Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/البرز یک استاد دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران با انتقاد از طرح موسوم به صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک، گفت: این طرح چیزی شبیه قانون ممنوعیت آنتن‌های ماهواره‌ای است که در عمل اجرا نخواهد شد و باعث دردسرهای زیادی بین دستگاه‌ها و مردم می‌شود.

حسین آخانی در گفت و گو با ایسنا، در مورد طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک گفت: انتظار من این بود که نمایندگان طرح پخته‌ای را ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز ثقل طرح مذکور این است که نگهداری از هر نوع حیوان را در خانه ممنوع می‌کند که عملاً  قابل اجرا نیست.

 آخانی افزود: اگر این طرح بخواهد به این شکل تصویب شود، چیزی شبیه قانون ممنوعیت آنتن‌های ماهواره‌ای است که در عمل اجرا نخواهد شد و باعث دردسرهای زیادی بین دستگاه‌ها و مردم می‌شود. همچنین بهانه‌ای دست مخالفان کشور قرار می‌دهد که انعکاس بدی از برخوردها داشته باشند و تصویر بدی از کشور ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: به عنوان کسی که در زمینه محیط زیست فعالیت می‌کنم و مدت‌هاست که در مورد پدیده افزایش بی‌رویه سگ‌ها و گربه‌های ولگرد اطلاع‌رسانی می‌کنم  معتقدم باید در این زمینه تصمیمات درستی اتخاد شود.

آخانی ادامه داد: پیشنهاد من به به طراحان این است که تمرکزشان را بر روی قانونمند کردن نگهداری از حیوانات بگذارند؛ به گونه‌ای که اگر کسی می‌خواهد حیوانی را در منزل خود نگهداری کند آن را ثبت کرده و دارای شناسنامه باشد. همچنین عوارض شهرداری را پرداخت کند زیرا حیوانات هم مانند انسان‌ها ردپاهای زیادی از خود در شهر دارند و کسی که از آنها نگهداری می‌کند مانند دیگر کشورهای دنیا وظیفه دارد که هزینه آن را بپردازد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: افرادی که از حیوان خانگی نگهداری می‌کنند باید بیمه‌ای شبیه شخص ثالث برای آن حیوان داشته باشد که اگر آسیبی به مردم رساند یا باعث ایجاد بیماری شد، هزینه‌ها از محل بیمه پرداخت شود. همچنین حیوان باید شناسنامه بهداشتی داشته و واکسن زده باشد تا به اعضای خانواده آسیب نزند.

آخانی با بیان اینکه باید محدودیت‌های بیشتری اعمال شود و از صاحب حیوان تعهد گرفته شود که مسائل شرعی را در نگهداری حیوان رعایت کند، اظهار کرد: نمی‌توان به مردم گفت چون سگ نجس است نمی‌توانند سگ نگهداری کنند؛ در گذشته نیز سگ‌ها به عنوان نگهبان و سگ گله مورد استفاده انسان قرار می‌گرفته‌اند و اکنون به‌دلیل اینکه کاربری‌های دیگری از سگ‌ها وجود دارد نمی‌توان حقِ داشتن حیوان خانگی را از انسان‌ها منع کرد و هر فردی می‌تواند دلیل و توجیه خود را هنگام درخواست مجوز مکتوب داشته باشد. بسیاری از انسان‌ها به دلیل مشکلات روحی و تنهایی نیاز به وجود یک موجود زنده در کنارشان دارند یا عده‌ای نابینا هستند و می‌توانند از سگ‌های راهنما استفاده کنند.

وی افزود: همچنین این حیوانات باید عقیم شوند که نهایتا رها نشوند و تعهد بگیرند که اگر حیوانشان حیوان خشنی بود و می‌توانست باعث تهدید امنیت شهروندان شود بتوانند به راحتی حیوان را از صاحبش تحویل گرفته و به پناهگاه منتقل کنند یا چاره‌ای دیگری برایش بیندیشند.

وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی هیچ کس  بدون مجوز حق نگهداری حیوان را ندارد، گفت: در ضمن باید مکان مناسب برای نگهداری حیوان داشته باشند. بسیاری از کسانی که حیوانات را در آپارتمان نگهداری می‌کنند به دلیل کوچک بودن مکان باعث  آزار حیوان می‌شوند. در حالی که باید حقوق حیوان را نیز رعایت کرد و مانند اروپا که اجازه نگهداری حیوان در بسیاری از مجتمع‌های ساختمانی  وجود ندارد، این مسئله در دادن مجوز مد نظر قرار بگیرد. از طرفی این موضوع می‌تواند برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت کند.

آخانی در پایان تاکید کرد:  اگر حق نگهداری حیوانات به طور کلی به افراد داده نشود باعث می‌شود افراد به حیوانات ولگرد گرایش پیدا کنند و مصیبتی که اکنون در کشور وجود دارد، بیشتر شود. به این صورت که افراد برای پر کردن خلاء روحی و عاطفی به سگ‌ها و گربه‌های ولگرد غذا می‌دهند و  باعث مشکلات جدی بهداشتی وامنیتی برای مردم می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی نگهداری حیوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۴۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت نقل و انتقال واحدهای طرح نهصمت ملی مسکن 

به گزارش جام جم  و به نقل از روابط عمومی شرکت عمران شهر جدید عالیشهر، بشیر آتشی اظهارداشت: از آنجاکه براساس شیوه نامه اجرایی طرح نهضت ملی مسکن تخصیص واحد به متقاضیان در مرحله پایانی اجرای پروژه صورت خواهد پذیرفت و انعقاد قرار داد و واگذاری واحدها تا مرحله پایانی پروژه امکان پذیر نخواهد بود.    وی افزود: لذا هرگونه خرید و فروش و انجام معاملات ثانویه واحدها مذکور بلحاظ عدم انقعاد قراردادهای فیمابین غیر قانونی است و اشخاصی که بدون سند رسمی اقدام به پیش فروشی ساختمان های در هر مرجع ثبتی و دفاتر املاک نمایند، نیز طبق ماده ۲۳ قانون پیش فروشی، آئین نامه اجرای طرح نهضت ملی مسکن ممنوع و دارای تبعات حقوقی است.   مدیر حقوقی و املاک شرکت عمران شهر جدید عالیشهر بیان کرد: نظر به اینکه بر اساس شیوه نامه اجرایی طرح نهضت ملی مسکن، تاکنون انعقاد قرارداد واگذاری واحدهای فوق با متقاضیان صورت نپذیرفته است لذا خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی به منظور پیشگیری از تبعات آتی و طرح دعاوی متعدد در این بخش ممنوع و هر گونه معامله مربوط به واحدهای مذکور و ثبت رسمی آن ها در دفاتر رسمی و دفاتر املاک از نظر این شرکت ممنوع اعلام می شود.

دیگر خبرها

  • غذارسانی به حیوانات محبت در حق آنها نیست
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • وزش تندباد‌های لحظه‌ای و ممنوعیت تردد شناور‌ها در کیش، ۱۲ اردیبهشت
  • کتاب روسازی راه و فرودگاه
  • نمایش زجر به قیمت لایک!
  • تهران ۱۰ هزار سگ بدون صاحب دارد | زنده گیری روزانه ۵۰ سگ از سطح شهر
  • ممنوعیت نقل و انتقال واحدهای طرح نهصمت ملی مسکن 
  • زنده گیری روزانه ۵۰ سگ بی‌صاحب در تهران
  • پخش سریال حشاشین در ایران ممنوع شد
  • فیلیمو هم سریال «حشاشین» را به ساترا حذف کرد