Web Analytics Made Easy - Statcounter

فارس‌‌پلاس؛ محمد آزادی: برنامه ششم توسعه (  )  دولت را موظف به دستیابی تولید «برق پایدار هسته‌ای» کرده بود. بعلاوه افزایش ظرفیت ۵۰۰۰ مگاوات سالانه تولید برق. تکالیفی که در سال‌های تدبیر و امید رسماً نادیده گرفته شد. چرا؟ اردکانیان معتقد بود همه این برنامه‌ها طراحی «مافیای نیروگاه‌سازی» است!

 

ایرانِ پساروحانی حالا نه فقط با کمبود برق، بلکه با آلودگی هوا و البته «بحران آب» روبرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای چگونه می‌توانست مشکلات آب‌وبرق مردم را مرتفع کند؟

 

همه چیز درباره آب‌شیرین‌کن‌های هسته‌ای؛ توجیه اقتصادی دارد؟

آب نیست؛ اغلب استان‌های فلات مرکزی ایران حتی مناطق ساحلی حالا با مشکلات خشک‌سالی دست به گریبانند. تازه‌ترین نمونه اعتراض چشم‌گیر کشاورزان اصفهانی به تشنه‌کامی زاینده‌رود بود. چاره‌ای جز شیرین‌سازی آب دریا دست‌کم برای آب‌رسانی به مناطق جنوبی کشور قابل تصور نیست.

 

برای شیرین‌سازی آب دریا هم می‌توان از روش‌های غشایی، هم از «تقطیر» استفاده کرد. یعنی آب را حرارت داده و با تبخیر و سپس سرد کردن دوباره آن، نمک محلول دریا را از آن جدا کنیم. البته که استفاده از انرژی‌های فسیلی برای تولید گرمای لازم غیر از تولید آلودگی، حسابی گران تمام خواهد شد. (تا مترمکعبی ۵هزار تومان!)

 

آب شیرین‌کن‌های هسته‌ای اما از حرارتی که در قلب رآکتورهای هسته‌ای تولید می‌شود، برای تبخیر و شیرین‌سازی آب استفاده می‌کنند. همین حالا آب‌شیرین‌کن نیروگاه اتمی بوشهر که در سال ۹۳ به بهره‌برداری رسید، می‌تواند روزانه تا ۱۰هزار مترمکعب آب دریا را شیرین کند. 

 

آب‌شیرین‌کن هسته‌ای از حرارت قلب رأکتور اتمی برای تقطیر آب استفاده می‌کند

 

برای همین بسیاری از کشورهای دنیا به‌سمت استفاده از آب شیرین‌کن‌های هسته‌ای حرکت کرده‌اند. امروزه عربستان، بحرین و کویت از آب شیرین‌کن‌های بسیار بزرگ برای نمک‌زدایی از آب خلیج فارس استفاده می‌کنند. امارات متحده عربی نیز یک آب‌شیرین‌کن کنار نیروگاه هسته‌ای «براکه» راه‌اندازی کرده است.

 

نیروگاه اتمی براکه امارات که بامشارکت کُره جنوبی ساخته‌شده است

 

میثاق مولایی کارشناس حوزه انرژی در این‌باره معتقد است با توجه به محدودیت آب سدها، تولید آب توسط آب شیرین‌کن‌ها بالأخره باید کلید بخورد. چرا که پایداری تأمین آن بالاتر است. وی هم‌چنین می‌گوید شیرین‌سازی با استفاده از انرژی هسته‌ای، کمتر از ۵۰درصد سوخت فسیلی تمام می‌شود. ضمن آنکه مشکل آلودگی هم نداریم؛ بعلاوه برق هم تولید خواهد شد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز معتقد است همه کشورهایی که به آب‌های آزاد دسترسی دارند، می‌توانند روی شیرین کردن آب به روش هسته‌ای حساب کنند. دکتر باکویی می‌گوید تولید همزمان برق و آب با یکدیگر کاملاً توجیه اقتصادی خواهد داشت چرا که از اتلاف انرژی حرارتی جلوگیری می‌کند.

 

توسعه نیروگاه‌های اتمی چگونه در دولت روحانی معطل ماند؟

احداث دو واحد تازه نیروگاه اتمی بوشهر از سال ۹۳ کلید خورد. قرار بود روس‌ها پیمانکار پروژه باشند. قرارداد مابین طرفین درنهایت در سال ۹۵ به امضا رسید. متولی این پروژه‌ها در طرف ایرانی، شرکت مادرتخصصی «تولید و توسعه انرژی اتمی ایران» و شرکت «اتم استروی اکسپورت» روسیه است.

 

 

این دو واحد نیروگاهی جدید هرکدام ۱۰۵۷ مگاوات برق تولید خواهند کرد. توجه داشته باشید راندمان نیروگاه‌های هسته‌ای آن‌طور که وزیر نیرو می‌گوید برخلاف سایر واحدهای تولید برق، بالای ۱۰۰درصد است! یعنی با تکمیل این دو واحد جدید ظرفیت برق هسته‌ای کشور دو برابر افزایش می‌یافت.

 

واحدهای توسعه‌ای نیروگاه بوشهر هم‌چنین هرکدام مجهز به آب شیرین‌کن‌هایی با ظرفیت تولید ۱۰۰هزار متر مکعب در روز هستند. بافرض نیاز آبی روزانه ۱۰۰هزار مترمکعب برای بوشهر، یعنی این نیروگاه‌ها می‌توانند نیاز آبی شهر را به‌طور کامل رفع کنند. بلکه مازاد آب به باقی مناطق انتقال یابد. بعلاوه انتقال آب از استان‌های شمالی به بوشهر متوقف خواهد شد.

 

 

معاون سازمان انرژی اتمی اما اعلام کرده عملیات ساخت ۲ واحد دیگر از نیروگاه اتمی بوشهر از برنامه زمان‌بندی اعلام شده عقب افتاده است. بررسی روند ساخت ۲ واحد دیگر نیروگاه اتمی بوشهر بیانگر آن است که در بهترین شرایط این ۲ واحد نیروگاه به ترتیب در ۴ سال و ۶ سال آینده وارد شبکه توزیع برق کشور می‌شود.

 

برنامه دولت رئیسی برای تولید آب‌وبرق هسته‌ای چیست؟

آقای رئیس‌جمهور حالا از تولید دست‌کم ۱۰هزار مگاوات برق هسته‌ای سخن می‌گوید. یعنی ۱۰برابر ظرفیت فعلی. هر واحد رأکتور معمولی هم‌چنین توان شیرین‌سازی دست‌کم ۱۰۰هزار مترمکعب آب دریا را نیز خواهد داشت. موضوعی که می‌تواند هم اوضاع برق مردم را سامان دهد، هم به داد تشنه‌کامی بخش‌های از فلات مرکزی ایران برسد.

 

 

آیت‌الله رئیسی در سفر استانی اخیر خود(۱۷ ماه مهر) به استان بوشهر، ضمن بازدید از نیروگاه اتمی تأمین آب شُرب این شهر از طریق هسته‌ای تأکید کرد. وی هم‌چنین به تأمین ۹۰درصد آب این شهر از استان‌های مجاور اشاره کرد. منابع آبی که درصورت احداث نیروگاه‌های جدید، می‌تواند به مناطق دیگر کشور اختصاص یابد.

 

آن‌طور که آقای رئیس‌جمهور وعده کرده، ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید بزودی کلید خواهد خورد. کار ساده‌ای نیست؛ باید اما منتظر ماند و دید دولت سیزدهم آیا می‌تواند کم‌کاری‌های هشت‌سال گذشته را در زمینه زیرساخت‌های تولید آب‌وبرق جبران کند؟

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آب جنگ آب بحران آب شیرین سازی آب دریا نیروگاه هسته ای نیروگاه اتمی بوشهر محمد آزادی فارس پلاس خبرگزاری فارس انتقال آب زاینده رود احیای زاینده رود نیروگاه اتمی بوشهر آب شیرین کن آب شیرین کن ها هسته ای شیرین سازی نیروگاه ها هم چنین آب دریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۴۵۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مدیرعامل ، سرپرست معاونت بهره برداری و توسعه آب و رئیس اداره بهره بردای آب شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی در سمینار توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر در تبریز حضور یافتند

این سمینار با هدف ترغیب فعالان عرصه صنعت برای ایجاد نیروگاه های تجدیدپذیر به استناد ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان در محل هتل پتروشیمی تبریز برگزار شد.

در این سمینار عنوان شد، صنایع با قدرت قراردادی بیش از یک مگا وات موظفند معادل یک درصد از برق مصرفی سالیانه خود را از طریق احداث نیروگاه های تجدیدپذیر تامین نمایند.

در حاشیه این سمینار یداله سلطانی مدیر آب و فاضلاب شهرستان خوی با بیان اینکه ظرفیت اسمی تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی بیش از یک مگا وات است، اظهار داشت: باید برنامه ریزی لازم برای احداث نیروگاه تجدید پذیر جهت تولید حداقل یک درصد از مصرف سالیانه خود انجام شود.

دیگر خبرها

  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • تابستان چقدر کمبود برق داریم؟
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر
  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر