Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@17:45:56 GMT

 کتاب بحر در پیمانه رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۴۱۸۴۵

 کتاب بحر در پیمانه رونمایی شد

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان های سپیدان و بیضا در آیین رونمایی گفت: این کتاب حاصل تحقیق و پژوهش چند ساله  علی مظاهری رودبالی است که به شرح ۱۵۰ غزل شرح نشده از دیوان صائب تبریزی پرداخته است.

سهیلا مولایی افزود: کتاب بحر در پیمانه ۷۷۴ صفحه دارد و شامل آرایه های ادبی، معنی واژه ها، معنی کامل ابیات و توضیحات است که نویسنده به بیان شرح غزلیات صائب از شماره ۲۰۶ تا شماره ۴۰۱ اقدام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه صائب تبریزی به عنوان نماینده  سبکی که به تازه گویی و طرز نو و ابتکار شهرت دارد، یکی از برجسته ترین شاعران غزل گوی ایران است گفت: کتاب حاضر به بررسی عوامل ابهام آفرینِ شعر صائب با تأکید بر عوامل هنری توجه کرده است.

او اضافه کرد:  تعمّدِ صائب در ایجاد بعضی از ابهامات و در عین حال زیبایی های شعری به همراه تحلیلِ علت های ابهامِ شعر صائب، از یافته های این مقاله است.

مدیر کتابخانه های عمومی شهرستان های سپیدان و بیضا همچنین گفت: تاکنون هزار جلد از این کتاب را انتشارات شواتیر در اختیار علاقه مندان قرار داده است و چندین جلد از این کتاب در کتابخانه های عمومی این شهرستان هادر اختیار علاقه مندان برای مطالعه قرار داده شده است.

علوی : کتاب غذای روح انسان است  

 همچنین در این مراسم،سید مجتبی علوی مدیر کل فرهنگی معاونت امور زائرین و گردشگری استانداری فارس گفت:یکی از توصیه های رهبر معظم  انقلاب که معمولا در سخنان ایشان در ملاقات با فرهیختگان و دانشگاهیان بیان می شود، ترویج، بسط و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی است،معمولا همیشه ایشان بر گسترش کتاب و فرهنگ کتابخوانی در جامعه و مخصوصا در بین جوانان تاکید فراوان دارند.

وی بیان داشت: کتاب غذای روح انسان است که می تواند علاوه بر سلامتی روح و روان انسان در سلامتی جسمانی افراد نیز تاثیر داشته باشد و تحقیقات نشان داده که خواندن کتاب می تواند از بیماری هایی مانند آلزایمر و برخی بیماریهای دیگر جلوگیری کند.

وی ادامه داد:   اهمیت کتاب وکتابخوانی به گونه ای است که خداوند تبارک و تعالی در قران مجید به آن قسم یاد کرده و از اولین آیاتی که بر پیامبر مکرم اسلام وارد شد در رابطه با کتاب  و خواندن و نوشتن است و این امر در نزد خداوند تبارک و تعالی اینقدر مهم و ارزشمند است که به آن قسم یاد کرده است .

در  این مراسم که در سالن سردار شهید سلیمانی سپاه سپیدان و به میزبانی این نهاد در سپیدان برگزار شد از تعدادی از بسیجیان و کتابخوان های نمونه شهرستان با اهدای لوح تقدیر و هدایایی قدردانی شد.

علی مظاهری رودبالی مولف کتاب بحر در پیمانه متولد ۱۳۴۶ هجری شمسی در زادگاه خود، روستای رودبال از توابع شهرستان سپیدان است.

وی دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی را دارد و علاوه بر تدریس در دانشگاه در زمینه ادبیات پژوهش های متعددی انجام داده است که بررسی علل ابهام در شعر صائب تبریزی، بررسی ویژگی های شعری فرصت شیرازی، بررسی فرایند نوستالژی در شعر حافظ، بررسی گونه های فخر در شعر عرفی شیرازی، بوطیقای شعر صائب تبریزی،تاثیر پذیری فرصت شیرازی از حافظ،زیبایی شناسی شعر قمر بنی هاشم از دفتر شعر گنجشک و جبرئیل سید حسن حسینی، تاثیر پذیری صائب تبریزی از سعدی از جمله مقالات این نویسنده است.

سپیدان به مرکزیت اردکان از شهرستان های شمال غربی استان فارس است.

برچسب‌ها هفته کتاب سپیدان نهاد كتابخانه های عمومی کشور صائب تبریزی پروندهٔ خبری شیراز، پایتخت کتاب ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هفته کتاب سپیدان نهاد كتابخانه های عمومی کشور هفته کتاب سپیدان نهاد كتابخانه های عمومی کشور صائب تبریزی صائب تبریزی شعر صائب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۱۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد

به گزارش خبرنگار مهر، دوره تخصصی «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» که به بررسی ۴۰۰ پوستر تاریخ گرافیک ایران در نیم قرن گذشته اختصاص داشت، عصر روز گذشته هشتم اردیبهشت ماه در مشهد به پایان رسید.

سیدمحمدرضا میری هنرمند طراح گرفیک که مدیریت این دوره را برعهده داشت، درباره این دوره به خبرنگار مهر گفت: در سال گذشته و طی چند دوره، به خوانش و شرح کتاب «انفطار صورت» شامل مقالات شهید سید مرتضی آوینی پیرامون گرافیک انقلاب پرداختیم و از این رهگذر، به تاریخچه گرافیک ایران پیش و پس از انقلاب، ادوار مختلف و فراز و فرودهای آن نگاهی مختصر انداختیم.

وی افزود: اما امسال در فرصتی فراخ‌تر و در دوره‌ای با عنوان «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» قصد کردیم تا ۴۰۰ پوستر تاریخ گرافیک ایران را طی ۴ جلسه و در چهار دوره «پیش از انقلاب اسلامی»، «مبارزات و پیروزی انقلاب و دفاع مقدس»، «دو دهه پس از جنگ» و بالاخره دوره «پس از فتنه ۸۸ تا به امروز» با دقت ببینیم.

وی بیان کرد: در این دوره از حیث رویکرد محتوایی، نمادشناسی، خاستگاه و تاثیرات اجتماعی، تکنیک های اجرایی و … آثار را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین، برای شرکت‌کنندگانی که مایل بودند، تمرین‌ها و پروژه‌های عملی پیشنهاد کردیم و در جلسه‌ای جداگانه به ارایه و نقد آنها پرداختیم.

میری در پایان اظهار کرد: این دوره از جلسات برای دانشجویان گرافیک و تصویرسازی، علاقه‌مندان به مباحث گرافیک انقلاب، طراحان جوان گرافیک و پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ انقلاب و هنر انقلاب کاربردی بود و استقبال خوبی نیز شد.

کد خبر 6090052

دیگر خبرها

  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • بررسی جامع کتاب آناتومی گری
  • برخورد با بدحجاب باید همراه با کار فرهنگی و امر به معروف باشد
  • رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی