Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم رونمایی از کتاب «حقوق شهروندی و جرایم سایبری» در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رسانه، مراسم رونمایی از کتاب «حقوق شهروندی و جرایم سایبری» نوشته سیدامیرحسین حسینی و مصطفی روزبهانی در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. در این مراسم، چهره‌هایی نظیر محمدرضا توکلی، ابراهیم عزیزی بهروز و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه، محمدرضا توکلی صحبت کرد و درباره کتاب «حقوق شهروندی و جرایم سایبری» گفت: در ابتدا باید هدف نشر این کتاب و میزان وصول آن به این هدف را بررسی کرد. هدف از انتشار این کتاب، یقیناً نیازی است که در جامعه احساس می‌شود. به عبارت دیگر، موضوع این کتاب یکی از چالش‌های اساسی امروز جامعه است و برهمین اساس، هدف اصلی آن آگاهی‌بخشی به شهروندان درباره حقوق‌شان و جرایم سایبری است.

وی با اشاره به ادبیات تحقیق در این اثر گفت: باید دقت داشت که هر چیز ناملموس و مجازی را «سایبر» می‌نامند و با این تعریف، فضای سایبری به معنای فضای مجازی است. در این کتاب شهروند و حقوق شهروندی نیز معرفی شده است. شهروند به عنوان رابطه‌ای میان فرد و دولت که شامل عضویت سیاسی و وفاداری کامل به دولت است، تعریف شده است. در صفحات 23 تا 31 کتاب مقایسه‌ای بین این کتاب با منابع مشابه صورت گرفته و بیان شده است که پیش از این چه تحقیقاتی انجام شده است.

توکلی با اشاره به میان رشته‌ای بودن این کتاب گفت:‌ نکته مهم در این اثر این است که 2 اندیشه در کنار هم قرار گرفته و با یکدیگر تلفیق شده است؛ یکی اندیشه حقوقی و دیگری اندیشه رسانه‌ای. علاوه بر این، در بخش انتهایی کتاب، خلاصه‌ای از مباحث مطرح شده در آن ارائه شده است. این موضوع به خواننده کمک می‌کند تا بتواند جمع‌بندی دقیق و خلاصه‌ای از مباحث را در انتهای کتاب مشاهده کند.

وی در پایان گفت: احساس می‌کنم که این کتاب ویراستار نداشته است؛ مطالب هنرمندانه کنار هم چیده شده است اما غلط‌های املایی و تایپی و اشکالات ویراستاری توازن کتاب را برهم ریخته است.

سخنران دیگر این جلسه ابراهیم عزیزی بهروز بود. او گفت: از آنجا که در هفته کتاب و کتابخوانی هستیم، می‌خواهم چند نکته‌ای درباره اهمیت کتابخوانی بیان کنم. در سخنان و بیانات بزرگان دینی ما به آگاه بودن توجه بسیاری شده است. در حدیثی از امیرالمؤمنین می‌خوانیم: «اهل دنیا مانند سوارانی هستند که در حال حرکت‌اند، در حالی که خواب‌اند.» دقت داشته باشید که بیداری به معنای هوشیاری و آگاهی است و فقط به معنای باز بودن پلک انسان نیست. هم‌چنین در حدیث دیگری می‌خوانیم: «انسان‌ها خوابند و زمانی که می‌میرند تازه هوشیار می‌شوند.»

وی ادامه داد: حال باید این سؤال را بپرسیم که انسان‌ها چگونه بیدار می‌شوند؟ در پاسخ باید گفت که مطالعه و کتابخوانی هوشیاری و آگاهی ما را تغییر داده و ما را بیدار می‌کند. وقتی از عده‌ای می‌پرسیم که چرا کتاب نمی‌خوانید دلایلی نظیر وقت نداشتن و یا گرانی کتاب را بیان می‌کنند. به نظرم این دلایل خیلی قانع‌کننده نیست چرا که در طول روز زمان‌های زیادی را صرف امور دیگری می‌کنیم. در حقیقت زمان داریم، اما اولویت‌‌مان مطالعه نیست. این موضوع در مورد هزینه کردن برای خرید کتاب نیز وجود دارد. بنابراین به نظر بنده مهم‌ترین نکته این است که باید هدفمند مطالعه و با نت‌برداری دقیق آنها را ثبت و ضبط کنیم.

مصطفی روزبهانی یکی از نویسندگان این کتاب گفت: نوشتن این کتاب براساس دغدغه ما در مباحث روز در حوزه جرایم سایبری و موضوعات حقوقی بود.

سیدامیرحسین حسینی دیگر نویسنده کتاب «حقوق شهروندی و جرایم سایبری» گفت: قطعاً این کتاب نیازمند یکسری اصلاحات و ویراستاری است که حتماً انجام می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از نیازهای امروز ما دانستن اطلاعات گسترده‌تری درباره فضای مجازی و حقوق شهروندی است، چرا که این روزها از فضای مجازی و به ویژه اینستاگرام استفاده زیادی می‌کنیم و به همین دلیل ممکن است درگیر برخی جرایم سایبری شویم. به نظر می‌رسد که کشورمان آرام آرام در حال حرکت به این سمت است که دادگستری‌ها و دادگاه‌ها محدودتر شده و همه پلیس فتا و دادگستری می‌شوند.

وی ادامه داد: حدود 10 سال است که فضای مجازی در کشورمان فراگیرتر شده و 4-5 سالی است که در دسترس عموم قرار گرفته است. بنابراین با موضوع نویی روبه‌رو هستیم. این کتاب در فضایی میان رشته‌ای است و جرایم سایبری را از منظر حقوق شهروندی بررسی کرده است.

"مثل دریا" ؛‌ نماهنگی با محوریت کتاب "تنها گریه کن"تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب "تنها گریه کن" رونمایی شد/ وزیر ارشاد: اجازه نمی‌دهم مرزهای ایمانی جامعه جابه‌جا شود

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۱۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سایبری: از USB نامطمئن استفاده نکنید، بدافزار خطرناک PlugX در حال گسترش است

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از زومیت، میلیون‌ها دستگاه در سراسر دنیا در برابر بدافزار رهاشده PlugX USB آسیب‌پذیرند. این بدافزار خطرناک، تکثیرپذیر است و ردپای آن در بازه‌ای ۶ ماهه از سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲) در حدود ۲٫۵ میلیون آدرس IP آشکار شده است.

بنا بر گزارش مؤسسهٔ امنیتی سکویا (Sekoia) بیش از ۸۰ درصد از تمامی دستگاه‌های آلوده‌شده به بدافزار PlugX USB مربوط به ۱۵ کشور بوده‌اند که نیجریه، هند، چین، ایران، اندونزی، بریتانیا، عراق و آمریکا به‌ترتیب در رتبه‌های اول تا هفتم قرار گرفته‌اند. بدافزار PlugX USB درمجموع کامپیوترهای ۱۷۰ کشور را آلوده کرده است.

بدافزارهای USB پیشین، معمولاً کشورهایی را تحت تأثیر قرار می‌دادند که بین دستگاه‌های آن‌ها شباهت‌هایی مشاهده می‌شد، مثلا بدافزار RETADUP بیشترین نرخ نفوذ به سیستم‌ها را در کشورهای اسپانیایی‌زبان ثبت کرده بود؛ اما این گفته برای PlugX USB صدق نمی‌کند.

محققان شرکت سکویا می‌گویند که بدافزار PlugX USB از طریق دستگاه‌های ذخیره‌سازی یواس‌بی (فلش‌مموری) به‌راحتی بین سیستم‌ها منتقل می‌شود. بررسی‌های سکویا نشان می‌دهد که روزانه حدود ۹۰هزار تا صدهزار دستگاه به PlugX USB آلوده می‌شوند.

سکویا از شرکت‌های امنیتی و دولت‌ها درخواست کرده تا از طریق راهکاری خاص که به ارسال دستور متنی وابسته است، به حذف PlugX USB از کامپیوترها کمک کنند؛ اما این راهکار کاملاً کارساز نیست و امکان آلوده شدن مجدد سیستم‌ها وجود دارد؛ زیرا PlugX USB از طریق دستگاه‌های یواس‌بی بین سیستم‌ها منتقل می‌شود.

بدافزار PlugX حداقل از سال ۲۰۰۸ استفاده می‌شده و عمدتا برای جاسوسی و دسترسی به سیستم‌ها از راه دور کاربرد داشته است. حتی از آن برای حمله به دولت‌ها و سازمان‌های سیاسی در آسیا و سپس غرب استفاده شده است. محققان باور دارند که کد منبع PlugX در سال ۲۰۱۵ فاش شده است.

فعلاً راهکار مشخصی برای مقابله با PlugX وجود ندارد. تنها توصیه مفید، آن است که از اتصال دستگاه‌های ناشناس USB به کامپیوتر خود جلوگیری کنید.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901335 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • (عکس) مراسم رونمایی از کتب نقض حقوق بشر در کانادا و سوئد
  • هشدار سایبری: از USB نامطمئن استفاده نکنید، بدافزار خطرناک PlugX در حال گسترش است
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • برگزاری میز خدمت پلیس فتا خوزستان در اهواز
  • تلاش مهدی طارمی برای دریافت شهروندی پرتغال
  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد