Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، قاسم جعفروند در جلسه قرارگاه امنیت غذایی استان آذربایجان شرقی ضمن تبریک ۲۱ نوامبر روز جهانی ماهیگیری و آبزی پروری، با بیان این‌که شهرستانهای سراب با صید یک هزار و ۳۱۱  تن ماهی و مراغه با صید یک هزار و ۳۰۰تن ماهی دو شهرستان پیشتاز در امر شیلات هستند، اظهار کرد: طی سال ۹۹، بالغ بر دو تن آرتمیا، ۵۲ تن ماهیان خاویاری، ۶۵۰ هزار قطعه زالو و ۱۳ میلیون و ۷۵ هزار قطعه ماهی زینتی در استان تولید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به وضعیت شهرستانهای استان در تولید انواع ماهیان، افزود: در سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۶ تن ماهی سردآبی و ۳ هزار و ۱۷۷ تن ماهی گرمابی در استان پرورش یافته که شهرستان مراغه با صید یک هزار و ۲۸۰ تن ماهی سردابی و خداآفرین با صید یک هزار و ۷۰ تن ماهی گرمابی رتبه نخست استان را در این زمینه دارند.

وی با بیان اینکه ظرفیتهای توسعه آبزی‌ پروری استان بدون لحاظ محدودیتهای موجود بالغ بر ۱۷ هزار و ۴۶ تن تولید انواع آبزیان است، ادامه داد: براساس هفتمین برنامه پیشنهادی شیلات استان به سازمان شیلات کشور در خصوص نیازسنجی و پیش بینی تولید، در سالجاری با تخصیص ۱۰۷ میلیارد ریال اعتبار به این بخش، کل تولیدات بخش شیلات استان از۸ هزار و ۶۰۰ تن به ۹ هزار و ۲۰۰ تن در سال خواهد رسید.

 جعفروند با بیان این‌که براساس این برنامه، تولید سالانه بخش شیلات استان در سال ۱۴۰۴ به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد، گفت: از جمله‌ طرح‌های در دست اجرای این حوزه شامل شهرک شیلاتی پایاب سد حاجیلار چای ورزقان با ظرفیت تولید یک هزار و ۵۰۰ تن ماهی سردآبی، پرورش آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه در شهرستان عجب شیر با ظرفیت تولید ۲۰ تن بیوماس و چهار تن سیست و یک مجموعه کشت و صنعت با تولید ۱۲۵ تن قزل آلا، ۱۲۵ تن ماهی گرمابی و۱۲۵ تن خاویاری است.

وی ادامه داد: از طرحهای دیگر بخش شیلات استان نیز می‌توان به طرحهای پرورش ماهی در مخزن سد خداآفرین با ظرفیت تولید ۲ هزار تن ماهی گرمابی، شرکت پرورش ماهیان سردآبی با ظرفیت تولید یک هزار و ۴۴۰ تن قزل آلا و پرورش ماهی خاویاری در حاشیه رود ارس با ظرفیت تولید ۱۰۰ تن گوشت ماهی خاویار اشاره کرد.

وی در ادامه در خصوص مهمترین مشکلات و چالش‌های بخش آبزی‌پروری استان، تشریح کرد: نظام نامه آبزی پروری موجود در آب‌های داخلی که دوره آزمایشی آن در سال ۹۳ به اتمام رسیده است، دارای مشکلات بسیاری بوده و نوسانات شدید قیمت نهاده‌ها و افزایش قیمت تمام شده نیز بهره برداران این حوزه را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

 مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با انتقاد از عدم توجه وزارت نیرو به مفاد ماده ۲۴ آئین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهره‏برداری از منابع آبزی مبنی بر تخصیص سهم  آبزی‏پروری از تاسیسات آبی احداثی خود، افزود: نبود بخش تحقیقات شیلات در مرکز تحقیقات استان و عدم وجود کارشناس تکثیر و پرورش آبزیان در سطح استان جزو مهمترین مشکلاتی است که بخش شیلات استان با آن درگیر است.

وی با اشاره به سایر مشکلات این بخش، اظهار کرد: آذربایجان شرقی با وجود این‌که دارای هیچ دریایی نیست اما یکی از استانهای دارای ظرفیت در بخش شیلات محسوب می‌شود که سرمایه گذاران می‌توانند با ورود به این حوزه هم در گسترش تولیدات آبزیان استان سهیم باشند و هم به سودهایی در این حوزه دست یابند.

انتهای پیام/۶۰۰۳۴

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: آذربایجان شرقی ماهی تولید ماهیان خاویاری فارس تبریز ماهیان زینتی خداآفرین ورزقان آرتمیا تولید زالو دریاچه ارومیه آبزي پروري ماهیان گرمابی بخش شیلات استان صید یک هزار آذربایجان شرقی تن ماهی گرمابی ظرفیت تولید آبزی پروری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۱۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر پنجشنبه سیدمحمد دهنوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان و علی وفایی مدیرکل سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری گلستان از مجموعه پرورش ماهی در قفس در خلیج گرگان بازدید کردند.

در این بازدید سیدمحمد دهنوی اظهار کرد: تا کنون تعاونی‌ها و فعالان بخش خصوصی استقبال بسیار خوبی از این پروژه داشته‌اند.

وی افزود: ماهی قزل‌آلای تولید شده در این پروژه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و کشورهای همسایه به ویژه روسیه متقاضی جدی این تولید استان گلستان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: هرچه بتوانیم در سال جاری کمک خواهیم کرد که این تولید گسترش یابد و معتقدیم دریا برای ما یک نعمت است.

وی خاطرنشان کرد: بازگشایی خلیج گرگان باعث شد ما بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

پرورش ۱۰ هزار تن ماهی در قفس

در ادامه اسماعیل جباری مدیرکل شیلات گلستان هم اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر است ۱۰ هزار تن ماهی در قفس و پن پرورش داده و برداشت شود.

وی افزود: در حال حاضر ۷۰ قفس و پن در دریای خزر توسط استان گلستان مستقر است

مدیرکل شیلات گلستان گفت: در نیمه نخست سال ماهی‌های گرمابی و در نیمه دوم سال ماهی‌های سرد آبی پرورش داده می‌شود.

وی یادآور شد: در این پروژه برای یک هزار نفر برنامه‌ریزی اشتغال انجام شده است.

کد خبر 6088617

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان
  • آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است
  • وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد
  • استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان
  • طرح‌های پرورش ماهی در استان بوشهر حمایت می‌شود
  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!