Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@11:00:40 GMT

کتاب و کتاب‌خوانی بدون هیچ بهانه‌ای نباید تعطیل شود

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۴۰۲۶۷

کتاب و کتاب‌خوانی بدون هیچ بهانه‌ای نباید تعطیل شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی امروز در  آیین رونمابی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «تنها گریه کن و رونمایی از کتب دفاع مقدس»، اظهار کرد: برنامه‌ای که با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی باشد مسلما برنامه مبارکی است که تلاش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس جای تقدیر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: خدای بزرگ کتاب را به دو دسته تقسیم کرد که  برخی هیچ شکی در آن نبوده و تماما مفید و هدایت‌گر، راهنمایی‌کننده و نشان‌دهنده بهترین‌ها و نسخه شفابخش بوده که بهترین نمونه آن قران است ولی برخی کتاب‌ها انسان را بیمار کرده، گمرا‌ه‌کننده، تحریف‌شده است که خواندن آن به صلاح انسان نیست.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر اینکه کتاب‌هایی که به صلاح انسان‌ها است باید به جامعه معرفی شود و مشوق‌هایی برای کتاب‌خوانی داشته باشیم، بیان کرد: فضای اینترنت دسترسی به کتاب‌ها و منابع مختلف را تاحدودی آسان کرده که شاید توجه به کتابخانه و کتاب‌های معمولی کم شده باشد اما باید بدانیم کتاب و کتابخانه جایگاه خاص خودش را دارد.

این مسؤول با اشاره به اینکه کتاب، سرمایه بسیار بزرگ و بهترین محتوا برای اوقات فراغت است، اضافه کرد: ما همیشه بزرگ‌ترها را تشویق می‌کنیم ولی باید مشوق‌هایی برای فرزندان هم درنظرگرفته شود تا به کتاب‌خوانی عادت کنند در غیراین صورت بعدها فراخوان‌ها شاید خیلی تاثیرگذار نباشد.

محمدی‌لائینی با اعلام اینکه  برنامه‌های کتاب و کتاب‌خوانی باید در دل خانواده‌ها، مدارس، مساجد برای تمامی اقشار از کودک تا بزرگ‌سال ترویج شود، تصریح کرد: البته کتابی که مربوط به شهدا، خاطرات دفاع مقدس، خاطرات ازادگان و دارای ارزش‌های دفاع مقدس، مکتب اهل بیت، قرآن و تفسیر باشد، شک و شبهه‌ای در آن نیست و کاملا مطمئن است.

وی با تاکید بر اینکه این مهم که چه کتابی معرفی شود مهم است، خاطرنشان کرد: نهضت‌های ترجمه طی سه چهار دهه گذشته، کتاب‌های گمراه‌کننده‌ای را ترجمه و وارد بازار کتاب کردند این است که معرفی کتاب باید حساب‌شده باشد البته کتاب‌های شهدا و خاطرات مادران، پدران شهدا آزادگان گنجینه‌هایی هستند که باید به آثار ماندگاری تبدیل شوند و باید این آثار را حفظ و نشر دهیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران یادآور شد: امیدواریم بتوانیم وظیفه خود را در راستای انقلاب اسلامی بشناسیم و درست انجام دهیم، به این دلیل که فریاد و خاطرات آنان شور خاص خود را دارد.

این مسوول بیان کرد: اینکه  هر فرد و نهادی بسته به اقتضای زمان و مکان و شرایط نقش خود را درست بشناسد و درست هم ایفا کند مهم است.

محمدی لائینی با تاکید بر اینکه باید آثاری که نشر می‌یابد بروز باشد، خاطرنشان کرد:  اثار حوزه دفاع مقدس کهنگی ندارد و هرچه زمان بگذرد جاذبه‌اش بیشتر می‌شود که باید ماندگار شود اما در عین حال بروز بودن مهم است.

وی بیان کرد: اینکه مقام معظم رهبری باتوجه به مشغله نگاهی جامع و کاملی روی کتاب داشتند و تقریظ ایشان باوجود بی‌فرصتی‌ها و مشغله‌ها نشان‌دهنده اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی است.

 

وی با اعلام اینکه کتاب و کتاب‌خوانی بدون هیچ بهانه‌ای نباید تعطیل شود، گفت: معدل کتاب‌خوانی خیلی قابل توجه نیست که ضرورت دارد در این زمینه اهتمام شود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/چ

منبع: فارس

کلیدواژه: نماینده ولی فقیه در مازندران کتاب و کتاب خوانی دفاع مقدس کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۰۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زوج شاهنامه‌خوان بام ایران در شهر‌های ایران خوان خرد می‌گسترانند

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، یکم اردیبهشت هم‌زمان با بزرگداشت استاد سخن سعدی شیرازی در شهرکرد و در چند متر آن طرف‌تر از تندیس فردوسی نامدار، گروهی از هنرمندان چهارمحال و بختیاری برنامه خود را برای رهگذران به اجرا گذاشتند.

شاهنامه‌خوانی و پرده‌خوانی پیران با تجربه و کودکان مشتاق با سعدی خوانی شاعران و ادب دوستان در فضایی که هر لحظه بر تعداد مخاطبانش افزوده می‌شد، نخستین صحنه از ویژه برنامه برخوان خرد را شکل داد تا اردوان بیرگانی و همسرش مهرانگیز قلاوند نخستین زوج شاهنامه‌خوان کشور، آماده سفر به دیگر شهر‌های ایران شوند و شاهنامه‌خوانی خود را برای دوستداران ایران‌زمین به ارمغان ببرند.

این زوج نقال و شاهنامه‌خوان برنامه مشابه دیگری را نیز در همان روز اول اردیبهشت در بوستان تهلیجان شهرکرد و زیر باران بهاری اجرا کردند که آن هم مخاطبان پرشماری را به شوق آورد و لحظاتی دلنشین را برای آنان رقم زد.

اردوان بیرگانی درباره این ویژه‌برنامه فرهنگی گفت: برخوان خرد نام ویژه برنامه‌ای است که قرار است در مرحله نخست در هفت شهر ایران شامل شهرکرد، خرم‌آباد، همدان، تهران، بابل، گرگان و مشهد اجرا شود.

وی با بیان اینکه این ویژه‌برنامه را خود و همسرش در نظر گرفته‌اند و می‌خواهند آن را شش مرحله دیگر هم اجرا کنند، افزود: شاهنامه‌خوانی و نقالی بخشی از هنر و فرهنگ ایرانی است که اجرای آن به شیوه خیابانی و میان رهگذران می‌تواند هم بازنمایی از گذشته نه چندان دور این هنر باشد و هم به بازخوانی داستان‌های شاهنامه و ترغیب مردم به خوانش این کهن اثر فارسی کمک کند.

بیشتر بخوانید

معرفی برترین های جشنواره آوا‌ها و نوا‌های بومی محلی

بیرگانی که کار شاهنامه‌خوانی را از سال ۷۶ آغاز کرده است، ادامه داد: برای تعیین شهر‌ها در ویژه‌برنامه بر خوان خرد، اولویت و انتخاب را بر وجود تندیس فردوسی در میادین این شهر‌ها گذاشته‌ایم و در هر مرحله از اجرا، آخرین بخش برنامه به شهر مشهد و آرامگاه فردوسی منتهی می‌شود تا به نوعی دین خود را به این شاعر بلند آوازه ادا کنیم.

وی با اشاره به اینکه شیوه شاهنامه‌خوانی او و همسرش ترکیبی از یک بازی محلی با نام رستم بازی و نوع بیان استادان نقال است، تصریح کرد: گرچه لباسی که در هنگام اجرا بر تن داریم بخشی از لباس بختیاری است، اما وجود رنگ سفید و سیاه در لباس مردانه بیش از آنکه تاکیدی بر هویت محلی باشد نگاهی به نبرد سیاهی و سپیدی در شاهنامه دارد و تا حدودی به پوشش ایرانیان باستان نیز نزدیک است.

این هنرمند شاهنامه‌خوان درباره حضورش در برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری هم افزود: عمده حضور من و همسرم به عنوان شاهنامه‌خوان در جشنواره‌ها و همایش‌ها به بخش غیررقابتی باز می‌گردد به دلیل آنکه شاهنامه‌خوانی یک اجرای تک نفره است و امکان سنجش شیوه اجرایی ما با دیگر افراد وجود ندارد از این رو اجرا‌های من و همسرم بخش جداگانه را در بسیاری از برنامه‌های فرهنگی تشکیل می‌دهد.

بیرگانی که دختر خردسالش با نام گردآفرید را هم با شاهنامه انس داده و از او یک شاهنامه‌خوان کوچک تربیت کرده است، یادآور شد: آشنا کردن کودکان با میراثی همچون شاهنامه و دیگر آثار مهم ادبیات فارسی اثری انکارناپذیر در رشد هویتی آنان دارد و شاید اجرای ویژه‌برنامه بر خوان خرد که گردآفرید هم در آن نقشی دارد بتواند خانواده‌ها و کودکان دیگری را به این سمت و سو سوق دهد.

گفتنی است، بر اساس جدول اجرای ویژه برنامه بر خوان خرد، مرحله نخست این برنامه ۲۵ اردیبهشت هم‌زمان با روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در آرامگاه این شاعر نامدار به پایان می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • ویدئو| نوحه‌خوانی مداح عراقی برای عملیات «وعده صادق»
  • اردوی هفت گردی به مناسبت هفته فرهنگی در منطقه ۷ شهرداری اصفهان
  • آیت‌الله درچه‌ای از آخرین فروغ‌های حوزه کهن اصفهان بود
  • تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی
  • به بهانه کاهش نرخ زاد و ولد در ایران/ چرا زنان ایرانی میلی به فرزندآوری ندارند؟
  • واکنش عجیب سیاوش یزدانی به حذف الهلال!
  • دستگیری قاتل به بهانه اختلافات ملکی در تالش
  • زوج شاهنامه‌خوان بام ایران در شهر‌های ایران خوان خرد می‌گسترانند
  • کری خوانی فوتبالی پدر پسری فردین و امیررضا معصومی +فیلم
  • طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان