Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@15:50:55 GMT

افزایش تمایل زنان به فعالیت‌های کارآفرینی

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۳۹۸۶۳

افزایش تمایل زنان به فعالیت‌های کارآفرینی

به اعتقاد کارشناسان با توجه به آنکه تمایل زنان ایرانی به داشتن مشارکت اجتماعی و اقتصادی خصوصا تحصیلات عالیه در سالهای اخیر افزایش داشته است، ایجاد کسب وکار مبتنی بر کارآفرینی توسط زنان در مقیاس کوچک و متوسط چه به صورت کار در منزل یا به صورت ایجاد شرکتهای تولیدی نظیر تعاونی‌های مشاغل خانگی، راهکار موثری برای برون رفت از بیکاری و استفاده بهینه از ظرفیتهای زنان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، در سالهای اخیر کارآفرینی  زنان مورد توجه قرار گرفته و سهم زنان در کسب و کارهای خصوصی و خانگی به اندازه کارهای دولتی افزایش داشته است.

پیشرفت و موفقیت زنان کارآفرین نه تنها به سود خانواده است بلکه منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری را به دنبال دارد؛ با این وجود زنان با موانع خاصی در کسب و کار مواجه می شوند که لازم است به تدریج بر آنها غلبه کنند.

زنان به دلایل معتددی از قبیل بیکاری، نیاز مالی، پایین بودن دستمزدها و عدم رضایت شغلی به عرصه کارآفرینی قدم می‌گذارند.

بررسی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که چند عامل در بیکاری زنان اثرگذار است که پایین بودن درآمد، تعطیلی دائمی محل کار،فصلی یا موقتی بودن کار،تحصیل، اخراج یا تعدیل نیروی کار، مهاجرت،‌ مسایل خانوادگی و بازنشستگی از مهمترین آنها به شمار می‌رود.

زنان در جامعه امروز نقش مهم و بسزایی در زمینه کسب و کار دارند و بیشتر وارد بازار کار و درآمدزایی شده‌اند بر همین اساس باید ابتدا به توانمندی‌ها،  استعدادها و علایق خود توجه کنند و سپص به آموزش مهارتی بپردازند.

انسیه خزعلی ـ معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری معتقد است: کسب و کار پایدار باید در خانواده شکل بگیرد و همه دستگاه‌هایی که در زمینه‌ کارآفرینی خانوار محور فعالیت دارند، برای جلوگیری از موازی کاری با یکدیگر هم‌افزایی و فعالیت‌های مکمل داشته باشند.

او ویژگی‌های زنان برای کارآفرینی و اشتغالزایی را از مزیتهای قابل توجه آنان دانسته و انگیزه، علاقه، عشق به کار و کمک به دیگران، قدرت ایجاد ارتباط ، عملگرایی و ابتکار و نوآوری را از جمله‌ این ویژگی‌ها عنوان می‌کند.

خزعلی با تاکید بر اهمیت مبحث نوآوری می‌گوید: کارهایی که با رویکرد نوآوری ایجاد شده است باید بتواند رشد کند، پایدار بماند و بازار کار خود را به دست آورد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به فرهنگ کار می‌افزاید: ممکن است مهارت‌آموزی شغلی را بدانیم اما اگر فرهنگ کار وجود نداشته باشد بهره وری لازم و عملکرد مناسب را نمی‌توانیم از آن شغل داشته باشیم.

در حال حاضر اگرچه عده‌ زیادی از زنان کارآفرینی می‌کنند ولی اغلب آنها با موانع و چالشهای متعددی روبه رو می‌شوند؛ این چالشها فارغ از چالشهایی مثل عدم دسترسی به منابع واعتبارات مالی، ‌آموزش، دسترسی ناکافی به تکنولوژی و سایر محدودیتهایی که در راه اندازی کسب و کار خود با آن مواجه هستند، برخی مشکلات و مسایل فرهنگی و اجتماعی را شامل می‌شود که از جمله آنها می‌توان به مخالفت مردان با فعالیت همسرانشان در بنگاهها و واحدهای اقتصادی، محدود کردن فعالیتهای زنان به خانه داری و مراقبت از فرزند و عدم باور به نقش زنان در کسب و کار اشاره کرد.

 علیرغم آنکه در سالهای اخیر تمایل زنان ایرانی به داشتن مشارکت اجتماعی و اقتصادی خصوصا تحصیلات عالیه افزایش داشته اما استفاده مطلوب و بهینه از حضور و مشارکت زنان در امور اقتصادی صورت نگرفته است.کارشناسان معتقدند با توجه به مشارکت همه جانبه زنان در آموزش عالی و حضور موثر آنان در عرصه‌های علم و دانش که نشانگر وجود شایستگی و توانمندی در آنها است، ایجاد کسب وکار مبتنی بر کارآفرینی توسط زنان در مقیاس کوچک و متوسط چه به صورت کار در منزل چه به صورت ایجاد شرکتهای تولیدی نظیر تعاونی‌های مشاغل خانگی، دستاورد های مهمی به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر موضوع کارآفرینی زنان به دلیل اهمیت در خلق فرصتهای شغلی جدید و رشد و توسعه اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.بر همین اساس آگاهی دادن به زنان در زمینه کارآفرینی، فرهنگ سازی برای حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و تلاش برای مشارکت هرچه بیشتر آنها در فعالیتهای کارآفرینی از جمله راهکارهای موثر برای برون رفت از بیکاری و تقویت روحیه خلاقیت و نوآوری و خودباوری در زنان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كسب و كار زنان کارآفرینی استقلال مالی تحصیلات عالیه اشتغال نوآوري مشاغل خانگی تعاوني معاونت امور زنان و خانواده دستمزد رضایت شغلی کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۳۹۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ پارک بانوان شهر امیریه زده شد

ایسنا/تهران پارک بانوان شهر امیریه در زمینی به مساحت ۱۹ هزار مترمربع و با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان کلنگ زنی شد که در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

فرماندار شهرستان شهریار گفت: جامعه اسلامی توجه ویژه ای به نقش بانوان در خانواده و جامعه دارد که در این راستا ایجاد روحیه نشاط و ارتقاء سرانه ورزشی این قشر تاثیرگذار امری حیاتی است.

علیرضا فاتحی نژاد در این خصوص اظهار کرد: حضور زنان در تمامی حوزه‌های مختلف جامعه چشم گیر و غیر قابل انکار است. زمانی که انتظار حفظ حریم و استمرار حضور موثر زنان در جامعه را داریم باید بستر لازم برای ارتقای روحیه‌ شور و نشاط در جامعه ایجاد شود.

وی در ادامه افزود: توسعه اماکن مخصوص بانوان یکی از این بسترها بوده که نیازمند توجه ویژه مسئولین، شهرداری‌ها و شوراها است.

فاتحی نژاد در پایان خاطر نشان کرد: کلنگ زنی پارک ویژه بانوان نیز ضرورتی بود که به همت شهرداری شهریار و با پشتیبانی اعضای شورای این شهر انجام یافته و امیدواریم در مهلت مقرر شده شاهد افتتاح این پارک باشیم. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کلنگ پارک بانوان شهر امیریه زده شد
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود
  • اصلی‌ترین محور توسعه شهرستان جاسک چیست؟
  • پرداخت تسهیلات به ۵۳۴ طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی
  • تأکید بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه زنان و رسانه
  • نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهاي فافق
  • طرح مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) افتتاح شد