Web Analytics Made Easy - Statcounter

دستیابی به توافق سیاسی میان «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش سودان و «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر برکنار شده با وجود مخالفت برخی از احزاب از جمله «اتحادیه مشاغل سودان» صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، «اتحادیه مشاغل سودان» که نقش محوری در سقوط دولت عمر البشیر در سال ۲۰۱۹ داشت، یکشنبه شب با صدور بیانیه‌ای، مخالفت خود را توافقنامه سیاسی بین عبدالله حمدوک نخست وزیر برکنار شده و عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش اعلام کرد و آن را نوعی «خیانت» و «تلاش برای مشروعیت‌بخشی و قانونی کردن کودتا» خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیانیه که در صفحه فیس‌بوک اتحادیه منتشر شده، آمده است: «توافق خیانت امضا شده بین حمدوک و البرهان غیر قابل قبول است و تنها تلاشی بیهوده برای مشروعیت بخشی به کودتای اخیر و قدرت شورای نظامی و خودکشی سیاسی حمدوک است».

اتحادیه مشاغل سودان افزود: «توافق ذلت بار دور از آرمان‌های مردم و فاقد هرگونه ارزش و اعتبار و در راستای پاسخگویی به اهداف کودتاچیان و خیانت به خون شهدای انقلاب دسامبر است».

 فرمانده ارتش سودان و رهبر کودتا با نخست‌وزیر برکنار شده توافق سیاسی امضا کردند. عبدالفتاح البرهان و نخست‌وزیر برکنار شده توافقنامه‌ای ۱۴ بندی را امضا کردند که یکی از بندها مربوط به بازگشت حمدوک به پست خود است.

این توافقنامه سیاسی همچنین شامل آزادی تمام زندانیان سیاسی و تلاش برای ایجاد ارتش منسجم سودان است.

توافق مذکور همچنین شامل لزوم اصلاح سند قانون اساسی با تمامی طرف‌ها می‌شود تا مشارکت سیاسی همه جانبه برای همه اقشار جامعه سودان، به استثنای حزب منحل شده کنگره ملی را تضمین کند.

بر اساس این توافق، دو طرف بر این مساله تاکید دارند که مشارکت انتقالی موجود میان غیرنظامیان و ارتش ضامن ثبات و امنیت سودان خواهد بود.

دو طرف همچنین درباره تشکیل یک دولت غیرنظامی از افراد واجد شرایط ملی  و مستقل توافق کردند.

طبق توافقات صورت گرفته میان دو طرف، شورای حاکمیتی انتقالی سودان بر اجرای وظایف دوره انتقالی بدون دخالت در کار اجرایی نظارت خواهد کرد.

برخی دیگر از احزاب از جمله حزب الأمه هم مخالفت خود را با این توافق اعلام کرده و گفتند که هرگونه توافقی که به ریشه‌های بحران سودان نپردازد، ما در آن شریک نخواهیم شد.

همچنین گروه موسوم به «شورای مرکزی» بخشی از ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر سودان اعلام کرد که این گروه توجهی به توافق اعلام شده ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سودان عبدالله حمدوک نخست وزیر برکنار شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۱۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس دفتر سیاسی حماس: توافق آتش‌بس باید جامع و مرحله‌ای باشد

به گزارش قدس آنلاین، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در این باره اظهار کرد: در راستای تاکید بر جدی بودن و رویکرد مثبت جنبش حماس قبل از دور فعلی مذاکرات، تماس‌هایی با گروه‌های مقاومت و جلسات و مشاوره‌های فشرده را در داخل و خارج انجام دادیم و این پیش از اعزام هیئت‌مان به قاهره صورت گرفت.

طبق گزارش خبرگزاری سما، وی افزود: اولویت جنبش حماس متوقف کردن جنایات علیه ملت فلسطین است و این یک موضع قاطع و اصلی است و به آینده‌ای باثبات‌تر منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر آتش‌بس اولین نتیجه توافق نباشد پس توافق چه معنا و مفهومی خواهد داشت؟

وی همچنین تاکید کرد: حماس همچنان بر دستیابی به توافقنامه جامع و مرحله‌ای اصرار دارد که شامل، پایان دادن به جنایات، اطمینان از عقب نشینی و دستیابی به یک معامله مبادله جدی برای اسرا باشد.

هنیه ادامه داد: جهان گروگان یک کابینه افراطی شده است و این درحالی است که این کابینه با مشکلات سیاسی مواجه است و نخست‌وزیر آن نیز می‌خواهد توجیهات دائمی را برای ادامه جنایتگری و گسترش دایره درگیری و خرابکاری اختراع کند و تلاش‌های انجام شده توسط میانجیگران و دیگر طرف‌ها را ناکام بگذارند.

وی افزود: آمریکا که جنایات رژیم اشغالگر را پوشش می‌دهد، باید به جای تهیه سلاح‌های کشتار جمعی، این نسل کشی را متوقف کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رئیس دفتر سیاسی حماس: توافق آتش‌بس باید جامع و مرحله‌ای باشد
  • هنیه: توافق باید جامع و مرحله‌ای باشد
  • هنیه: خواهان توافقی برای تضمین خروج اشغالگران از غزه هستیم
  • سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار
  • سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد | همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار
  • عضو حماس: نتانیاهو به دنبال توافق نیست
  • رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه رفت
  • عبدالفتاح البرهان برای تشییع جنازه پسرش به آنکارا رفت
  • قرارداد میلیاردی اتحادیه اروپا با لبنان برای مهار مهاجران
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند