Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس اقتصاد با اشاره به این‌که سهامداری مردم در طرح‌های زیربنایی راهکار مهار نقدینگی است، گفت:‌ می توان با ایجاد مدل های نوین تامین مالی، نقدینگی را به سمت پروژه های مولد زیرساختی هدایت کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  حجم نقدینگی موجود در کشور از مرز 4000 هزار میلیارد تومان عبور کرده است همین میزان از نقدینگی در شرایطی که بستری برای سرمایه گذاری امن، پر سود و مولد برای مردم فراهم نشده است، به سمت فعالیت های غیرمولد و سوداگرانه گسیل شده و در نتیجه منجر به ایجاد تورم می گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دو سال گذشته شاهد ورود بخشی از این نقدینگی به بازار ثانویه بورس بودیم که نهایتا به واسطه محدود بودن حجم بازار، به ایجاد حباب قیمتی در سهم ها و نهایتا آسیب دیدن مردم و سرمایه گذاران منتج شد. همانند این تجربه، هر روزه در دیگر بازارهای مالی نیز اتفاق می افتد که نهایتا باعث متضرر شدن مردم می گردد.

هدایت نقدینگی و تکمیل پروژه های زیربنایی؛ یک تیر و دو نشان

در چنین شرایطی، کارشناسان معتقدند می توان با ایجاد مدل های نوین تامین مالی، نقدینگی را به سمت پروژه های مولد زیرساختی هدایت کرد تا هم شاهد تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی و زیربنایی در کشور و منتفع شدن مردم از مواهب آن ها باشیم و هم هدایت نقدینگی صورت پذیرد. ایجاد شرکت های سهامی عام پروژه محور می تواند به عنوان راهکاری نوین و تجربه شده در مقیاس جهانی، این دو مهم را جامه عمل بپوشاند.

اجرای صحیح و کامل این شیوه از تامین مالی با نقش آفرینی کامل نهادهای مالی و نهادهای حاکمیتی به همراه استفاده از توان و ظرفیت های بی حد بازار سرمایه می تواند تامین مالی پروژه های زیربنایی در کشور را تسهیل نماید و با باز تعریف مشارکت عمومی-خصوصی، کشور را به سمت توسعه هر چه بیشتر سوق دهد. لازم به ذکر است که سال گذشته تصویب دستورالعمل تشکیل شرکت سهامی عام پروژه محور توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صورت پذیرفت تا به این واسطه گامی مهم در مسیر اجرای این شیوه از تامین مالی برداشته شود.

استقبال بورس از تاسیس شرکت پروژه

به گزارش تسنیم، هدف اصلی از تصویب این دستورالعمل، تقویت بازار اولیه بورس به جای دمیدن در حباب بازار ثانویه و هدایت نقدینگی به پروژه های دارای توجیه اقتصادی است. در فضای اقتصاد کلان، هدف از ایجاد چنین شرکت هایی علاوه بر جمع آوری نقدینگی از بازارهای غیرمولد، هدایت آن به سمت پروژه هایی است که خود به عنوان محرک های اقتصادی عمل می کنند و می توانند کشور را به سمت توسعه هر چه بیشتر سوق دهند.

با این وجود، توسعه این روش تامین مالی در کشور برای تکمیل هر چه سریعتر پروژه های زیربنایی، پیش شرط هایی دارد که توجه به آن ها می تواند موفقیت این روش سرمایه گذاری مردمی را تضمین کند.

شرط موفقیت شرکت های سهامی عام پروژه محور

در همین رابطه محمدجواد شاهجویی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: ایجاد شرکت های سهامی عام پروژه محور، مزیت های فراوانی هم برای توسعه زیرساخت های اقتصادی دارد و هم می تواند به کنترل نقدینگی، کاهش آسیب پذیری اقتصادی کشور و افزایش پیش بینی پذیری در اقتصاد ایران کمک کند. اما مشروط بر آنکه وجه مردمی تامین مالی از طریق ایجاد شرکت های سهامی عام پروژه محور فراموش نشود.

