للقادة و المصلحین، کتاب دو جلدی دور الأئمة فی الحیاة الإسلامیه، المعالم المستقبلة للحوزة العلمیة

همچنین الریاضیات للفقیه، المشتق عند الأصولیین، الشهید الصدر الثانی کما أعرفه، قنادیل العارفین، ثلاثه یشکون، مجموعه سه جلدی الفقه الاجتماعی، نحن و الغرب، من وحی الغدیر، فقه طلبة المجامعات، فقه العائلة از جمله آثار این مرجع عالیقدر است.

۲۵ جلد کتاب ایشان به فارسی ترجمه شده و توضیح المسائل ایشان هم به زودی به فارسی ترجمه می شود.

وی توسط مرجع اعلی آیت الله العظمی خویی(ره) به لباس روحانیت مزین گشت.

یار و یاور شهید صدر ثانی

حضرت آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی یار و یاور شهید صدر ثانی به شمار می رفت و مرد شماره دو مرجعیت بعد از شهید صدر ثانی قلمداد می شود.

شهید سید محمد صدر شیخ محمد یعقوبی را به ریاست دانشگاه علوم دینی «صدر»، منصوب نمود و پنج ماه قبل از شهادتشان در دیداری که با طلاب دانشگاه علوم دینی«صدر» داشتند، شیخ محمد یعقوبی را جانشین خویش قرار داده و گفتند ایشان شایسته است حوزه علمیه را پس از من در اختیار بگیرد.

ایشان علاوه برادامه مدیریت دانشگاه علوم دینی «صدر» و دانشگاه الزهراء(س)، هم اکنون استاد درس خارج حوزه علمیه هستند و رساله عملیه ایشان «سبل السلام» نام دارد.

آیت الله العظمی شیخ محمد یعقوبی براین باور هستند که فعالیت های مرجعیت دینی بایستی توسط موسسه ها و نهادهای مردمی اداره شوند و فرد محور نباشد.

لذا معظم له جمعیت «بانوان مبلغ»، مرکز علمی پژوهشی «العین»، کانون علم و دین، مرکز تخصصی علمی پژوهشی امام صادق (ع) و موسسه خیریه فیض الزهراء (س) را راه اندازی کرد و هر یک از آنها را مسئول عهده دار وظیفه خاصی کرد.

وی از تحصیلات دانشگاهی هم بهره برده و مدرک کارشناسی در رشته مهندسی شهرسازی از دانشگاه بغداد دارد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: عراق آیت الله یعقوبی ایران و عراق وجود ندارد حوزه علمیه شهید صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۹۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد تبادل آخرین تجارت حوزه صادرات کشور با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴

استاندار مازندران با اشاره به ظرفیت‌های این استان در بخش‌های مختلف گفت: نمایشگاه امکان تبادل آخرین تجارت حوزه صادرات کشور فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، یوسف نوری، امروز _دوشنبه، دهم اردیبهشت_ در بازدید از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴- تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید از غرفه و شرکت‌های مختلف مازندران در نمایشگاه اظهار کرد: این استان از ظرفیت‌های مناسبی در حوزه کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی برخوردار است.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های نمایشگاه اکسپو نگاه فرابخشی و فراکشوری به موضوعات است، افزود: این نمایشگاه موجب می‌شود در زمینه‌های صادراتی یکپارچگی مناسبی ایجاد شود.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه ایجاد زمینه‌های صادراتی و توسعه آن، ایجاد اطمینان در کشاورز برای تولید محصول بیشتر است، گفت: از اهداف این نمایشگاه توسعه در زمینه‌های ایجاد شده است و موانع موجود در راه صادرات انواع محصولات تولیدی کشور رفع شود.

نوری با بیان اینکه نمایشگاه تبادل آخرین تجارت حوزه صادرات کشور فراهم می‌کند، عنوان کرد: در حوزه‌های اقتصادی این نمایشگاه بر روی زنجیره‌های ارزش و به طور طبیعی بر روی زنجیره‌های تامین و ارزش‌آفرین تمرکز کرده است که به نظر دوره آموزشی بسیار خوبی است و فرصت کارآفرینی و توسعه را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید از این نمایشگاه برای آموزش کارآفرینی بهره گرفته تا دانشجویان کارآفرین تربیت شوند.

استاندار مازندران با اعلام اینکه در مازندران زنجیره‌های مختلفی برای ایجاد ارزش افزوده وجود دارد، گفت: ظرفیت این استان نشان می‌دهد که می‌توان بر روی زنجیره‌های دیگر ارزش در استان نیز سرمایه‌گذاری صورت گرفته و آن را توسعه داد.

کد خبر 749149

دیگر خبرها

  • انتشار اسناد ساواک درباره بازرسی از همسر سیدمصطفی خمینی
  • پس از عملیات «وعده صادق» نگاه دنیا به ایران تغییر کرد
  • ستاره بارسلونا: به جدایی فکر نمی‌کنم
  • دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • ایجاد تبادل آخرین تجارت حوزه صادرات کشور با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • جدایی کاپیتان تیم ملی عراق از تیم لیگ برترمس رفسنجان
  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است