Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر حامد مقدم منش متخصص داخلی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان بیان کرد: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های داخلی است که با توجه به سبک زندگی ایرانی‌ها، در کشورمان بیشتر از سایر کشور‌های جهان شایع است.

او افزود: آمار‌های متفاوتی در خصوص شیوع بیماری دیابت مطرح است، ولی گفته شده که حدود ۱۱ درصد از افراد بالای ۲۵ سال دارای بیماری دیابت یا پیش دیابت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه ابتلا به دیابت در ایران ۲ برابر میانگین جهانی است، ادامه داد: این تعداد از بیماران دیابتی می‌توانند هزینه‌های بهداشتی درمانی بسیار زیادی را به نظام سلامت تحمیل کنند. همچنین برای بیماران و خانواده‌های آنان هم عوارض بسیار زیادی را به همراه دارد و به‌دنبال آن باعث کاهش کیفیت زندگی مردم جامعه می‌شود.

 ۱۰ سال طول می‌کشد تا بیماری دیابت تشخیص داده شود

مقدم منش با تاکید بر تشخیص سریع و درمان به‌موقع این بیماری عنوان کرد: در کشور ما و سایر کشور‌های درحال‌توسعه به‌طورمعمول حدود ۱۰ سال طول می‌کشد تا بیماری دیابت فرد تشخیص داده‌ و درمان برایش شروع شود.

او گفت: در مدت این ۱۰ سال بیماری دیابت آثار خودش را بر روی بدن انسان می‌گذارد و عوارض‌ چشمی، عروقی، کلیوی و ... را به بدن تحمیل می‌کند.

بیشتر بخوانید

دیابت بی‌سروصدا می‌آید/ کودکان هم در معرض این بیماری هستند

این متخصص داخلی افزود: حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از بیماران دیابتی دارای دیابت نوع دو هستند و اغلب هم خود افراد اطلاعی از بیماری دیابت خود ندارند.

عوارض دیابت

مقدم منش با اشاره به پایین آمدن سن ابتلا به دیابت در بین افراد جامعه، بیان کرد: پیشتر چاقی و چربی خون بالا و همچنین سن بیمار عواملی برای انجام تست‌های تشخیصی بود، ولی امروزه در افراد جوان و لاغر هم این بیماری شایع شده و فقط با انجام آزمایش‌های بالینی قابل‌تشخیص است.

او با بیان اینکه عوارض عروقی در بیماری دیابت شایع است، گفت: عوارض عروقی باعث انسداد عروق، به‌خصوص عروق قلبی می‌شود که به صورت گرفتگی و سکته قلبی بروز پیدا می‌کند یا اینکه با درگیر شدن عروق پا، به‌صورت زخم‌های پای دیابتی در فرد ظاهر می‌شود.

متخصص داخلی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان ادامه داد: گاهی عروق شبکه چشم آسیب‌دیده و با خونریزی در سطح شبکه چشم باعث تاری دید و گاه نابینایی بیمار می‌شود و یا با درگیری کلیه‌های بیمار، باعث از کار افتادگی کلیه‌ها و نیاز به دیالیز می‌شود.

آزمایش بدهید

 مقدم منش با تاکید بر اینکه این بیماری باید زود تشخیص داده‌ و مداوا شود، افزود: افراد جامعه باید آزمایش‌های تشخیصی به ویژه آزمایش قند ناشتا و سه‌ماهه و همچنین اندازه‌گیری فشارخون و چربی خون را انجام دهند و اهمیت این دو مورد اخیر در درمان و کنترل بیماری دیابت اگر از سنجش میزان قند خون مهم‌تر نباشد کمتر نیست و این حلقه باید با همدیگر بررسی شود تا بیماری درمان شود.

او وظیفه پزشکان و کارکنان بهداشت و درمان را آگاه کردن مردم از عوامل خطری مانند سبک زندگی، کم‌تحرکی، استفاده از قلیان، سیگار و مواد مخدر، رژیم‌های غذایی پرچرب و قندی و تاکید بر بررسی مرتب و منظم وضعیت سلامتی(چکاپ) به‌ویژه در میان افرادی که سابقه بیماری دیابت در خانواده را دارند، عنوان کرد.

پزشک متخصص داخلی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان بیان کرد: درباره بیماری دیابت پیشگیری بهتر از درمان است اما اگر کسی مبتلا شد با دارو‌های تزریقی (انسولین) و خوراکی که امروزه وجود دارد و همچنین رعایت رژیم غذایی و سبک زندگی، می‌تواند زندگی سالم و شاداب‌تری را داشته باشد.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دیابت بیماری قند بیماری قلبی عروقی رژیم غذایی تغذیه سالم بیماری دیابت متخصص داخلی مقدم منش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۳۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کودکان زیر ۷ سال رایگان درمان می‌شوند

اربابی مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: قانون رایگان شدن خدمات تشخیصی و درمانی گروه سنی زیر ۷ سال، از امروز در بیمارستان‌های خراسان جنوبی اجرا می‌شود.

او افزود: قوانین مربوط به این موضوع در سامانه‌های الکترونیک سازمان بیمه سلامت ایران پیاده سازی شده است و بیمه شدگان سلامت از امروز از آن بهره‌مند می‌شوند.

اربابی اظهار کرد: این طرح در خصوص قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اجرا می‌شود که در قالب آن، تمامی خدمات در اسناد بستری، بستری موقت، تحت نظر اورژانس و سرپایی شیرخواران و کودکان زیر ۷ سال (به استثنای داروی سرپایی) و استفاده از ابزار تولید داخل غربالگری نوزادان، در مراجعه به مراکز تشخیصی و درمانی بخش دولتی دانشگاهی، رایگان است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • آموزش؛ حلقه مفقوده در دیابت/ سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • چند تکنیک برای درمان سنگ صفرا؛ بهترین نوشیدنی برای سنگ کیسه صفرا چیست؟
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/ آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • علائم فشار خون بالا
  • علائم فشار خون بالا را بشناسید
  • یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
  • کودکان زیر ۷ سال رایگان درمان می‌شوند