شاهجویی افزود: بدون شک مردم و سرمایه گذاران علاوه بر آنکه از طریق سرمایه گذاری در شرکت های سهامی عام پروژه محور، قصد کمک به توسعه اقتصادی کشور را دارند، باید پاسخ انگیزه های مالی خود را هم دریافت کنند. به بیان دیگر باید شرایطی فراهم شود تا مردم اولا کف سود تضمینی سرمایه گذاری خود را دریافت کنند و ثانیا، بتوانند بسته به میزان سرمایه گذاری خود، از مازاد سود عملیاتی پروژه پس از بهره برداری نیز منتفع شوند.

وی ادامه داد: برای این منظور لازم است تا نهادهای تضمین‌گر، در این زمینه ایفای نقش کنند. به‌علاوه مسیرهای نظارت مردمی بر روند اجرای پروژه ها و نحوه بهره برداری از آن ها ایجاد شده باشد.

وی گفت: قطعا وجود نظارت مردم، به عنوان شرکای پروژه و سهام داران پروژه، می تواند به حل مساله بهره وری استفاده از منابع مالی در اجرای پروژه های زیربنایی در کشور نیز کمک کند. چرا که بر خلاف شیوه های فروش اوراق بدهی، مردم و سرمایه گذاران به جای خرید بدهی، دارایی واقعی شرکت پروژه را خریداری کرده اند و هر یک به عنوان شرکای پروژه باید در جریان تمامی امور قرار گیرند. مجامع عمومی شرکت تاسیس شده می تواند مسیر مناسبی برای پاسخگویی به این نیاز باشد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت های سهامی عام پروژه محور پروژه های زیربنایی سرمایه گذاری تامین مالی پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۴۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور

دببرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، توسعه کتابخانه‌های سیار در مناطق کمتربرخوردار و روستاها و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور را از جمله اقدامات در دستور کار این نهاد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، مهدی رمضانی، بعدازظهر امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کردستان اظهار کرد: ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد که ۲۸۰۰ مورد آن زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ۱۰۰۰ مورد نیز به صورت مشارکتی با بخش خصوصی اداره می‌شود.

وی افزود: در بُعد کتابخانه‌های عمومی، جزو ۲۰ کشور اول دنیا و در آسیا جزو پنج کشور اول هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه سیاست اصلی دولت اتمام پروژه‌های نیمه تمام است، خاطرنشان کرد: برنامه کلان ما تکمیل کتابخانه‌های مرکزی است چون ظرفیت‌های فرهنگی ما را شکل می‌دهد.

رمضانی توسعه کتابخانه‌های سیار را از دیگر اقدامات در دستور کار برشمرد و اضافه کرد: کتابخانه‌های سیار در مناطق کمتر برخوردار و روستاها دسترسی مردم به کتاب را افزایش می‌دهد که هم‌اکنون ۵۰ مورد از آن در کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد؛ پایه فعالیت‌ها باید در حوزه کودک و نوجوان متمرکز شود که در این راستا درصدد ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوع و متعدد موجب مراجعه مردم به کتابخانه می‌شود، ادامه داد: بیش از ۷۰۰ محفل ادبی در کتابخانه‌های عمومی کشور شکل گرفته است و در ماه رمضان گذشته نیز ۴۷۰۰ ساعت محتوای قرآنی در کتابخانه‌های کشور تولید و مصرف شد.

عضویت ۱۰ میلیون نفر در کشور در کتابخانه‌های عمومی

رمضانی ادامه داد: ۱۰ میلیون نفر از مردم کشور عضو کتابخانه‌های عمومی هستند که کمتر از سه میلیون نفر آنها کتاب به امانت برده و تراکنش داشته‌اند.

وی در مورد وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز گفت: از سنوات قبل شاهد عدم توجه به کتابخانه‌های استان بوده‌ایم و این مسئله بر فضای کتابخانه‌ای شهرهای استان تأثیر داشته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: در صورتی که فضای مناسب برای ایجاد کتابخانه در استان در اختیار ما قرار گیرد ما آمادگی تجهیز آن را با امکانات لازم داریم.

رمضانی خاطرنشان کرد: چندین پروژه نیمه تمام نیز در کردستان وجود دارد که دو پروژه آن در آستانه بهره‌برداری و تکمیل شدن است.

کد خبر 747612

دیگر خبرها

  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت
  • چرا شرکت‌ها مشکل تامین مالی دارند؟
  • ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/ مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور
  • فرصت طلایی «مشارکت مردم» در توسعه طلای سیاه